Itse olen huomannut, että se kaiken maailman pöly jne minun ketjut syö. Eli karkeasti sanoen mitä paremmin rasva sotkee sen paremmin on ketju pysynyt kunnossa, koska jos se rasva pysyy ketjussa se kerää likaa sinne
Itellä tullut rutiiniksi, että joka toisella tankilla rasvaan ketjut ja pesen pyörän (taikka sitten pitempien sadeajelujen jälkeen). Takanakki ilmaan ja kylmästi moottoriöljyä rättiin ja sillä oon enimmät sonnat pyyhkiny pois ja tämän jälkeen suihkuttelen ketjurasvan.
Tuo moottoriöljyn käyttö nyt ihan kosmeettisista syistä, että sillä helppo pitää ketjun reunat puhtaina ja sitä löytyy aina kaapista kun sitä muutaman desin jää aina vaihdosta yli :P
Tuohon motorex off-road sprayhin olen mieltynyt. Ei pahemmin kerää likaa ja aina rasvauksen jälkeen kun pyyhkii rätillä liikoja pois, puhdistuu ketju samalla puhtaaksi..
Jokin jäykkä vaihteistoöljy olisi varmasti myös hyvä, mutta tuo spray on niin kätevä käyttää että sillä mennään.
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Ei ollut Prismassa huoltomanuaalin mukaista moottoriöljyä, joten mukaan tarttui joku ketjuille suunnattu spray-pullo. Pari kertaa tuota nyt suihkinut ja jospa tuo jotain voitelisi.
Toistaiseksi sitä mieltä, että kunhan jollain voitelee silloin tällöin, niin riittänee. Ei yksinkertaisia asioita liikaa pidä pähkäillä.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
O_o Nyt mun katu-uskottavuus varmaan kärsii, kun kehun omaa valintaani. Castrol Chain lubea, siis ilman racing tekstiä ostin taannoin 4 pönikkää ja sillä on menty nyt useampi ajokausi. Sottaamatonta, hyvin voitelevaa ja kestävää. Waxit kierrän kaukaa.(kooma @ Heinä. 16 2011,16:04) kirjoitti
Onkohan tuo ei racing sitten parempaa, vai onkohan tuo saksalainen testi tehty jonkun rasvavalmistajan edustussaunatiloissa?
Motulista, eri waxeista ym. on kyllä huonojakin kokemuksia, että uskoisin tunnistavani huonon ketjurasvan.
Niin ja voitelusta sen verran, että kolmatta ajokautta ketjujen vaihdon jälkeen mennään, enkä kertaakaan ole edes kiristänyt kettinkiä.
CBR 1000F -89
Vanha Bel-Ray tuntui kestävän ikuisesti kun sitä saattoi tarkasti annostella juuri ketjun reunoihin, niihin o-renkaisiin.
Kokeilin yhden ainoan kerran Bilteman rasvaa ja se sotki ajaessa takavannetta ihan karseesti. Tämä riitti, mulla olisi luovutettavana käytännöllisesti katsoen täysi puteli...
No sitten ostamaan pullo uudemman laatuista Bel-Ray:ta, aineen väri oli näköjään vaihtunut keltaisesta ruskeaksi. Mutta olipa laatu huonontunut muutenkin. Ohut pilli ruiskuttelee ohennetun tuntuista ainetta miten sattuu, puolet menee harakoille ja takarenkaalle ;-( Lisäksi puteli vuotaa ruiskutellessa rasvaa myös painonapin juuresta. Eli tämä erä - ehkä onneksi - tulee käytetyksi varsin pian!
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Ketju kannattaa rasvauksen jälkeen pyyhkiä ihan reilusti ylimääräisestä öljystä.
Rasvaus ajon jälkeen lämpimään ketjuun ja sitten pukilla pyörittää niin, että ihan kouralla puristaa ketjun froteepyyhkeeseen.. Sitten jos väliä seuraavaan ajoon on vaikka 1/2 vuorokautta, niin ei pitäisi pahemmin sotkea?
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Tuossa viime viikolla Itellankantaja toi paketin missä oli pari putelia Dr. Wack S100:a. Ihan hyvältä vaikuttaa edelleen, pysyi ketjussa jopa sateella. Ei sottaa takavannetta(BlackCat @ Heinä. 16 2011,13:45) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Castrolia on ollut käytössä yhden purkin verran. Sitä ennen hondan ketjuöljy. Molemmat sotkevat takavannetta melkoisesti mutta hoitavat voitelun. Lisäksi kokeilin pari kertaa shellin töhnää, josta jää valkoista hötöä ketjuun. Se purkki lensi kaaressa parin suihkuttelun jälkeen enkä näihin ihmeaineisiin aio enää koskea.
Putsaan ketjut noin kerran kuussa kunnolla: Ketjunpuhdistusainetta, iso rätti ja keittiöstä käytetty kumihanska käteen, jotta pysyy näpit puhtaana. Lopuksi uus öljy päälle ketjuun. Samalla pyyhin takavanteesta pois samalla putsausaineella öljyroiskeet. Helposti irtoaa!
Scottoiler tai pro-oiler ovat käyneet mielessä. Ovat vaan pirun kalliita ollakseen pari metriä letkua yhdistettynä lasten rannekellon elektroniikkaan. Eikö missään ole muka kiinalaisten valmistamaa halpakopiota saatavilla?Eräs kaveri oli vääntänyt myös itse tommosen aktiviirasvaimen tilapäistarpeista.
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Ja pieleen meni. Pakko korjata, hyväksi toteamani öljy olikin Valvoline Chain lube. Kauhukseni huomasin purkin kyljestä eilen :-)=(chainese @ Heinä. 26 2011,12:20) kirjoitti
CBR 1000F -89
Kyllähän sen nyt delvaccia pitäis kuitenki...(Le Motard @ Heinä. 26 2011,01:52) kirjoitti
![]()
990 SM -08
Sama ketjuspray oli minullakin käytössä edellisessä pyörässä...Honda spray on aika öljymäinen ja sitä oli sitten vanteella ja muuallakin...Laittamalla esim. ketjuvahaa viimeeksi *(ohut kerros) ja antaa aineiden hieman "kuivahtaa" ennen ajoon lähtöä niin vähemmän sotkua tulee..(Juutana @ Heinä. 15 2011,23:47) kirjoitti
Hyvin toimi...ketju/rattaat olivat kuin uudet vielä 12tkm jälkeen.Vain kerran säädetty niillä kilometreillä...
<br />
Tolla Hondan öljyllä on viime ajat menty. Sottaaminen vähenee kun satsaa öljyämistekniikkaan. Eli mopo takapukille/keskituelle, sitten öljytään ketjun sisäpuolelta niin että pillin kärki on lähes ketjussa kiinni, pulloa voi tukea takaswingiin ettei tule roiskittua ympäriinsä. Kädellä (ei missään nimessä moottorilla) takarengasta nopsaan pyörittäen ja samalla öljyä suihkuttaen. Molemmat O-rengasrivit tolleen, lopuksi kone käyntiin ja reilu satanen hetkeksi tauluun että öljy painuu ketjuihin ja liika tulee läpi, lopuksi tyhjäkäyntiä käyden rätillä takarattaan takapuolelta ketjun ulkopintaa painaen ylimääräiset öljyt pois. Ei missään nimessä mennä häärimään takarataan etupuolelle kun kone käy. Lopuksi (kone sammutettuna) voi rättiin jääneellä ylijäämäöljyllä putsata ketjuja jos tykkää hienostella.
1000
Mä tilasin nyt sitten kokeiltavaksi ton Motorrad lehden testivoittaja Dr. Wack S100, ketjuöljyn saksasta, saa nähdä onko miten paljon parempi kuin mun tähän saakka käyttämäni Castrol Race ketjurasva.![]()
Honda VF500 -88 -> Kawasaki GPX 750R -89 -> Kawasaki ZZR 600 -92 -> Honda VFR 750F -93 -> Suzuki GSX-R750 -09 -> Yamaha R1 -12
Mobilin vaihteisto öljy.
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
Ostin motonetistä jotain synteettistä 85W-140 vaihteistolirua. Valmis tippanokka oikeen pullossa. Kohta testaamaan.
990 SM -08
Toi on loistavaa, mutta mistä oot tota löytäny? Itse aikoinaan ostin lootan Snellman Racingilta, mutta se loota loppui jo jokin aika sitten + snellukin on nurin.(chainese @ Heinä. 27 2011,12:52) kirjoitti
Itse sudin äsken Redlinen marjapuuroa ketjuille, kyseessä siis "Red Line Heavy ShockProof® Gear Oil" : http://www.roadmachine.fi/gearoil.html - passelin punaista ja koostumuskin muistuttaa marjapuuroa![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Bel-Rayn Blue tacille ääni (tai varmaan toinen, tai kolmaskin).
Minulle möivät niin että "tätä käyttää Ducatin tehdastiimi". En tarvinnut muuta mainospuhetta.
Ja on osoittautunut hyväksi. Pysyy ja voitelee hyvin. Ällistyttävän pitkään voitelee kun voitelee ketjun oikein ja oikeaan aikaan. Ennen oli voiteluväli 200 km max mutta nyt saattaa unohtua pidemmäksikin aikaa, vaikka pyrin pitämään hyvässä rasvassa.
Ducatissa huomaa heti eron ns. kuivan ja oikein voidellun ketjun välillä, kun meno on muutenkin aika tök-tök alakierroksilla näissä uudemmissa Ducsuissa. Vaimon monsterissa ('04 620) ei ole samanlaista tökkimistä, vaan se menee pehmeästi millä vaan rasvoilla. Ex-Hyperissä ja tässä nykyisessä Monsterissa ei tulisi mieleenkään ajella kuivin ketjuin.
Ennen Euroopan reissua Bel-Rayta laitoin huolella, reissussa olin kolme viikkoa ja siitä alussa ja keskivaiheilla tuli vettä kaatamalla parina päivänä. Reissussa rasvasin kai kerran Saksassa huonosti Gasthausin pihassa rullaillen pyörää edestakas. Kilometrejä tuli yli 5000, eikä menosta huomannut rasvan puutetta.
Castrolin jotain töhnää käytin ennen tätä ja moottoriöljyjä. Castrol on ihan scheissea ja öljyt lentelee pois liika nopeasti.
* If it ain't broken, fix it until it is!
Ducati Club Finland ry:n kouluttaja
Liikenneopettaja, mp-kouluttaja
Ducatisti aina ja...
Mistäs ostit Bel Raytä ?
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Bel-Rayn Blue-Tac:ia löytyy ainakin tuosta...
http://shop.teamlaine.fi/index.p....d=57732
Aiemmin käytin erilaisia spray-voiteluaineita (Motulin jokumikälie, Castrolin vahoja jne...) mutta nyt talvella laitoin uuden ketjun niin ajattelin projektiluontoisesti voidella sitä ainoastaan (vaihteisto)öljyllä. Pikkasen joutuu hifistelemään extraminuutin silloin tällöin hyvän tuloksen eteen mutta mikäs se on harrastaessa.
Öljy ketjun sisäpintaan pienellä pensselillä kevyesti, yleensä ajon jälkeen jolloin öljy leviää lämpimään ketjuun. Pyörä takapukilla ilmaan ja kädellä pyörittelee rengasta. Saa tasaisesti levitettyä. Vielä jos laittaa ulkopuolellekin ohuen kerroksen niin saa ehkä puhtaamman tuloksen kuin sillä, että laittaa liikaa sisäpuolelle ja antaa ajossa levitä ketjulle (ja takavanteelle).
Liika öljyhän tuosta tulee vanteelle ja seisontatuelle eturataskopan kautta. Mutta lähtee helposti irti. Viimeksikin pistin vanneliuotinta ja päälle painepesurilla, nou problemos.
Ketjut pysyvät puhtaina ja helppohoitoisina. Vahat oli kanssa ihan nopeita käyttää, mutta liika vaha oli usein aika tiukassa takavanteessa ja ketju keräsi pölyä, likaa tms. aikalailla = joutu aika paljon laittamaan TLC:tä jos halusi puhtaan vanteen ja ketjun. Ketjujen kulumisessa en ole havainnut eroa suuntaan tai toiseen vahalla tai öljyllä. Ehkä vahattu ketju oli äänekkäämpi
Yhtenä etuna on myös öljyn mukanakuljettamisen helppous. Spray-pullo vie jonkin verran tilaa, pensseli ja puolen desin öljypurkki menee paljon kätevämmin. Lisäksi usein en ota edes öljyä mukaan kun kohteessa on kuitenkin jotain jämäöljyjä tallissa.
On, on. Lentää sekin kyllä aika herkästi vanteelle IMHO, mutta helppo putsata pois. Noista spray-rasvoista vielä että Liqui-Molya nyt kokeiltu ja aika hyvää tavaraa.(whosia @ Huhti. 28 2004,00:37) kirjoitti
Kronoby Racing Team
En tiiä sattuuko nyt ihan aiheeseen, mutta pro honda malistosta löytyvä teflon öljy ei kyllä sovellu talvisäilytykseen. Syksyllä ketjut oli priima iskussa, mut nyt viikko takaperin kävin tallilla kattelemassa ni huomasin poikkeuksetta rullien olevan jumissa... Niitä piti oikeen pihdeillä pyöritellä ja suihkutella wd-40 väliin, jotta alko pyörimään. Liekkö sitten se teflon aiheuttanut moisen jumittamisen kun on päässyt kuivahtamaan... Ny pyörii 80w-90 loota öölit rullien välissä![]()
Viimeksi muokannut: Velmu84; 08.03.2012 klo 12:41.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Tuli juuri ostettua Motorexin Off-Road versiota. Helppo levittää eikä ihan kauheasti tuntuisi lentävän ympäriinsä. Ensin meinasin ostaa sitä maantie-versiota mutta alkoi mietityttämään, että onkohan se samanlaista mömmöä eli vahamaista kuin Shellin versio, joka joutui heti hyllyn täytteeksi.
Automaattivoitelija olisi varmasti paras tai tulisi ainakin riittävän usein voideltua... Onkos kellään kokemusta Osco-voitelijasta?
Tuota Motorexin maantie-versiota tuli ostettua nyt. Tuntuu toimivalta. Muodostaa alkuun valkean vaahtomaisen pinnan jonka ansiosta varmasti näkee milloin koko ketju on rasvattu. Bonuksena Stormin tarjouksessa mukana tuli näppärä matkapullo jonka voi täyttää isosta pullosta. Tuo matkapullo kulkee helposti mukana taskussa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Ääni vaihteistoöljylle (Neste gear marine 80w90).
Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
Itse käytän tuota HHS 2000 ja ei mitään välittämistä ole ollut, enemmänkin annan
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/t...it_SECURED.pdf
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
[QUOTE=GT78;5948934]Bel-Rayn Blue tacille ääni (tai varmaan toinen, tai kolmaskin).
Saman putelin hommasin itsellekin, pienemmän pyörään penkin alle piiloon ja isomman kämpille, en ole vain eestynyt putsaamaan ketjuja kuin kerran tämän ajokauden aikana, kilometrejä rapiat 2000km tullut mittariin, mutta silmämääräisesti ketjut ovat hyväkuntoiset eivätkä rallata tai rahise normaalia enempää..
GSF 1250 Bandit -08
Teboil Hypoid 75w-140. Tätä käytän, kun ei vielä ole kunnollista spräytä minun käsiini osunut. (sellaista joka ei kerää paskakerrosta ketjuun ja roisku/tartu katteisiin kun paska junttilan tuvan seinään).
R1 crossplane
Jos usein joutuu miettimään että pitäisikö ketjut puhdistaa/pestä hiekasta ja muista paskoista puhtaaksi kannattaa tarkastaa mielipidettään omasta ketjurasvastaan. Hyvä ketjuöljy ei juurikaan kerää likaa itseensä mutta pitää silti ketjurullat mustana/tumman sinisenä useamman sata kilometriä ajon jälkeenkin. Lika joka liimaantuu ketjun sivuun on myös siellä ketjun keskellä em. rullissa mutta on hioontunut rattaan hampaiden ansiosta niin ettei sitä huomaa. Kun hiekka ja lika pyörii ketjun rullissa voi kuvitella mitä se tekee ketjun kestolle. Kun peräöljyllä ajaa niin ehkä kerran pari kesässä tulee tilanne että kannattaa pestä ketjut,niin paljon vähemmän kyseinen öljy itseensä paskaa kerää kuin moni spray. Ketjujen säädöntarve on myös sinä aikana kun peräöljyä olen ketjuissa käyttänyt vähentynyt selvästi. Kerran kesässä olen viimeisten vuosien aikana olen ketjuja kiristellyt. Ketjuvahaa kun aikanaan vuosia käytin piti venyneitä ketjua pari kolme kertaa ajokauden aikana säädellä.
Eipä silti jokainen käyttää mieleistään ketjurasvaa ei siinä mitään Minä vain annan ääneni perä/vaihteistoöljylle koska sillä on mielestäni parhaat ominaisuudet mitä tulee ominaisuuksiin,toimivuuteen,kestoon ja hintaankin.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!