Kolmella eurolla ostettu mobilin vaihteistoöljy, kestää vielä varmaan sen kymmenen ajokautta toin ketjurasvarin kanssa. Varmaan se tuolla ketuja säästelee, vaikka ei niin hirveesti sitä öljyä tiputtelekaan. Vanteella on tosin tippaa kyllä… mutta suihkuttelen liuotinpesuainetta ennen pesua, niin lähtee helposti pois.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Aiheeseen liittyen.... Onko suosituksia hyvästä öljykannusta (vai onko tippakannu oikeampi nimi tuolle)?
Siis sellaisesta peukalokäyttöisestä annostelijasta, jolla öljyä olisi helppo ruikkia ketjuille. Kaikki kannut joihin olen törmännyt ovat sellaisia, että annosteluletku ajan mittaan tyhjenee ja öljyä tulee muutenkin turskahdellen ja aivan liian paljon ulos.
Eli onko saatavilla annostelijaa, josta öljyä tulisi vain pieni hallittu määrä?
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 31.10.2014 klo 12:14.
Jep nimi on
Tippakannu
(kai sekin on kohta nimetty joksikin muuksi kun rautakanki
Oli laskussa teräs seiväs :roll: "vasarakin on varmaan kohta naulan asennin tms")
Pitkään jos on käyttämättä niin tyhjenee se nokka/tulee ilmaa väliin,
Pisimpään on pysynyt vahassa gedorissa missä sai sen nokan
Kierrettyä kiinni mutta kyllä sekin ~puolessa vuodessa hiukan laski
Takaisin niin että ilmaa tuliväliin
Homma toimii hyvin lähes kannulla kuin kannulla
niin että pumppaille pari kertaa ensin jonnekkin(vaikka purkkiin)ja
Vasta sitten sinne minne sen öljyn haluaa annostella tarkemmin
Juu, ihan samaa olen pohtinut... Löytyyköhän mitään parempaa annostelijaa kuin halpis tippakannu, josta tulis vain vähän öljyä kerralla. Tuppaa ruikkimaan liikaa vaikka kuinka varovasti laittaa. Eihän liiasta öljystä muuta haitta ole kuin että vanne yms. tulee hyvin öljyttyä. No, hyvin öljytty ei ruostu![]()
CB K R
Vesi on vanhin voitehista. CRC on mulla käytössä. Omassa annostelussa vikaa jos roiskii jne. Lienee pääasia että ne ketjut rasvataan.. Over and out.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Tippakannustahan ei saa mitenkään nätisti laitettua öljyä. Koko tippakannun nimikin on mielestäni väärä. Tai sitten minulla on ollut vain huonoja tippakannuja. Olen korvannut tippakannun tyhjällä pienellä muovisella sinappipullolla. Mutta en kettingin öljyämisessä.
Nätisti kun puristaa niin saa vähänkin valutettua öljyä. Mutta silloin pitää pystyä valuttamaan pintaa pitkin, muutenhan tulee vain pisaroina jos vaikka ketjua öljyäisi.
Spray on kuitenkin kätevin, koska sen kärjen ei tarvitse koskettaa
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...tjunvoitelija/
Valitettavasti hinta on noussut useamman kympin suosion kasvaessa, silti kannattava hankinta koska mekaanisena värkkinä on vuosia kestävä annostelija.
Kylätason kurapyöräilijä.
CB K R
Saa noita muualtakin ostettua, ja hintakin on monesti halvempi![]()
En tiedä mistä on aikoinaan tullut hankittua mutta mulla on tippakannu jossa on taipuisa ja läpinäkyvä se... se... annostelijapää... vai mikä sen nimi nyt onkaan.
Oli mikä oli mutta kätevä kannu, toimii.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Otat 0.5L muovipullon, poraat korkkiin reiän, ruuvaat siihen nipan kiinni, nippaan laitat 10cm pitkän letkun jonka sisämitta on mahdollisimman pieni. Siinä sulla on toimintavarma annostelija joka ei ruiki eikä tee ylläreitä. Tollasia olen tehnyt aikoja sitten erilaisiin rasvauksiin, saa annosteltua tarkkaan ja pieniä määriä.
![]()
Tai nipan tilalle korkkiin tubeles venttiili, saa korkin pulloon ettei öljy karkaa.
Kuristimeksi kelpaa venttiilin sielu mistä poistettu liikkuvat osat.
![]()
Tippakannu.jpg
Tein oheisen modauksen tippakannuuni. Eli nostin pumpun akselia ylöspäin ja asensin halkaistun polkupyörän venttiiliholkin pumpun akselille (kuvassa ylimääräinen holkki peukalovivun päällä selventämässä).
Nyt kannulla saa helpommin ruikittua pieniä pisaroita ja kahvaa täysin sisään painaen saa halutessaan öljyä myös runsaammin.
EDIT: kertokaapa miten tuon kuvan olisi saanut näkymään suoraan tekstin sisään
Näinon. Omasta pyörästä oli edellinen laiminlyönyt rasvauksen ja varmaan painepesurilla suorittanut läheltä ja kovaa huuhteluja, kun 18tkm ajetut ketjut oli niin jäykät että vaihdoin heti uudet. Näitä uusia sitten voidellaan tasaiseen tahtiin crc ketjuspraylla, jonka olen todennut hyväksi. Parhaasta en tiedä enkä välitäkään, kun "sertsu" toimii tehtävässään mallikkaasti.![]()
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Oheisen linkin sivuilla kerrotaan mihin se ketjuöljyn tulee mennä ja miksi.
Sekä miksi ei pidä käyttää ketjurasvaa vaan ketjuöljyä. Siis yhden valmistajan mukaan.
http://www.did-coltd.com/english/tec...pdf/tec005.pdf
Viimeksi muokannut: Ossinmopo; 08.11.2014 klo 20:28.
Voisiko joku tehdä tilaston mikä litku on saanut eniten ääniä ? Se on silloin parasta ja kun jokainen käyttää sitä niin tämän ketjun voi poistaa.
Olen täysin eri mieltä. Uudet aloittelevat motoristit voivat hyötyä erilaisten kommenttien perusteella asioiden perusteista.
minusta on ainakin mielenkiintoista lukea toisten kommentteja ja kokemuksia moottoripyöräilyyn liittyvistä asioista, välineistä, varusteista jne.
anna muiden keskustella vaikka ei sinua kiinnostaisikaan.
Suosittelen ketjunvoitelijaa. Olen koittanut Scottoileria, Pro-oileria ja Loobmanin. Sama lopputulos kaikilla, ne kaikki tekee sen minkä lupaa - voitelee ketjut. Loobman levisi vuodessa. Scottoiler- ja Pro-oileria en ole vielä saanut "ajettua" loppuun.
Öljyä olen kaikissa käyttänyt sitä mitä sattuu tallin hyllyltä löytymään, mutta jos haluaa puhtaat vanteet niin silloin sisään öljyä jossa on sitkoaineita (teräketjuöljy, scottoil, jne..). Tärkeämpää lienee se että ketjulla on aina öljyä kuin se että mitä öljyä sinne työnnetään.
Toi ohje koskee teollisuuden siirtoketjuja jotka eivät ole O- tai X-rengasketjuja joissa tiivisteen takana oleva
pinni on kestovoideltu. Eli ei oikeastaan pidä paikkaansa moottoripyörien osalta.
Niin. Täytyy sen verran editoida että totta kai O- ja X- rengasketjut pitää pintarasvata. Muistelen vaan sitä
aikaa kun ketjut laitettiin muutamaksi päiväksi pesuaineeseen (esim. löpö) ja sitten hirmu hinkkaamisen jälkeen
emännän paistinpannuun vaseliinin kanssa ja sitten kuumaksi että saatiin rasva sinne ketjun sisään.
Taitaa kyllä mennä enemmän veteraanipuolelle.
Edellisellä ketjupyörällä ajoin 85 000 km ja kerran vaihdoin ketjut.
Viimeksi muokannut: Tinde; 11.11.2014 klo 09:41.
FJR -17
Pinni on kestovoideltu ja suojattu O/X-renkailla, rulla taas ei ole ja ne vaatii voitelua. En ole vielä sellaista ketjua tavannut joka toimisi ilman voitelua kovin pitkään, eikä sillä ole väliä missä värkissä se on kiinni.
Eihän noita voidella tarvii, mut sitten ei tarvitse myöskään kummoista kestoikää odottaa.
...
Eikä pintakuivana liioin lämpene, eikä ne O- tai X-renkaat sula sen takia, että pintakuivana
"siniseksi" kuumennut ketju ne sulattaa/kuluttaa ne toimimattomaksi......
eikä tuhoutuneiden tiivareiden takia "ikirasva" sieltä sisältä mihinkään katoa kun se kerran
sinne on laitettu.
Taidan kuitenkin yli 40-vuoden turhan työn.... turhan pintarasvaamisen.... jälkeen
pitää edelleen kiinni pinttyneistä.... huonoista ja täysin turhista tavoistani.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
http://www.youtube.com/watch?v=Q_Xl8LIJnjY
Videota 19 minuuttia miten kaveri puhdistaa ketjut ja miten tekee voitelun. Melkoinen hifistelijä, mutta kuten hän kertoo, hän tekee sen noin.
O-rengas ketjuissa on muuten melko tarkkaan 40-vuotta vanha keksintö. Päätit sitten aloittaa rasvaamisen, kun siitä tuli toissijaista.
Ketju kuumenee on siinä rasvaa tai ei. Sen rullan tehtävä on pyörähtämällä sopeutua rattaan koloon ja pyörimisliikkeeseen. Rulla pyörii sulavasti O-renkaan taakse suljetun rasvan ansiosta eikä suinkaan rullan päällä olevan rasvan takia.
Ilman tiivistysrenkaita tilanne on sitten ihan eri. Ketjun rungolle tapin päälle on saatava rasvaa säännöllisesti tai ajot tosiaan loppuu lyhyeen.
Itse olen huono rasvaamaan ketjuja. Vaihtelee mitä tahansa 300 - 3000 km välillä. Kauniilla kelillä rasvaan harvemmin, sateella ja märällä ajaessa jälkeen useammin. Vaihteistoöljyllä kumminkin. Viime kesänä 12 000 km ja renkaiden vaihdon yhteydessä oli ketjujen kiristys tai sitten ei ollut. Nuoriso vetelee kevareillaan koko vuoden eikä tunnu missään. Täällä ukot miettii pitääkö laittaa Delvacia vai katkeaako moposta ketju heti 500 km ajon jälkeen jos ei laita tai kestääkö se ketju vain 60 000 km 65 000 sijaan...
No, mitäpä minä tästä saarnaamaan. Kukin rasvaa justiinsa niin paljon kuin haluaa ja mitä haluaa.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950