Tien päälle on naisen mieli ja kun sopivaa vuokrapyörää ei tunnu mistään löytyvän, niin "pakon edessä" mieleen on tullut myös oman ostaminen. Ajatuksissa olisi siis käytetty 2000-luvun CBR600F tai sama pyörä uutena.
Tiedän, että ainakin ketjut tarvitsevat säännöllistä voitelua. Mitä muuta minun pitää osata pyörälleni tehdä ihan itse ? Määräaikaishuollot yms jätän 100 % varmuudella ammattilaisten tehtäväksi, mutta mitä pitää pyörälle tehdä pitääkseen sen turvallisesti liikennöitävässä kunnossa ?
Jos tätä on käsitelty jossain jo aikaisemmin, niin olisin kovin kiitollinen myös linkistä.
Ainakin ketjujen kireyden tarkistus ja mahdollisesti säätö on hyvä osata. Samaten rengaspaineiden tarkistus ja lisäys, nestemäärien (moottoriöljy, jäähdytinneste, jarruneste, kytkinneste) tarkistus ja lisäys. *
Nää nyt ekana tulee mieleen mitkä on hyvä osata katsoa ennenkuin retkelle lähtee. 2000 -luvun cebari tuskin paljon muuta määräaikaishuoltojen lisäksi kaipaakaan, ellei ole maanantaiyksilö.
Edit: Bajahillin sivuilta voit löytää myös hyviä neuvoja ja vinkkejä, mm. pyörän ostoa ajatellen.
Minä, vaikka miespuolinen olenkin, en osaa enkä aio opetella tekemään pyörälleni mitään muuta kuin nämä asiat:
- tankkaus
- ketjujen voitelu
- renkaiden ilmanpaineen tarkistus/lisäys
- valojen polttimoiden vaihto
- pesu ja vahaus
- kurkistus joskus oljytikkuun, jotta pitääkö vaihtaa pidempään...
Varmaan oppisin muutakin jos haluaisin, mutta maksan mielelläni hiukan vastuun siirrosta varsinaisissa huolto- ja korjaushommissa.
Ai niin, pienen pleksin ja takalaukkutelineen laukkuineen olen menestyksellisesti asentanut mopooni.
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
Lisätään vielä edellisiin sulakkeiden tarkistus/vaihto.
Tulee nimittäin nolo korjaamoreissu jos vikana on vain kärähtänyt sulake. Toisaalta, kärähtänyt sulake voi olla myös merkki isommasta sähköviasta.
Tien päällä jos mopo ei kuitenkaan suostu lähtemään, bensamäärän tarkistuksen jälkeen olisi kenties suotavaa osata tarkistaa saako pyörä virtaa (jos sulake on palanut, virtaa ei tietenkään tule).
Mutta ei syytä huoleen, useimmissa pyörissä sulakkeen tarkistus/vaihto ei ole hankalaa.
Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Vuosien mopokokemuksella voin sanoa, että motoristiporukka on täynnä avuliaita herrasmiehiä, jotka ovat aina auliita auttamaan neitosia ongelmatilanteessa.
Mutta kuten aiemmissa kommenteissa mainittiinkin, on hyvä osata muutama perusjuttu. Niillä selviää pitkälle... Turvallisia ajokilometrejä!
Misteepä sen tietää mihinkä pystyy ennen kun kokkeiloo.
Öljyjen vaihto suodattimineen on helppo juttu 600:een cebariin, onnistuu tytöiltäkin!
Ja tämän kesän Lapin reissulla oli renkaan paikkausharjoitus..
Sekin olis hyvä osata, tai ainakin muistaa pitää mukana vaahdot sun muut, että pääsee lähimmälle korjauspaikalle..
Suzuki SV1000S
Honda CBR600F
Siinäpä niitä tulikin jo mitä pitää osata. Ja kyllä muut motoristit auttavat tienpäällä.
Yksi tärkeä vielä unohtu: Pitää osata kysyä apua jos sitä tarvitsee.
Varmasti sitä saa.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
se.. voisko joku olla kiltti ja auttaa kun mä en osaa mitään ,oon vaan äärettömän kaunis
Ilme kannattaa reenata .,sillä saa melkein vaikka mitä
![]()
![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Kyllä se varmaan on niin että ei tarvitse pelätä että ei osaisi,se kumminkin on tärkein ja eka asia että osaa käsitellä ja ajaa pyörää vähintään auttavasti , nää huolto ja tarkistus touhut on nykypyörissä niin helppoja että jos niistä tekee luettelon asiasta mitään tietämättömälle niin hän saa varmaan väärän ja jopa mutkikaalta ja vaikealta tuntuvan käsityksen.Pikku hiljaa tutustumalla pyörään sen opii aivan huomamattakin , sitäpaitsi nykypyörät ovat lähes idioottivarmoja![]()
"oikeassa momentissa"
Mulla taas on semmoinen kuva, että monesti saa 'purkaa puoli pyörää', jotta saa vaikkapa akun tarkastettua/vaihdettua/ladattua. Puhumattakaan muista isommista jutuista. Mutta nehän ei sinällään tähän kuulu.(triangel @ Heinä. 07 2004,12:01) kirjoitti
Lisätään listaan että jos ei aio huoltaa pyöräänsä itse, niin on syytä osata ajoittaa ne huollot niihin aikoihin kun joku suostuu ne tekemään edes rahasta, lähinnä lokakuun ja maaliskuun väliin.
Ainakin siltä se nyt tuntuu kun on juhannuksesta asti koittanut löytää jammulle huoltoa joka suostuisi tekemään normaalin määräaikaissetin ennen elokuun puoliväliä...
rohkeesti vaan niitä huoltoja ite harjottelemaan ja tekemään (tosin semmosen kanssa joka osaa ja neuvoo)![]()
No johan tuossa on mainittu yhtä ja toista. Itselläni huoltaminen jää tilan ja työkalujen puutteen (osaamisessakin on joitain aukkoja *) vuoksi melkeimpä niihin ketjuihin ja pyörän pesuun. Ja tekemällähän sitä oppii vai miten sitä sanotaan. *
![]()
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet