Katso äänestykset tulokset: Mitä mieltä BMW:n 3-nappisesta vilkusta - Voisihan sen hoitaan yhdelläkin, mutta

Äänestäjät
50. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Pyhä kolminaisuus toimii, en vaihtaisi yhteenkään!

    20 40,00%
  • Ihan sama, kääntyy se mopo kuitenkin!

    18 36,00%
  • Höh, -aina niiden saksalaisten pitää kikkailla.

    12 24,00%
Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1

    Alussa 3-nappinen tuntui hullulta, mutta nyt en enää haluaisi hoidella hommia vain vasemmalla kädellä ja yhdellä napilla.
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  2. #2
    BMW vilkku systeemi on varmasti jokaiselle siihen tottuneelle ainoa oikea. Minä ainakin pidän siitä, että homma hoituu niin pienillä peukalon liikkeillä.


    Silti täytyy ihmetellä miten moottoripyöräilijöissä on niin monta koordinaatio ja hahmottamis ongelmaista joille kolmen napin käyttäminen tuntuu ylivoimaiselta tehtävältä
  3. #3

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Myos minusta se tuntui alussa oudolta, mutta kylla siihen nayttaa tottuvan. Silti jostain syysta silloin talloin painan edelleen aanimerkkia vilkun katkaisunappulan sijasta.
    Jyrki
  4. #4
    Soon makuasia, sano koira kun pallejaan nuoli...
    <p>2002-2014</p>
  5. #5
    ...ainiin se katkasinnappula on se kolmas...

    Tarttis varmaankin ottaa jo mopo esille kohta, että muisti palautuisi.
    Joillakuilla on tässä jotain hauskaa...
  6. #6
    Hyvä se on kun siihen on kerran tottunut ja oppinut. Nykyisesa bemussa sitä ei ole ja voin vakuuttaa että tuntui oudolta...
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  7. #7
    BMW vaihtu Yamahaan hiljattain ja mun mielestä tätä yhtä nappia on vaikeempi käyttää kun BMW:ssä ollutta 3 nappisysteemiä ! Vaikeempi se on yhdellä sormella pärjää kun pitää liikutella enemmän peukkua, lieneekö jo nivelet vanhuuttaan jäykistynyt
  8. #8
    Lainaa (antti @ Huhti. 01 2004,19:03) kirjoitti
    Hyvä se on kun siihen on kerran tottunut ja oppinut. Nykyisesa bemussa sitä ei ole ja voin vakuuttaa että tuntui oudolta...
    Ei helkutti,
    -vai oliko se kuitenkin uudessa Apriliassa?
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  9. #9
    Ite huomasin kun vaihdoin bemarin pois niin ns. normaalia
    vilkkutsydeemiä on hankalampi käyttää esim. kytkinkahva pohjassa kun pitää se peukalo nostaa pois sieltä kahvan alta
    tukemasta. Bemarissa tuo hoitui eleettömästi pienellä peukalon
    liikkeellä ilman että kahvan pitäminen pohjassa vaikeutui.
    Ducati Diavel Dark
  10. #10
    Jep. Kyllä tämä Bemarin paljon parjattu vilkku sydeemi toimii mielestäni erinomaisesti.
    Tuntuu tuo tavallinen, yhden katkaisian vilkutin jotenkin...nooh..tilulilulta, kun tähän nykyiseen on tottunu.
    Mene siitä ali,mistä aita on korkein.
  11. #11
    Sitä joutui totuttelemaan melkoisesti ja kyllähän siihen tottui, mutta edelleenkään en näe siinä mitään etua.
    Tämä on vähän sama kuin autossa olisi vilkku vasempaan vasemmassa viiksessä ja oikealle oikeassa viiksessä...

    Jotenkin vain tuntuisi rationaalisemmalta, että kaikissa pyörissä perushallintalaitteiden hoito hoituisi jokseenkin samalla tavalla.

    Vilkuttamisiin
    Obe
  12. #12
    Alussa oli vaikeuksia mutta kolmen käännöksen jälkeen vilkku tuli päälle sille puolelle ku pitikin.
    Pitkä ilmalento on hieno tunne, kun se on hallittua!
  13. #13
    Lainaa (NewmanRS @ Huhti. 02 2004,08:52) kirjoitti
    Ite huomasin kun vaihdoin bemarin pois niin ns. normaalia
    vilkkutsydeemiä on hankalampi käyttää esim. kytkinkahva pohjassa kun pitää se peukalo nostaa pois sieltä kahvan alta
    tukemasta. Bemarissa tuo hoitui eleettömästi pienellä peukalon
    liikkeellä ilman että kahvan pitäminen pohjassa vaikeutui.
    Sieltä se tuli!

    -jotkut asiat huomaa vasta sitten, kun niitä ei enää ole!

    Kääntyy se mopo siltikin
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  14. #14
    Kyllä bemussa on hyvä toi vilkun käyttö.
    Ensin alkuun tietty se oli outo, mutta ei enää.
    Ilo ilman mopoo on teeskentelyä.

    http://mpsivut.pp.fi
  15. #15
    Nopeasti tuohon tottui ja erittäin hyvä se on käytössä.

    Ainoa mikä mulle tuottaa "tuskaa", on äänimerkin nappulan löytäminen yllättävässä tilanteessa. Sormi menee siihen vilkkunappulalle ihan väkisin. Korvien välissähän tämä mutta mites muilla, onko samansuuntaisia kokemuksia?

    Kaverilla on muuten 175 museo- Husqvarna. Siinä on jarru vasemmalla ja vaihteet oikealla. Onneksi hallintalaitteet ei nykyään poikkea enää näin kamalasti..



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  16. #16
    3-näppäin systeemi toimii hyvin, nyt kun siihen tottunut.
    Varsinkin se automaattipalautus on tosi hyvä ominaisuus
    (ei jää kilometri tolkulla vilkuttamaan)

    Muistan kuitenkin, että aluksi meinas jäädä Bemari ostamatta kun se vilkkusysteemi oli niin erilainen.

    Toisaalta uskon, että melkein yhtä näppärä ois se yhden
    näppäimen järjestelmäkin.

    Äänimerkin kanssa ei ole ollut ongelmia kun sitä tulee niin harvoin käytettyä.

    Tuo kytkin pohjassa vilkuttaminen vasemmalle oli hyvä pointti
    (en ole kyllä itse tiedostanut asiaa)
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  17. #17
    Lainaa (J@ck @ Huhti. 02 2004,12:21) kirjoitti
    Ainoa mikä mulle tuottaa "tuskaa", on äänimerkin nappulan löytäminen yllättävässä tilanteessa. Sormi menee siihen vilkkunappulalle ihan väkisin. Korvien välissähän tämä mutta mites muilla, onko samansuuntaisia kokemuksia?
    Joo, paitsi mun mopon vakio rääkäisy on niin karmeen säälittävän kuuloinen, etten käytä pilliä ollenkaan vaan huudan miehekkäästi!
    Ei mene nappulat ainakaan itsellä sekaisin
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  18. #18
    Ite huomasin kans bemarin töötin olevan ku se maantiekiitäjän
    meep meep. Joten tilasin paikallisesta autotarvikeliikkeestä
    tuollaisen

    Ja onpa muuten ÄÄNI. Oikein odotin aina että törttöilispä nyt joku..

    Ja toi muuten löytyy kaupasta ihan tuolla sivuilla olevalla tuotenumerolla, jos jotakuta alko kiinnostaa.

    Suomessa maksoi n. 30e.



    Ducati Diavel Dark
  19. #19
    Ihan sama millaiset nappulat siinä on kunhan niihin tottuu. Eli omistaja-asteella ok. En osaa sanoa onko sitten huonompi vai parempi systeemi kuin perinteinen. Kesän mittaan käytän molempia kun pikku-Hondallakin ajan kuites melko paljon. Automaattipalautusta ei nykyisessäni ole ja joskus jää vilkku päälle kun ei tule katsottua merkkivaloja eikä ole ilmeisesti tullut sellaista rutiinia vilkun sammuttamiseksi, että sen aina muistais. Aikaisemmisssa neljässä kun oli automaatti. Tällä on tosin jo 50 tkm ajanut, että kai sitä ei vanha koira tosiaankaan opi uusia temppuja.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  20. #20
    Jos tuo vilkun käyttö "hajautetusti" tuntuu ensi alkuun hankalalta, niin vanhassa Indianissa riittäisi haastetta oikein urakalla. Mobilistissä oli esittelyssä vanha, hieno Inkkari ja siinä oli: Kaasu VASEMMALLA, ja mikäli oikein muistan, kytkin jalalla+käsivaihde.

    Lehdessä veikkailivat vasemmanpuoleisen kaasun ideaa, muistaakseni seuraavia heittelivät ilmoille:
    1. Pollisit käyttivät tuota pyörää paljon, eli tällöin oikea käsi jää vapaaksi merkkilöinnille ja reikäraudan käytölle.

    2. Kerran vasuri kaasuun totuttuaan Inkkari omistajat eivät helpolla karkailisi vieraan tehtaan tuotteisiin.

    Joka tapauksessa oli tosi hienoksi kunnostettu pyörä esiteltynä.



    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  21. #21
    Parhain kokemani on kuitenkin tuo harrikan kahden nappulan tsydeemi. Siltä puolelta peukalolla painat, johon olet kääntymässä. Automaattinen palautus kanttauksen jälkeen. Ja jos haluat vilkun pois kallistamatta, sen kun painat vaan samasta namiskuukkelista uudelleen. Miksi siis kolme nappulaa??? Tuo yhden nappulan versio on sellainen etten taida koskaan tottua...
    - vesku -

    "viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
  22. #22
    Miksi sitten formuloissa on vaihteet ratissa siten, että toisella peukalolla (?) siirretään ylös- ja toisella alaspäin? No siksi, että se vain on järkevää!
    Mulla oli aikoinaan Honda Monkey. Siinä oikealle käännyttäessä oli helpompi näyttää suuntamerkkiä oikealla kädellä ja vasemmalle käännyttäessä vasemmalla kädellä.
    Polkupyörässäni toimii sama logiikka edelleen hyvin...
  23. #23
    Kaikkeen tottuu. Palautus voisi toimia painamalla toisen kerran vilkkua, onhan peukalo jo valmiina napilla. Mutta hyvä näinkin. Joskus on äänimerkin sijasta tullut painettua vilkun palautusta, joten olen välttynyt turhilta äänimerkin käytöiltä.
  24. #24
    Lainaa kirjoitti
    Joskus on äänimerkin sijasta tullut painettua vilkun palautusta, joten olen välttynyt turhilta äänimerkin käytöiltä.
    Siis onko se kaikissa Bemareissa samanlailla? Minulla on vilkun palautus oikeassa ja äänimerkki vasemmassa kahvassa heti vilkkukytkimen yläpuolella. Molemmat samanlaisia nappeja, mutta äänimerkki punainen.

    Se äänimerkkikytkin saisi olla kyllä kauempana vilkun kytkimestä. Uusilla koppurahanskoilla on muutaman kerran tullut töräytettyä, kun on kaistaa vaihtanut. Jengi on vähän katsonut, että mikä raggari änkee torvea soittaen väliin.
    Dixi et animam levavi
  25. #25
    Juu 4 metriä olis musta sopiva etäisyys
    äänimerkkinapin ja kahvan väliksi! *

    Etelleenkin on säälittävä se rääkäisy!
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  26. #26
    Liittyi May 2003
    aina iloinen itä-helsinki
    Ei nyt sattuis kuvaa olemaan kenelläkään ko. vilkkusysteemistä? Kiinnostaisi vaan tietää. Ja myös se kiinnostaa miten se toimii. Ilmeisesti molemmissa kahvoissa on napit joista lyödään vilkku ko. suuntaan päälle, mutta missä on se nappula josta kytketään pois?

    No, kai minä sen joskus opin jos uskaltaa ottaa lainaa R1200GS:ää varten. Sitä en tiedä miten sen kotona perustelee, "sullahan on jo moottoripyörä"

    EDIT: Kävin paikallisessa bemariliikkeessä ja kai se logiikka selvis mullekin. No, iltapäivällä selviää käytännössä kun menen koeajamaan tuota R1200GS:ää. Voi perhana toivottavasti en rakastu siihen.



  27.  
  28. #27
    Muutaman kerran kokeillut, aluksihan se tuntuu "hassulta", äkkiä siihen tottuu ja kun hyppää takaisin oman suzukin puikkoihin, käy miettimään, että onkohan siinä kuitenkin järkeä...
    X