Toukokuun Bikessa, Englannin sellaisessa, oli urheilullisten katurenkaiden vertailutesti. Testipyöränä käytettiin Yamahan uutta R6:sta ja paikkana oli Bruntingthorpen koeajorata Englannissa. Huomioitavaa on, että koeajorata ei ole kilparata. Radalla on nimenomaisesti pinnaltaan heikkoja kaarteita, töyssyisiä kaarteita ja vastaavia. Kokeissa mitattiin paitsi kierrosaikoja, myös pysähtymismatkoja ja muita tavallisessa ajosssa merkityksellisiä seikkoja.
Vertailutestin tulos oli seuraava:
1. Pirelli Diablo
1. Metzeler Sportec M1 (jaettu 1. sija)
3. Bridgestone BT014
4. Dunlop D208
5. Michelin Pilot Power
6. Avon Azaro SP sport
Mukana oli vertailurenkaana myös Dunlop D208 Yamahan käyttämällä 60-profiilisella eturenkaalla, joka sijoittui jaetulle sijalle 6.
Yleishuomiot renkaista olivat seuraavat:
Pirelli Diablo
- Paras ajotuntuma, parhaat kierrosajat. Kokonaisuutena voittaja.
Metzeler Sportec M1
- Toimivat kuten hyvän katurenkaan pitääkin toimia.
Bridgestone BT014
- Tiettyjä ongelmia pomppuisissa mutkissa. Tasaisella alustalla hyvä rengas.
Dunlop D208
- Lämmettyään Pirelliä paremmat jarrutuksissa, mutta huonommat nopeissa kaarteissa. Yksi parhaita jarrutuksissa, mutta regoivat töyssyihin jotka eivät vaikuta muihin.
Michelin Pilot Power
- Pirellejä hitaammat vain kahdessa töyssyisimmässä kaarteessa. Tasaisilla teillä hyvät renkaat. Reagoivat tien pintaan helposti.
Avon Azaro SP sport
- Etu- ja takarenkaalla vaikuttaa olevan erilaiset ominaisuudet.
Loppupäätelmissä parhaiden ja huonompien renkaiden eroja pidettiin mitattavien testitulosten perusteella pieninä ja huomautetaan, että käytännössä/tavanomaisessa ajossa eroja voi olla vaikea havaita.
EDIT: Lisätty sana "eturenkaalla" 60-profiilisuuden yhteyteen. Muuten eturenkaat olivat kokoa 120/70, eli alkuperäisasennuksesta poikkeavaa kokoa. Takarenkaiden kokoa ei ole ilmoitettu.
Mitäs Diablo takanakki(180/55) kustataa Orgin shopissa?
löytys omatki tunnukset.
990 adv, VF750F, ZX-12R
Just eilen sain eteen uuden Diablo Corsan, ja vaikuttas olevan erittäin hyvä rengas. Tuntuma tien pintaan on luottamustaherättävän hyvä. Ohjautuu vakaasti ja täysin neutraalisti kaarteisiin.
Takana on Diablo, ja sekin tuntuu hyvältä, erityisesti märkäpito on vakuuttava. Pirelli![]()
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Pirellin Diabloa kun on nyt kehuttu, jos joku on kiinnostuneempi Pirellin valmistusmenetelmistä, asiasta oli aikoinaan ihan valaiseva tarina "The Economistissa". Robottien käytöstä ja muusta voi lukea ("Re-inventing the Wheel"):
TÄSTÄ.
...toivottavasti linkki toimii muillekin. Itse kun olen kyseisen läpyskän tilaaja, pääsen sivuille suoraan erilaisilla cookie-viritelmillä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Diablo on ensimmäinen tähän tekniikkaan perustuva kaupallinen tuote.
Diablot on mulla edes et takana, erinomaiset kun kerkesivät pikkusen kulahtaa, meinas mennä eka usko niihin 010 jälkeen.
![]()
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Mulla ja diablo ja hyvin on toiminut
I used to rock and roll all night and party every day.
Then it was every other day.
Now I'm lucky if I can find half an hour a week in which to get funky.
-- Homer J. Simpson
Diabloja kun tuossa on nyt kehuttu, ei kenelläkään sattuisi olemaan Metzeler Sportec M1:siä? Olisiko näistä kokemuksia?
Mulla on Sportecit alla, mutta paljoa en niistä osaa kertoa.(Korppi @ Touko. 08 2004,22:48) kirjoitti
Kuluvat pirun nopeasti, mutta tuntuvat pitävän kyllä erittäin hyvin.
Kerran eturengas lipsahti lukkoon, syynä likainen asfaltti ja varomattomuus. Pystyssä pysyttiin ja aloin sen jälkeen kyllä tarkemmin katsomaan tien laatua.
Oikein hyvä rengas, mutta itse katselen seuraajaksi toista mallia, koska tuo kuluu niin nopeasti![]()
Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu
Miulla oli ennen alla tuo Dunlop, just vaihdettiin tilalle Diablo. Kylla Pirelli on rutkasti mukavamman tuntunen, varsinkin jyrkissa mutkissa (siella kai se renkaan hyvyys mitataan?)
Ainoana lievana haittana, Diablo on sen verran 'pyoreampi' etta mopo tuntuu entistakin korkeammalta, yhtaan jos enaa nousee, niin joutuu etsimaan katukiven reunaa pysahtyessa![]()
![]()
Taitaa olla enempi V mallinen profiili kuin edellisessä renkaassasi. Jos ei muu auta niin korkoa kengänpohjaan(patrika @ Touko. 17 2004,16:54) kirjoitti
![]()