Itse jo jonkin aikaa käyttänyt Midlandia, koska en voi sietää niitä valkoisia tököttejä...
1000 km:n välein öljyän ja pyrin tekemään sen päivän ajeluiden jälkeen, kun ketjut ovat lämpimät, enkä ole enää lähdössä samana päivänä ajamaan, niin ehtii kunnolla kuivua...![]()
KTM 1290 Super Duke R '14
Mulla kun on ens talvena aikaa, ni ajattelin huoltaa nuo ketjut kunnolla.
Lähinnä tuo x tiivisteiden voitelu mua kiinnostaa. Menikö se nyt niin, että sinne sisäpuolelle tulee se sama vaseliini kuin millä rasvataan se tappi. Ja kyljet käsitellään silikonilla, että ne pysyy tiiviinä eikä haperru.
Mutta voiko sinne ulkopintaan laittaa sitä samaa öljyä tai vahaa mitä käytetään siinä rullan päällä?
(Tai siis jotkut laittaa rullan alle, mutta minusta se on turhan hankalaa)
Siis minun tapauksessa tuo HHS drylube.
Mä käytän ajokauden aikana myös tuota Würthin ketjucleaneria. Pitääkö ne X-tiivisteet suojata jotenkin puhdistuksen ajaksi? Tuossa aineessa kun tuntuu olevan aika ärhäkät nuo liuottimet.
Ja entäs kun mulle myytiin tuo tuote HHS drylube jonkinlaisena uutuutena, mutta nyt huomasin että täällä on siitä keskusteluketju vuodelta 2007. Siis voiko yli 7 vuotta markkinoilla ollut tuote olla edelleen uutuus?
Onko mulla mahdollista saada jonkinlainen hyvitys, koska todellisuudessa mä olisin halunnut olla eka joka uskaltaa tuota ihmetököttiä kokeilla.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
jaa että oikein huoltaa ketjuja
ymmärrän että pari yksittäistä lenkkiä voi koittaa herkistää mutta jos ketjut on loppu niin ne on loppu.
Horo Elää !
Joskus olen itsekin huoltanut ketjuja näin. Ei taida olla enää nykypäivää.. Tuo on siis kiinteää vahaa, joka sulatetaan kuumentamalla juoksevaksi.
![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kuudennen tuopin jälkeen otan ja kusasen ketjut puhtaaks. No rapatessa roiskuu mutta eise päissään ja alasti niin haittaa. Onhan aina naapurin heinäpelto missä voi keiriskellä ja uida ittesä puhtaaks. Sitten otetaan uunikalan (lohi) rasvanen nahka ja laitetaan ketjun yläpuolelle ja pyöritellään. Lopuksi annetaan nahan sukeltaa eturattaan syövereihin. Siellä se tursuaa rasvaa ajellessa pitemmän aikaa. Nahkaus uusitaan tarvittaessa. Sitten heräsin ja astuin junansuorittajan tyttären.![]()
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Harjaa ei tarvita.
Suihkutan sitä cleaneria siihen ketjun kylkeen. En siis rullalle, rullan alle enkä väliin.
30 sekkaa kun aine on vaikuttanut pyörittää tallipäällikkö rengasta käsin hurjaa vauhtia ja minä pidän Tenaa siinä ketjun alla takarattaan kohdalla. Skeidat suorastaan linkoutuu Tenaan. ( huomioi pyörimissuunta, muuten saat erikoisen väriset pisamat.)
Ai miksi kylkeen eikä päälle?
No onhan tää harrastus mulla enemmän Bling Bling kuin prum prum.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Tulipa ostettua ihan mielenkiinnosta purkillinen. Ja kokeiltu siiten tänään.
+ Suuttimessa kiinni oleva pilli on metallia eikä muovia.
+ Metallinen pilli on helppo suunnata kohteeseen ja annostella rullille.
+ Ei "räkinyt" , ainakaan minulla. Rätti kumminkin suojana varmuudeksi.
+ 300 km:n lenkin jälkeen rasvaa oli vielä rullissa ja mikä hienointa sitä ei ollut katteissa, vanteessa eikä rekisterikilvessä.
Väriltään tuo on vaalean harmaata ja ensin tuli mieleeni että tämä on samanlaista kun esim. Motorexin Chain Lube Strong. Ei ollut... Olisikohan samanlaista kamaa kuin Wurth HSP 1400![]()
Lyhyen kokeilun perusteella ihan toimivaa tavaraa![]()
Kawasaki ZX-10R Ninja -09
http://www.motonet.fi/fi/tuote/60307...y-sitkea-500ml
Toi on paras, tuota käytän jos en käytä Oscoa ja peräöljyy.
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
CRC on minusta turhan ohutta. Toimii kyllä jos laittaa uutta joka tankillisella. Muuten kyllä hyvää, kun ei kerää moskaa.
Öööh.. Sanoisinko, että siitä on kauan ja siihen aikaan taisi olla vaan perusketjuja.. O-rengasketjut olivat silloin tuloillaan ja olivat sitä uusinta uutta. Ei mitään käsitystä, soveltuuko tuollainen vaha nykyketjuille. Tuskinpa kukaan alkaisi rasvausta varten niitattuja ketjuja pätkimäänkään.
Tulipa asiayhteydestä mieleen.. Silloin aikoinaan hankittiin porukalla isompi määrä teollisuusketjua ja tehtiin siitä ketjut moneen pyörään. Hinta-laatu oli kyllä sen aikaisiin mp-ketjuihin verrattuna kohdallaan. Taitaa sekin olla tuntematon ajatus nykyään![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Siihen aikaan ketjut olivat suunnilleen samanlaista kulutustavaraa kuin gummitkin. Kireys oli tarkistettava rasvauksen yhteydessä. Hyvä kun kauden pääsi reippaassa ajossa. Siis ennen O/X.
<p>.</p>
Itsellä kokemusta sekä vahasta että öljystä.. Ainakaan motox:n ketjuvahasta en hyvää sanottavaa löydä, keräs kaiken paskan itseensä ja tuloksena sitten se, että muutama tuhat kilometriä ajetussa ketjussa oli lukittuneita linkkejä![]()
Sitten ostin purkillisen crc:n chain lubea, on kyllä omiin tarkotuksiin hyvää tököttiä, vanteethan se toki sotkee, mutta eikös ketjuöljy ole tarkoitettu ketjujen voitelemiseen eikä pyörän puhtaanapitoon ;) Pysyy ketjuissa kiinni pitkään, eikä nyt silmämääräsesti ketjuun mitään moskaa kerrää..
"Useimmat moottoripyörien ongelmat johtuvat liittimestä, joka liittää ohjaustangon ja satulan yhteen"
Erään Brittiläisen mp-lehden testissä testattiin 25 ketjurasvaa/vahaa seuraavin tuloksin:
1.Wurtht High Performance Dry Chail Lube 17p/20
2.Ipone Racing Chain 16p
3.Muc-off chain lube 16p
4.Castrol Chain wax 15p
5.teflox Ceramic Chain Spray 15p
...
Testissa tutkittiin ruosteen ehkäisyä sekä pysyvyyttä. Pysyvyydessä oli valtavia eroja, Iponen litkusta katosi testissä vain 2% ja Wurthin 6%, viimeiseksi jääneestä 96%. Vahat pysyivät hyvin (Gastrol 4%) mutta ruosteen estämisessä oli sitten puutteita kuten arvata saattaa. Tiedä sitten mistä näitä saa...
Ainakin Pakilantiellä olen nähnyt tuota myynnissä ihan kulutustarvikeliikkeessä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Aina olen käyttänyt tämän:
http://motonet.fi/fi/tuote/608080/ST...oljyn-lisaaine
ja tämän:
http://motonet.fi/fi/tuote/598091/Mo...80W-90-GL-5-1l
seosta.
Likaisten ketjujen elvytykseen 50:50 seos, normaaliin ylläpitorasvaukseen 75% STP ja 25% Mobil.
Sopivasti annosteltuna pysyy ketjussa eikä juuri sotke paikkoja.
Puhtaisiin ketjuihin tarvitsee todella vähän ylläpitorasvaukseen.
STP:tä voi käyttää ketjuihin myös sellaisenaan, varsinkin oikein sateisissa olosuhteissa pysyy ketjuissa hyvin.
A.D
Noihin tuttavien pyöriin,joita välillä käy huollossa,käyttänyt Wurthin Dry Lubea.Omassa mopossa Scottoilerin e.
Molemmista positiivista palautetta.![]()
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Tuosta tämän ketjun sivulta 9 löytyy tuo tuore kuivien vahojen testi.
Tuo minun copypaste on tämän saman ketjun sivulta 3 ja lähinnä siksi että siinä on samassa testissä märät ja kuivat kamat.
Minulla on samansuuntaiset käyttökokemukset Boltin kanssa siitä, että kuivakamat kerää vähemmän skeidaa ketjuun.
Kuitenkin kylillä elää vahvana myös täysin päinvastainen mielipide, koska tällä viikolla ammattimyymälän myyjä neuvoi minua käyttämään öljyä juuri siksi, että se linkoutuu pois eikä kerää likaa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
No joo, tuli ajettua lähes 8000 kilsaa ja ruiskuttelin S100:sta n. 500km:n välein. Ajoin ketjut lämpimiksi, sitten ruiskutus ja oottelin n. 15min ennen uudelleen ajamista. Ketjuihin alkoi kerääntyä vähitellen valkoinen mönjäkerros ja ketjut puhdistettiin n. 4000 kilsan jälkeen. Minusta ne ketjut oli muuten puhtaat mutta tuo mönjäkerros vähän ihmetytti. En tiedä johtuiko tuo mönjäkerros siitä, että ruiskuttelin rasvaa liian usein. Takavanteeseen roiskui jonkin verran tuota ketjurasvaa, joka ei sitten irronnut tavallisella autoshampoolla vaan olen käyttänyt wurthia. Ehkä pitäis kokeilla jotakin muuta ainetta ens ajokaudella niin sitten tietäis miten muut aineet toimii.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Midland chain oil on ihan pirun hyvää eikä jää mitään valkosta mönjäkerrosta, niin kuin esim. motorex ja motulin kanssa kanssa on ja hondan chain lubea tais olla takavantees enemmän kuin ketjuissa.
Onkelmana on vaan tuon midlandin saanti, kun sitä ei niin hirveesti tunnu missään olevan myynnissä.![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.