Ongelmana on *kaasarien kumikurkkujen kiinnityspultit. Kahdeksan vuotta paikallaan olleina ovat jämähtäneet melko mukavasti, lisäksi näyttää olevan ruuvilukitetta. Pultit ovat uppokantaisia kuusiokolokannalla eli ei pääse sahaileen tai pyörittään pihdeillä. Vesi on päässyt lepäämään pulttien päällä niin että kirotut ovat ruostuneet ja ei tarvi kuin kahden metrin päästöä katsoa niin menee pyöreeksi.
Mikäli poraan kannat rikki niin kierteestä jää muutama milli näkyviin, mistä voisi yrittää pihdeillä pyörittää. Tuli kuitenkin hankittua vastakierretappisarja ja jos nyt joku vastakierretappiguru voisi antaa riittävän selkeät ohjeet sellaisen käyttämiseen, ettei tule isompaa vahinkoa.
Eli ellen ole ihan väärin ymmärtänyt, niin ensin porataan riittävän pienellä terällä pieni alkureikä. Ja sen jälkeen sopivan kokoisella vastakierretapilla lähdetään pyörittelemään. Tai sitten ei.
Suzuki PV 50 -86 -> Yamaha RD 125 LC -83 -> Cagiva Freccia C10 R -88 -> Suzuki RF 600 R -93 -> Suzuki RF 900 R -96 -> Triumph Daytona 600 -03 -> ??
Niin no... mä olen kauheen skeptinen vastakierretappien suhteen, varsinkin kun on kyse noin pienestä ruuvista (oletan, että M6). Ruuvit on yleisesti ottaen niin pehmeitä, että noin pieneen ruuviin reikää poratessa seinämää jää niin vähän, että se pullistuu kun vastakierretapilla vääntää. Ja varsinkin jos se on ruosteessa, niin ei mitään jakoa, veikkaisin.
Jos se ruuvi on alumiinilohkossa, niin lämmitys on aika tehokas keino saada oksidit rapisemaan kierteen välistä ja ruuvi vähän höllemmäksi. Lämpöä pitää tosin saada aikaiseksi aika paljon. Seuraavaksi yrittäisin tehdä metallitaltalla sopivan hahlon ruuvinkantaan ja siitä sitten meistillä naputtelemalla/hakkaamalla irti.
Konstithan ruuvien irroittamiseen ovat monet ja jokaiselta löytyy omansa. Tässä alkuun![]()
Vastakierretapit toimivat juuri noin niinkuin kuvailit,pyöristyneen kuusiokolon avaukseen sopii myös sopivan kokoinen torx-avain joka pitäisi tosin saada lyötyä kantaan.Tosta ruuvilukitteesta sen verran,että se sulaa noin 200c asteessa,jonka jälkeen se onkin,kun voiteluainetta,mutta kumikurkkujen lähellä ollessa on tosin vähän huono lämmitellä
Vastakierretappien kanssa pitää kyllä olla varovainen,ettei katkaise sitä tappia,muuten vois olla vähän vaikeuksissa.
Muuten hyviä vehkeitä
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua![]()
Hyvin toimii vastakierretapit. Juur irroitin katkenneen M6 ruuvin. Tosin oli alumiinissa eikä ollut jämähtänyt kiinni.
Porasin keskelle Ø3,2 reiän (popniitti terä) ja sarjan toisiks pienin tappi ja eikun kiertään vastapäivään. Hetken kierrettyä alkoi pultin pätkä kiertymään ulos ja nyt on taas ehta kierrereikä uudelle pultille.
Tärkeää visiin on porata reikä mahdollisimman keskelle eikä liiaan suuri ettei tappia kiertäessä ruuvi "paisu" kierteelle vielä tiukempaan. Myös liian pieni reikä on huono, koska tappi ei mene riittävän syvälle, jolloin on tapin katkeamisvaara.
*Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
*Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
Useamman alumiiniin jämähtäneen pienen ruuvin olen saanut auki poraamalla kanta irti, naputtamalla jäljelle jäänyttä kierreosaa ja sen jälkeen ihan vaan pyörittämällä. Kannan irrotuksen jälkeen ruuvi ei enää ole jännityksellä ja napautus irrottaa hapettumat kierteestä mikäli poraaminen ei sitä jo ole tehnyt. Lähtee yllättävän helposti, vaikka ruuvi olisi kantoineen ollut todella tiukassa. Tietenkin jos välissä on tiukkaa lukitetta, niin ei välttämättä toimi niin hyvin, mutta silloinkin luulisi lähtevän kun sahaa kierreosan päähän hahlon ruuvimeisseliä varten. Ja onhan tässä sekin hyvä puoli, että kun kannat irrottaa, niin saa myös ne kumikurkut irti, jonka jälkeen voikin jo käyttää lämpöä reilusti. Jos ei silloinkaan lähde, niin itse lähtisin jo vetämään kännit ja antaisin ruuvien olla.
Jes! jb600:n neuvo kuulostaa fiksulta. Kannat poraten irti, kumikurkut veks, sahalla hahlo ruuvin päähän, reilusti lämpöä ja ruuvit veks. Helppoa![]()
auton pakosarjan pinnapulttien kanssa pelas hyvin kun hitsasin micillä mutterit niihin katkenneisiin pinnapultin jämiin.
siinä tulee se lämmityskin tehtyä samalla.
Erittäin paljon kiitoksia kaikille neuvoja jakaneille ja lisääkin otetaan mielellään vastaan. Luulenpa että päivittelen tässä viikon aikana työkalupakkia ja viikonloppuna lähden testailemaan vinkkejänne. Aloittamalla helpoimmista konsteista pikku hiljaa eteenpäin siirtyen. Kahdeksasta pultista vain kaksi lähti ilman kiroilua, joten voi olla että useampaakin konstia tarvitaan. Voittavaa joukkuetta ei tosin ihan heti vaihdeta…
Nykyiset kumikurkut on mallia ”Jürgen” (kuristus), joten 40 lisäheppaa pitää jonkin aikaa työmotivaatiota yllä.
Ja kännit tulee varmaan vedettyä kävi miten kävi...
Suzuki PV 50 -86 -> Yamaha RD 125 LC -83 -> Cagiva Freccia C10 R -88 -> Suzuki RF 600 R -93 -> Suzuki RF 900 R -96 -> Triumph Daytona 600 -03 -> ??
Ovat ne imukurkkujen pultit tavallista kovempia, tuskin uppoaa tavallinen poranterä. Jollet jo ole koittanut, koitapa ensin näin: lyö ensin oikein kunnolla vasaralla ja tuurnalla tms pultin päähän jokunen kerta ja sitten avaimella aukaisten. Jollei tunnu aukeavan, käännä avainta aukeamissuuntaan siten että se on reilusti jännityksellä ja sitten iskua avaimen päähän kunnon moskulalla, välistä voi lyödä taas pultin kantaankin. Olen ko. metodilla saanut auki 5 mm pultin, johon ensin katkaisin yhden kuusiokoloavaimen ilman iskua yrittäessäni. Jos siellä on kuusiokolo, katso, että avain on tiukka, tee vaikka isommasta sopiva! Kuusiokoloavaimessa kun on lyhyt varsi, käytin jatkoa, että en lyö näpeille..
No niin, no
Kannattaa hankkia siihen työkalupakkiin iskuruuvari. Löytyy mm. Osasilta hintaan 8€. Sillä lähtee kiinni jumittuneet ruuvit sun muut. Toisaalta siinä 8€ satsissa ei taida olla kuusiokolokärkeä. Tavallisen hylsyn kuitenkin saa siihen kiinni ottamalla ruuvariadapterin irti.
Lisätietoa löytynee täältä.
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
No eikös viimesenä konstina sitten porata koko ruuvi poikkeen ja normaali-kierretapilla pykälää leveempi kierre, jos vaan on materiaalia tarpeeks ympärillä.
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Tämmöttinen sarja on paljo parempi ku vastakierretappi.
1. On normaali pora, sillä reikä pulttiin.
2."Pyöreä" tappi jossa on kuusi terävää nurkkaa. Tää lyödään tietenki porattuun reikään.
3. Väännin 2-kohdan tapille.
Sarjaan kuuluu vielä keskitin poralle, että reikä saadaan katkenneeseen pulttiin keskelle ja suoraan, käpeltämälläkin.
Varmana lähtee. Toivottavasti kuva on selkiä.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Mistäs oot tuommosen systeemin hommannu? Mitä maksaa?(*SampySladi* @ Huhti. 27 2004,16:50) kirjoitti
Mulle ja!
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Isäukko sen on firmalle joltain kiertävältä kauppiaalta kauan sitte ostanu. Joku tyyliin Suomen teollisuus työkalut tai semmonen. Ei muistanu tarkkaa hintaa, ku se on ostettu markka-aikana, mutta oli kallis, pitääs kuulemma säilyttää tyynyn alla.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
veikkaisin että suomen työkalu. helsingissäpäin oleva firma.(*SampySladi* @ Huhti. 27 2004,17:56) kirjoitti
tuo on muuten kohtuullisen erikoinen työkalu! tuo hinta noissa ylensäkin pelaa sillä tavalla että kunnolliset virvelit maksaa ja huonoilla ei tee mitään.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Itse olen sitä mieltä, kuten nore jo aiemmin, että kannat poraat pois, sitten kurkut irti, mutterit ruuvaa jäljellä oleviin kierretappeihin ja hitsaa mutterit kiinni. Tosiaan, lähtee helposti (yleensä) jo siitä lämmön vaikutuksesta. Jos tappeja näkyy enemmänkin, niin voi kokeilla kiristää kaksi mutteria toisiinsa ja sitten yrittää auki, ei tartte hitsailla...
Vielä yksi vihje mikä helpottaa irroittamista. Jos saat lämmitettyä tappia, esim. hitsatessa, niin paina steariinikynttilää siihen että se sulaa. Sula steariini imeytyy jenkoihin ja helpoittaa irroittamista. Näin ainakin irroittaessa esim. pakosarjan pinnapultteja (auton) valurautakansista.![]()
"THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
Katselen tuon firman nimen täs joskus kuiteista. Ediittaan sen sitten tähän.(Cterror1 @ Huhti. 28 2004,00:21) kirjoitti
Laatikon kannessa muuten lukee merkki Facom. Mare in ranska. Siitä vois saada jotain vinkkiä mistä lähteä mettästään.
Ediittausta: ST-Tools.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
eli suomen työkalu. toinen facomin virallisista maahantuojista.(*SampySladi* @ Huhti. 28 2004,17:55) kirjoitti
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Lisätään vielä yksi työkalu.
Nimittäin vasenkätinen poranterä. Ei saa joka putiikista, ja on kyl aikas hintavakin. Mut siinä on se hyvä puoli et kun poraat samaan suuntaan kuin ruuvi avautuu => tärinä ravistaa ruuvia auki. Ei tartte välttämättä edes porata kovinkaan paljoa kun ruuvi aukeaa.
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Erittäin käyttökelpoista tiukassa oleville ruuveille on venttiilienhiontatahna ettei tule nuljattuani niitä kantoja niin helposti. Hyvä käyttää myös iskumeisselin kanssa.
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Hain uusia työkaluja, mutta kun eivät niilläkään helposti irronneet niin ajattelin kokeilla sitä kantojen poraamista. Kuudesta pultista viisi löystyivät jo poraamisen aikana lämmön ja tärinän vaikutuksesta, eikä kaikista tarvinnut edes porata koko kantaa pois, vaan ne sai pyöriteltyä sormin. Muutamasta tuli porattua kanta kokonaan ja nekin lähtivät helposti pihdeillä pyörittämällä.
Luonnollisesti joukkoon mahtui yksi, joka ei löystynyt poraamisen aikana ja juuri sitä tuli porattua liikaa. Pultista ei jäänyt kierrettä näkyviin, mistä sitä olisi voinut pyöritellä. Sitten otettiin avuksi vastakierretappi, joka toimikin aivan loistavasti. Kierteen jämät tulivat kuin itsestään pois.
Kiitos kaikille vinkeistä, täytyy laittaa ne muistiin tuleviakin ongelmatapauksia varten.
Suzuki PV 50 -86 -> Yamaha RD 125 LC -83 -> Cagiva Freccia C10 R -88 -> Suzuki RF 600 R -93 -> Suzuki RF 900 R -96 -> Triumph Daytona 600 -03 -> ??
Huomatkaa, kun noiden irroitustappien ynnä muiden "poppakonstien" kanssa yritätte katkenneita pultteja irroitella, että jos se vastakierretappi tai muu irroitus tappi katkeaa siihen pulttiin porattuun reikään on tilanne huono.
Itsellä katkesi pakoputken pinnapultti Honda XR:ään ja siihen porasin onnistuneesti reiän ja yritin lyödä pientä kolmioviilaa siihen reikään, jolla olisin pultin kiertänyt auki. Tämä oli typerää, koska viila otti ja katkesi reikään.(ei, en lyönyt edes kovaa)
Siinähän sitten oli ja pysyi, kaikki kirosanat kokeilin mitä osasin, sekä kaikilla mahdollisilla tavoilla kokeilin saada sitä pätkää pois.
Ei lähtenyt, joten juuri rempattu kansi uudestaan auki ja kansi koneistamoon. Siellä kerrottiin, että ei onnistu vaan pitäisi viedä kipinätyöstettäväksi.
En tarkalleen tiedä mitä tämä kipinätyöstö on, mutta se varmaan selviää kun kantta heille näytän.
Kallista se tulee olemaan, se on varmaa.
Hyviä ideoita otetaan vastaan!
Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu
helicoili? suurennetaan reikää niin että sinne menee kierteet sisä ja ulkopuolella oleva tappi.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Mun tapauksessa ei toi Helicoilkaan oikeen toimi, kun ei pysty poraamaan reikää sen tapin takia. Tai sitten reikä menis niin isoksi, että tulis seinämä vahvuus vastaan.(Cterror1 @ Touko. 05 2004,14:01) kirjoitti
Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu
Niinjoo, joskus myytiin ainakin Motonetissä semmoisia yksinkertaisia neliötappeja katkenneiden pulttien irroitukseen.
Neliön mallinen tappi, joka on terävä toisesta päästä. Lisäksi siinä on lisäviisteet kulmissa, jotta tappi "puree" kiinni.
Liian kovaa jos tuohon lyö se varmasti levittää pulttia, joten varovainen pitää olla.
Tuollakin onnistui katkenneita pultteja irroitella.
Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu