Neuvokaa aloittelijaa, kuinka pitkään ryyppyä normaalisti tarvii pitää päällä? Tuntuu, että joutuu ajamaan n. 10 km ennen kuin pystyy laittamaan huikan pois päältä. Onko normaalia? Vai olisiko parempi yrittää lämmittää pyörä paikalla ennen kuin lähtee liikkeelle? Tänään oli tietysti kyllä aika sika kylmä aamulla, -1 aste.
Pyörä on siis GS500E, vm. -94![]()
H-D Low Rider S -20
Suzuki SV1000S -03
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -98
Itse pidän ryyppyä päällä vain vähän aikaa pyörän käynnistyttyä ja lämmitän konetta paikallaan niin kauan kunnes flekti lähtee päälle ja sitten ei kun menoksi![]()
Älä koskaan siirrä huomiseen sitä minkä voit välttää jo tänään.
ZR-7:n kanssa olen havainnut toimivaksi muidenkin suositteleman käytännön, jossa kone lämmitetään ennen liikkeelle lähtöä. Padat tulille ryypyn kanssa, ja vähennetään ryyppyä pikku hiljaa kunnes kone käy ryypyttä normaalia tyhjäkäyntiä.
Kun kävelee parkkikselle kypärä, hanskat, windstopperit, buffit yms. kamat kainalossa ja ajotakki auki, saa vehkeiden virittämiseen kulumaan just sen ajan kun kone vaati lämmitäkseen.
Pikku-Hondan käyttöohjeissa sanotaan, että käytetään tyhjäkäynnillä niin kauan ryypyn avustuksella kunnes käy ihan ilman ryyppyä. Ei vaan kestä hermot enää nykyään sitä vaan pienen lämmityskäytön jälkeen liikkeelle ja ajoa kevyellä kuormituksella noin alkuun. Mitä laihemmalla kone käy sen pitempään pitää ryyppyä kayttää.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Ei muuten oo tommosessa susnassa flektia *(Fannitozu @ Huhti. 30 2004,06:50) kirjoitti
Miulla oli tommonen ennen, ryyppy paalla kayntiin, tupakka palamaan, ja sit kun oli tyhjakaynti olemassa ilman ryyppya, ajamaan *
Edit: hoono soomi
Mulla ei ikinä ees lähe pyörimään koko flekti. *(Fannitozu @ Huhti. 30 2004,07:50) kirjoitti
Ajan varmaan kun mummo. *
Tai sit on termari paskana, kyllä lämmöt nousee kuitenkin aika normaaliin.
Ite veikkaisin tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa. *![]()
Kandeis säätää vähän seoksia rikkaammalle niin ei tartte enää ryypyttää niin pitkään. Mä kun oon pistäny kaasaripeleihin suutinsarjoja, niin ei tarvii juurikaan ryyppyä sen jälkeen. Lähtee tulille jopa ilman ryyppyäkin.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kovasti näyttää olevan moposta kiinni. Oma Intruder käynnistyy ilman ryyppyä vaikka pakkasessa. Alle minuutissa se on painettava pois, muuten sammuu. Ja liikkeelle ei ryyppy päällä kannata yrittääkään, sillä kone alkaa tukehtua jo puolen kilometrin jälkeen.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Suzukia ei kyllä viitsi käyttää kylmänä paikallaan niin kauaa, että pysyy käynnissä ilman ryyppyä. Muuten sais odotella toooosi pitkään.
Eikä se kyllä ala nykimäänkään vaikka ajelis ryyppy päällä pitkäänkin.
Tänään kävi muuten taas sama mikä alkuviikosta, pyörä hyytyi vähän yli satasen vauhdissa. Alkoi nykimään eikä vastannut kaasuun. Ajoin sivuun, sammutin ja tarkistin ekaks että bensaa on. Sitten vaan uudestaan käyntiin ja pyörä toimii taas normaalisti.
Tämä oli siis jo pitkän ajon jälkeen.
H-D Low Rider S -20
Suzuki SV1000S -03
Ootko nyt ihan varma et on saadot kohdallaan, kylla miun samanlaisessa ryypyn sain painaa pois 3-4 min kuluttua, tosikylmallakin kelilla.(tks @ Touko. 01 2004,20:36) kirjoitti
Huikkaa sen verran et pysyy käynnis noin minuutti.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Mun pyörä ei koskaan käynnisty ilman ryyppyä.
Ja siinä tuntuu olevan jonkinlainen automaatti-ryyppy, joka poistuu päältä liikkeelle lähdettäessä. Kylmällä ilmalla sen joutuu laittamaan parikin kertaa, mutta oikeen lämpimällä ilmalla ei ehdi edes liikkeelleeipä ainakaan unohdu liian pitkäksi aikaa..
"hiekkana kengässä"
Oma LS650 kyllä pysyy käynnissä kun on pitänyt kymmenen sekuntia ryyppyä päällä. Jos ei ilman sitä meinaa käydä niin voisi olla bensasnsaannissa jotain ongelmaa![]()
" Very good homma ja asia meininki " http://kummituskauppa.spreadshirt.fi/
Joo, samanlainen käytäntö minulla. Kone käyntiin ryypyllä, sitten korvatulpat korviin kypärä päähän ja hanskat käteen. Viimeistään siinä vaiheessa ryypyn voi ottaa pois ja menoksi. *(Lem @ Huhti. 30 2004,07:59) kirjoitti
![]()
Kokeilin tänään aamulla käyttää paikallaan jonkin aikaa, mutta ei kyllä ihan hetkeen voinut laittaa ryyppyä kokonaan pois. Jätin ryypyn sen verran päälle, että kierrokset oli vähän alle 2000, sitten taas vasta n. 5km jälkeen käänsin ryypyn kokonaan pois.
No, vein tänään pyörän huoltoon. Katsotaan selviääkö siellä mitään.![]()
H-D Low Rider S -20
Suzuki SV1000S -03
mul ryyppy päällä koko ajan![]()
Suzuki oli eilen huollossa ja kyllä sen ryypyn pystyi nyt laittamaan aikaisemmin pois. Eli vika oli ilmeisesti sitten säädöissä.
H-D Low Rider S -20
Suzuki SV1000S -03