Minulla on R1100R vuosimallia 2000. Huoltokirjan mukaan max. öljynkulutus per 100 km on 1 dl ja juuri sen verran menee. Eli toisin sanoen kun ylä- ja alajan väli on 5 desiä niin joka 500 km jälkeen pitää lisätä 5 dl jotta öljy ylärajalla. Tuntuu jotenkin hullulta!
Onkos nyt tässä syytä huolestua ja alkaa vaatia myyjäliikkeen päätä vadille vai onko tämä todellakin normaalia. Koneella on ajettu 14,5 tkm ja nämä kilometrit ovat todellisia.
Voisiko olla että motti on vielä niin "uusi" että vie öljyä? Tällaistakin teoriaa olen kuullut.
Asiasta tietävät kertokaa mielipiteenne.
Ja eikun hyviä ajokelejä![]()
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Aika kovalta kuullostaa. Litra öljyä / 1000 kilometriä! Miks enää vaihtaa öljyjä, jos sitä palaa tuohon tahtiin? Nykyinen R1100:seni on sen verran uusi tapaus (minulla) etten osaa vielä öljynkulutuksesta sanoa mitään. Mutta edellisellä K75:sella ajoin 90 tkm eikä IKINÄ tarvinnut huoltojen välillä lisätä öljyä. Ja se huollettiin 7500 km välein. Nyt kun tuota oikein rupeaa ajattelemaan, niin kyllä mä huolestuisin, jos huoltojen välillä pitäisi LISÄTÄ öljyä kaksi kertaa koko öljytilavuuden määrä!?!?!?!
(jysky @ Touko. 02 2004,09:18) kirjoitti
Juuri noin ajattelin itsekin. Olen ajanut pyörällä nyt 1500 km. Ennen luovutusta liike sanoi katsoneensa öljymäärän ja kaiken muunkin. Ensimmäisen 1000 km jälkeen tarkistin öljymäärän varmuuden vuoksi ja meinasi tulla huonot housuun. Tarkistusikkunassa ei mitään näkyvissä!! (kone keskituella ja kylmänä). 9 dl kun valuttelin päästiin ylärajalle.
Ajattelin että kivat myyjäliikkeelle. V¤tut ne mitään ole tarkistaneet. No nyt eilen tein 500 km jälkeen taas tarkistuksen ja 4 desiähän sinne taas meni.
Se on varmaa (jos mikään nyt koskaan on) että kone ei vuoda. Ei näy tiputusjälkiä ja alakerta on jokapaikasta täysin kuiva ja siisti. Siis minne se sitten menee? Käynnistäessä tulee mojova savupilvi, mutta se kestää tosiaan vain hetken ja vain kylmänä huikan päällä ollessa. Ajossa vehje ei savuta yhtään eli minne H¤lv¤ttiin se öljy menee.
Kellään mitään teoriaa vai pitäisikö vielä seurata tilanteen kehitystä kun noi tonnit tulee niin nopeasti vastaan.
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Tuo mojova savupilvi startin jälkeen tulee siitä, että ehkä seisotat pyörää sivuseisontatuella? Kuuluu Bokserin (ja muuten K75:nkin) ominaisuuksiin. Tuossa starttipöläyksessä palaa aina hitunen öljyä, jos sellaisen päästää.
Hiukan kovan ylärajoilla olevalta kulutukseltahan tuo kuulostaa. Oma kasipätkä vie hieman öljyä - niin ilmajäähdytteisen kuuluukin. Olen kuitenkin reilun parinkymmenentuhannen aikana huomannut, että öljynkulutus vaihtelee öljystä riippuen. Melkein samaan kulutukseen kuin sinulla, pääsin viime kesänä ajelemalla Mobilin mineraaliöljyillä. Taisi olla 15w50, jos en ihan väärin muista. Pääasiassa olen ajellut Mobil1 RF:lla ja sillä kulutus ei ole merkittävää. Tänä keväänä ensimmäisen 1500km:n aikana ehkä pari kolme desiä. MUTTA MITÄ TÄYDENPÄNÄ ÖLJYTILAN PIDÄT, sitä enemmän se vie. Tietoisesti pidän itse öljypinnan tarkastussilmän puolivälissä tai hieman alle.
Toisaalta kun pyörtä on noinkin uusi ja vasta ostettu, ei maksa mitään tehdä tuo epäilyksesi tiettäväksi liikkeelle, niin säilytät puhevaltasi, jos tuosta jotain oikeaa vikaa löytyy.
Vaikka sisäänajo boksereissa ON pitkä (omalla kesti melkein 10tkm ennenkuin alkoi kiertää ja kulkea), en oikein jaksa uskoa, jotta 14tkm ei olisi riittävästi. Vaikea kuitenkaan uskoa, että legendaarisen kestävänä pidetty bokseri olisi saanut siipeensä moiset oireet aiheuttavalla tavalla tuossa iässä...
<p>2002-2014</p>
Tuolta löytyy pitkät lätinät 4v bokserin öljyntarkastuksesta, tosin englanniksi. Kokonaan en juttua lukenut, mukana myös havainnollisia kuvia.Kuitenkin näyttäisi aihetta sivuavan.
UkGser
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Joo sivutuella seisoskelua mäkin veikkaan!
Mä pidän keskijalalla aina, eikä tartte öljyä lisäillä yhtään vaihtovälillä.
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
Tarkkoja öljynkulutuslukemia en osaa sanoa, mutta -00 RT:hen joutuu kerran lisäämään öljyä huoltovälillä (10tkm).
Eli puhutaan noin 0.5 litrasta.
Pyörä seisoo keskituella tai sivutuella suhteessa 50:50.
Onko tosiaan normaalia manuskan mukaan 1l/100 km? Siis onko kyse ihan uudesta pyörästä? Mahtaa aika pölly seurata perästä. Itsellä on 1200 Cruiseri (ajettu 40tkm), ja nyt lisäsin desin öljyä 1000km ajon jälkeen ja pelästyin, että onko tää ihan väljä rimpula. Joskus kylmänä savuttaa vähän käynnistettäessä. Pitäisikö sitä pitää vähän aikaa pystyssä sammuttamisen jälkeen, jotta öljy valuisi alas ennen sivutuelle laskemista, kun sitä näköjään veikkaillaan savuttamisen syyksi. Mielestäni ei yleensä pölläytä, vaikka samanlailla suurinpiirtein parkkeeran pyörän.
Vaikuttaako jotenkin venttiilien tai mäntien asento, miten sitä öljyä palotilaan imeytyy, vai mistä johtuu? Onko kellään jotain hyväksi koettua kikkaa pyörän parkkeeraamiseen sivutuelle. Eipä tuo satunnainen savutus nyt haittaa, mutta jos joku jotain on havainnoinut, niin voisihan sitä jotain kikkaa testailla.
Dixi et animam levavi
Oikea luku taitaa olla litra/1000 km. Sekin on tietty paljon ja mielestäni tuo arvo on asetettu ihan sen turvaamiseksi, ettei valmistajien tarvitse jatkuvasti olla kinaamassa onko rikki eli ei. Öljynkulutushan kuitenkin vaihtelee paljon riippuen ajotavasta, käytetystä öljystä ja tietty koneen kunnosta. Öljyn määrä voi lisäksi muuttua siihen sotkeentuvan bensan takia. Monelle on tuttua öljynpinnan äkillinen vajentuminen pitkässä ja kovassa maantie-/moottoritieajossa.(EMK @ Touko. 04 2004,02:21) kirjoitti
Tuo sivuseisontatuki-ilmiö on yleisesti puhuttu ja tiedostettu ilmiö. Liittyy selvästi makaaviin sylintereihin ja niihin (tai pakosarjaan?) joutuvaan öljyyn. En ole nähnyt teorioita siitä mitä kautta tuo sinne menee. Venttiilikopassa majailee tyypillisesti vajaa kahvikupillinen öljyä, joten ehkä alemman pakoventtiilin ohjurin kautta, jos tuo on hiukankin väljä. Oma on kuitenkin tehnyt tuota uudesta saakka, joten enpä tiedä... *
<p>2002-2014</p>
Sivutuella savuttaminen loppui K-sarjassa jo -89 malleissa, jolloin muutettiin männänrenkainen rakennetta siten ettei katkoskohta pääsee liikkumaan männän alapuolelle. Sitä edeltävissäkään malleissa savuttaminen ei vaikuttanut käytännössä öljynkulutukseen. Tippakin savutti komiasti...
Jos öljyä menee litra/1000 km, on mielestäni kyseessä jo vika. Omissani vain 1100 LT on vienyt hieman öljyä ja kulutus oli jotakin 1-2 desiä/1000 km elikä öljynvaihtovälillä joutui juuri ja juuri lisäämään
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
No nyt alkaa jo näyttää paremmalta. Viime lisäyksen jälkeen ajettu taas 450 km ja ylärajalla on edelleen. Eli mitään ei tarvitse lisätä. Ajotavoissa nyt semmoinen muutos että eka tonni ja se noin 9 desin lisäys sisälsi pitkiä matka- ja moottoritieajoja (pitäähän uutta mopoa kokeilla). Nyt alkaa hiipimään mieleen että josko se sittenkin oli kohtuullisen alhaalla jo liikkeen puolesta ja enemmänkin ois voinut täyttää.
Se seuraava 4 dl. lisäys nääs tehtiin eri paikassa (tosin manuaalin ohjeiden mukaan) ja Antin antaman linkin mukaan Bemarin öljyn mittaus onkin aikamoista salatiedettä. Linkissä kerrotaan jopa sen vaikuttavan onko etupyörä keskituella ilmassa vai ei ja moisesta ei ollut hajuakaan näiden kahden täytön osalta. Siellä löytyi myös vaikka mitä teorioita sivutuen kautta käyttämisestä ennen mittausta ja toisaalta suoraan moottori käynnissä keskituelle laittamisesta.
Toisaalta myös Sepon vinkki että keskituelle parkkiin on varmastikin jeesannut. Ei pölähdä enää lainkaan startatessa.
Nyt aion ajaa vielä kuusisataa km lisää ja katsoa onko lasissa liikahtanut mikään ja jos ei niin voin vaikka informoida jos ketään kiinnostaa.
On tää Bemari niin omituinen oikukas elikko että kun Antin linkin kävi läpi niin ei huoleta enää yhtään niin paljon. Monella muullakin on ollut samanlaisia kokemuksia.
Bemari on kuitenkin niin "roturatsu" että pienet oikut sallitaan. Pitäähän mopossa luonnetta olla, eikö totta?
Kiitoksia kaikille vastanneille kommenteista.
Ja eikun hanaa![]()
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Ei se tarvii paapomista ja hössöttämistä... Se on vaan ajoa vailla....
<p>2002-2014</p>