No kun sille rullalle ei ole mitään O-rengasta, O-rengas löytyy pelkästään pinnistä. Siitä syystä kejuja pitää voidella että saadaan voitelua myös rullan ja holkin väliin, holkin sisällä on pinni ja tämä pelkästään tämä väli on kestovoideltu ja suojattu O/X-renkaalla. Tästä on ollut puhetta jo aiemminkin, sivulla 10 asiaa on käyty läpi kuvien kera. Tuntuu edelleen olevan aika uusi asia monelle harrastajalle![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Olisko jotain vinkkiä mistä voisi johtua kun baanan taukopaikoilla seisoo uudenkaheeta mopoa
(joissa siten myös uudenkarheet ketjut) ketjut sinisenä naksuen ja haisten kun ketunraato???
Kaikissa näissä yhteisenä asiana pintakuivat ketjut.
Saman porukan (samaa kyytiä vetäneet) mopot, joissa ketjut on hyvässä rasvassa, ei ole mitään
havaittavaa ongelmaa.... ja kyllä..... äijät on välillä keskenään hiplanneet ketjujaan.
Toiset poltti oikeesti näppinsä, toiset ei.
Taitaa kuitenkin, edelleen, olla niin, että kuivien vetäminen on kohtuu noloa,
mutta kuivana vetäminen, mitä vetääkään, on usein muutakin kuin silkkaa tyhmyyttä.
Välillä suorastaan rikos ihmisyyttä vastaan.
Edellä ja heikoille jäillekään kävellyttäminen ei ole niin paha juttu.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Seuraava teksti on kopioitu motot.net palstalta.
"Tavalliset ketjut (joissa ei ole O tai XO renkaita)
Usein ensiasennus ketjuina. Kannattava ostos jos et aja paljon, etkä aio pitää pyörää useita vuosia itselläsi.
Tavalliset ketjut kannattaa pestä ja huoltaa aina talven aikana. Ketjut voi pestä irrotettuaan ne halutessaan esim. dieselöljyllä tai ketjujen puhdistusaineella. Hätätilassa bensiinillä. Ketjut pestään päältä harjaamalla jollain harjalla (hammas tai muu jäykkäharjaksinen). Ketjua ei pidä pestä millään öljyä tuhoavalla aineella, esim. moottorinpesuaineilla, koska se silloin tuhoaa ketjun sisällä lenkeissä olevat öljytkin sinne tunkeutuessaan, jolloin pesusta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Älä käytä painepesuria ketjujen pesussa samasta syystä. Pesun jälkeen ketjut pitää öljytä. Ketjuspray on parasta. Sprayn valmistajan merkillä ei ole väliä: mikään ei ole huonoa, joku voi olla parempaa. Parhaan tuloksen saa jos ketjut pesun ja kuivauksen jälkeen upottaa vuorokaudeksi tai pariksi jäykähköön öljyyn. Esim. jos 80-90 W vaihteistoöljyn lämmittää notkeaksi joutavassa kattilassa tai muussa lämpöä kestävässä astiassa ja siihen laittaa ketjut uimaan, jolloin notkea öljy tunkeutuu rullien sisään( jonne sitä tarvitaankin ). Jäähdyttyään jäykkä öljy pysyy siellä rullien sisällä paremmin. Tavalliseenkin moottoriöljyyn ne voi upottaa, mutta tulos ei ole aivan yhtä hyvä.
Käytössä ketjut öljytään ajon jälkeen. Ei siis välittömästi ennen ajoa. Kun suorittaa öljyämisen ajon jälkeen kerkiää öljy tunkeutua nivelien väliin ja tarttua kiinni pintoihin. Ennen ketjuspray-aikaa käytettiin öljyämisen mm. moottorisahan ketjuöljyä, koska siinä oli mukana sitko-aine, joka piti öljyn kiinni keskipakovoiman ulospäin heittävää voimaa vastaan. Käyttökelpoista edelleen.
O tai XO- ketjut
Harvoin ensiasennus ketjuina. Myydään varaosina, kalliimmat ja paremmat. Kannattava ostos jos ajat paljon tai täystehoisella tai aiot ajaa useita vuosia samalla pyörällä.
O tai XO- ketjut sisältävät nimensä mukaisesti rullien sisäosia suojaavat kumirenkaat. Rullissa on sisällä valmiina voiteleva rasva. Ketjujen hoidoksi riittää säännöllinen ulkopuolinen voitelu ketjusprayllä. Ketjuja ei pidä pestä millään öljyä tuhoavalla aineella, esim. moottorinpesuaineilla, koska se silloin tuhoaa ketjun sisällä lenkeissä olevat öljytkin sinne tunkeutuessaan jos jokin kumirenkaista on vanhuuttaan jo murtunut, jolloin pesusta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ulkonäkösyistä (kaverikateus / valokuvaus) voi ketjut päältäpäin puhdistaa ketjujen puhdistusta varten myytävillä aineilla.
Käytössä ketjut öljytään ketjusprayllä tai ketjuvahalla ajon jälkeen. Ei siis välittömästi ennen ajoa. Kun suorittaa öljyämisen ajon jälkeen kerkiää öljy tunkeutua nivelien väliin ja tarttua kiinni pintoihin. O tai XO- ketjuissa öljyllä ei ole tarkoituskaan voidella rullien sisäpuolta, vaan vain ulkopuolta, sekä pitää suojaavat kumirenkaat notkeina ja käyttökelpoisina mahdollisimman pitkään. Sprayn valmistajan merkillä ei ole väliä: mikään ei ole huonoa, joku voi olla parempaa.
Tekstin kirjoitti foorumille alunperin Enduro Pappa ja hieman muokkasi <madman>.
Kylmän ketjun rasvaaminen
Ketjun voi rasvata myös ennen ajoa ketjun ollessa kylmä. Ketjurasva spray-purkkia käytettäessä rasvaa tulisi suihkuttaa ketjun sisemmälle puolelle, siis sille puolelle jossa hammasrattaat ovat ketjun kanssa yhteydessä. Ulommalle puolelle ei ole pakko suihkuttaa rasvaa sillä ajon aikana keskipakoisvoima siirtää öljyä ketjun sisemmältä puolelta myös ketjun ulommalle puolelle. Ketjun rasvaamisen jälkeen on syytä pyyhkiä ylimääräinen ketjurasva pois ketjulta esim. liinalla tai paperilla, sillä öljy ei imeydy metallin sisälle jolloin kaikki ylimääräinen öljy lentää pois (usein takarenkaalle ja vanteelle) ketjulta ajon aikana. Ketjunrasvaus tulisi olla mielellään suoritettu vähintään 15 minuuttia ennen ajoa. Ketjua rasvatessa on syytä varoa suihkuttamasta öljyä renkaan kulutuspinnalle."
Olisi kannattanut jättää kopioimatta, koska tekstissä on olennainen virhe.
Ylläolevasta väitteestä huolimatta O- tai X -rengas ei suojaa rullan ja holkin väliä ihan niin kuin tässä viestiketjussa on jo useampaan kertaan todettu. Ohessa vielä kerran jo aiemminkin esitetty kuva ketjun rakenteesta. Holkin (bush) ja rullan (roller) väli ei ole suojassa, vaan se vaatii säännöllistä voitelua jotta ketju ei kuumene ja jotta rattaat eivät kulu turhaan sen vuoksi että rulla ei pyöri kunnolla ketjun laskeutuessa hampaalle. O- ja X-rengas pitää ainoastaan huolen siitä, että holkin (bush) ja tapin (pin) välinen voiteluaine pysyy nivelessä.
![]()
Tuossa kuvassa ei näy lainkaan O-rengasta, mistä tyypistä toi kuva mahtaa olla?
Eipä ole ketjuissa tapahtunut juuri kehitystä viimevuosina... Siksikö, ettei kannata tehdä parempia kun ne kestäisiväl liian kauan ja myynti laskisi![]()
CB K R
Jos ketjut on sinisenä, niin sitten on kyllä syytä tarkistaa ketjujen kireys. Tai ei tarvitse enää. Kesäkelillä on melko turhaa yrittää pitää ketju rasvaisen näköisenä. Öljyä on silti siellä missä pitääkin ja hyvin voi vedellä enemmän kuin sen 500 km. Vahoista ja muista karvanpoistoaineista tiedä. Sateella ja märällä ajettaessa rasvainen ketju ei kerää korroosiota sitten myöhemmin ja silloin voitelen tiheämmin ja samoin jos pyörän joutuu jättämään ulos sateeseen parkkiin, niin öljyt ketjulle. Kuten sanottu, näillä menen eikä ole ketjut sinisenä. Kyllä ne ketjut nykyään kestää kuritusta ihan eri malliin kuin ennen, tästäkin aiheesta saa hifistelyn aiheen ja mikäpä siinä.
Kurapyöriä en tähän sotke. Ne on asia erikseen.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kyllä vaan, jälleen kuva kertoo enemmän kuin... Hyvä ja selventävä kuva onkin!
Mikäs suurin ero O ja XO yms variaatioissa on keskenään? Hienoja myyntisanoja vaan?
CB K R
Kun O-renkaan katkaisee, sen leikkauspinta on pyöreä. X-renkaassa se on nimensä mukaisesti X:n muotoinen. Tuosta saadaan se hyöty, että siinä on neljä tiivistepintaa kahden sijasta, ja tiiviyteen tarvittava puristusvoima on pienempi. Eli ketju rullaa herkemmin ja toisaalta kestää pidempään. XO-ketjua ei sinänsä ole olemassakaan, eli tiivisterengas on jompaa kumpaa tyyppiä.
Nykysissä hienoissa ja kalliissa ketjuissa on 6 tiiivstepintaa. Kulkiskohan ne sitte nimellä XW-ketju...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Eli ainakin hinnaltaan parempia X ja XW-ketjut kuin O-rengas... Uskotaan, että muutenkin. Kestääkö rattaat kuitenkaan niin kauan kuin parhaat ketjut
Ainakin ruostetta tulee ketjujen pintaan ellei pidä hyvässä rasvassa. Ei luulis olevan mahdoton tehdä kestävää ketjua joka ei ruostuisi niin herkästi? Joku pintakäsittely tai sopivasti seostettu materiaali.
CB K R
Tsubakilla on kullattu ketju.
Tässä linkki ketjuja ammattikseen huoltaneen näkemyksiä asiasta. Loppuosa onkin sitten ketjun oikeasta kireydestä ja suuntauksesta ja sitä kautta lämpötilasta.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tuossapa nuo erot kuvineen. http://www.motorcyclegear.com/info_p...ical_info.html
Meikä ruiskii crctä. Ei roiski pahasti ku sisäketjulle suihkii ja pyyhkii ylimääräset pois.
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Rattaat on kulutustavaraa kuten ketjut. Yleinen käsitys on että kaikki vaihdetaan aina samalla kertaa mutta hyvin yleinen käytäntö on että samoilla ketjuilla ajetaan 2-4 etu- ja 1-2 takaratasta ennen kun ketjut vaihdetaan uusiin. Meillä menee rattaat siinä vaiheessa vaihtoon kun vetopuolelle on tullut näkyvää kulumaa, jos ratasta ei tässä vaiheessa vaihda niin rattaat alkaa kuluttamaan ketjuja.
Nämä siis on seikkailuenskan kokemuksen, eihän meillä toisioveto kestä muutenkaan kymmeniätuhansia kilsoja. Ketjut/rattaat on kulutustavaraa siinä missä renkaat ja bensa, mitään noista ei koskaan ajeta loppuun vaan vaihdetaan/tankataan ajoissa että matka voi jatkua ilman teknisiä keskeytyksiä tai himmaamisia
Vaikka ketjut tehtäisiin rosterista tai haponkestävästä teräksestä niin pintaruosteesta ei päästä eroon. Rattaista irtoaa metallipölyä joka tarttuu ketjujen pintaan ja aiheuttaa ruostumista. Sama tilanne on auton maalipintojen kanssa talven aikana, nastapöly tarttuu maalipintaan ja pieniä ruostepilkkuja on siellä täällä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ei tuo kuivana vetäminen tietysti tee suurempaa ongelmaa, eikä tee niin kipeetä (edes rahakukkarossa)
jos ajaa hiljaa ja vain hetken kerrallaan.
Vanhat sanonnat, "homma sujuu/luistaa kuin rasvattuna" muiden muassa, tahtoo sisältää paljon enemmän
kuin hätäpäissään älynväläyksiä tehtailevat "paikalliset nopeet" osaavat ajatellakaan.
Siinä kohtaa kun vauhti kiihtyy, lämpö nousee, voitelu pettää tai sitä ei ole ollenkaan..... Just juu", kahden
raudan välissä. homma menee tasan väärään suuntaan, eikä siinä auta luja usko johonkin muuhun.
Ihan samalla logiikalla kone porsii pitkin autobaanaa ja ketjut tuhoaa itse itsensä.
Kone jolla voi vedellä pitkään, pienellä suhteella varoinsa, mukavaa mutkahumppaa, antautuu
aika äkkiä hieman pidemmän maximikuormituksen alla.
Samalla logiikalla se kuivat ketjutkin "tuhoutuu" yhdellä riittävällä vedolla.
Tuhoutuminen oopeequuäxärräwör- ketjun suhteen tarkoittaa siis käytännössä
tuota tiivisteiden antautumista.
Hetken se ketju "säilyy elossa", mutta kulminaatiopiste tulee siinä kohtaa kun
se "keittää" sisällä olevan kestorasvansa kuumuudessa pihalle..... ja sitten "sulaa" tiivisteet.
Arvatkaas mistä se "ketunraadon" haju tuli niihin ketjuihin.
Ihan ylipäänsä tuosta kulumisesta......
Moni asia vaikuttaa omalla tavallaan, mutta kun noita "saavutettuja kilometrejä" laskeskellaan, käytännössä
kohtalainen merkitys on myös sillä, miten ne on ajettu.
Juu... Eiköhän NOxun trollilla ala kohta olla masu täynnä
(tuli niinköstä "pitkä Isänpäivälounas" peikkopapalle)
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuo Bonen kirjoitus kuulostaa erittäin luotettavalta ja loogiselta.
Enää jää yksi kysymys minulle auki.
Ja se kuuluu, että minkä hemmetin takia tuolla saksanmaalla ( jossa oikeasti on mahdollisuus ajaa vähän pidempi siivu kovaa) on nuo kuivavoitelu sprayt olleet hyvin esillä kaikissa MP säläkupoissa jo yli 20 vuotta?
Luulis edes jonkun huomanneen, jos ne tuhoaa ketjun puolta nopeammin kuin öljy.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kuivavoiteluaine on nestemäistä kun sitä suihkitaan ja siinä on pieni pintajännitys -> aine kapilloituu helposti ketjun rullan ja holkin väliin. Kun nesteet on haihtuneet niin jäljelle jää pelkästään kuivavoiteluaine joka tekee holkin ja rullan välissä lähes saman työn mitä öljy, ainakin silloin kun liikutaan kuivissa ja vähemmän pölyisissä olosuhteissa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Oletteko muuten huomanneet, että jos ketjujen lähistöllä (etu/takaratas, haarukka, ketjusuoja, tms) on punaisen väristä ainetta, niin se tarkoittaa loppuunajettua ketjua. Liekö se sitä ketjun sisäistä rasvaa mikä on tullut ulos o-rengastiivisteistä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tai sitten olet jyrännyt oravan?
Pari viikkoa sitten vaihdoin uudet ketjut mopooni ja uusissa did:in ketjuissa oli pieni pussi valkoista rasvaa niittattavan lenkin rasvaukseen. Tuskin muissa linkeissä olisi punaista rasvaa. Tietysti eri valmistajan ketjuissa voi ollakin punaista rasvaa tiivisterenkaiden sisässä.
Ettei se punainen olis ruostetta?![]()
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
No......
Hieman OT, mutta tuossa wanico pläjäytti juuri
aivan loistavasti ja kouriintuntuvasti ASIANA
pöytään sen.....
MIKSI EI OLE NIIN HELPPOA SAADA/LÖYTÄÄ
todellista käytännön ja teorian kredibiliteettiä
omaavia mie.... siis henkilöitä"kouluttamaan
harrastuspiireihin vähänkään vaativampia
huolto- tai korjaustöitä.
Ainakaan jos henkilö tuntee omassa lajissaan
ehdottomasti omattavaa vastuuntuntoa tekemisistään......
enemmän kuin tuntee tarvetta "keekoilla framilla".
Elikäpä....
Kun tuolla aiemmin on puhuttu ketjulla "kuivana vetämisestä"......
Kysehän on itse asiasta ILMAN VOITELUA vetämisestä.
Olennaisinta ei ole miten voitelu = kitkan vähentäminen tehdään,
ainakaan lähtökohtaisesti.
Laajemmin käsitettynä..... vaikka vedettäis vaan sillä
lujalla uskolla tai harakan varpailla ja verellä.... Sou not!
Kunhan kitka-kuumentuminen pidetään hallinnassa.
Tuon myötä hoituu aika moni muukin "aiheeseen" liittyvä asia
kuin huomaamatta.
Rapatessa roiskuu, kuivana ei roisku, mutta tahtoo pölistä
aika lailla.
Ketjujen kanssa on sikäli helpompaa, että voiteluun on tarjolla
aika "kuiviakin" vaihtoehtoja.... mutta "voitelusta" siinäkin tahtoo olla kyse.
Mistä muuten kaverit ostaa sitä USKO- merkkistä ketjunvoitelukamaa?![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Ai niin kuin tuosta kuvan "Special Oil Impregnated Sintered Bush" -palikasta? Sehän se kestovoideltu tuolla on. Ei kait siellä mitään sisäistä rasvaa ole, eikös tuo ole ihan wanhaan tapaan tehty huokoinen pusla (ennen vanhaan pronssia, mitä lie nyt) joka on kyllästetty ölpällä? Näitä pusliahan vanhaan hyvään aikaan kyllästettiin sormien välissä, täyttämällä öjyllä ja puristamalla niin, että tuli pinnasta läpi.
Tietty voi olla, että kun voitelu pettää se lähtee syömään tuota puslaa, joka voi hyvinkin olla punertavaa tavaraa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ainakin did:n ketjussa tappi on voideltu valkoisella vaseliinilla, ja käytännössä tuon holkin pitää olla varsin kovaa ainetta näissä järeämmissä katupyörien ketjuissa. Veikkaisinpa melkein, että tiivisterenkaallisissa ketjuissa holkki ei ole huokoinen lainkaan, vaan voitelu perustuu siihen, että se vaseliini oikeasti pysyy liitoksessa. Sehän on havaittu tosiasia, että ketju on nopeasti loppu kun tiivisterenkaat alkavat pettää.
Se rulla, on sitten kuiva tai märkä päältä, osuu rattaan koloon ja sen tehtävä on toimia laakerina. Ketju kuluu sisältä, ei päältä. O-renkaita ei saa päästä tuhoutumaan. Helpointa ketjun tuhoaminen on väärällä kiristyksellä. Huonon rasvaamisen ne vielä antaa anteeksi, kun nyt ei päästä ruostumaan. Useimmat ruikkivat öljyä kyllä siihen ketjun päälle, muuta O-renkaiden ja rullan kannalta öljyä on melko mahdotonta saada oikeisiin väleihin lämmittämättä ketjua ja öljyä. Harva tätä tekee 500 km välein. Kuten tuossa jo laitoin linkin, niin edes ketjujen valmistaja Tsubaki ei mainitse muita syitä kuin korroosion välttämisen ja puhtauden voitelun syyksi. Jos vetelee kesäkelillä kuivassa ketju oikealla kireydellä, niin en todellakaan ole havainnut ketjun sinistymistä tai kuumenemista.
En tiedä mikä on tarpeeksi kova rääkki, mutta viime kesänä joka ratapäivä kotona 300 km ennen lähtöä rasvatut ketjut, toisinaan menomatka sateessa, sitten ratapäivät 400+ km ja kotiin. Tonni kilometrejä ja hiljaa ei ole menty, mutta siitä jossain muualla. Sinun pelotteluittesi mukaan olisi pitänyt tulla kulminaatiopiste ja ketunraato haista kohdalleni jo monet kerrat, kun se mukaasi saa jo yhdellä vedolla. Ei vaan ole tullut.
Pointti edelleen se, että turha tästä ketjujen huoltamisesta on liian vaikeata tehdä. Ei ihme, että moni peloissaan siirtyy huoltovapaaseen kardaaniin.
Käsittämätöntä, että eri mielipidettä, omaan kokemukseen perustuvaa, väität trollaamiseksi.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
1. Pointti on muuten siinä, että ketjujen huoltaminen tasolla 20/80, eli tuo legendaarinen suhde
jossa viideksen satsauksella saavutetaan neljä viidennestä "täydellisestä",
EI TODELLAKAAN OLE VAIKEATA TAI KAUHUA, erityisesti ns. katuhommista puhuttaessa.
Ruikkii tavalla tai toisella vaan surutta voidetta pintaan. Ei vaikeeta, ei kallista, ei kulu elämä tuohon.
Saa ne vaikka nuolla puhtaaksi joka ajon jälkeen, mutta sitten siirrytäänkin jo kauhugallerian puolelle.
2. Se on totista totta, että monessa pelissä mennään vitja ylikireänä.
Asialla on myös suuri merkitys lopputulemaan ja puhutaan jo lähes ketjun tuhoamisesta........
kun tuon yhdistää puuttuvaan tai huonoon pintavoiteluun.
Tuolla törmää siis jatkuvasti ja paljon kahteen asiaan..... ja molemmat yhdessä.
Ylikireät ketjut ja "riittämätön pintavoitelu.
Ei ole ketjun "oikea kireys" mikään rakettitiedejuttu ei.
Ohjeita ja neuvoja (hyviä) tarjolla joka paikassa, eikä justeeraaminenkaan ole vaikea juttu
huonommallakaan peukalon sijainnilla. Kunhan ei ihan peräaukon tukkeena ole.
Maailma nyt kuitenkin pyörii niin, että sen mukana pyörii helvetin monella ylikireät ketjut, ei voi mitään,
eli on todellinen asia.
Tuossahan meillä on käytännössä kasattuna "täydellinen" setti ketjujen tuhoamiseksi.
Käytännössä on myös niin, että ne ylikireät ketjut ei tuolta mihinkään katoa, "rasvataan" niitä tai ei.
Käytännössä kuitenkin se rasvaaminen lieventää HYVIN... HYVIN PALJON ylikireyden vaikutusta.
Käytännössä monella menee laadukkaat vermeet finaaliin jo 20-30tkm haarukassa..
Toisessa päässä ne pyörii pääosin pelkällä "rasvauksella" ja oikealla kireydellä 70-80tkm, ilman kauhua.
Muuten.... tuo omalta kohdalta esittämäsi ajosuorite ei itse asiassa ole oikealla kireydellä oleville
ketjuille sen kummempi rasituspaketti kuin kilokyykylle pienet mutkahumpat yleisillä laduilla.
"Lämmöistä" puhuttaessa..... niiden karkaamisesta ja siinä hienosta jutusta... kulminaatiopisteestä.
Se on vähän sama juttu kun pitää kaverin päätä vesipaljussa.
Monta kertaa voi pitää.... vaikka päivätolkulla.... sen verran aikaa että se vielä
imaisee sisään vasta kun pää on nostettu pinnalle.
Hetki liian pitkään..... ja se on sitten siinä..... vaikka ketjuilla.
On varmasti moniakin kavereita, jotka on vedellyt ikänsä ajot ns. vanteilla, eikä kukaan tule isänpäivänä käymään.
Keskimäärin tuo ketjujen pintavoitelu kuitenkin..... eri tekijöiden summassa..... toimii kuten "kumeilla ajelu".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
70-80?. Itsellä on kyllä ketjut olleet vaihtokunnossa 30-40 kilossa. Ja olen melko neuroottinen voiteita ja ei ole ikinä kireällä. Tietysti ajotavat voi vaikuttaa.
Ja sekin, että tiedän monen vielä ajavan ketjulla jotka itse jo vaihtaisin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050