ScottOileri on veturissa ja loistava systeemihän se on. RRään en ole härpäkettä virittänyt kun "ei sovi tyyliin"
Castrolin ja hondan spräytä tullut käyteeltyä ja joskus vaihteistoöljyä.
Öljyämisväli vaihtelee aika paljon, joskus voi mennä 100km välein, joskus 600km välein.
Apropoo, miksi valmistajat ei ole virittäneet tuollasta aktiivista ketjuöljysysteemiä pyöriin valmiiksi? Ei luulis liian vaikeeta jollekin Hondalle moisen viritys olevan? Olis sitten vaikka oma säiliö jossain tökötille.
Hondat TRX70 -86, Shadow 50 -00, MTX125R -84, CRF450R -06, Africa Twin -22, GL1500 -88. Virago 535 -91.
Minusta menee ohi vain nopeammat.
http://www.veepee.fi/
Pro Honda (hyi) ketjurasvaa on tullut käytettyä.
Hyvin levii ja ei näytä vannettakaan sotkevan juurikaan.
Kurapuolen kaverit kehuu parhaaksi, mutta tiedä sitten..
Suzuki GSX-R 750 Anniversary 2005 #1519
ex. Kawasaki Z750 2004
ex. Cagiva Supercity 125 -94
ex. Honda CRM 125 -94
Täytyy tuotakin kokeilla. Voi olla jopa vielä parempaa.(ArcticEli @ Kesä. 07 2006,11:29) kirjoitti
itselläni ollut pro-oiler paikallaan 7000km ja toiminut erittäin hyvin.Kun sai säädöt kohdalleen niin ei sotke paikkoja juuri ollenkaan ja jos roiskuu niin lähtee kyllä normaali pesussa pois ilman liuottimia.Ketjut pysyy öljyttynä kovassa sateessakin kun laittaa syöttöä vaan isommalle ja sen voi tietysti säätää ajon aikana dikitaali säädöllä.Helppoa eikö totta?Olen ollut tosi tyytyväinen kyseiseen laitteeseen.(triangel @ Touko. 31 2006,14:39) kirjoitti
suzuki v-strom 650 -05
Tuore olen motoristina(Guest @ Huhti. 15 2004,13:08) kirjoitti
, mutta maanrakennuskonehommissa joskus työskennelleenä jäi jotain mieleen noista vaihdelaatikko- ja perä(vetopyörästö)öljyistä.
Muistaakseni erityisesti noissa 80/90-öljyissä, jotka on tarkoitettu hypoidiperään (siis erittäin kovaan rasitukseen), on lisäaineistus, joka kovassa rasituksessa auttaa voitelussa. Kun öljy rasituksen alla saattaa joskus leikkautua toisiaan vastaan hankaavien pintojen välistä pois (eli öljy ei pysynyt välissä), kyseisessä tilanteessa jokin ko. öljyn lisäaine muodostaa pintoihin kalvon, johon öljy tartuu seuraavalla kierroksella entistä tiukemmin. Lisäksi ko. öljyn ominaisuuksiin kuuluu, että se ei roisku pinnoilta pois kovin helposti (toki liika öljy lähtee lentoon). Tätä taustaa vasten ainakin aluksi aion kyseistä öljyä käyttää. Haju ja sottaaminen ei mua haittaa. O-renkaatkin luultavasti kestävät kyseisen öljyn, tosin seuraan niitä kyllä aluksi.
Jos löytyy joku todellinen asiantuntija aiheesta (kyseisen öljyn ominaisuuksista täysin perillä oleva), mielelläni kuulisin, pitävätkö tietoni vielä paikkansa ja/tai löytyykö muista öljyistä vastaava ominaisuus.
kunnei kukaan näköjään ole vielä "mainostanut" niin minäpä teen
sen,nimittäin PENZOIL ketjurasva aivan mainiota punasta tavaraa
joka myös sitkostuu pullosta ulos tullessaan,eikä ole kuten esinHONDA:n BELL RAY tuo jälkimäinen on lähinnä ompelukone öljyä.
HONDA:n öljy on todella KUIVAA kuten joku mainitsi ettei pahemmin suttaa,no eipä suttaa kun ei edes tunnu rasvaa olevan joukossa.
myös tuota WURT-HHS2000 käyttänyt sekin kyllä toimii mutta
aika hankalaa saada vanteesta pois ,mutta itse käytän vanteen
ja takasvingin puhdistukseem MOTUL:in ketju clineriä ja hyvin
toimii.
Vaikka joskus toista mieltä olinkin, niin ääni 80/90 vaihteistoöljylle; halpaa,hammasharjalla laitettuna pitää ketjun jatkuvasti kuin uutena(puhtaana), ketju on erittäin notkea, ja mahdolliset roiskeet takavanteesta lähtee ihan pelkällä kuivalla rätillä,ei siihen mitään liuottimia tarvitse.
Tekniikka vain näyttää olevan tärkeä tässä hommassa; öljyä laitettava erittäin vähän(ketjun sisäpinnalle), mielellään vaikka pukin päällä pyöritettävä rengasta(ajettava) jonkin aikaa että tulee läpi ketjun ulkopuolelle ja sen jälkeen liinalla tms ylimääräiset öljyt pois.(myönnettäköön että ekalla kerralla laitoin öljyä HIEMAN liikaa, kiroilukin oli sen mukaista)
O-renkaita tuskin pilaa, koska öljyä suositellaan mopon ohjekirjassa.
Nyt on tullut rasvailtua viimeiset n. 7000 km Motorexin viheriällä eikä mitään valittamista. Saa olla aika hyvät perusteet ennen kuin alan vaihtamaan toiseen tököttiin, on se vaan niin hyvää ainetta.![]()
Itse siirryin pari viikkoa sitten Castrol'in ketjuvahasta vaihteistoöljyyn (80/90). Vaha oli varmaan ihan hyvää ketjuille mutta "sotkuista", imi kaiken pölyn ja paskan itseensä kiinni. Tai siltä ainakin tuntui. Vaihteistoöljyä levitän ketjuille 35mm leveällä pensselillä, ehkä vähän turhan leveä mutta ajaa asiansa. Ketjut näyttää paljon siistimmiltä nykyään![]()
Musta 600 CBR F(armari)
Parhaita rasvoja tuntuu olevan pilvin pimein. Toiset vannoo toisen tavaran nimeen jonka joku haukkuu paskaks ja vannoo toisen tavaran nimeen. Ot siit ny sitte selvää
No itellä on ny ainaki Würtin kamaa ja työkaluässästä ostettua ketjurasvaa, aika kallista vielä. Samoja sotkijoita ollu kaikki ketjurasvat mitä oon käyttäny.
Ja muuten huomioikaa se, kun täällä jotku on pahana ku ketju on paskanen päältä se ei haittaa mitään, tökötti vaan estää paskan pääsyn ketjun sisälle. Vaihteistoöljyt yms juoksevat, ei suojaavat öljyt jättää ketjun paljon helpommin pölylle yms paskalle alttiiksi.
Scottoiler ja Scottoil niin ketjut on aina öljytty ja ei pahemmin sotki. Ja jos muutama pisku on öljyä lentänyt vanteelle, niin Fairilla, vedellä ja pesusienellä sen puhdistaa.
Bilteman ketjusprayta pari kesää käyttäneenä voin sanoa, että hinta/laatusuhde on hyvin kohillaan. Pysyy tankkausvälin ketjussa, eikä roisku vanteelle.
Zetorimiehet heiluttaa
Täytyy tähän jotain heittää vaikka kaikki taitaa mielestään jo käyttää sitä parasta kamaa ketjun voiteluun. Ensinnäkin DID ja RK suosittelee ketjupaketissa olevassa manuskassa käyttämään voiteluun 80w90 öljyä. Nämä sprayketjurasvahässäkät on helppokäyttöisempiä kuin haiseva vaihteistoöljypurkki mutta itse ketjujen valmistajat ei niitä liiemmin hehkuttele.(hannuman @ Heinä. 17 2006,21:24) kirjoitti
Viimeiset 40tkm pelkällä vaihteistoöljyllä ketjuja rasvanneena voisin heittää seuraavat omakohtaiset kokemukset öljystä. Pysyy yllättävän hyvin, varsinkin synteettinen öljy mitä on sattunut purkinpohjilla olemaan. Pelkällä asfaltilla ajaessa ketjunvälit kiiltelee öljystä vielä 400km ajon jälkeen eli rasvaus per tankkaus riittää mainiosti. Hiekalla ja sateella öljy kuluu ketjusta nopeammin pois.
Paljon hiekkateita ajaneena vaihteistoöljy minun kokemuksien mukaan puhdistaa hiekat ketjusta. Kun oikein pölyisiin ketjuihin levittää reilusti ( tai annostelee -> loobman, scottoiler) vaihteistoöljyä se imeytyy hiekkapölyyn ja ajaessa hiekanjyvät lentää tantereelle ja ketju näyttää parinsadan asfalttikilsan jälkeen pakasta vedetyltä. Juuri tässä tulee näiden sitkostettujen rasvojen vs. vaihteistoöljyn ero parhaiten esiin. Sitkoskamat sitoo pölyn niin tiukkaan ketjun ympärille ettei ketju puhdistu vaan mitä enemmän sikeää ketjurasvaa laittaa ketjulle sitä enemmän pöly takertuu ja sotkee ketjun.
Ketjusprayt on ainakin likaisissa olosuhteissa ketjun surma, en missään nimessä käyttäisi pölyisillä sorateillä. Puhtaalla asfaltilla ja vesisateessa varmaan ok varauksin.
Ketjunrasvareista halvin lienee loobman minkä asensin omaan kulkineeseen helpottamaan rasvausta. Loobman toimiikin puhtaissa olosuhteissa ok mutta hiekkatiet tahtoo syödä ne syöttökynnet sopivissa olosuhteissa päivässä niin lyhyeksi ettei öljy osu enää takarattaalleMuuten toimii kuin buick, ei pahaa sanaa ja siisti käyttää.
Tippakannu ja vaihteistoöljy on yksinkertaisuudessaan kaikki mitä tarvitaan, ei ehkä niin kaunista ja teknistä mutta varsin toimivaa ja yksinkertaista & halpaa!Kaikki muu on vähän hifistelyä vaikkakin käyttäjäystävällisempää!
KTM
Sama täällä, ja aina sillointällöin vaihteistoöljyä.(Paahtis @ Heinä. 18 2006,11:30) kirjoitti
Hankin tuossa kesällä Loobman´nin ja se näyttää olevan (halvan) hintansa väärti.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
2-tahtiöljyn koostumuksessa on noin 20 % liuotinta. Joten tervemenoa O- tai X- tai XW- renkaat. Eihän ne nyt tietenkään parissasadassa kilsassa paskaksi mee, mutta en kyllä itte 2-tahtarin litkua panis ketjuille.(sukizuki00 @ Touko. 31 2006,21:22) kirjoitti
Kronoby Racing Team
Siiryin kanssa tuohon perustavaraan eli vaihteistoöljyyn. Hondan omaa öljyä kun sai laittaa jatkuvasti ja aikaisemmin tuli kokeiltua myös bilteman tervaa, johon kyllä varmasti tarttuu kaikki hiekat kiinni. Joskus piikkiin kokeilin vaihteistoöljyä, mut se sitten jäi kun vasen lahje alko olemaan öljyn kyllästämä.niin, ei sitä tarvii uittaa öljyssä. Hillitysti ketjun sisäpinnalle, kyllä se sieltä leviää. Eikä enää tarvii olla jatkuvasti voitelemassa. Suunnilleen 1000km välein tai sitten kun alkaa pitää lievää ääntä, ja ketjut on kuin uudet, eikä ole tarvinnut kiristellä.
![]()
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Tjaa-ah, eipä ole tullut vaivattua päätä kovin paljoa noilla eri rasvatyypeillä, paitsi että joitain vahatyyppisiä on joskus tullut kokeiltua, paria eri sprayta, ilman isompaa ihastumista, mutta yleensä sitä on tullut käytettyä jotain SAE30 (tai jäykempää) öljyä tippakannusta, tai Delvacia tai muuta tallissa tarjolla ollutta moottoriöljyä hammasharjalla sudittuna. Aika usein matkoilla ja laiskuuttaan myös Repsolin ei-vahamaista öljysprayta. Näyttäisi olevan siedettävimmästä päästä noissa suhuuttimissa ja mahtuu vaikka satulan alle jemmaan.
Voishan sitä toki jotain eksoottisempaakin joskus kokeilla, mutta noita öljyjä nyt on ainakin aina tarjolla. Sottaahan se toki vähän, jos reilusti lotraa, mutta lähtee kyllä irtikin suht helpolla.
Mä olen jonkun aikaa käyttänyt Wurthin HHS 2000 synteettistä vaseliinia kun sitä on hallilta löytynyt.
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Peesaan tätä, halpaa ja ei valittamista. Ainahan sitä roiskuu , mutta tärpätillä olen pyyhkäissyt pois. Kestää n.400km = ketju näyttää "märältä".(Paahtis @ Heinä. 18 2006,11:30) kirjoitti
En olen muuta murehtinut ajan vaan![]()
Just "nyt" ei bikeä...
Itsellä ollut jonkin aikaa käytössä joku Shellin valkea vaha. Pysyy pari tankillista eikä kovetu ihan kokonaan ja näkyy ketjuissa.
- Suzuki Bandit GSF1200N -
Mulla on käytössä Bel Rayn spray rasva ja olen ollut ihan tyytyväinen ja kyllä se pysyy hyvin ketjuissa eikä paskaakkaan liikoja..![]()
Triumph Daytona 675 SE-08
ARGH
Kertokaa nyt tyhmälle että mitä eroa on vahalla ja öljyllä? Öljy on öljyä, rasva on rasvaa mutta mikä v* vaha?
+ ei kuullosta voiteluaineelta
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Se on paskaa sitova voitelematon töhkä jota erehdyin itsekkin kerran kokeilemaan.(rottis @ Elo. 29 2008,14:39) kirjoitti
Kyllä 80-90 Pro-Oilerin annostelemana on kaikkein paras ja helpoin.
Kuinkas paljon, mitä voiteluainetta nyt käytetäänkään, pääsee O-rengasketjussa sinne tapin ja rullan väliin missä sitä oikeasti tarvitaan?
Vai onko tuosta ketjujen rasvaamisesta suurin hyöty siinä, että ne näyttävät voidelluilta eivätkä ruostu päältä?
Jep vahaa en enää ketjuihini sumuttele. Hondan huoltomanuskoissakin lukee että "voitele vain SAE 80 tai 90 vaihteistoöljyllä"
Kunhan o-renksut näyttää kosteille niin riittää. Ennemi voitelee usein ja vähemmällä öljymäärällä kuin harvoin ja enemmän öljyä
Ei se ulkonäköseikka ole eikä (vain) ruostumisen estoakaan. Ketjussa liikkuu metalliosat jotka tarttee voitelua
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
vaihteistoöljy, paksuhko moottoriöljy, perämoottorin akselirasva, yleisvaseliini, bilteman ketjuspray, jäteöljy, en sano taaskaan, että delvac sopii, mutta sitäkin olen ruikkinut.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
"Keijuöljyä" (elf moto chainlube) käytän nykyisellään kun on omasta mielestäni kokeilemistani kilikalirasvoista paras.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
profi dry lupea oon käyttänyt tämän kesän,hyvin toimii,ei tartu lika kiinni ketjuun![]()
suzuki ts 250 x
yamaha xt 600e
triumph tiger 955i
triumph tiger 1050 se
laita vahaa vain ni ainaski ketkun on hyvin suojattu..vaan ei rasvattu...(rottis @ Elo. 29 2008,14:39) kirjoitti
äiteen hammasharja käyttöön ja tilkka vaihteistoöljyä...sanoisin paras hintalaatusuhde..
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-