Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    No nyt ei *ituta yhtään. Viikonloppuna piti alkaa ajokausi. Ja paino sanalla piti. *

    Kävin perjantaina kaivamassa pyörän faijan tallista ja laitoin akun takaisin paikoilleen. Sitten kokeilemaan starttia ja eihän se jaksanut starttia pyörittää. Pieni tekohengitys kaapeleilla ja catti hörähti käyntiin. Annoin pyörän lämmetä hetken aikaa ja lähdin sen jälkeen baanalle. Noin kuuden kilometrin jälkeen huomasin, että kieppikello näytti nollaa. Sammutin valot, kun ajattelin, että akku on niin heikoilla ja lataapa sitä sitten paremmin. Siitä n. 500 metriä ja pyörä alkoi pätkiä ja toiset 500 metriä ja siihen hyytyi.

    Oliskos kellään havaintoa mistä kannattaa alkaa hakea vikaa? Akku siinä on tod. näk. huonossa kunnossa. Mutta onko niin ettei pyörä kulje jos akku ei ota virtaa vastaan? Mulla on ainakin sellainen mielikuva, että niin kauan kun laturi puskee virtaa niin meno jatkuu. Eli voisiko tuossa olla jotain muutakin vialla?

    Pyörä on nyt peräkärryssä, joten taidan kuskata sen suoraa päätä velhoille tarkistettavaksi. Mutta jos jollain on ideoita mitä kannattaa tehdä/tarkistaa, niin otetaan niitä ilolla vastaan.
  2. #2
    Noissa cateissahan pitäisi olla semmoinen pika vika-diagnoosi, eli kierrosluku mittari näyttää kesken ajon tasan 3000rpm tai 8000rpm.(muistaakseni)
    Toinen tarkoitti kai kaasuläppä anturia, toista en tähän hätään muista.

    Tämän vikanäytön välillä se muistaakseni käytti mittaria nollassakin, jonka jälkeen sen piti palata näyttämään normaalia kierroslukua.

    Eli jos kiekkakello näytti välillä "omiaan" voisi vika selvitä tuosta. Ohjekirjassa on parempi selitys asiasta.
    Toivottavasti sait selvää mitä tarkoitin.

    Kerro muuten mitä moposta sitten paljastui, ihan vastaisuuden varalle...
    Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu
  3. #3
    Ennen ku aloitat/ viet pyörää kovin kalliiseen vikadiagnoosin laadintaan niin laita uusi akku. Mulla kävi viimekeväänä aivan samalla tavalla. Akku oli jo pa*kana ku otin pyörän keväällä käyttöön. Eli samalla tavalla kans tekohengitystä, ja käyntiin. Vähän enemmän taisin päästä kilometrejä ennen ku se pimeni totaalisesti.
    Supermotard
  4. #4
    Kuulostaa siltä ettei akku ota virtaa vastaan. Tai sitten ei lataa, eli jännitteensäädin tai laturi paskana tai liittimissä vikaa. Kyllä se pyörä hyytyy jos akussa ei ole virtaa.

    Ittelläni Rykkösessä oli yks jännitteensäätimen laattaliittimistä se isomman muoviliittimen sisällä löysä, ja ei ladannu. Ensin rundari lakkas liikkumasta ja vähän ajan kuluttua meno katkes pienen pätkimisen jälkeen.

    Mittaa akusta lataako se, pitäs nousta sinne 14-15v jos lataa, mutta pysyy siinä 12v paikkeilla (siis jos akku on täynnä) eikä moottorin käyttäminen nosta jännitettä yhtään, niin ei lataa.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  5. #5
    Jep, eka reaktio itselläkin että osta uusi akku kaupasta. Ei vaan ihan viitsisi ostaa kylmiltään jos pyörässä on jotain muuta vikaa latauksessa ja akku onkin muuten timmissä kunnossa.

    Mutta täytyy tutkia sitä akkua tarkemmin. Laittaa kunnolla lataukseen ja katsoa mitä tapahtuu.

    Kiitti vinkeistä.
  6. #6
    Olihan sinulla VARMASTI se akku kunnolla kiinni liittimissään? Irrota ne uudelleen, putsaa liitokset, kiinnitä kunnolla ja yritä ladata akku. Jos ei auta, osta sitten uusi akku.
    zx-6r 636 -03
  7. #7
    Lainaa (yoke @ Huhti. 05 2004,11:23) kirjoitti
    Olihan sinulla VARMASTI se akku kunnolla kiinni liittimissään? Irrota ne uudelleen, putsaa liitokset, kiinnitä kunnolla ja yritä ladata akku. Jos ei auta, osta sitten uusi akku.
    No _aivan varmasti_

    Kyllä se tuli moneen kertaan otettua irti ja takaisin. Akussa olevat liittimet on ihan puhtaat ja samoin akun navat. Käytiin kaikki muutkin liittimet ja sulakkeetkin lävitse. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
  8. #8
    kyllä sun akku nyt vaan on läjähtänyt. ihan aikuisten oikeasti.
    hae uusi akku.
    vot. vessa on taas tulilla. ei muuta korjattavaa.
    mä olen oikeasti aika varma tästä.
    ensimmäinen oire oli jo se ettei pyörittänyt käyntiin. vertailuna omat pyörät joista ei mistään ole koskaan otettu akkua pois talveksi. taas lähti 6kk rikkomattoman hiljaisuuden jälkeen napista käyntiin.



    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  9. #9
    Lainaa (jmac @ Huhti. 05 2004,08:05) kirjoitti
    Oliskos kellään havaintoa mistä kannattaa alkaa hakea vikaa? Akku siinä on tod. näk. huonossa kunnossa. Mutta onko niin
    Täältä vielä yksi ääni lisää vialliselle akulle. Itse kävin joskus kesällä 2001 koeajamassa suhteellisen uutta (vm. 2000, muistaakseni alle 10tkm ajettu) Cattia, joka hyytyi liikennevaloihin vain muutaman kilometrin ajon jälkeen. Sammumisen jälkeen kierroslukumittari sekosi aivan täysin ja starttimoottori ei inahtanutkaan.

    Pari päivää myöhemmin kävin ajamassa samaa pyörää ja samalla kuulin korjaustoimenpiteistä: vanha akku oli hyytynyt ja homma ratkesi uuden akun vaihdolla.
  10. #10
    Nyt on uusi akku kiinni ja pyörä kehrää kuin kissa, joten vika on paikallistettu.

    Jännitemittarillakin tuli testattua, että virrat päällä jännitteet oli noin 12,5v ja kun pyörän käynnisti niin jännite oli yli 14 volttia. Kaikki lienee kunnossa, kun tuntuu lataavankin ihan normaalisti.

    Kiitos ja kumarrus.
  11.  
  12. #11
    No niin mitä tästä opimme. Muistakaa että akkua pitää käyttää ja ladata talven aikana muutaman kerran niin pysyy akku paremmin kunnossa. Itse teen sen silleen että käytän 5W poltinta jolla tyhjennän jonkun verran akkua ja sitten lataan täyteen. Tämän toistan joka kuukausi koko seisonta-ajan eikä ole ollut muutamaan kevääseen mitään akku ongelmia. Nuo uudempien pyörien akut kun tuppaa jo maksamaankin sen veran ettei viitsisi joka kevät ostella uusia ihan turhaan.