Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 45:sta
  1. #1
    On tuossa nyt muutamia satoja ajokilometrejä takana tuolla mun pyörällä, mutta vieläkään en oikein ole uskaltanut oikeasti kunnolla kallistaa kurveihin. Voiko tuollaisella matka-ajoon tarkoitetulla pyörällä kallistella paljonkin kurveihin?
    Kortin ajoin Jammun Thunderacella, jolla kallistaminen tuntui aivan luonnolliselta kun ajoasento oli matalampi, mutta mitenkäs sitten tuollaisen matkapyörän "rajan" löytäisi?

    Kallistaa kunnes tipahtaa kyljelleen ja vetää metsään tai vastaan tulevan auton alle? Vähän huono vaihtoehto minusta *

    Renkaat ovat hyvässä kunnossa.
  2. #2
    Eiköhän se ole jalkatappi mikä ekana vastaan tulee ja siitä rutinasta ei voi erehtyä rohkeesti vaan, ei se kaadu!
    CBR1000RR
    ex
    Suzuki SV 1000S
    Yamaha TZR 250
  3. #3
    Miks pitäis kallistaa enemmän? Eiköhän se kallistelu tule aika luonnollisesti jos ajelee yli kävelynopeuksia. Sen (turvallisen) nopeuden ja kaarteen mukaan.
  4. #4
    Lainaa (jjp @ Touko. 05 2004,14:36) kirjoitti
    Miks pitäis kallistaa enemmän? Eiköhän se kallistelu tule aika luonnollisesti jos ajelee yli kävelynopeuksia. Sen (turvallisen) nopeuden ja kaarteen mukaan.
    Hieno ohje!

    Kallistuu kyllä aikanaan sinne rajoillekin. Anna itsellesi aikaa tutustua pyörään, ennenkuin haet rajoja.

    Kyykyllä ajetaan toisin kuin matkapyörällä. Toki on kovin monenlaisia matkapyöriä.
    ... jotain piti muistaa
  5. #5
    Eikös se kuitenkin ole tärkeämpää => pakkokos niitä rajoja on heti ensialkuun lähteä oikein hakemalla hakemaan Itsellä 1 kausi takana ja vielä on jalkatappien laaharit korkkaamatta = ukolta on aina loppunut kantti ennen pyörää
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  6. #6
    Itse tutustuin noihin rajoihin pakon edessä, kun kehä I:ltä käännyin Tampereen tielle ja rampilla oli jonkun verran vauhtia.. se ramppi sitten jyrkkeni yllättäen lopuksi niin eihän siinä auttanut ku kantata lisää vaan niin, että jalkatappi otti jo hieman kiinni. Aluksi sitä säikähti vähän, mutta hyvin se meni, kun vaihtoehto oli vetää pyörä kaiteeseen. Rajat löytyy ajamalla, mutta on mielestäni hyvä opetella kanttaamaan tehokkaasti, koska tilanteet missä taitoa tarvitsee tulevat yllättäen. Kanttaamista huomattavasti helpottaa, kun avaa mutkanpuoleisen polven sivulle. Ei sen ole pakko asfalttia hipoa, mutta auttaa kääntymään huomattavasti.
    CBR1000RR
    ex
    Suzuki SV 1000S
    Yamaha TZR 250
  7. #7
    Lainaa (spaideri @ Touko. 05 2004,14:53) kirjoitti
    Kanttaamista huomattavasti helpottaa, kun avaa mutkanpuoleisen polven sivulle. Ei sen ole pakko asfalttia hipoa, mutta auttaa kääntymään huomattavasti.
    Tuollaista vaikutusta en itse olekaan todennut. Kun en mikään rataspecialisti ole niin olen luullut että se polvi maassa on vain "tuntosarvi"? Kertokaas miten asian laita on ketkä tietävät.
    - vesku -

    "viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
  8. #8
    Taasen pitää nostaa tämä jo aiemmin keskusteluissa vellonut ja ah, niin tärkeä kikka: TYÖNTÖ- l. VASTAOHJAUS! Sen tietoinen käyttäminen helpottaa ja vakauttaa mutkien ottoa huomattavasti. Ja sellaisella tiellä, jonka mutkat tuntee, on hyvä treenata. Väärinkäsitysten välttämiseksi tarkoitan tällä siis sitä, että kun tietää millainen se mutka on (kiristyykö loppuun, tuleeko perään heti toinen, onko routakuoppia jne jne), niin voi keskittyä siihen mutkaan ajamiseen ja ajolinjoihin silleen "rennosti". Itse ainakin hermoilen ja ajan huonosti tuntemattomilla teillä, jolloin kallistelu ei ole niin "luannikast'"!


    marza
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  9. #9
    Nii ja jos jaksaa vähän takapuolta kääntää niin ei tarvii vetää mopoa ihan kalleleen.......
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
  10. #10
    On olemassa yksinkertainen testi, millä voi katsoa kuinka paljon pyöräänsä kallistelee. Piirtää jollain vaalealla vahakynällä renkaan poikki viivan laidasta laitaan ja käy ajelulla. Reissusta palattua katsoo viivan kulumisesta, kuinka "tehokkaasti" käyttää rengasta hyväkseen.
    Bring M. Backalive

    Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
  11. #11
    Tässä tarkoitin vielä sellaista aika lievää kallistelua, jalkatappien kuluttamisesta en edes uneksi
  12. #12
    Lainaa (Mik@ @ Touko. 05 2004,14:23) kirjoitti
    On olemassa yksinkertainen testi, millä voi katsoa kuinka paljon pyöräänsä kallistelee. Piirtää jollain vaalealla vahakynällä renkaan poikki viivan laidasta laitaan ja käy ajelulla. Reissusta palattua katsoo viivan kulumisesta, kuinka "tehokkaasti" käyttää rengasta hyväkseen.
    Nakeehan sen jo renkaastakin etta ajetaanko silla vai ollaanko vaan ajavinaan.. ns. chicken stripe ei oo mikaan komistus

    Nimim. 180 rengas laitoja myoten ajettuna
  13. #13
    En kyllä lähtis millään mutkapätkällä tai rampissa hakemaan tappia maahan

    Ensin muutama tuhat kilsaa vaihtelevaa ajoa alle, että mopon hallintalaitteiden käsittely alkaa olla selkäytimessä ja vastaohjausta vähän treenattu, ja sen jälkeen RADALLE. Se on ainoa oikea paikka testata missä se tappi tulee vastaan ja miten mopo menee mutkaan.

    Ite tykkään ajella nykyään mutkapätkät siten, että pudotan itseni (maltillisesti) roikkumaan sisämutkan puolelle. Polvea ei tarvii edes "avata" tai saada katuun, riittää että saa omaa painopistettä pikkasen alaspäin. Mopon kulku vakautuu valtavasti, ja varmuus ajaa mutka läpi vaikka routakuoppia väistellen on ihan toinen kuin "satulasta" ajettaessa. Painonsiirron ei tartte olla suuri, että se on merkittävä. Kokeilkaa.
    Niin, ja pitää muistaa että vasta lämmin rengas on luotettava kantille asti, siis hyvissä oloissa(ei vettä/öljyä/hiekkaa).
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  14. #14
    Lainaa (FXD @ Touko. 05 2004,15:01) kirjoitti
    Lainaa (spaideri @ Touko. 05 2004,14:53) kirjoitti
    Kanttaamista huomattavasti helpottaa, kun avaa mutkanpuoleisen polven sivulle. Ei sen ole pakko asfalttia hipoa, mutta auttaa kääntymään huomattavasti.
    Tuollaista vaikutusta en itse olekaan todennut. Kun en mikään rataspecialisti ole niin olen luullut että se polvi maassa on vain "tuntosarvi"? Kertokaas miten asian laita on ketkä tietävät.
    Jarno Saarinen sen ekana keksi. "Tuntosarvihomma" keksittiin myöhemmin. Ekoina kulutuspaloina kuulemma käytettiin polveen teipattuja vanhoja visiirinpaloja.
    (Lähde: PB-lehti)
  15. #15
    Lainaa (Ytsför @ Touko. 05 2004,15:38) kirjoitti
    Lainaa (FXD @ Touko. 05 2004,15:01) kirjoitti
    Lainaa (spaideri @ Touko. 05 2004,14:53) kirjoitti
    Kanttaamista huomattavasti helpottaa, kun avaa mutkanpuoleisen polven sivulle. Ei sen ole pakko asfalttia hipoa, mutta auttaa kääntymään huomattavasti.
    Tuollaista vaikutusta en itse olekaan todennut. Kun en mikään rataspecialisti ole niin olen luullut että se polvi maassa on vain "tuntosarvi"? Kertokaas miten asian laita on ketkä tietävät.
    Jarno Saarinen sen ekana keksi. "Tuntosarvihomma" keksittiin myöhemmin. Ekoina kulutuspaloina kuulemma käytettiin polveen teipattuja vanhoja visiirinpaloja.
    (Lähde: PB-lehti)
    Tämä lienee se 'sammakkotyyli'.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  16. #16
    Lainaa (patrika @ Touko. 05 2004,15:34) kirjoitti
    Nakeehan sen jo renkaastakin etta ajetaanko silla vai ollaanko vaan ajavinaan.. ns. chicken stripe ei oo mikaan komistus *
    Pitää ostaa semmoinen vahakynälajitelma eri värejä ja piirrellä rengas täyteen viivoja, niin tulee komeat sateenkaaret muitten tiellä liikkujien iloksi. *

    Tuli muuten mieleen että niillä, joilla renkaat ovat ihmeellisesti kuluneet keskeltä suoraksi, niin kyseiset henkilöt luultavasti ajavat vain suoraan eteenpäin. *
    Bring M. Backalive

    Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
  17. #17
    Lainaa (Mik@ @ Touko. 05 2004,16:09) kirjoitti
    Tuli muuten mieleen että niillä, joilla renkaat ovat ihmeellisesti kuluneet keskeltä suoraksi, niin kyseiset henkilöt luultavasti ajavat vain suoraan eteenpäin. *
    Eipä ne reunat paljon pääse kulumaan stadin ruuhkissa duunimatkoilla... eikä oikein ainakaan Etelä-Suomessa muillakaan teillä, jos nopeuden pitää sellaisena että sakoilla selviäisi... Pitäis siis varmaan vaihdella ratakuskien kanssa kumeja että tulisivat käytettyä
    - vesku -

    "viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
  18. #18
    Heristämpä taas sormeani Kysyjä oli ajanut ainoastaan muutaman sata kilsaa pyörällä ja täällä alettiin kertomaan juttuja, että anna palaa kyllä jalkatapit ottavat eken kiinni
    Minä kun katson peiliin, niin näen vanhan ukon jolla on ihan liian monta ajokautta ja sataatuhattakilometriä takana, olen vieläkin kuitenkin niin oppimaton etten opi hallitsemaan uutta pyörää kuin muutama tuhannen kilometrin jälkeen
    Täällä näyttää olevan mahdottomasti (vrt. äänestykset) ns. wannabee motoristejä joiden jutut on täällä tosi kovia ja kokeneita, mutta ei nyt aleta elvisteleen sellaisilla jutuilla, että mistä kohtaa se rengas on kulunut eniten, koska jos ajat muualla kuin radalla se kuluu AINA eniten keskeltä. Tämä on sama juttu Norjalaisilla ja alppi maissa asuvilla pyöräilijöillä, vaikka siellä on enemmän mutkia.

    Jätettäskö tänä vuonna kallistuksen ja pyörän rajojen kokeilu porukalla ihan suosiolla vain rata-ajoihin ettei tarvitsis lukea uutisia niistä ulosajoista eikä sytytellä kynttilöitä.

    Moottoripyöräily on hauskaa, ja nautitaan siitä elvistelemättä ja esittämättä Rossia.
  19. #19
    Lainaa (R1100 @ Touko. 05 2004,21:21) kirjoitti
    Jätettäskö tänä vuonna kallistuksen ja pyörän rajojen kokeilu porukalla ihan suosiolla vain rata-ajoihin ettei tarvitsis lukea uutisia niistä ulosajoista eikä sytytellä kynttilöitä.

    Moottoripyöräily on hauskaa, ja nautitaan siitä elvistelemättä ja esittämättä Rossia.
    Tästä olen samaa mieltä. Maltti auttaa elämään pitempään.
  20. #20
    Lainaa (MiCCoH @ Touko. 05 2004,15:30) kirjoitti
    Tässä tarkoitin vielä sellaista aika lievää kallistelua, jalkatappien kuluttamisesta en edes uneksi *
    Fiksu motoristin alku. Tolla asenteella tulee paljon kilometreja ennen kaatuilua.

    Moottoripyöräily on siitä kiva harrastus, että harjoittelmisestäkin nauttii -ja etenkin kaikki about 10000 kilsaa on perusharjoittelua. Kyll se si kallistuu luannikkaasti ennen pitkää. Sitten kun on 10 kertaa kilsoja enemmän, on vieläkin harjoittelija. On vaan kokeneempi sellainen
    ... jotain piti muistaa
  21. #21
    Lainaa (MiCCoH @ Touko. 05 2004,14:26) kirjoitti
    On tuossa nyt muutamia satoja ajokilometrejä takana tuolla mun pyörällä, mutta vieläkään en oikein ole uskaltanut oikeasti kunnolla kallistaa kurveihin. Voiko tuollaisella matka-ajoon tarkoitetulla pyörällä kallistella paljonkin kurveihin?
    Kortin ajoin Jammun Thunderacella, jolla kallistaminen tuntui aivan luonnolliselta kun ajoasento oli matalampi, mutta mitenkäs sitten tuollaisen matkapyörän "rajan" löytäisi?

    Kallistaa kunnes tipahtaa kyljelleen ja vetää metsään tai vastaan tulevan auton alle? Vähän huono vaihtoehto minusta *

    Renkaat ovat hyvässä kunnossa.
    Taitaa olla niin että loppuu kantti ennen renkulan pidon loppua, hissukseen hyvä tulee.
    CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
  22. #22
    Taas kerran ihmeellisiä yleistyksiä ja niin kokeneita kuin kokemattomiakin kannanottojoja tyyliin, aina varovasti, aina tapille, ei ikinä sitä taikka tätä....

    Ne ajaa jotka osaa ja raahaa tappia maassa miten lystää, ne jotka ei osaa harjoittelee sitä tapin asfalttiin raahaamista omaan tahtiinsa. Ilman mitään jeesusteluita ja älyttömiä yleistyksiä.

    Tässä ihan vaan yleistyksien tappoon:
    -tunnen monia motoristeja joilla kumi kuluu tasaisesti normaalissa ajossa
    -tunnen myös monia motoristeja joilla tappi raahaa maata lähes joka mutkassa (lue: kustomeissa ei maavara ole älyttömän suuri)
    -edelleen tunnen monia motoristeja jotka kuluttavat rengasta pääosin keskeltä
    -vieläpä tunnen sellaisia joilla ei tapit ole vielä maahan raahanneet

    Kukaan ei ole toista perempi, jengi ajaa omaan tahtiinsa ja hyvä niin. Ja aina joku vetää pöpelikköön oli sitten kokenut tai kokematon.
    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  23. #23
    kiintoisa aihe. Tätä tuli mietittyä koeajollakin. jos ei ole ikinä kyykyllä ajanut, niin mistä sen voi tietää miten paljon pyörä kestää kallistaa? ei hätää jos pitoa on niin paljon että voi kallistaa tappiin asti. mutta jotenkaan ei kadulla uskalla.
    Endurolla ajaneena ei ole tullut muuten juuri lainkaan mietittyä tuota satulassa liikkumista ja sen vaikutusta kääntymiseen.tarvinnee testata (het kun hankin taas nopeemman mopon )

    mites tuommoinen kyykky / sporttouring käyttäytyy kuivalla tai liukkaalla pidon rajalla? varoittaako lainkaan pidon loppumisesta? vai lähteekö vaan mopo alta kuten DT sateenliukastamalla asfaltilla..? tottakai tämän saa sitten selville itse ajamalla ja kaatumalla
    MZ -59, palasina pitkin tallia. ei etene ei..
  24. #24
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Rajoja voi testata radalla. Muutaman sadan kilsan katu-/maantieajon
    kokemuksella ei kannata ryhtyä mihinkään katukokeiluihin.
    Vauhtia kannatta sovitella niin, ettei rajoille tarvitse mennä.
    Koko sana "rajoilla" tarkoittaa myös, että rajoilla ollaan ja
    marginaalit alkavat olla ohkaiset. Normaaliliikenteessä pelivara
    alkaa myös lopumaan. Vaikka itse osaisit mitä tahansa niin
    muu liikenne voi tehdä ylläreitä ja mitä sitten tehdään, kun pelivara
    on jo syöty.
    Alkaa olla tulitikunraapimista jo vaikka kyntteliä ei ole esille otettukaan.

    Radalla sitten, jos on kerta pakko - niin et ainakaan autoon törmää.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  25. #25
    Jos ei tarvetta ole kallistella enempää, niin miksi niitä rajoja pitäisi kokeilla liikenteessä Jos haluaa kokeilla niin sit radalla olisi turvallisempaa eli suosittelen tätä vaihtoehtoa
    (...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
  26. #26
    Lainaa (basic @ Touko. 05 2004,21:43) kirjoitti
    Tässä ihan vaan yleistyksien tappoon:
    -tunnen monia motoristeja joilla kumi kuluu tasaisesti normaalissa ajossa
    -tunnen myös monia motoristeja joilla tappi raahaa maata lähes joka mutkassa (lue: kustomeissa ei maavara ole älyttömän suuri)
    -edelleen tunnen monia motoristeja jotka kuluttavat rengasta pääosin keskeltä
    -vieläpä tunnen sellaisia joilla ei tapit ole vielä maahan raahanneet
    Unohtamatta niitä, jotka burnaa renkulan loppuun ennenaikojaan

    nimim. tuttavapiirissä joitain, joilla renkaan käyttöikä alle 2000km
  27. #27
    No siis tämä mun kyssärini ymmärrettiin osaksi väärin, omalla kohdallani tarkoitin todellakin vain käytännön kallistelua. Esimerkiksi että pitääkö se matkapyörän rengas jonkinlaista kallistelua mutkissa vai kuuluuko vain ajella kiltisti selkä ja pyörä pystyssä.
    Okei mulla on varmasti vähän eri käsitys tästä kallistamisesta mutkiin kuin monella muulla ja näköjään suurin osa "kyykkykuskeista" ymmärsi asian niin että ruvetaan hakemaan juuri sitä tapin reunaa. Itse enemmänkin tarkoitin kallistelua mutkissa sen verran että ei aiheuta hidastelullaan kaameata autojonoa joka pikkutiellä.

    Oikeastaan tuo mopokuume:en kommentti oli jo riittävä vastaus mitä hainkin, eli pienestä kallistelusta ei tarvi pelätä renkaan pidon loppumista. Jos olisin "tappituntumaa" hakemassa, en olisi ostanut mitään Diversionia..

    Mut kiitoksia vain vastauksista, tämä selvitti asiaa.



  28. #28
    Lainaa (MiCCoH @ Touko. 06 2004,00:43) kirjoitti
    näköjään suurin osa "kyykkykuskeista" ymmärsi asian niin että ruvetaan hakemaan juuri sitä tapin reunaa. Itse enemmänkin tarkoitin kallistelua mutkissa sen verran että ei aiheuta hidastelullaan kaameata autojonoa joka pikkutiellä.
    Ihme juttu, että niin moni näkee vahvan korrellaation rata-ajosuuntautuneisuuden ja liikenteessä kaahaamisen välillä. Tämä kommentti siis koko kesksuteluun, ei ylläolevaan lainaukseen.

    Autokoulussa harjoitellaan paniikkijarrutusta, vaikka yleensä liikennevaloihin ei pysähdytä paniikkijarrutuksella. (Mitä nyt jotkut joskus stoppiella.)
    Radalla harjoitellaan kallistamaan mopoa enemmän kuin mitä normaalit liikennetilanteet, mutkaiset pikkutiet mukaanlukien, vaativat (edellyttäen, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaan).
    Mielestäni yhteys näiden seikkojen välillä on täysin selvä. Jarrutusta harjoitellaan yllättävän tilanteen varalle, tilanteen, jossa on pakko osata jarruttaa tehokkaasti tai henki lähtee. Ihan samalla lailla olisi hyvä harjoitella kallistamista. Jos syntyy yllättäen tilanne, että mutka tiukkenee, tai omalla kaistalla mutkassa on este, hiekkaa, maatalousnäyttely, tai muu syy, jossa on pakko osata vetää mopo eniten kallelleen tai henki lähtee.

    Summa summarum, rataharjoittelu on paljon tehokkaampaa oppimista kuin liikenteen seassa ajo. Jo ensimmäisenä ratapäivänä tod näk tajuaa, että ei ole oikeesti koskaan kallistanut mopoa. Kun on radalla oppinut luottamaan renkaaseen ja mopoon, voi kadulla sen jälkeen ajaa huomattavan paljon turvallisemmin. Ja valmiudet väistää este tai estää lähestyvä ulosajo on joltisestikin paremmat.

    Lainaa kirjoitti
    Tätä tuli mietittyä koeajollakin. jos ei ole ikinä kyykyllä ajanut, niin mistä sen voi tietää miten paljon pyörä kestää kallistaa? ei hätää jos pitoa on niin paljon että voi kallistaa tappiin asti. mutta jotenkaan ei kadulla uskalla.
    Nykyisissä kyykyissä on tapit niin korkeella, että ei oo pelkoa saada kadulla tappia maahan, ainakaan koeajolla, tai ainakaan jos ei nimi satu olemaan Rossi.



    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  29. #29
    Muistakaa aina katsoa sinne kaarteeseen niin pitkälle kuin mahdollista, varsinkin jos sattuu olemaan sitä vauhtia vähän liikaa. Pyörä menee yleensä sinne minne sen katseen suuntaa huomattavasti helpommin, kuin jos tuijottaa siihen metrin päähän.
    ooo
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Make80 @ Touko. 06 2004,01:02) kirjoitti
    Lainaa (MiCCoH @ Touko. 06 2004,00:43) kirjoitti
    näköjään suurin osa "kyykkykuskeista" ymmärsi asian niin että ruvetaan hakemaan juuri sitä tapin reunaa. Itse enemmänkin tarkoitin kallistelua mutkissa sen verran että ei aiheuta hidastelullaan kaameata autojonoa joka pikkutiellä.
    Ihme juttu, että niin moni näkee vahvan korrellaation rata-ajosuuntautuneisuuden ja liikenteessä kaahaamisen välillä. Tämä kommentti siis koko kesksuteluun, ei ylläolevaan lainaukseen.

    Autokoulussa harjoitellaan paniikkijarrutusta, vaikka yleensä liikennevaloihin ei pysähdytä paniikkijarrutuksella. (Mitä nyt jotkut joskus stoppiella.)
    Radalla harjoitellaan kallistamaan mopoa enemmän kuin mitä normaalit liikennetilanteet, mutkaiset pikkutiet mukaanlukien, vaativat (edellyttäen, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaan).
    Mielestäni yhteys näiden seikkojen välillä on täysin selvä. Jarrutusta harjoitellaan yllättävän tilanteen varalle, tilanteen, jossa on pakko osata jarruttaa tehokkaasti tai henki lähtee. Ihan samalla lailla olisi hyvä harjoitella kallistamista. Jos syntyy yllättäen tilanne, että mutka tiukkenee, tai omalla kaistalla mutkassa on este, hiekkaa, maatalousnäyttely, tai muu syy, jossa on pakko osata vetää mopo eniten kallelleen tai henki lähtee.

    Summa summarum, rataharjoittelu on paljon tehokkaampaa oppimista kuin liikenteen seassa ajo. Jo ensimmäisenä ratapäivänä tod näk tajuaa, että ei ole oikeesti koskaan kallistanut mopoa. Kun on radalla oppinut luottamaan renkaaseen ja mopoon, voi kadulla sen jälkeen ajaa huomattavan paljon turvallisemmin. Ja valmiudet väistää este tai estää lähestyvä ulosajo on joltisestikin paremmat.

    Lainaa kirjoitti
    Tätä tuli mietittyä koeajollakin. jos ei ole ikinä kyykyllä ajanut, niin mistä sen voi tietää miten paljon pyörä kestää kallistaa? ei hätää jos pitoa on niin paljon että voi kallistaa tappiin asti. mutta jotenkaan ei kadulla uskalla.
    Nykyisissä kyykyissä on tapit niin korkeella, että ei oo pelkoa saada kadulla tappia maahan, ainakaan koeajolla, tai ainakaan jos ei nimi satu olemaan Rossi.
    Juuri näin! Kun ite menin ekaa kertaa radalle ajamaan jokunen vuosi sitten oli takana normaalia maantieajelua erilaisilla pyörillä (myös kustomilla) kymmeniätuhansia kilsoja, mutta eka keikka radalla kertoi sen, että jumalauta mähän en osaa edes jarruttaa, saati kääntää pyörää tehokkaasti mutkaan. Ei muuta kun radalle treenaamaan, jos ei muuta, niin ainakin kaikki rossi-kuvitelmat karisee aika vauhdilla.

    br, Mikko
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen