Mitenkä asennetaan lisävalot (ohituvalot) Drag Starin valojärjestelmään? Olisiko että riittää vain kytkentä pitkien piuhaan ryöstäjällä? Toimivatkohan myös käytettäessä niinsanottua vilautuskytkintä? Auttakaa ihmeessä ettei tartte palata asiaan sitten sauhun hälvettyä! Jos tarttee relettä niin kytkentäohje olisi paikallaan. Ei olisi tarkoitusta laittaa erillistä kytkintä lisävaloille.![]()
Elä hyvä mies millään ryöstäjillä ala lisävalojen virtoja ottaa. Parhaassa tapauksessa palaa sulake, huonoimmassa johdot tai katkaisija.
Lisävalojen mukana tulevissa (tai erikseenkin ostettavissa relesarjoissa) tulee yleensä mukana kytkentäkaavio. Ideahan kaikessa yksinkertaisuudessaan, että releen ohjausvirta otetaan vaikka siitä kaukovalon piuhasta ja varsinainen lisävalojen käyttövirta sulakkeen kanssa releen läpi suoraan akulta. MUTTA - kuten sanottua noiden johtosarjojen mukana tulee yleensä kyllä kytkentäkaavio. Jos ei tunnu löytyvän, niin hihkaise uudelleen - kyllä tältäkin foorumilta saa tarkempia ohjeita releiden kytkemiseksi, mutta helpompi vaihtoehto on luntata suoraan valmiista paperista.
<p>2002-2014</p>
OK! LÄHDEMPÄ TÄSTÄ HANKKIMAAN SITÄ RELETTÄ JA SULAKERASIAA. KIITOKSIA OIKEIN KOVASTI VINKISTÄ. LISÄVALOJEN MUKANA ON KYTKENTÄKAAVIO, JOTEN TÄSTÄ VAIN TEKEMÄÄN KYTKENTÖJÄ! *
JA SITTEN EI MUUTAKUIN
![]()
![]()
Rosvoliittimillä noita on tehty aina, jotenkin tuntuu että jos jostakin menee mopon sähköt sekasin, niin tollasesta rele/sulake hässäkästä.
"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
HEH-HEH-HEH!(manaaja @ Huhti. 03 2004,11:16) kirjoitti
Pikku Provo piristää kummasti päivää - vai mitä? Ethän toki tosissasi ollut?
<p>2002-2014</p>
Noita rosvoliittimiäkin on mallia Biltema ja sitten niitä oikeita. Ei hahloliitoksessa sinänsä mitään vikaa ole jos sen vain tekee kunnolla ja hyvillä tarvikkeilla. Tämän maan puheliverkonkin liitoksista yli 90% on Krone-tyyppisillä hahloliitoksilla tehtyjä
Miten rosvon teen itse? Sinänsä autokäytössä en ole havainnut suuria eroja itse liittimien laadussa, mutta perusajatus on aina kosteussuojaus. Itse täytän liittimen esim. vaseliinilla tms. töhnällä s.e. puristuksen yhteydessä sitä hiukka pursuu uloskin. Loput pyyhitään nätisti pois ja se siitä. Tietty pitää liitintä valitessaan kiinnittää huomiota myös liitettävien johtimien paksuuteen![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ite käytän puslaliitintä ja ihan normi rosvoa(tosin haponkestävänä) ja puristelen ne abikoliittimillä kiinni ja kutistesukkaa päälle, eipä oo ikinä vielä liittimet irronnu.
Kysymyshän ei olekaan siitä saako rosvoliittimillä luotettavia, toimivia liitoksia, vaan siitä että johtimia ei ole mitoitettu kaksin, tai jopa kolminkertaista kuormitusta varten. Kun vielä monesti pyöristä puuttuu jo alunperin valorele ja valovirtoja juoksutetaan katkaisijoiden kautta, voi moisesta rosvoliittimien käytöstä tulla kovin epäonninen viritelmä. Paitsi, että tuollaisella virityksellä vaarantaa katkaisijoiden ja johtojen kestävyyden, jää valoteho selvästi alle kunnollisilla paksuilla johtimilla releen kautta vedetystä. Ja tuo on kyllä ihan selvää faktaa.
<p>2002-2014</p>
HiTecin ja manaajan ohjeet ovat loistavia *Paistaa ymmärrys sähköistä jo tosi kauas *
*
Onneksi Seppo ehti ekana vastaamaan *
![]()
Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.
"Ei sun kannata
ei kai kannata
pitää päällä vilkkua
jos oot jo ojassa"
No kuka ihmeen(Seppo@R850R @ Huhti. 04 2004,10:47) kirjoitti
nyt lisävaloja suoraan rosvoilla kytkee
Jo ihan lähtökohtaisesti valojen sulakekin on mitoitettu sen alkup. valon mukaan ja 2x valokuorma lähes 100-varmasti käpsäyttää sen
Jotain maalaisjärjen käyttöä sentään, please
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jos luet tätä ketjua ajatuksella ja alusta, huomaat että moistakin on tarjottu ja taisi omakin kommunikaatiosi antaa aiheen olettaa, että moisen puolesta puhuit. Näin helppoa on siis kommunikoida väärin(HiTec @ Huhti. 04 2004,20:50) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
No juu, sorry(Seppo@R850R @ Huhti. 04 2004,21:47) kirjoitti
En tuossa rosvoliittimen puolesta puhumisessani tosiaankaan maininnut mihin se lois-piuha siitä rosvosta vedetään eteenpäin kun itsellä ne on niin selkäytimessä => vääriä oletuksia => turhia kiistoja
Josta muuten tuli mieleen jos joku lukee Elektor-nimistä lehteä, löytyy ainakin numerosta 12/2003 mm. "Motorcycle Battery Monitor" ja aika usein muutakin pikkunäppärää härpytintä, joista tuossa em. numerossa mm. "Step-Up Booster Powers 8 White LEDs" -akkufikkari![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Nii ja sit kait otit huomioon että mahdollisesti huollossa valot joudutaan iroittamaan (esim emon voitelu, pumppujen huolto jne). Ylimääräistä työtä = lisää hintaa. Sama koskee kaikkia ns ylimääräisiä hilavitkuttimia. Nääs pakkohan ne on irroittaa jotta pääsee huoltokohteeseen, ne kun on usein laitettu samoihin kiinnityspisteisiin kiinteästi ja unohdettu mahdollinen huollon tarve. Se ohjeaikahan koskee vain VAKIO laiteita. Tuskimpa monikaan firma ilmaiseksi tekee ylimääräistä työtä joka tulee hilavitkuttimien purkamisesta & kokoamisesta uudelleen.
Oisko tuo ihan oikea ongelma ?(WowBagger @ Huhti. 05 2004,20:38) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
No ei suinkaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee.(Seppo@R850R @ Huhti. 06 2004,22:25) kirjoitti
*
Tarkoitus oli kiinittää huomiota siihen miten ne romut sinne asennetaan.
Otetaampa karrikoidusti esim joku Wing johon asennetaan valopatterit kiertämään laukkusarjoja, u know, *lamppu sinne toinen tänne ja kun tulee esim takarenkaan vaihtoaika vetää asentaja sivareilla piuhaa katki jotta pääsisi vaihtamaan sitä takanakkia. Asiallisessa asennuksessa olisi käytetty pikaliitimiä jne.
HUOM! Tarkoitukseni ei ole loukata wingi väkeä saati ketään muutakaan.
Kuten huomaat asia ei todellakaan ole mikään oikea ongelma, vain yksi näkökanta asioiden saattamiseksi helpompaan suuntaan.
Kotilopuolella ainakin jopa enemmän sääntö kuin poikkeusEräs Ranskalainen leijonamerkki meinaan ainakin laskuttaa erikseen öljyvaihdon yhteydessä irroitetusta pohjapanssarista - vaikka panssari on heidän alunperin sinne asentama lisävaruste
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08