Toissapäivänä pudotin Z-Onen maahan pyörän satulalta, seurauksena pienet hiekan aiheuttamat jäljet ja pieni pala lakkaa ja maalia pois (tumman harmaa metalli), nyt näkyy valkoista kuorta. Onko kellään tietoa löytyykö jotain paikkausmaalia ja lakkaa joka olisi tarkoitettu paikkaushommiin? Vai lyönkö tyylikkään Org.-tarran naarmujen päälle?
![]()
Tikru 2010
Jos kypärä on pudonnut ja siitä on tosiaan lohjennut palanen niin oman turvallisuutesi kannalta suosittelen uuden kuupan hommaamista...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Kynsilakkaa....
Käsittääkseni toi kypärien iskunkesto ei moisesta pilalle mene, vaikka siitä sitkeä huhu liikkuukin.. puhuvat pintajännityksestä, mutta en jaksa oikein uskoa moisen ilmiön olevan kovin tarpeellinen kypärässä... Mutta, jos varman päälle tahtoo pelata, niin voi tietysti pistää sen tuhat euroa kiinni aina kun kypärä tippuu... Itse en näin tekisi.
Niinhän tuo Z-Onen ohjekirjakin toitottaa, että potta on suunniteltu kestämään yhden iskun.
Onko toi sitten myynninedistämistä vai faktaa?
Arailla (tai siis Brandtilla) Voutilaisen Urho tekee tarkastuksia kypärille ja kertoo tarviiko vaihtaa vai ei. Löytyyköhän Shoeille vastaavaa heppua? Heillä ei kait ole virallista maaorganisaatiota Suomessa laisinkaan, mutta jos joku edustaja osaisi kertoa...
- Rajatonta Voimaa! -
No isku ja kolaus on vähä eri asioita. Kunnon mällissä kuitukypärästä ihan varmasti murtuu kuori ja rakenne löystyy sitä kautta. Mut maahan tiputtaminen metristä ei kyl mun näkemyksen mukaan kypärää rikki saa.(JyXX @ Huhti. 11 2004,22:28) kirjoitti
Mut edelleen painotan, että tämä ei ole faktaa, mutta itse en olisi huolissani.
OT:
Kattokaa Plan Been video "No Mercy", siinä pojat vähän testailee kypärän iskunkestävyyttä..pikkupäissään..
KTM 690SM
Ei sitä tonnia tarvi laittaa kiinni.... kotivakuutus on hyvä asia tuon suhteen,omavastuu riippuu tietty vakuutuksesta(MadMan @ Huhti. 11 2004,22:00) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Kypärähän pitää vaihtaa aina kolauksenkin jälkeen, mutta tosissaan se tais olla niiden muovikypärien juttuja. Kuitukypärä kai poksahtaa ihan halki siinä vaiheessa kun se on käyttökelvoton. Nää on mutuja, kuultu kauppiailta ja esson baarista, mutta ite oon ottanu todesta.
Turha sitten kuitenkaan on tulla valittamaan kun henki on menny kypärän takia![]()
Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.
Olen nähnyt kyseisen pätkän. Ei ne tyypit jotka niitä kypäriä "testaavat" taida enää pottaa tarvita, on varmaa tullut päähän jo pysyviä vammoja jo aiemmin.(Calypso @ Huhti. 12 2004,00:16) kirjoitti
![]()
SUZUKI GSX 1400
Jos kypärä hajoaa tipuessaan paikaltaan maahan, niin mitä se suojaa kun otetaan maakontaktia maantienopeuksissa? **
* Eiköhän ne kypärät ole tehty kestäämään vähän enempi kuin metrin, kahden tiputus maahan. *
*Joten ei muuta kuin sopivaa maalia/lakkaa päälle ja menoksi.
Tosin jotkut vaihtaa koko pyörän kun on takakumi kulunut millin kulutuspinnalle, ja jotkut vaihtavat kypärän kun kerran tippuu maahan, jne.. Se kuinka järkevää toimintaa em. on, päättäköön kukin itse. **
![]()
Jos kypärä menettää ominaisuutensa noin pienestä napsusta, niin pitää muistaa suistumisessa, että kypärä ei saa osua mihinkään kuin kerran. Ts. jos kyljelleen mentäessä nuppi sipaisee asfalttiin, pitää loppuliu`un aikana suojella kuuppaa henkensä uhalla osumasta mihinkään uudestaan.
Eihän se näin ole!
Kaupunkilegendaa; minä en usko nykyisillä materiaaleilla.
Tosi osumat erikseen!
![]()
Kiitos kovasti vastauksista, mutta onko tietoa myydäänkö korjausmaalia ja -lakkaa joka on tarkoitettu nimenomaan kypärille?![]()
Tikru 2010
Tuosta on joskus ollut asiaa Bajahillin sivuilla, jossa joku oli kysellyt asiasta Arailta. Vastaus oli tällainen:
Marko Teerioja kyseli Arailta potan tiputuskestävyyttä:
Kun en tiedä niin otin selvää. Lähetin kyselyn Arai:lle koskien kypärän tippumista- runoilin kauniin kirjeen + laskelmat (kiitos Juha J. Paaso + Arain omat sivut) ja kysyin kuinka korkealta kypärän voi tiputtaa ennen kuin kypärä aloittaa "muotoutumisen". Vastaus tuli alle vuorokaudessa Arai Euroopan Teknisen osaston päälliköltä mr. Hans van der Ree:ltä. Jos kypärä tippuu n. 2.5-3m korkeudelta, niin silloin kypärä alkaa muotoutumaan, eli sitä ei enää saa käyttää. (uskoisin että alustan laatu, jolle kypärä tippuu, selittää tuon 0.5m vaihteluvälin.
Tämä tieto siis koskien Arain kypäriä. Toisaalta hyväksymistestit ovat kaikille samat, joten ainakin tämä antaa jotain osviittaa. Se ketä kiinnostaa, voi pyytää koko vastauksen itselleen, lähetän sen mielelläni.
Mahtavaa(Jassu @ Huhti. 11 2004,21:45) kirjoitti
jos se noin menisi niin viime kesänä olisin saanut ostaa 4 Z-ONEA
Siis maalinpalanen jos lähtee niin ei se nyt ihan siitä voi vielä mennä paskaksi....ei ne nyt ihan niin heikkoa tekoa sentään ole
Tää kuulostaa järkeenkäyvältä... kun kyseessä on kova pinta, kuten asfaltti tai betoni. Nurmikolle sen saa pudottaa vaikka kymmenestä metristä, eikä varmasti käy mitään.(Korppi @ Huhti. 12 2004,20:39) kirjoitti
Empä ole ainakaan minä moisiin "törmännyt" missään. *Joten kannattaneen etsiä vastaavia sävyjä autojen paikkamaali/-lakka osastolta autotarvikeliikkeestä. *(ukkeli @ Huhti. 12 2004,20:34) kirjoitti
![]()
Hessumobiilista hommasin paikkausmaalia, osui aika lähelle potan omaa väriä. Se on nyt siinä, sen pituinen se.
![]()
Tikru 2010
Omaan kypärään tuli 'heittokisan' jälkeen raapaleita, jotka korjasin akryylimaalilla, 2,5 e / purkki. Hyvä tuli.![]()
* Arctic Ranger *
Jos se nyt tipahtaa maahan ja pää ei tosiaan ole siellä sisällä niin aika ihme on jos ne fyllärit painuu kasaan samalla lailla kuin tositilanteessa.. kun ei kuitenkaan ole sitä melonia siellä linttaamassa juuri sitä tärkeää asiaa eli fylläreitä..
Kaippa noilla kypäräfirmojen edustajille on annettu ohjeistus että 'Tottakai pitää vaihtaa' ettei tule ylimääräsiä oikeuskäsittelyjä?
(Ja puhun kokoajan tässä kuitukypäristä..)
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Mä olen ymmärtänyt kypärän vaihdon pakollisuuden vasta siinä tapauksessa, kun kypärän sisällä on ollut pää iskun tapahtuessa. Tällöin kypärän sisustan on tarkoitus antaa periksi pään liikkeelle ja vähentää sitä kautta kiihtyvyyttä jolloin aivot ei heilahda niin pahasti. Tällöin sisustat menee kasaan, eivätkä suojaa enää hyvin seuraavassa kolarissa.
Jos kuori on siis täysin ehjä ja sisuskalut ok, niin en näe järkevää syytä uusia kypärää. Mutta tämähän on vain mun mielipide.
Muovi potissa pintajännitys menee pudotessa mutta kuidussa kestoa enempi. Itselläni kävi saman tyyppinen haveri pala maalia ja lakkaa pois, jätin sen 2potaks ja ostin uuden varmuudeksi.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Kypärän pintajännityksen tarkoitus on estää ettei pää ala pomppimaan asfalttiin tennispallon tavoin kolarin sattuessa. Tämä avittaa iskuvoiman leviämisen kypärän pinnalle tasaisemmin jolloin kypärä kestää hajoamatta kovemman iskun sekä estää niskojen nytkähtämisen pään iskeytyessä asfalttiin.
Näin minä olen pintajännityksen tarkoituksen ymmärtänyt, enkä siis osta uutta kypärää jos kypärä tippuu parketti lattialle metristä, tosin vaimo ostattaa uuden parketin siinä tapauksessa.
Osta uusi ja pidä vaurioitunut 2:s kypäränä
I used to rock and roll all night and party every day.
Then it was every other day.
Now I'm lucky if I can find half an hour a week in which to get funky.
-- Homer J. Simpson