Kuivavoiteluaineilla (teflon ja vastaavat) kyllä pärjää ja ovat helppoja käyttää. Mutta mopo on syytä viedä huoltoon ilman ketjuja. Koko kuivavoitelun idea pilataan kuitenkin jollain ketjuvahalla. Sen jälkeen ketjussa ei pysy mikään kuivasuihke tai rexona, mutta vanteessa istuu sitäkin paremmin.
Vaihteistoöljy tai vastaava ja sutimaan. Vielä kun keksis jonkun matkamallin purkin ja sudin yhdistelmän.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Vaihteistoöljyä myydään esimerkiksi perämoottorin peräöljynä muutaman desin tuubissa, jossa on yleensä kapea syöttönokka. Kulkee hyvin mukana.
1000
Tunkeutuuko kuivavoiteluaine sinne missä voitelua kaivataan eli rullien väliin?
Kylätason kurapyöräilijä.
Jos luit tuon edellisen sivun artikkelin, niin siinä selitettiin aika yksiselitteisesti, että kuivavoiteluaineet on tarkoitettu ns. tiivisteketjuille.
Niiden on tarkoitus voidella ainoastaan se kohta jossa rattan hammas ja ketju kohtaavat. Ja käsittääkseni minkään öljynkään ei ole tarkoitus tunkeutua O Ja X tiivisteiden sisään, vaan voidella ketjun ulkopintoja niissä kohdissa joissa metalli kohtaa metallin?
Kannattanee siis ensin tarkistaa onko itsellä tiiviste vai rullaketjut ja vasta sitten miettiä mikä voisi olla paras voiteluaine.
Muuten voipi mennä pahasti puurot ja vellit sekaisin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
O/X rengas on ketjun tapin tilkkeenä ja sillä ei ole mitään tekemistä ketjun rullan voitelun kanssa, kyse on kahdesta eri voitelukohteesta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jos tykkää käyttää perämoottoriöljyjä, on Teboilin öljy kyllä hyvää. Tekee rulliin sellaisen kivan harmaan pinnan, mistä näkee helposti lisäystarpeen.
Kyllä kai, mutta jos katselet nimimerkkejä, niin täällä palstalla kirjoittelee myös kurapyöräilijät ja yli kolmekymppisillä customeilla körö körö ttelijät.
Eikä minulla ole harmainta haisua, onko niillä teräsakseliset rullat vai telat alla.
Mutta joka tapauksessa jotain aika erikoista, koska joka toinen yrittää tunkea rasvaa ketjun sisään, eikä siihen ulkopinnalle jossa ketju kohtaa rattaan....
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Nyt ymmärrän hyvin miksi tuossa edellisen sivun artikkelissa niin moneen kertaan sanottiin, että ketjujen pahin tuhoaja on niiden käyttäjä...
Jos saat esim painepesurilla akselirasvat pihalle O tai X tiivisteketjusta, niin ne on sen jälkeen piloilla.
Kannattanee tehdä pari englanninkielistä googletusta aiheesta, jos saksa ei taivu.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tällainen matkapullo itsellä käytössä, saa norutettua neulanohuen öljynoron kun on venttiilin sielun runko kuristimena.NOx kirjoitti
Kannattaa tutustua ketjun anatomiaan niin voi oppia jotain uutta ketjun rakenteesta. En ole ollut missään vaiheessa huolissani ketjun tapin voitelusta jos ketju on O/X renkaallinen, vaan rullan voitelusta, rullassa ei ole minkäänlaista O/X-rengasta. Jos rullan voitelu pettää niin silloin rulla hankaa sisäpinnaltaan rauta rautaa vasten ja kuluminen lisääntyy.
Ketjut toimii kaikissa laitteissa samalla tavalla, ei se ketju tiedä onko se kiinni kurapyörässä, ratavehkeessä vai teollisessa kuljettimessa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jos voitelulla saadaan pienennettyä rattaan hampaan ja rullan ulkopinnan välinen kitka, niin siellä sisällä ei tapahdu mitään merkittävää kulumista.
Turha siis olla huolissaan asioista joilla ei ole merkitystä, kannattaa ennemmin keskittyä siihen mitä tapahtuu hampaan ja rullan ulkopinnan välillä.
Jos siinä syntyy kitkaa, niin ketjut kuumenee ja menee piloille. Silloin on ihan sama onko sinulla hyvä vai huono voitelu siellä holkin sisäpinnalla. Mutta tämän sinulle jo varmaan Google kertoi, niin minun ei tarvise sitä tuolta sivua aikaisemmin tähän copypastata.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Se ketjun rulla on siellä nimenomaan vähentämässä rattaan ja ketjun välistä kitkaa. Kun rulla asettuu hampaille, on sen liikuminen rattaalla olematonta. Ei siis lämpöä. Lämpö syntyy rullan ja tapin välisestä liikkeestä. Siksi siellä välissä tarvitaan voitelua. Tämän päättelin kysymättä googlelta.
Mä muistan sen erittäin hyvin, koska se oli kaksi päivää ennen kuin Amerikassa tornit kaatui.
Silloin kirjoitin Googlen että kettenfett ja temperatur. Google antoi mulle vastaukseksi, että himalajalla elää jakkirotu, jonka naaraspuolisten vasikoiden nahan alla oleva rasva on parasta ketjuille.
Mutta se toimii vain niin kauan kun ne on neitseitä, jos paimen käy töräyttämässä sitä jakkivasikkaa, niin sen rasva härskiintyy eikä toimi enää ketjussa.
No eihän kaikki mitä Google sanoo ole aina totta, mutta minä olen pysynyt siinä uskossa, että ketjut voidellaan lämpimänä ajon jälkeen. Joku toinen uskoo johonkin muuhun, muuta on se hyvä että meillä on uskonnon vapaus.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Aika kujalla tuntuu porukka olevan ketjujen rakeenteestaNimimerkki Koheltaja on oikeassa!
Ketjun ulkopinta ei mitään kitkaa vähennä ja kaikenmaailman vahat ja kuivavoiteluaineet on aivan turhia.
Ketjurasvan ainut tehtävä on tunkeutua ketjun holkin ja rullan väliin! Siellä tarvitaan se voitelu ja poistetaan se kitka.
Tappi ja holkki on tiivistetty niillä renkailla. Ketjun venyminen johtuu siitä kun se tappi kuluu, ja se tapin ympärillä oleva holkki kuluu.
<p>Suzukilla vuodesta 1993</p>
No minä roiskin aina ajon jälkeen tai aikana. Ja voihan se tarttua myös kylmään ketjuun, mutta ihminen on tapojensa orja.
Paha sanoa vielä mitään, koska mulla on nyt vasta elämäni ekat drylupet menossa ja niillä vasta 15.000 takana. Saas nähdä kestääkö 20 vai 30, mutta veikkan että menee yli 30 reippaasti.
Ja onhan noita valkoisia ketjuvahoja myyty jo Euroopassa yli 20 vuotta. Lähinnä Suomessa ja Intiassa tiedetään ettei ne toimi. Mutta meillä taitaapi olla muutenkin vähän eri väinämöiset ja haere krischnat.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Siinä pari kuvaa mistä selviää ketjun rakenne ja missä kaikkialla tarvitaan voitelua, käytännössä joka paikassa missä on liikkuvia osia kuten tappi, rulla ja näiden välissä oleva holkki. Näistä ainoastaan tappi ja holkki on kestovoideltu ja suojattu O/X-renkaalla, rulla on täysin olosuhteiden ja voitelijan aktiivisuuden armoilla.
Lämpimiin ketjuihin levitetty öljy imeytyy kapillaari-ilmiön avulla rullan ja holkin väliin, moni on varmaan huomannut että joskus ketjujen voitelu saattaa samalla kiristää ketjuja. Tämä johtuu siitä että öljy tekee "puskurin" holkin ja rullan väliin, silloin välykset pienenee hetkellisesti. Kun lähdetään ajamaan niin keskipakovoima lennättää ylimääräiset öljyt pois rullan välistä ja ketjut on taas normaalilla kireydellä.
Mitä lämpimämmäksi ketju ajon aikana lämpenee, sitä enemmän ketjussa on kitkaa. Kitka tulee osittain voitelun puutteesta joka johtuu kuskin laiskuudesta, tietämättömyydestä tai huonosta ketjurasvasta. Joskus syynä voi olla kaikki nämä kolme yhdistettynä.
Omassa käytössä Osco ja GL-4 öljy on osoittautunut ylivertaiseksi yhdistelmäksi. Öljy pysyy sitkeästi ketjussa ja Oscon kanssa voitelu on helppo tehdä ajon aikana/tarvittaessa/jälkeen kun ketju on lämmin.
![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Jumankekaaa......
Taasko me päädyttiin siihen väistämättömään.....
Jos et rasvaa "riittävästi", ketju kuumenee liikaa,
O-X-Y-W- ärrä vör- renkaallisissa ketjuissa juuri ne
"sulaa" ja sommoro.
Sitten on myöhäistä.
Nurkka-ajossa homma ei ole niin paha, mutta kun
"vitja saa kyytiä" kovaa ja pitkään, siinähän ne sitten
sinisenä naksuvat ja haisevat kuin ketunraato seuraavalla
stopilla. Että ei re rullat mitään rasvaa tartte.....
Antaa palaa vaan, älkää nössöilkö.
Siellähän on ikirasvat sisällä.
Alle kolmen satasen saa taas uutta kamaa tuhottavaksi
alta aikayksikön
Vaikka olis millanen puupää, kannattaa silti uskoa,
että enemmän tai vähemmän menee hifin ja hygienian puolelle
millä rasvaa.... olennaista on että rasvaa... ja "riittävästi".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kaunkohan ketjut kestäis jos ei rasvais ollenkaan...![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Daytonassa käytin 30tkm Würthin drylubea eikä ketjussa tai rattaissa esiintynyt oireita eikä paljoa joutunut kiristelemään. Mielestäni kaikkein kivuttomin ja siistein vaihtoehto vaikka pulloa joutuu mukana repussa pitämäänkin pidemmillä reissuilla. Nykyisellä hihnavetoisella tosin ihmettelen miten joskus jaksoin ketjuja yleensäkään.
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
Onkos tästä D.I.D:n tuotteesta kokemuksia? Että miten toimii muihin verrattuna?
Itse en osaa verrata mihinkään, koska muista tuotteista ei ole kokemuksia.
Tuolla noita olis tallissa edelleen 4 avaamatonta purkkia tarpeettomana, kun rataspeli vaihtui keppivetoon.
![]()
Viimeksi muokannut: Rakennusmetsuri; 26.06.2014 klo 00:18.
Royal Enfield Classic 2024