Olen jäänyt ihmettelemään talven jälkeen kohonnutta Bläkkärin bensankulutusta, joka on miltei tuplaantunut.
Liekö syynä kylmemmät ajokelit tai keväinen kaaasukahvan asento...kulutus on kuitenkin melkein 10 l/100km!!
Liekö ihan normaalia kulutusta? Onko muilla bläkkärikuskeilla kylmillä keleillä tapahtunut kulutuslukemien reilua kasvua? Viime kesältä kun nuo lukemat olivat 5-6 l/100 km...
Pyörässä (vm. 2003) pitäisi säädöt olla kohdillaan, viime kesältä on vasta 6000 km mittarissa.
eipä ole tullut moisia lukuja vastaan....ekalla tankillisella joka sisälsi sekalaista rällästelyä niin kulutus oli sellaiset 7,5 litraa ja siihen sisältyi penkitys. Mutta yleisesti se on sellaiset 6,5l/100km. joten tuo 10l/100km on kyllä aika kova lukema.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
seurannut xx pyöriä jo jonkun aikaa ja kyllä kymppi on liikaa jossain on nyt vikaa, tuliko yhtä äkkiä vai talven aikana. nooo kawa toimii moitteitta mut, tupla äksä mullakin joskus saatava,
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Kyllä minunkin xx:ssä kulutus on ollut 5.7-6.5 litraa sadalla kilometrillä, radalla tietysti aine maistuu reilummin.
bird
On kyllä kova lukema toi 10 litraa !
Omassa -03 en ole juurikaan huomannut eroa kulutuksessa kevät, kesä tai syksykeleillä. Siinä 6l huitteilla se pyörii, 1 piikki pienempi eturataskaan ei juuri muuttanut kulutusta suuntaan tai toiseen.
Onko pyöräsi täysin vakio ja miten muuten mittasit tuon kulutuksen?
voisikohan johtua paskaisesta ilmanputsarista ?
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Meikän kirjanpito kertoo seka-ajon kulutukseksi 6.6l/100km n. 11tkm matkalta mitattuna ajalta Heinäkuu - Lokakuu 2003. Kylmillä, lähelle nollan keleillä nurkkapyörityksessä ja radalla voi mennä kymppikin sadalla. Automaattiryyppy liene nostaa kylmällä kelillä kulutusta nurkkapyörityksessä. Kulutus nousee kympin paikkeille myös radalla, mikä johtunee siitä, ettei noi tehot synny tyhjästä![]()
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
No helv, meinaan itse heittää taakse kolme piikkiä isomman, miten paljon sulla nousi kierrokset esim. 6. vaihteella 100km/h, niin ja toi 10l/100km kuulostaa siltä, että vie heti jonnekin puoskarille, taitaa tipu olla pipi.(doubleX @ Huhti. 09 2004,12:12) kirjoitti
Do you have premonitions of déjà vu?
Niin mittarihan näyttää nytkin samaa koska mittaus tapahtuu laatikosta eli n.3300 kier/100kmh. Mutta kun vauhtia on oikeesti 100kmh niin kieppejä on n.3800.(motometu @ Huhti. 10 2004,05:34) kirjoitti
Saako muuten taakse isompaa joka on samaa ainetta kun alkuperäinen tjms.? Mulle sanottiin kun kyselin että saa vaan alumiinista valmistettuja?
Mulla on -00, mutta ruisku kumminkin. Mitään ihmeellisen isoa eroa en ole kylmien kelien kulutuksessa huomannut, mutta tuo välitysten muuttaminen näkyi heti. Mulla on touring-käytössä ollut piikkiä isompi eturatas, kun joskus alkoi nyppiä jatkuva seitsämännen vaihteen hakeminen. Välitykset pitenivät about kuusi prosenttia ja kulutus laski saman verran. Matkamittarin mukaan kulutus ei siis muuttunut.(doubleX @ Huhti. 09 2004,12:12) kirjoitti
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
(kavanaki @ Huhti. 09 2004,08:28) kirjoitti
![]()
OOOHH
![]()
Taitaa olla jo nyt kerhomme yleisin pyörämalli.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Jos en ihan väärin muista, niin Blackarin välitykset ovat 17-44. 3/44=0.068=6.8%. 0.068*3300=224 1/min.(doubleX @ Huhti. 10 2004,13:21) kirjoitti
Edessä yksi piikki vaikuttaa 1/17=0.059~6%
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
02 kulutus viime kesänä n.5,5-6l rauhallista ajoa .radalla sitten ihan muuta.
XX:ssä on sen verran laardia, että se ei voi viedä 5,5 l/100 km, jos antaa pyörälle vähänkään happea. Mopedinopeuksilla tuollainen kulutus voi kyllä olla mahdollinen.![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
No ni, tänään eka tankkaus ja n. 10l/100km, mitäs tää ny on?
Do you have premonitions of déjà vu?
Itsellä 01" XX, jossa Devilin sliparit ilman ruiskun säätöjä ja kulutus sekalaisessa kaupunki/maantie ajossa pyörii 7,5-8,5l välillä. Vakiopöntöillä meni noin litra vähemmän.
JuseXX
Itselläni Akra + PC + K&N ja kulutus on siinä 7l sekalaisessa ajossa...mutta kyllä soppaa alkaa menemään kun vääntää kahvasta mutta niinhän se taitaa olla kaikissa laitteissa![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Oma moponi on -99 vuosimallia ja olen huomannut, että se tykkää lämpimästä kelistä. Kylmillä keleillä kulutus nousee jonkin verran. Yleensä kulutus on 6,2-6,7l/100km kulmillä 7-8l/100 km.
Asiasta kolmanteen, mitenkäs Tasakaasu timppa tuo välitysten muuttaminen on toiminut. Itsekin etsiskelen seitsämättä vaihdetta sillointällöin. Vieläkö mopedi jaksaa kiihtyä satasen vauhdista?
Olen käyttänyt pitkiä välityksiä lähinnä vain lomareissuilla, kun mamman kanssa kahdestaan matkaamme. Silloin ei muutenkaan ole tarvis saada pyörästä kaikkea irti. Tuolloin toimii ihan mainiosti. Oikeastaan on hyvä, että täysillä pakaaseilla ja matkustajan kera etupyörä pysyy parilla ensimmäisellä vaihteella paremmin tien pinnassa. Ainoastaan Norjan nopeusrajoituksilla annan seuraavalla kerralla olla normaalit rattaat. Siellä rajotukset ovat pääasiassa 70km/h ja sanktiot sitä luokkaa ettei oikein lomabudjetti kestä ylityksiä. Toisaalta niillä pidemmillä välityksillä nopeusmittari näyttää prikulleen oikein. Pitää malttaa jättää se kuutonen reserviin niillä nopeuksilla.(ano @ Huhti. 19 2004,12:55) kirjoitti
Asiasta hieman toiseen. Ihmeellinen erhe pyörätehtaalta, jolta ei ole tottunut yleensä odottamaan tällaisia. XX:n ketjulenkkien lukumäärä jaettuna takarattaan hampailla on tasan 2.5. Yleensä neuvotaan, että hammaspyörien välisistä jakolaskuista pitäisi saada jotain hieman epämääräisempää ettei samat hampaat ja tässä tapauksessa sama hammas ja lenkki kohtaisi jatkuvasti vain toisiaan.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
No vaikka pleidi on laiha ja alipainonen kuin kuivan kesän orava (ja siksi kai alitehonenkin) niin ei sekään pelkällä hapella kulje(Bomber @ Huhti. 18 2004,23:48) kirjoitti
![]()
![]()
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
En oikein osaa todeta mitään alitehoisuudesta kun nykyisessä pyörässäni on valmistajan ilmoituksen mukaan 172 hv ja ram airilla 185 hv. Minulle siinä on suurin piirtein sopivasti tehoa. Edellinen Blade vei lähialuepyörityksessä 6-6,5 l/100 km sekä matka-ajossa 5,3-5,5l/100 km ja kummassakin ajossa tuli yleensä kiskottua kierrokset kiihdytyksissä 1. ja 2. vaihteilla yli 10.000:n (punaraja 11.500), joten mitään säästöajoa se ei ollut. Nykyisen pyörän kulutuksesta ei ole vielä paljon kokemusta, mutta fysiikan laeista johtuen vie taatusti vähemmän kuin XX.(Holtsu @ Huhti. 19 2004,18:48) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Pistäkää pojat kunnon putki XX:ään.
Täältä
Ah, herkullinen vaihtoehto, mutta kun on jo Akran täystsydeemit plakkarissa. Vain PC puuttuu. Ei kellään ois PC2:sta XX:ään tyrkyllä? Sillä ja kymmenen kilon "laardipoistolla" ja 10hp tehonlisillä kepittelis kevyesti noviisit pleidikuskit kintereiltään *(Spede1 @ Huhti. 19 2004,22:52) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Mä tarkoitin sitä edellistä pleidiä. Oishan se jo noloo jos ei 2004 mallisella kyykyllä pärjäisi 1996 tehdylle matkapyöräkonstruktiolle *(Bomber @ Huhti. 19 2004,22:43) kirjoitti
![]()
Oot muuten 1. joka kertoo vinguttavansa 1. ja 2. vaihteilla matka-ajossakin punasille jatkuvasti ;)
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Jep, Blade on sellainen peli, että se tykkää kun annetaan kunnolla kierroksia ja kulkee niin p*rkeleesti pienellä kulutuksella; ei siis mitään 10 l/100 km kulutuksia. *(Holtsu @ Huhti. 19 2004,23:31) kirjoitti
Ainoa pieni ongelma ovat nuo pk*skalakit, joita varten pitäisi saada luotettavasti toimiva tutkanpaljastin.
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Onko tuo putki, joka minulla on myynnissa, mielestänne liian kallis? Ihmetyttää kun ei ketään tunnu se kiinnostavan ja se kuitenkin keventää pyörää todella paljon ja kuulemma potkuakin sillä saa ihan kiitettävästi lisää pelkäksi putkeksi. Mitähän tuollaisen arvo voisi olla?(Holtsu @ Huhti. 19 2004,23:27) kirjoitti
Ei se ole putken hinnasta kiinni. XX:stä ei vain kannata yrittää rakentaa mitään radalla pärjäävää pyörää esim. Bladen tyyliin, koska XX on matkapyörä ja siitä ei saa millään maailman viritysosilla pois tarpeeksi laardia, jotta se olisi riittävän ketterä. Minäkin jätin radalla vanhalla Bladellani XX-kuskin kuin seisomaan ja uudella ehtisin XX:ää odotellessani pitämään tupakkatauonkin (siis, jos polttaisin).(Spede1 @ Huhti. 20 2004,15:36) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Jaahas....lähtee taas topikki vaeltamaan radalle.
XX kun nääs ei ole edes tarkoitettu radalle!!!
Se on matkasportti johon saa mielestäni suhteellisen hyvin matkakumppanin sekä vähän tavaraakin mukaan, se että todistat että Blade jättää XX:n seisomaan tuntuu hieman turhalta kommentilta koska se on sanomattakin selvää että radalle tarkoitettu pyörä on nopeampi siellä minne se on rakennettu.
Putkella saa XX:stä huomattavasti mukavemmat äänet irti sekä commanderilla vielä hieman potkua jos sitä kaipaa.
Kulutusta tässä vertaillu vakio XX:n ja sitten putki/commander viritteiseen niin en ainakan ihan vielä osaa sanoa eroista mutta 10l/100km on kaukana. Täytyy alkaa pitää jotain ajopäiväkirjaa jotta saisi tarkat lukemat. *
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Vaihtakaa ens kerralla pyöriä päikseen. Jos vieläkin voitat, vika ei ole pyörässä *(Bomber @ Huhti. 20 2004,18:11) kirjoitti
Ainiin, pudotitko XX:n "ram-air" tehoilla vai niillä normaalitehoilla?
Jottei menisi ihan off-topic, niin viime päivien piripinnasta piripintaan tankkauksien perusteella mutkapätkät 2-päällä 4-5 vaihteilla nopeudella.....sopivasti*, on aiheuttaneet n. 5.3-6.0 l/100 kulutuksia. *
Mitä fysiikan lakeihin tulee...mun n. tonnin painoinen k*tilo kuluttaa muuten suurin piirtein samoja määriä bensaa sadalla kuin 800kg kevyempi mopo...eikös ole ihmeellistä **
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums