Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
    Vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen ja huomasin öljyä olevan yli "ylärajan". Vaikka laitoinkin mielestäni ohje kirjan mukaan. Siis kysymys kuuluu otanko ylimääräiset pois vai onko haittaa? . (Mopo on Drag Star 650).
    olethan ensin käyttänyt koneen lämpimäksi ja sitten tarkistanut, mihin öljynpinta asettuu...

jos olet ja öljyä on silti liikaa niin haittaahan siitä on: jostakin heikosta kohdasta ylimääräinen öljy pyrkii paineen alaisena pihalle. jos käytössäsi on imuletku niin sillä vaan turhat takaisin pulloon (näin laihialla).
    Samoin kannattaa varmistua siitä, että mittausalusta on suorassa. Ainakin tähänastisissa omissa pyörissä on vaikuttanut paljonkin, jos alla on ollut vähänkään mäkeä.
    Ja pyörämallistakin riippuu...Mun Yammuun suosittelevat hiukan ylärajan yläpuolelle asti täyttöä...Eikä siksi että tämä söisi öljyä tippaakaan.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
    Jos sitä on reilusti liikaa niin ehdottomasti ylimääräiset pois. Omasta pamahti stefa ylipaineen takia, ei kivaa.

Varmista ensin että sitä todellakin on liikaa.
    Omassa 900 cc kaasari-Trumpassani jostain syystä ohjekirjan mukainen öljymäärä on mittatikun mukaan liikaa. Saman havaitsin aiemmassa Trumpetissani kantapään kautta eli ylimääräinen öljy tuli vaihdepolkimen stefan ohi ulos.
    AndersReisen
    Reissuverkko

"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
    Itse täytin virago 535:een ohjekirjan mukaisen määrän öljyä. Liikaa tuli. Pari sataa ajettuani alkoi tiputtamaan jostain tiivisteen välistä, eikä lopettanut vaikka öljyä vähensinkin.

Ota pois vain.
    Näissä jutuissa parempi hiukan liian vähän kuin liikaa
    Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
    Oikea määrä öljyä on se mitä valmistaja tilavuudeksi ilmoitetaan näyttää mittatikku tms. mitä näyttää. Näin opetettiin aikanaan kun autokorjaamossa olin töissä. Joissakin laitteissa öljymäärä ilmoitetaan myös grammoina.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Kiitti kovasti vastauksista *. Taidan lämmittää moottorin ja tarkistaa uudemman kerran. Hyviä ajokelejä viikonlopuksi kaikille ja muistakaa varoa "kotilokuskeja" !!! Itsellä meinas napsahtaa * onneks olin tarkkana.
    Joo o eli ei oo maaiman helpoin homma tarkistaa Drag Starista tota öljyn tasoa varsinkin jos oot yksin Mut ota mielummin pois jos tuntuu että on liikaa
    (...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
    Lainaa (r1150r @ Huhti. 16 2004,08:45) kirjoitti
    Oikea määrä öljyä on se mitä valmistaja tilavuudeksi ilmoitetaan näyttää mittatikku tms. mitä näyttää. Näin opetettiin aikanaan kun autokorjaamossa olin töissä. Joissakin laitteissa öljymäärä ilmoitetaan myös grammoina.
    Oikea öljymäärä on se mitä öljytikku tai -ikkuna näyttää, ei se mitä ohjekirjassa tai mosan kyljessä sanotaan. Ei se ohjekirja tiedä kuinka huolellisesti asentaja on tyhjentänyt moottorin vanhoista öljyistä tai onko asentaja edes muistanut avata kaikkia tyhjennysproppuja öljyjä pois laskiessaan.
    Lainaa (micco @ Huhti. 18 2004,14:31) kirjoitti
    Lainaa (r1150r @ Huhti. 16 2004,08:45) kirjoitti
    Oikea öljymäärä on se mitä öljytikku tai -ikkuna näyttää, ei se mitä ohjekirjassa tai mosan kyljessä sanotaan. Ei se ohjekirja tiedä kuinka huolellisesti asentaja on tyhjentänyt moottorin vanhoista öljyistä tai onko asentaja edes muistanut avata kaikkia tyhjennysproppuja öljyjä pois laskiessaan.
    Juuri näin. Manuaalissa saattaa esimerkiksi lukea:

2,7 l (kun suodatinta ei vaihdeta)
    3,0 l (kun suodatin vaihdetaan)
    4,0 l (kun moottori on täysin kuiva)

Eli käytännössä on vaikea arvioida, kuinka paljon öljyä on jäänyt sisälle. Tarkkaillaan vaan sitä ikkunaa/tikkua...
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kauanko konetta pitäisi käyttää/jäähdyttää ennen tsekkausta ?
    Pyörätön motoristi...

Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
    Uusien öljyjen ja suodattimen vaihdon jälkeen käyttö sen verran että öljyn merkkivalo sammuu. Sen jälkeen on suodatin täysi ja sitten tarkastus paljon on öljyä. Eli monessa tapauksessa öljyä on yli ylärajan ennen koneen pyöräyttämistä, koska suodatin on tyhjä.

Niin, ja vanhat öljyt pois koneen ollessa lämmin, jotta tulee ne paskat sieltä ja juoksee muutenkin paremmin.
    Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tarkennanpa vielä että tuo mun edellinen kyssäri siis liittyi ihan normaaliin tarkastukseen - ei vaihdon yhteydessä...
    Pyörätön motoristi...

Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
    Lainaa kirjoitti
    Uusien öljyjen ja suodattimen vaihdon jälkeen käyttö sen verran että öljyn merkkivalo sammuu. Sen jälkeen on suodatin täysi ja sitten tarkastus paljon on öljyä. Eli monessa tapauksessa öljyä on yli ylärajan ennen koneen pyöräyttämistä, koska suodatin on tyhjä.

Niin, ja vanhat öljyt pois koneen ollessa lämmin, jotta tulee ne paskat sieltä ja juoksee muutenkin paremmin.
    "öljyjen merkkivalo"...

Mulla muuten kaveri, joka laittaa väliöljytkin, toimii ikäänkuin huuhteluna, kuulemma. *

Samaisen kaverin Drakuun ei todellakaan mennyt manuaalin väittämää määrää öljyä vaihdon yhteydessä,(2,6 l. ilman suod.) "kaffekupillinen" jäi ylimääräistä. Ilmeisesti kaikki ei tule ulos, vaikka miten huljuttelisi.

Lainaa kirjoitti
    Kauanko konetta pitäisi käyttää/jäähdyttää ennen tsekkausta ?
    Lainaa kirjoitti
    Tarkennanpa vielä että tuo mun edellinen kyssäri siis liittyi ihan normaaliin tarkastukseen - ei vaihdon yhteydessä...
    Eiköhän tuo kuuma öljy aika nopsaan alas valu.

Mutta, jos siitä jokapäiväistä huolta haluaa kantaa, niin aina ennen ajoon lähtöä kun ikkunaan kurkkaa, niin ei jää mitään sattuman varaan.
    Ja mopo vaateriin joka suunnalta, ainakin mun xv on tarkka siitä.

Suuri injektio ruisku ja siihen letku ja sillä saat imettyä liiat pois !!!!!!!!!
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
    Lainaa (KMSwallower @ Huhti. 18 2004,15:26) kirjoitti
    Juuri näin. Manuaalissa saattaa esimerkiksi lukea:

2,7 l (kun suodatinta ei vaihdeta)
    3,0 l (kun suodatin vaihdetaan)
    4,0 l (kun moottori on täysin kuiva)

Eli käytännössä on vaikea arvioida, kuinka paljon öljyä on jäänyt sisälle. Tarkkaillaan vaan sitä ikkunaa/tikkua...[/QUOTE]
    Tuossahan esimerkissä on ihan selvästi sanottu öljymäärät paljonko kulloinkin laitetaan. Kuiva kone tarkoittaa sitä, että kun kone on purettu jonkin jutun vuoksi ja muut kohdat onkin päivänselvät.
    Se, että jos asialla on äkkinäinen, joka ei ole ihan perillä tekemisistään niin on parempi luottaa sitten siihen tikkuun. Oikeiden mallikohtaisten ohjeiden mukaan ei pitäis olla ongelmia. Ruohonleikkurin kanssa olen siinä tilanteessa että pitää luottaa tikkuun kun en edes tiedä paljonko sen öljytilavuus on.
    Henkilökohtaisesti en ole törmännyt ylitäyttöongelmaan omieni enkä muidenkaan hämmentämieni pyörien kanssa. Hyvä tuuri vaiko vain huolellisuutta, vaikea sanoa.
    Silti, oikea määrä öljyä on oikein. Sitähän kukaan ei olekaan kiistänyt mutta paljonko se sitten missäkin tilanteessa on, ei taida olla kaikille selvä.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Lainaa (jartsa @ Heinä. 30 2004,00:46) kirjoitti
    Eiköhän tuo kuuma öljy aika nopsaan alas valu.
    Panista tyhjeni moottori öljystä 6000km:n "välihuollossa" niin nopsasti että täyttö hetkellä 4:llä litralla taso jäi ikkunan mukaan hiukan puolen välin yläpuolelle, kun taas 1000km:n huollossa 4 litraa riitti ihan ylärajaan asti, huoltomiehellä tais olla "urakka palkkaus"
    shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
    ymmärrän kyllä tuon jos tosiaan moottoriin on laitettu liikaa öljyä,mutta kuinka se voi sen liika täytön takia tunkea ulos jostain esim. vaihdepolkimen stefasta , jos joku hieman selvittäis,nimittäin öljyn paineeseen tuo yli täyttö käsittääkseni ei vaikuta, pyörissähän on kuiva suppu systeemi.Mielestäni pieni yli täyttö ei haittaa kerrassaan mitään .
    "oikeassa momentissa"
    itse laitoin edelliskerralla"väinöön" kirjan mukaiset 3,5l
    nyt vaihdoin viimeviikolla meni vain 3,3l silti oli ylärajoissa
    costomit vaikeampi tarkastaa kun ei ole keskiseisontaa
    eikä sitä vanhaa saa pois vaikka kuinka huiluttaa
    Lainaa (triangel @ Elo. 01 2004,19:21) kirjoitti
    ...pyörissähän on kuiva suppu systeemi...
    Itseasiassa lähes kaikissa mopoissa on märkäsumppu. Traktorit sitten erikseen.
    1835
    Mun peliin ovat aina huolloissa laittaneet just just ikkunan mukaan vissiin ja aina on syttyny öljyvalo heti kun oon mopon huollosta hakenu. Kumma etteivät tuotakaan yksinkertasuutta osaa tehdä...Ite oon sit aina hiukan lisänny ja on valotki pysyny pimeenä.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
    Kyllä se ei ole parista desistä kiinni kestääkö kone vai ei.
    Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
    Lainaa (Ghostrider @ Elo. 01 2004,22:41) kirjoitti
    Lainaa (triangel @ Elo. 01 2004,19:21) kirjoitti
    ...pyörissähän on kuiva suppu systeemi...
    Itseasiassa lähes kaikissa mopoissa on märkäsumppu. Traktorit sitten erikseen.
    sori,hyvä kun korjasit
    "oikeassa momentissa"
  28.  
    Kaikki vanha öljy ei tule vaihtaessa ulos, siitä voi tulla eroja. Lisäksi osassa pyöristä öljynpinta mitataan siten, että öljytikun korkkia ei kierretä kiinni asti.

Jos pienen koneenkäyttämisen jälkeen öljyä on edelleen liikaa, niin letkulla tai ruiskulla liiat pois.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.