No joo - tiedä patongista, mutta Ranskalaisilla autoilla... En olisi uskonut, jotta Germaanien tekeleessä törmää alkeellisiin sähkövikoihin... Opiksi ja hämmästykseksi muillekin:
Syksyllä alkoi idioottivalo elää omaa elämäänsä. Syttyi pienellä viipeellä. No en tuota hirveästi kaivannut ja laiskuuttani en jaksanut alkaa talvellakaan swingiä tuon vapaavalokytkimen vaihtamiseksi irroittaa. Nyt kun ajokausi alkoi, törmäsin tilanteeseen, jossa mopo ei käynnistykään kuin vapaavalon palaessa ja sehän palaa jatkuvasti harvemmin - vika kun tietty vialle tyypillisellä tavalla pahenee...
Pyörän saa kyllä käyntiin ja vapaavalon syttymään kun aikansa vaihdevipua hemputtaa, mutta välillä se kestää tuskaisan kauan
Hetken kytkentäkaavoja tutkittuani totesin, että pitäisihän tuon pirulaisenkäynnistyä kytkin pohjassa - mutta kun ei...
No hieman lisää tutkailua ja analyysi on valmis. Maadoitusongelma! Vapaavalo ja kytkimeen sijoitettu kytkin kun on maadoitettu samaan pisteeseen... Soitto Tripiin kuitenkin antoi välittömän ehdotuksen molempien kytkinten yhtäaikaisesta hajoamisesta!?%¤& Ei siis ehkä ihan vieras tapahtuma Puimureissa... No vaikka tuo tuntui epätodennäköiseltä irroitin tankin (no tulihan samalla ne Wünderlichilta tilatut bensaletkujen pikaliittimet laitettua paikalleen - kiitos muuten vinkistä nic'ille: "r1150r"). Hetken etsinnän jälkeen kytkinkahvan starttireleen maadoitusliitin löytyi. Pikainen mittaus ja paskanahan tuo kytkin on! Sekä vapaavalon kytkin ja kytkinkahvan yhteyteen sijoitettu kytkin ovat siis rikki - yhtäaikaa ja pyörässä, jota ei startata jos vaihde ei ole vapaalla tai kytkin pohjassa!
No tulihan opittua, jotta yksinkertaisin ratkaisu (vaikka epätodennäköiseltä vaikuttava) on yleensä oikea. Tuohan olikin se Okkamin partaveitsi...
<p>2002-2014</p>
En enää niin kauheasti ihmettele, että sähköt paukkuu. Keskustelin taannoin erään mp-liikkeen myyjän kanssa ja hän kertoi, että BMW -pyörien sähköhommelit tehdään Ukrainassa. Ilmeisesti siellä ei BMW:n tiukka laatukontrolli oikein pelaa. Samainen henkilö heitti kysymyksen, että kuinka monta moottoripyörää paloi viime vuonna Suomessa?
Ei yhtään, mutta neljä BMW:tä. Tämä tietty kuvaa henkilön asennetta ko. pyöriä kohtaan, mutta kertonee jotakin pyöristä, kun kaikki palot olivat "sähköpaloja".
- Rajatonta Voimaa! -
No heh, heh. Aprillipäivä oli muuten eilen.(Tommy @ Huhti. 02 2004,09:52) kirjoitti
Jos Bemun sähköjä vertaa vaikka japsipyöriin, niin kyllä ne on kuin eri planeetalta ja nimenomaan positiivisessa mielessä.
Kaikki liittimet on oikeita kosteudelta suojattuja liitoksia, eikä mitään abikoliittimiä ja johdot on vedetty todella siististi.
Niin, esimerkkinä vaikka aiempi pyöräni eli -98 Virago. Ihmettelin huonoja valoja mutta mittailtuani jännitteet, en ihmetellyt enää yhtään. 2 volttia puuttui lampulta, eli ei kovin vakuuttavaa... Laitoin uudet piuhat ja releet, niin johan kirkastui.
Startti teki tenän jo seuraavana kesänä ja myös akun joutui uusimaan jo vuoden käytön jälkeen, joka ei johtunut huonosta hoidosta. Villkkuihin pääsi kosteutta jne..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Selvyyden välttämiseksi siis en ole moittinut ko. pyöriä, sanoin vain ymmärtäväni tuota ikävää sähköasiaa kun minulle "kaupan setä" asiaa kertoi. Valaiskaa minua tässä(kin) asiassa, niin tiedänpä sitten taas yhden asian lisää.(J@ck @ Huhti. 02 2004,12:17) kirjoitti
Sähköt ovat vähän arka asia kaikissa pyörissä näillä napaseuduilla. Toistahan se olisi jos saisi vuodet ympäriinsä aina auringonpaisteessa ajella.![]()
- Rajatonta Voimaa! -
No joo. On tai ei. Itseasiassa hämmästelin mielestäni aika tökerösti vedettyjä johto"klimppejä". Valoillakaan muuten ei ole kunnollista katkaisin-releohjattua syöttöä, vaan jos katsot kytkinkaavoja, niin koko systeemissä on yksi rele ja valovirta juoksutetaan valovaihtokatkaisimen läpi - ei kovin tyylikäs saati auto-/MP-sähköopusten mukainen ratkaisu. Olisivat tehneet tuon kunnolla eikä puolittain...(J@ck @ Huhti. 02 2004,12:17) kirjoitti
NO VIKOJA ON KAIKISSA PYÖRISSÄ, mutta turha elättää harhakuvaa Puimurin ylivoimaisuudesta (edes näissä asioissa)... huoh...
<p>2002-2014</p>
Ompa muuten aika monessa autossakin käytetty tuota että ajovalojen virrat menevät viiksen/ katkaisijoiden kautta.(Seppo@R850R @ Huhti. 02 2004,14:05) kirjoitti
Itselläni uudessa rt,ssä ei enää muuten ole enään ollenkaan valokatkaisijaa. Valot palavat aina kun on virrat päällä.
Juuri tuossa asensin uuteen peliin serpi starin hälyyttimen eikä meilestäni johtojen asennuksessa pahemmin vikoja äkkiseltään näkynyt.
Kuitenkin laatu tarkastus tarroja oli kyllä vähän joka paikassa.
On siis jonkinlaista laadun tarkkailua havaittavissa tai sitten joku liimailee niitä aikansa kuluksi.![]()
Ei yhtään, mutta neljä BMW:tä. Tämä tietty kuvaa henkilön asennetta ko. pyöriä kohtaan, mutta kertonee jotakin pyöristä, kun kaikki palot olivat "sähköpaloja".[/quote]
Asiahan ei mitenkään tähän kuulu, mutta kuulitko tämän lauttasaaren Bike Worldissa. On meinaan niin tutun kuulosta *![]()
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Hopsista!(Tommy @ Huhti. 02 2004,09:52) kirjoitti
Kyä mä tiärän ainaski kaks paloa viime kesältä joista kumpainenkaan ei ollu Baijerilainen Maatalous Wekotin
”Hetki, jolloin vanha krapula muuttuu känniksi, on herkkä kuin perhosen siipien kosketus.”
Tiedän yhden bemarin joka syttyi palamaan, ei sähkövian takia vaan jälkeenpäin asennetut alennetut jalkatapit oli asennettu niin että kaveri ajoi takajarru aina päällä ja yhdellä reissulla se sitten kuumeni sen asteen verran liikaa.
Jos Bemari olisi niin epäluotettava kun tässä joku antaa ymmärtää sitä ei käyttäisi ne kaverit jotka oikeasti ajaa pitkälle -ja sieltä takaisin.
![]()
Ei kai tässä kukaan ole epäluotettavuudesta puhunut? Kerroinpahan vain, aika epätodennäköisestä vika kasaumasta omassa pyörässäni. Se tekeekö tuo merkistä epäluotettavan lienee jokaisen omien korvien välissä. Omassa mielessäni ei tee. Pikkuviat ovat siitä mukavia, että ne on helposti korjattavissa...![]()
<p>2002-2014</p>
Terve,
ajattelin h i e m a n oikaista tässä käytyä keskustelua sen vuoksi, että keskusteluissa mainittiin BW Lauttasaari. Vaikka ei pidä provosoitua kun provosoidaan, niin myönnän hieman provosoituneeni...
Nyt on niin, että emme me oikeasti tiedä mistä Bemarin sähkösarjat tulevat - urbaani legenda Ukrainalaisesta työstä on syntynyt muutaman kärähtäneen johtosarjan vuoksi. Jos joku otti tuon legendan tosissaan niin anteeksi, voivat yhtä hyvin tulla Saksasta tai vaikka Suomesta... (sillä voihan olla, että Ukrainassa käryävät johtosarjat kuitataan sillä, että nehän tulevat Suomesta.)
Varsinainen tilanne, jossa tämän jutun laukaisin, oli pari viikkoa sitten: Olin keskustelemassa varsin kaupallisella mielellä miesasiakkaan kanssa japonialaisesta supersportista, kun pihaan Bemarilla kaartanut herra tuli mukaan tähän keskusteluun ja alkoi kaupanteossa kolmantena osapuolena kertomaan, miten ei missään tapauksessa kannata ostaa japanilaista pyörää vaan laadukas saksalainen BMW. Niin kiire oli kertoa BMW:n erinomaisuudesta, että kypärää tämä herra ei ottanut päästään eikä hän kiireessään esittellytkään itseään. Yritin kaupanteon näin "häiriytyessä" kysellä miten voisin kypäräherraa auttaa, mutta kuulemma oli vain kuluttamasa aikaansa.
Japsista kiinnostunut herra oli ehkä myös hieman kiusaantunut saamastaan huomiosta ja minä kilpailevasta myyjästä - meidän liiketiloissamme. Keskustelun siirtyessä tähän Bemarin ylivertaiseen laatuun kimpaannuin hieman - en varsinaisesti mollatakseni laatua, vaan saadakseni kilpailevan kaupallisen mainoksen edes jotenkin loppumaan. Ja loppuihan se, en tiedä miten fiksusti - se jääköön muiden ratkaistavaksi.
Nyt on niin, että olen iloinen, jos jonkun mielestä täällä on niin kivaa, että tänne tullaan kuluttamaan aikaa. Ihan OK; pahaa kahvia/kaakaota saa koneesta ottaa, jos pahvimukeja löytyy ja jos meillä on aikaa ja tilaisuus, voimme spekuloida niitä näitä tai vaikka asiaakin. Ja kaiken tämän kypärä päässä tai ilman. Mutta jos me teemme työtämme, en jatkossakaan siedä sitä, että joku itseään ei-esittelevä tulee häiritsemään omilla myyntipuheillaan ja toimillaan tätä työtämme.
Tämän vastapainoksi lupaamme vältellä sitä, että tulisimme työpaikoillenne häiritsemään työntekoanne - uskoakseni melko reilu diili?
Lisäksi joku väitti minun sanoneen, että Puimureita paloi neljä - määrässä oli 25% liiottelu mainitsemaani. Murjaisua siitä mikä on moottoripyörä ja mikä ei ole, oli ihan kirjoittajan oma lisäys jutun mausteeksi. Eli kun kauppiasta nimimerkin suojasta lyödään, syystä tai syyttä, ei ole näköjään niin väliä onko tarina ihan totta vai ei - kiva kun saa lyödä. Sen kummempaa polemiikkia näistä sinänsä mitättömistä yksityiskohdista en halua, mutta voimme herra kypärän kanssa asian privaatisti tarkistaa tältä japsiostajalta.
Mitä taas tulee siihen, kuka arvostaa mitäkin merkkiä voin sanoa, että henkilökohtaisessa top 20:ssä on yksi BMW, ei sen vuoksi että se olisi selkeästi laadukkaampi (tai laaduttomampi sen puoleen) vaan sen vuoksi, että sillä on vilpittömän hauska ajaa. Onko sitten yksi kahdestakymmenestä paljon vai vähän - on se kuitenkin isompi kuin Bemarin tämänhetkinen markkinaosuus.
Sen lisäksi arvostan Bemaria siitä, että se tarjoaa kaikkiin malleihin ABS:t. Uusimpien ABSien valmistusmaata en muista, käsittääkseni nekään eivät tule Ukrainasta mutta muistini mukaan eivät myöskään Saksasta.
Kaiken kaikkiaan laadusta on vaikea puhua; ensin on varmasti syytä kartoittaa se, että kaikki keskustelijat puhuvat samasta laadun osa-alueesta. Ja varmasti on syytä yhdessä päättä, millä laatu mitataan, mutu on aika huono asteikko.
Itse olen sitä mieltä, että saksalaisen ja japanialaisen suunnittelun lähtökohtainen (filosofinen?) ero on niin suuri, että "laadun" mittaaminen menettää mielekkyytensä. Tarkoitan esimerkiksi sitä, kun joku sanoo, että Bemari mennä puksuttaa vielä pitkään, kun japsesista on jo tehty hakaneuloja - juuri niin japanilainen ajattelee, että vanha kiertoon ja uudelleen hyötykäyttöön, eikä voi ymmärtää, miksi joku ajaa tai edes haluaa ajaa kymmenen, jopa kaksikymmentä vuotta vanhalla laitteella.
Enkä nyt tarkoittanut, etteikö saksalainen osaa kierrättää ja uudelleenkäyttää.
Ja hyvin tuntuvat vanhat japsitkin toimivan, jos joku on innostunut sellaista hengissä pitämään.
Ajettavaksi ne on kaikki tehty, alunperin.
Ja jos joku haluaa laatua mittailla, niin ihan ok, me muut ajellaan kuka milläkin sillä aikaa kun tulokset valmistuvat.
On myös ollut mukava huomata, että joku/jotkut Bemaristit (Seppo 850) suhtautuvat Bemarin laatuun realistisesti ihmisen tekeminä teknisinä aparaatteina, jotka hajoavat varmasti, ennemmin tai myöhemmin.
"Päivän" laatua voi tutkailla esim DOT:in sivuilta recalleista, siellä on paljon pyöriä, japseja, eurooppalaisia, mutta myös useita Bemareja. (Recalleista tiedottaminen on sielläpäin ollut pakollista ja julkista jo vuosia.)
Lopuksi toivotan kaikille hyviä ajoja ja-kelejä, merkistä riippumatta. Olkaa varovaisia.
Roope Wahlgren
BW Lauttasaari
Taytyy myontaa, etta hieman hammastyin Roope Wahlgrenin kirjoitusta, enka *ymmarra aivan tarkkaan mika taman kirjoituksen tarkoitus oli. Taivastella sita, etta joku BMW:lla ajellut henkilo oli tullut sotkemaan hanen kaupantekotilannettaan vai “oikaista kaikkia *tietamattomia BMW kuskeja” siita, etta kylla ne japanilaisetkin pyorat ovat yhta laadukkaita kuin BMW:t ?
Mutta kovin on herkassa kauppiaan provosoituminen jos tallaisen asian takia pitaa lahtea ORG. –foorumin BMW –palstalle mieltaan purkamaan. Olisitko ollut yhta innokkaasti kirjoittelemassa tuntojasi vaikka Honda –palstalle jos sinua hairinnyt motoristi olisi ajellut Honda merkkisella mopolla vai herattavatko ainoastaan BMW:t sinussa erityisia intohimoja ?
Omasta mielestani uusien pyorien laadussa ei tana paivan ole suuriakaan eroja. Hyvia peleja ne ovat kaikki, mutta edelleenkin vain mekaanisia laitteita joihin tulee aina vikoja enemman tai vahemman. Oli kyseessa sitten BMW tai jokin japanilainen.
![]()
Jyrki
Jos ja kun tuo viittaa kirjoittamaani, niin noin asian kuulin joltain tyypiltä. En vain tiedä henkilön nimeä. Ja koska en tiedä nimeä, en kerro edes paikkaa koska joku senkin sitten moitteena ottaa, eikä mene kommenttini vuoksi ko. liikeeseen. En ole myöskään lyömässä ketään nimimerkin kera tai ilman sitä. Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että mainitsemasi kaltaiset "herra Kypärät" ovat niitä, joilta löytyy kommentti aina ja kaikkeen, pyydettiin sitä eli ei.(Roope @ Touko. 10 2004,20:04) kirjoitti
Mutta jatkakaa hyvää työtä! Olen saanut teiltä aina hyvää palvelua ja siten kantanut rahojani teidänkin liikkeeseen kohtuullisissa määrin.
- Rajatonta Voimaa! -
Rope puhuu paskaa.(Roope @ Touko. 10 2004,22:04) kirjoitti
Se asiakas (näyttelijä Jukka Puotila) oli jo tilannut Kawasakin KXFYG12RXCZ tai jotain sinnepäin pyörän ja pyysi minua mukaan sisälle (Lauttasaaren BW) katsomaan pyöräänsä joka odotti liikkeessä, joten en ehtinyt ottaa kypärää pois. En voinut pilata hänen kauppaansa, koska kaupat oli jo tehty vai pelkäsikö hän, että asiakas muuttaa vielä mielensä ja ostaa BMW:n. Mainitsin BMW:n laadusta jotenkin tyyliin vertaa saksalainen laatu ja japanilainen laatu. Minua hämmästytti Roopen kertomus Ukrainassa tehdyistä johtosarjoista (mitä vikaa niissä muuten voisi olla?) vaikka vielä muutama kuukausi sitten he möivät BMW pyöriä nimenomaan laatukriteerillä!
Ostin oman pyöräni Raision Bike Worldista.
Harrastan myös ilmailua ja experimental koneissa on käytössä BMW-moottoreita, mutta ei kyllä yhtään japsimoottoria . Mistäköhän lie johtuu?
Meinasin muuten kerran pudota perseelleni, kun kysyin Lauttasaaren BW:n hyvin pienikokoiselta myyjältä: "Millä merkillä lähtisit kiertämään maailmaa?" vastaus: Hondalla.
Olin unohtaa BW:n taustallahan on Hondan maahantuoja Oy Otto Brandt Ab.
Kiva , että taas löysin itseni jostain. Tällä kertaa tappamassa aikaani MP-liikkeessä, joskus vietin aikaani paljon huonoimmissa piireissä.