Kuka osaa nopeasti kertoa. Minulla on -97 CBR1000F ja nyt joudun katsastamaan sen vakuutusyhtiön sekoilujen takia uudelleen. Pyörässähän on yksi fyysinen etulamppu joka on jaettu kahteen osaan, jossa molemmilla puolilla on H4 polttimot, mutta vain toisella puolella palaa valo lyhkästen ollessa päällä, eikä toiseen polttimoon edes tule johtoa lyhkäsiä varten eikä polttimoon tulevassa liittimessä edes ole metallikosketuspintaa sitä varten. Pitkät päällä palaa ainoastaan molemmat puolet. Kuuluuko näin olla vai onko ensimmäinen omistaja viritellyt jotain.
Honda CBR1100XX
Kaverin vanhemmassa CBR:ssä oli myös molemmissa lampuissa H4 mutta kun luki lasista tarkemmin niin toinen valo oli HCR eli lyhyt ja pitkä toinen pelkkä HR eli vain pitkä valo. Pitkän valon umpion kohdalla lasi on muotoiltu vain pitkiä varten. Näin lienee uudemmassakin. H4-lamppua on käytetty ilmeisesti vain siksi, että se on halvempi. Eli viritys olisi siten alkuperäinen. Kaverin pyörään viriteltiin myös toinen lyhyt lanka palamaan mutta kuvio oli mitä sattui.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Kyllä se on alkuperäinen. Itsellä myös samanlailla. Suomessa muistaakseni kun on näet semmoinen järkevä pykälä, että lähivaloja ei saa kahdentaa. Paitsi alle vm-80 olevissa ajoneuvoissa. Muutenhan ajoneuvoissa voisi olla liian hyvät valot....![]()
TRE 1130K
Eipä saa, ei. Mutta siitähän tässä ei ollutkaan kyse. Lähivalojen kahdentaminen tarkoittaa esim. kotilon tapauksessa 4kpl lyhkäsiä lankoja = kielletty. Pyörässä 2kpl lyhkäsiä = OK, mutta kolmas olisi jo liikaa(hemuli @ Huhti. 16 2004,09:22) kirjoitti
Pyörän tapauksessa lähinnä tuo umpio(ide)n lasin merkintä HCR vai HR ratkaisee saako sitä lyhkästä lankaa polttaa 1 vai 2 kpl
Jälkiasennuspollikoita jos pyöränsä "komistukseksi" haluaa niin aika samalla tavalla sitä on 2x huomio- ja sumuvalot sekä N kpl lisäpitkiä sallittu kuin autoillakin. Jopa referenssiluku taitaa olla samat 75![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kiitoksia huojentavista vastauksista Luulin jo että katsastusaika tarvittee siirtää ajovalon takia. huh huh. 4 vuotta olen ollut tekemisissä tuon cebarin kanssa ja 70000 km mittarissa, eikä ole edes tullu mieleen että toinen lyhyt ajovalo pitäisi palaa kun ei ole kertaakaan viimeisen 4 vuoden aikana tarvinnut polttimoita vaihtaa kummallekkaan puolelle. Olen ollut koko ajan siinä uskossa että siinä toisella puolella on sellainen pitkien lisävalojen polttimo kunnes nyt ensimmäisen kerran kurkistin kunnolla lampun lasin läpi ja huomasin sen kauhukseni olevan H4-polttimo.![]()
Honda CBR1100XX
nyt meni monimutkaseksi....mulla on kanssa tonninen cebari-98 ja on todellakin vaan yhdellä polttimolla...eikä edes paikaa toisella...onko mahdolisesti vaihdettu umpio?
kaikki ,paitsi moottoripyöräily on turhaa