Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
    Sain vihdoin ja viimein zetorin keulaöljyt vaihdettua ja pumput takasin ehjänä kiinni. Homma sinäänsä on varmaan tekniikkamiehille/naisille helppo mutta täytyy myöntää että olen aika tyytyväinen suorituksestani. En saanut mitään rikki j a homma meni muutenkin aikasen hyvin alusta loppuun. Sitten asiaan. Pyörän käytös muuttui aivan uskomattoman paljon. Vanhaa öljyä oli juuri oikea määrä eli vuotoja ei ollut tapahtunut. Kyllä uudet öljyt vaan tekee ihmeitä. Suosittelen kaikille kenellä ei viimeisestä vaihdosta ole tietoa tai muutenkin vaihdosta on aikaa. Luulin tuon zetorin etupään olevan vaan yksinkertaisesti liian pehmeän, mutta kyllä nyt taas kelpaa ajella.
    Hyvä kuulla, kun itelläkin on keulaöljyjen vaihto pian edessä ja oon miettiny että kannattaako se tehdä ja jos tehdä niin tehdäkö yksin. Haynesin huolto-ohjekirja on ja sen avulla on aikomus tehdä. Pitää kirjoittaa kokemuksia kun oon homman tehnyt, saattaa tosin jäädä syksyyn.
    Mopot, musiikki ja lentopallo.
    Juu, kiitoksia vinkistä! Olen miettinyt kovasti että eikait näitten kuuluis olla ihan näin 'lepsut' -> pitää yrittää vaihtaa noi öljyt.. Ei kylläkään ole mitään tietoa että miten se tapahtuu, kun ei ole minkäänlaista korjauskäsikirjaa olemassakaan tääle vehkeelle.. Mutta tarttee katella sitten intternettiä, että jospa edes jphonki vehkeeseen löytyy ohjeet -> eikait ne ihan erinlaisia voi olla?
    -

Exät:
    Ducati Monster 1000S DS '05
    Yamaha V-max 1200
    Suzuki XN85 Turbo
    Mullakin olis toi homma edessä mun ZXR:ään ja tiivisteetkin pitäis vaihtaa, kun hivenen päästää öljyä läpi, jos kovasti pumppaa etupäätä..

Onks jollain tietoa, onks toi etupamppujen purkuoperaatio hankala juttu?!
    SR 500
    "Yksihän riittää?!"
    Pelkkä öljynvaihto kyllä onnistuu melkein keneltä vaan. Pumppujen purkaminenkin on melko helppoa jos omistaa korjausoppaan. Stefojen asennuksessa tosin saa olla tarkkana, sillä väärällä asennustavalla/työkaluilla pilaa helposti uudetkin osat.
    Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.

"Ei sun kannata
    ei kai kannata
    pitää päällä vilkkua
    jos oot jo ojassa"
    Lainaa (Siipiveikko @ Huhti. 23 2004,12:49) kirjoitti
    Pelkkä öljynvaihto kyllä onnistuu melkein keneltä vaan. Pumppujen purkaminenkin on melko helppoa jos omistaa korjausoppaan. Stefojen asennuksessa tosin saa olla tarkkana, sillä väärällä asennustavalla/työkaluilla pilaa helposti uudetkin osat.
    No pitää jättää ens talveen toi pyörän purkaminen, että ei jää ajot ajamatta vahingossa
    SR 500
    "Yksihän riittää?!"
    Omia kokemuksia sen verran että molemmat stefat kusi oikein kunnolla ja tuli huolto eteen.

Itselläni oli korjauskirja mutta työhän vaadittiin erikoistyökaluja niin päätin viedä liikkeeseen (crossi keula mutta silti) ja vein pumput irrallisina liikkeeseen, maksoi kaikkineen joku 110?.

Pitäisi varmasti opetella tuokin homma mutta silloin ei vielä varmuus riittänyt.
    Lainaa (mopotin @ Huhti. 23 2004,12:58) kirjoitti
    Lainaa (Siipiveikko @ Huhti. 23 2004,12:49) kirjoitti
    No pitää jättää ens talveen toi pyörän purkaminen, että ei jää ajot ajamatta vahingossa *
    Kannattaa kyllä melkein irrottaa ne pumput ja kiikuttaa vaikka paikalliseen mopohuoltoon ne stefojen vaihtoon jos ei itse uskalla/osaa. Paranee mopon ajettavuus kertaheitolla oikein kunnolla. Eikä maksa montaa kymppiä edes teetettynä.
    Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.

"Ei sun kannata
    ei kai kannata
    pitää päällä vilkkua
    jos oot jo ojassa"
    Ja ne stefat kannattaa uusia joka tapauksessa jos keulan purkaa - vaikka vanhat olisivatkin olleet ehjät. Uudet eivät kuitenkaan kustanna paljoa. Näin ainakin itse tekisin.
    Honda VTR 1000F
    Kannatta kyllä kokeilla itse. Mulla meni ekan pumpun kanssa varmaan reilu pari tuntia kun sitä kasailin ja öljyt vaihdoin. Toinen sujui sitten jo paljon joutuisammin kun tiesi suurinpiirtein mitä on tekemässä. Yksin ei ainakaan zetorin pumpun yläpään holkki/o-rengaszydeemiä ja sokkaa saanut paikalleen, mutta kaverin avustuksella homma sujui mallikkaasti. Tarkkana saa tosin ymmärtääkseni olla ettei kopsauta putkia mihinkään. Itse tosin suojasin ne kiiltävät putket mahdollisten kolhujen varalta. Onneksi foorumilla on osaavaa ja neuvovaa väkeä niin uskaltaa itsekkin jotain yritellä.
    ei paha homma, kannattaa kaiketi vaihtaa öljyt jonkun vuoden välein, suosittelivat jossain neljää vuotta samoilla. Samalla kun pumput on pois saa tsekattua ohjauslaakerinkin kunnon, vaseliinit ja kireyden.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
    Siis niitä tiivisteitäkö ei ole pakko vaihtaa?
    En tiedä että milloin on viimeksi vaihdettu, mutta ei ne mitenkää vuoda tai mitään eikä olis innostusta alkaa purkamaan koko roskaa -> jos pelkät öljyt sinne sitte vaihtas?
    -

Exät:
    Ducati Monster 1000S DS '05
    Yamaha V-max 1200
    Suzuki XN85 Turbo
    Lainaa (Jazu79 @ Huhti. 25 2004,23:59) kirjoitti
    Siis niitä tiivisteitäkö ei ole pakko vaihtaa?
    En tiedä että milloin on viimeksi vaihdettu, mutta ei ne mitenkää vuoda tai mitään eikä olis innostusta alkaa purkamaan koko roskaa -> jos pelkät öljyt sinne sitte vaihtas?
    Kyllähän sen voi tehdä niinkin että vaihtaa pelkät öljyt mutta oletettavasti siinä käy niin että stefat rupee viikko sen jälkeen vuotamaan (ainakin mun tuurilla kävis kuitenkin niin).

Suosittelisin että jos vaihtaa öljyt niin vaihtaa Stefat samalla ei oo mikään karmeen vaikee homma varsinkin jos malttaa lukea korjaamo käsikirjaa.

<p>Suzuki GSXR 600 -07 Raaseri</p>
    tässä palstaa lukiessa ja parin ajokilometrin jälkeen tuli todettua että voi matkustajasta muuttua kuljettajaksi laitettuaan etupäätä "kengät märkänä" keulittua
    Ja en ole löytänyt vielä vf750f korjausopasta ja vielä mielenkiintoa lisää öljyyntynyt jarrulevy
    hauskuus piilee rajojen etsimisessä..harvemmin kivaa kun ne löytyy.
    Lainaa (mopotin @ Huhti. 23 2004,12:44) kirjoitti
    Mullakin olis toi homma edessä mun ZXR:ään ja tiivisteetkin pitäis vaihtaa, kun hivenen päästää öljyä läpi, jos kovasti pumppaa etupäätä..

Onks jollain tietoa, onks toi etupamppujen purkuoperaatio hankala juttu?!
    Itse tein H malliin ton ja aika simppeli jutska se oli.

Ensin vaikka pamppu irti pyörästä. Pölysuoja pois, sitten sokka vaikka talttapää ruuvarilla pois.

Sitten voisi avata sen alapultin PAINEILMALLA ja kiinni kanssa paineilmalla, niin ei tarvita mitään lukitsijoita. Seuraavaksi vaikka se pääty hattu pois, jousi pois ja sen sylinterin pitäisi tipahtaa sieltä kanssa kun on pohjapultti avattu.

Sen jälkeen kun noi kamat on irroitettu, niin pumppu penkkiin kiinni ja kova nykäsy siitä kiiltävästä putkesta.

Pitäisi tulla ulos stefoineen.
    DUCATI is just the Italian word for Harley.
    Ei tuollaiseen projektiin jaksa joka vuosi itse ryhtyä, kun mm. Petteri Gustaffson tekee sen 50 eurolla ( kun on omat öljyt ja stefat mukana).
    aina noit menee...noit menee aina.
    Mikäli vaihtaa öljyt niin ehdottomasti kannattaa vaihtaa myös stefat vaikkei ne vuotaisikaan.. Vaihdoin ite talvella öljyt ja nyt ku otin pyörän liikenteeseen niin kerkesin ajaa varmaan 200km niin toinen stefa suoraan sanoen räjähti.. jostain ihme syystä.. no, nyt on uudet stefat ja liukurankaat uusittu.. joten voi päästellä taas menee..
    Itselläni ei tossa laitteessa tunnu stefat kestävän kuin yhden ajokauden joten kait sitä täytyisi itse opiskella se vaihtohomma.

Kysyisin siis tuosta oheisesta räjäytyskuvasta että mitä kaikkee pitää avata/irroittaa jotta pääsee vaihtamaan itse stefan. kyseessä on GSX-R vm -94....ja ns up-side-down -mallinen keula.

Eli stefa on varmaankin NRO 19, ja se alapultti jossa ylempänä joku mainosti vaativan pulttipyssy avaamista/sulkemista on arvatenkin NRO 9.

Eli siis onnistuuko toi vaihto siten pelkästään avaamalla alapultin vai pitääkö ylhäältä avata jotain (NRO:t 26-28).
    Eli lähteekö toi "yläosa" nro 17 irti vaan toi alapultti avaamalla?

Sitten laitetaanko öljyt tohon oik.puoleisimpaan putkeen NRO 3, mitan/määrän jo tiedänkin...

Eli meneekö nyt pahasti metsään tää mun arvailu

Rohkeasti esittämään näkemyksiä ja saa vaikka nauraa
    Öööp. Stefa on nro.20, 19 on semmonen prikka. Hmm.. Tuo osa 3 semmosta en muista olevaksikaan. Eipä ku joo muistanhan, sehän on semmonen holkki. Mun mielestä tuo on hiukka epäselvä tuo räjäytyskuva, mulla on itellä sama kuva ja oon sitä tutkiskellu joskus enemmänki. 1 ja 2 osa on samat, eripuolelta vaan.

Jos et irrota iskareita ohjauskolmioista eturenkaan pitää olla metrin maasta irti että liukuputket mahtuu tulemaan ulos.

Rengas, lokasuoja ja jarrusatulat irti.

Purku.
    1. Alapultti auki. (Nro.9) Koneella tosiaan aukee helposti.
    2. Vedä liukuputki (1tai2) niin kauas kun helposti tulee. Tulleepi aika pitkän matkaa.
    3. Osa (22) pois vaikka ruuvarilla.
    4. Sitten sokka pois. (21)
    5. Repäse liukuputki (1tai2) pois tilastaan. Voimaa tarvii käyttää.
    6. Liukuputkessa on kiinni osat (3 ja 18-22). Ota holkki (3) pois ja nyt pääsee kaikki muutkin tarvittavat osat irti.

Yläpäästä ei oo pakko avata mitään ennenkö laittaa öljyjä sisään. Kuitenki yläpään avaaminen auttaa kasaamis vaiheessa kun ei tarvii työntää jousta ihan niin pieneen kasaa.

Kasaus.
    1. Osat (3 ja 18-22) on liukuputkessa tässävaiheessa jo kiinni. Liukuputki ja muut osat takasin paikalleen. Stefa täytyy lyödä "hellästi" jollain kovalla tsydeemillä tilaansa. Älä kuitenkää käytä rautaista lyönti välinettä että et lommota liukuputken pintaa ja stefaa. Mä käytin jotain ohutta pleksin palaa tossa. Koko noin 15mm*6mm*pituutta riittävästi. Niin ja lyö tasaisesti joka puolelta.
    2. Stefa on nyt paikallaan. Laita sokka uraansa tarkasti (21). Ja hiekkasuoja (22) paikalleen vai mikä se nyt on nimeltään.
    3. Nyt vois olla hyvä jos yläpää (24) olis auki. Työnnä liukuputki niin pitkälle/syvälle, että pultti (9) ottaa jengoille kiinni. Sit vaan ruuvi kiinni.
    4. Öljyt yläkautta tupaan ja paanalle.

Väsyttää kovasti, toivottavasti ei tullu mitään suurempaa kämmiä nois ohjeis. No tarkistan huomenna tämän. Kysyäkin saa vaikka privalla jos tarttoo.

Edit: Jotain osien numeroita tuli törttöiltyä.

GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
    mä tein ton homman siten että otin vaan iskarin irti pyörästä ja avasin yläpään mutterin. kaadoin öljyt pois ja jätin hetkeksi valumaan. sen jälkeen pölysuoja ja sokka pois. sitten vaan riuhtasu ja stefan sai liukuputken yläpään kautta pois.
    huomattavasti nopeempaa kun ei tarvitse sitä alapäätä käydä availemaan.

ja täähän on -91 zxr ja upsidedown keula
    Lainaa (nore @ Touko. 06 2004,02:19) kirjoitti
    mä tein ton homman siten..
    ..ja täähän on -91 zxr ja upsidedown keula
    Niin juu eli sä otit, jos tota räjäytyskuvaa käytetään esimerkkinä, osat 23-28 irti ja sitte putki mahtu tulemaan ulos tuolta. Enpä oo tullu ajatelleeksi että se vois (?) onnistua noinkin. Kantsii varmaan möykky kokeilla, jos vaikka onnistuis noin.
    GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
    Millainen temppu tämä on thundercattiin? Tarviiko stefatkin vaihtaa?
    Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03
    Lainaa (YZF1000R @ Touko. 04 2004,23:12) kirjoitti
    Mikäli vaihtaa öljyt niin ehdottomasti kannattaa vaihtaa myös stefat vaikkei ne vuotaisikaan.. Vaihdoin ite talvella öljyt ja nyt ku otin pyörän liikenteeseen niin kerkesin ajaa varmaan 200km niin toinen stefa suoraan sanoen räjähti.. jostain ihme syystä.. no, nyt on uudet stefat ja liukurankaat uusittu.. joten voi päästellä taas menee..
    no mun on pakko väitellä vähä
    otin tietoisen riskin ja jätin vaihtamatta stefat kun vaihdoin öljyt
    ja hyvä tuli vähän jäykempää öljyy ku vakio niin toimii....
    oon nyt ehtiny 3000 km ajelee ja vielä ei oo alkanu vuotaa...
    ps tein itsel sillee et kun öljynpinnan piti olla 140mm putken suun alapuolel niin laitoin reilusti öljyy ja lyhensin lääkeruiskun 14cm mittaseks ja imin sil pois mitä lähtee ja hyvin ovat pelanneet
    zzr600-vm90
    Lainaa (Kapa @ Touko. 02 2004,21:26) kirjoitti
    Ja en ole löytänyt vielä vf750f korjausopasta ja vielä mielenkiintoa lisää öljyyntynyt jarrulevy
    Et ole luultavasti etsinytkään.

Jos täältä ei löydy:
    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=25425

niin, maahantuojalta eli Brandtilta saa ainakin tilattua.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
    Lainaa (Jazu79 @ Huhti. 23 2004,11:56) kirjoitti
    Ei kylläkään ole mitään tietoa että miten se tapahtuu, kun ei ole minkäänlaista korjauskäsikirjaa olemassakaan tääle vehkeelle..
    Kyllä V-Maxille löytyy Alfameriltä sekä Clymerin että Haynesin tekemä manuaali.

Tehtiin tossa alkuviikolla kaverin pyörälle juuri sama operaatio ja täytyy sanoa että jos ei ole säädettävä keula, niin ei ole kovin paha homma.
    Triumph S4 -04, Triumph Sprint ST1050 -06, Peshoo Vivacity Sixties -12
    Lainaa (tenhula @ Kesä. 07 2006,22:29) kirjoitti
    Lainaa (YZF1000R @ Touko. 04 2004,23:12) kirjoitti
    no mun on pakko väitellä vähä
    otin tietoisen riskin ja jätin vaihtamatta stefat kun vaihdoin öljyt
    ja hyvä tuli vähän jäykempää öljyy ku vakio niin toimii....
    oon nyt ehtiny 3000 km ajelee ja vielä ei oo alkanu vuotaa...
    ps tein itsel sillee et kun öljynpinnan piti olla 140mm putken suun alapuolel niin laitoin reilusti öljyy ja lyhensin lääkeruiskun 14cm mittaseks ja imin sil pois mitä lähtee ja hyvin ovat pelanneet
    Vanhemmassa pyörässä kannattaa vaihtaa kyllä stefat, sekä liukuholkit/puslat, jos niistä on pinnoite kulunut. Kumiset stefat kovettuvat vanhetessaan ja niiden aiheuttama kitka lisääntyy. Uusilla osilla ja öljyillä keulasta tulee herkempi ja se palautuu tarkemmin samaan asentoon aina liikkeen jälkeen. Väsyneessä keulassa osien välinen kitka saattaa aiheuttaa useiden senttimetrien muutoksia korkeuteen ja ajogeometriaan, kun keula jumittaa tasapainoaseman läheisyydessä.

Lainaa (zetori @ Huhti. 23 2004,11:44) kirjoitti
    Suosittelen kaikille kenellä ei viimeisestä vaihdosta ole tietoa tai muutenkin vaihdosta on aikaa.
    Huoltaminen kannatta aina jos se on jollekin jäänyt epäselväksi... Jarrunesteiden lisäksi taitaa olla saellainen kohdee, joka jää helposti huomiotta. jos käytettyjä ostettaessa vannotaan jotta "on huollettu" niin nämä kohteet yleensä paljastaa viimeistään huollon tason.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    jarruneste on sinänsä helppo tarkistaa, sillä jos neste on tummaa /mustaa, niin ei ole aikoihin vaihdettu. Tummenema kertoo nesteeseen sisältyneen veden määrän. huono neste menee mustaksi todella nopeasti. mutta vaihto on aiheellista.

keulaöljyn huononevat jo vähän 5000km jälkeen. 10tonnissa ne itsellä menee jo vaihtoon. tuntuu liian vaimentamattomalta.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Lainaa (jaket @ Kesä. 11 2006,09:33) kirjoitti
    jarruneste on sinänsä helppo tarkistaa, sillä jos neste on tummaa /mustaa, niin ei ole aikoihin vaihdettu. Tummenema kertoo nesteeseen sisältyneen veden määrän. huono neste menee mustaksi todella nopeasti. mutta vaihto on aiheellista.
    Joissakin laitteissa pääsylinterin kumit värjäävät nesteen tummaksi yllättävänkin nopeasti joten väri voi olla myös tuosta syystä "vanha".
    Nää nesteiden vaihdot eivät ole mitään kustannustekijöitä vaan vaatii lähinnä viitseliäisyyttä. Olettaen, ettei kuulu uusavuttomiin. Itse kuulun kai siihen vanhaan kaartiin, jolle on itsestään selvää, että pyörän huolto ja korjaustoimet tulee hallita jo ihan siitä syystä ettei tarvitse roikkua ja valittaa huoltokorjaamojen jonoissa.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  30.  
    Mites kun stefat on vaihdettu ja iskarit pitäisi laittaa takasin kiinni niin millasilla momenteilla ruuveja kiinni?

Isot pojat puhu, että jos vetää liian tiukkaan niin iskarit ei pääse liikkumaan? Eikä viittis liian löysällekkään jättää...
    Honda Cbr 1000rr -04
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen