Osaakohan kukaan kertoa, onko saksankielen arvaus & korjausoppaan kuvien tulkintaprojektin lopputulos mahdollisesti osunut oikeaan:
Oletan, että kaksipuolikkaan Viragoni (kilsoja runsaat 52 000) helinät ja jalkatapeissa ajossa tuntuva tykytys saattaisivat johtua löystyneistä nokkaketjuista. Nokkaketjun kiristin (Steuerkettenspanner) näyttää toimivan automaattisesti siten, että kiristimessä oleva jousi työntää ketjunohjainta vasten painuvaa tappia eteenpäin ja kiristää näin ketjua. Hammastus estää tappia palautumasta. Kysymys kuuluu: Jos jousen vara on loppuun käytetty, onko muuta keinoa jäljellä kuin vaihtaa koko hiivatin nokkaketju? Vielä visaisempi kysymys: Jos ketju todella on löysä, enkä sitä saa kiristettyä enkä vaihda vielä, miten pitkälle pääsen ja mitä vahinkoja voi seurata? Mistä tiedän, milloin on nokkaketju on pakko vaihtaa?
Korjausoppaassa varmaan kerrotaan, mutta on sen verran tuskaa tuo saksankielen lukeminen, että jos joku sattuisi tietämään, helpottaisi elämää kummasti.
Mutta jotain positiivista: venttiilivälysten säätö näyttää jo selvältä peliltä. Huomenna kokeillaan IRL…
![]()
Mikäli nokkaketju on todella löysä, niin pääset ehkä yhden, mahdollisesti jopa kahden kampiakselin pyörähdyksen verran eteenpäin. Mikäli ketju pääsee hyppimään koneen ollessa käynnissä, niin parhaassa tapauksessa nokkien ajoitukset menee sen verran pieleen että kone ei enää käy. Pahimmassa tapauksessa menee puoli mottia uusiksi kun mäntä käy koputtelemassa venoja.
1835
Niin löysät ne ei vielä ole, en usko. Kone kävi syssyllä perin pirtsakasti, mitä nyt vähän kolisi ja tykytti. Huomenna kuulostelen ja tunnustelen sitä uudemman kerran. On tuo vaihto sen verran iso operaatio, etten tahtoisi sitä turhan aikaisin tehdä. Mutta mistä sen tietää, mikä on turhan aikaista, mikä liian myöhäistä?
Jos kiristimen säätövara on lopussa ja ketju kuitenkin löysällä, niin ei auta muu kuin vaihtaa ketju. Jos haluaa olla varma, niin mittaa ketjun pituuden ja vertaa korjausoppaassa olevaan raja-arvoon (ketjun pituus kireällä mitattuna 20 lenkin matkalta).
Venynyt ketju siirtää ainakin venttiilien ajoitusta myöhäisemmälle ja vaikuttaa käyntiin. (kiristin ei vaikuta tähän). Jos oikein löysä nokkaketju pomppaa rattaalta tai katkeaa, niin siitä seuraa tuurista riippuen iso tai oikein iso vahinko...
...kuka piru siellä sutii...
Auh, tota mittaamista vartenhan mun tarttis purkaa aivan yhtä paljon kuin vaihtoa varten. Eikö ole muuta konstia arvioida vaihtotarvetta? Tahtoisiko, osaisiko joku herkkäkorva esim. kuulostella?
Epäilen suuresti oletustasi. En usko että nokkaketju aiheuttaa(FarAway @ Huhti. 02 2004,23:02) kirjoitti
jalkatappeissa tuntuvan nykynyksen. Ai miksi, koska nokaketjun massa ei riitä siihen. Ropinaa & meluahan se pitää ja kovinkin, mutta ei muuta. Yleensä tuollainen tapeissa tuntuva tutuna/nykytys juoruaa laakeriviasta sanoisin, varsinkin jos kyseessä on kartaani laite.
Jos kyseessä on ketjuvetoinen kurkaisin ensin niiden kuntoa. *![]()
Tuo ketjujen kunto/löysyys tuli kyllä mieleen syksyllä mopoa sisään ajaessa, kun huomasin kiristyksen tarpeen. Ketjuilla on ajettu vasta n.8000, kunto on siis erinomainen, mutta saa nähdä, mitä kiristäminen on vaikuttanut tykytykseen.
Äänelle en mitään muuta selitystä keksi kuin nokkaketjun löysyys. Sen vakavuusasteen tahtoisin saada selville. Mietiskeltiin, että jos purkaisi kiristimen, jotta näkisi, onko jousen ja tapin kiristysvara käytetty loppuun. Tai sitten maanantaina voisi ajaa maahantuojan huoltomiehiä kiusaamaan. Niillä luulisi olevan korvaa kilinöille ja tietoa siitä, milloin on aika vaihtaa ketju. Toivottavasti eivät ole kovin myyntihenkisiä ja varmuuden vuoksi kauppaa ketjua hyvissä ajoin, remppaa ne eivät tuosta itselleen saa ennen kuin kaikki omat konstit on loppu.
Viragon mekaniikasta mitään oikeasti tietämättä veikkaisin että sen jakoketjun kiristimen tilan katsominen ei voi kovin kauaa kestää (siis on yhdessä illassa katsottavissa). Jos on löysä, ei kannata kikkailla, vaihtoon, heti . Jos ei ketjun vaihto maistu, voi vaihtaa myllyn samantien, sillä myllyn vaihtotarpeen löysä ketju kumminkin aiheuttaa ennenpitkää....
Oleko katsonut takapyörän sisältä vedon vaimenninkumien kunnon? Niiden hajoaminen tai kovettuminen voisi olla hyvä syyllisehdokas tuollaiseen nykimiseen jos kerran ketjut ovat OK.
Pör,
petri
No eipä tosiaan! *(WowBagger @ Huhti. 03 2004,09:20) kirjoitti
Kurkattiin sitä (noin silmämääräisesti ei ainakaan mikään tolkuttoman löysä, mutta mistäpä me tiedetään, millainen sen pitää olla eikä sen löysyyttä ainakaan noin oikeesti tarkisteta), ja ketjuhan oli siro kuin koru! Ainoa aemmin näkemäni nokkaketju (diversionin) on ollut nelisen kertaa tuon paksuinen.
Nuo vaimenninkumit tuli katsottua loppukesästä, takajarrun jarrukenkien vaihdon yhteydessä. Ne on ok. Huomenna koeajan mopedin. Saapa nähdä millaiset on kilinät ja nykytykset...![]()
Tuttu teki toissa talvena kunnon konerempan Kwaakkuunsa. Vaihtoi lähes kaiken paitsi nokkaketjun kiristäjän, vai olikohan itse nokkaketjun...Anyway, niin siinä kävi että kesä jäi lyhyeksi kun ketju pääs pomppaamaan ja leipoi vissiin venat solmuun. Tänä talvena tilas sitte kolari Kawan saksasta, josta vaihtoi myllyn omaan motukkaansa. Toivottavasti nyt menee kesä sitte kivuttomammin. Kyllä on jälkeempäin kironnu että piti yritää rempassa säästää jne. En ite ainakaan viiti tollasilla asioilla "säästää", kun se ei säästöä kuitenkaan lopulta ole...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Nokkaketju??? Mikä se on![]()
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Katso vaan uudestaan niihin ketjuihin. Tee testi.
Ok, Viragon takapyörää on vaikee saada ylös, mut jos saat sen ylös pyöräytä takapyörää. Pöyriikö jouheesti, rutisematta jne. Jos ketjuista kuuluu tavallaan "rusahtelua" niin ne on kaput.
Toinen "nyrkkisääntötesti". *Koitas tunkee vaik ristipää ruuvaria, sellasta n. lyijykynän paskusta sinne takarattaan ja ketjun väliin,suunnilleen kuvitellun svingilinjan kohdille. Jos saat ruuvarin sinne tugettua on tulos sama, vaihtoon. Kokeile useasta kohdasta jotta mahdollinen venymäkohta löytyisi. Ketjuhan ei aina veny tasaisesti. Venynyt ketju tuppaa "iskemään" rattas piikkien kärkeen ennen lupsahtamistaan koloonsa. Tästä johtuu hyvin usein jalkatapeissa tuntuva *"nykytys". *
Jos olet vieläkin sitä miltä että "nykytys" tulee koneen puolelta, laita pyörä käyntiin, ja tunnustele jalkatappeja hellästi, kytkin eri asennoissa, eri kieroksilla, rauhallisesti. Ilmestyykö nykytys jollakin kierros alueella? Jos näin on siipaise jonnekin ammattitaitoiseen pajaan.
Skarppaa myös niitä ketjuja kiristäessä. Noissa kustomeissa on pitkä ketjulinja ja usen kuormittamattomana näyttävät liian löysiltä ja niitä aletaan kiristämään jolloin ne ovat liian kireällä kuorman kera. Kireys tappaa ketjut, sano.
BTW, 8000 km EI ole tae siitä ettei ketjut olisi finito. Noissa
customeissa kun ei ole keskiseisontajalkaa jää ketjun voitelu usein selaiseksi pintapuoliseksi toimenpiteeksi ja harvoin tasaisesti koko ketjulle. Siksipä customien ketjut ovat harvoin
ns tasaisesti venyneet vaan yleensä hyvinkin epätasaisesti jolloin em ongelmia alkaa ilmenemään.
Edit parit typot
Kiitos vinkeistä! Jatkamma tutkimuksia, ei ollut tapahtunut ihmeparantumista talven aikana.Nykytys ei ole paha, mutta selvästi ilmiö, jota ei aiemmin ole ollut, syy siis lienee syytä selvittää.
BTW, 8000 km EI ole tae siitä ettei ketjut olisi finito. Noissa
customeissa kun ei ole keskiseisontajalkaa jää ketjun voitelu usein selaiseksi pintapuoliseksi toimenpiteeksi ja harvoin tasaisesti koko ketjulle. Siksipä customien ketjut ovat harvoin
ns tasaisesti venyneet vaan yleensä hyvinkin epätasaisesti jolloin em ongelmia alkaa ilmenemään. *
Hyviä huomioita. Tuohon lainattuun: Olen tehnyt Custom-tunkin. Bitemasta halpa 1,5 t:n saksitunkki, kumipuslan tilalle (kiinnitetty ruuveilla) pari vanerinpalaa ja 8-10 mm pultti levyjen läpi pystyyn niin, että muodostuu tukeva tappi joka lukitsee tunkin pyörän alla olevien runkoputkien välissä olevan levyn reikään (pitää tietysti porata se ensin). Tunkin kammen tilalle n 10 cm:n käteen sopiva poikittainen palikka. Tunkki on kiinnitetty neljällä senkatulla pultilla noin 5 mm:n pyöreään teräslevyyn ( sattui löytymään romuista) Pyörä sivuseisontatuelle, tunkki toiselta puolelta alle, nostetaan tunkkia ja pyörää pystyyn ja tähdätään tappi reikään. Jee! Pyörä nousee yhdellä kädellä. Takasvingin alle sopiva palikka ( pyörä on takapainoinen) ja takapyörä on ylhäällä.
Toimii ainakin suht kevyen customin kanssa ja rungon alarakenteen pitää olla tietysti sopiva eli ainakin Virago 125/250.
Tajusiko kukaan?