Moi,
Mitenkän tuo koneen laakerivika (kampiakseli ilmeisesti) oireilee? Kuuluuko mahdollisesti jotain kilkatusta tsm. vai meneekö laakerit yleensä ihan yhtäkkiä? Hajoaako samalla mahdollisesti jotain muuta? Eihän takapyörä kuitenkaan lyö lukkoon jos ajossa hajoo?
Tulipa paljon kysymyksiä![]()
Kyselen siksi, että tutun tutulla oli mennyt koneen laakerit kahdesta saman merkkisestä/tyyppisestä pyörästä. Huolestuin, että onko itelläni mahdollisesti edessä sama homma. Pyörä on Kawa VN 750. Mistään tyyppivikalistalta en tällaista vikaa kyllä ole löytänyt, joten en tiedä onko kyseessä vaan huono tuuri.
Sulla on sen verran potkua siinä kardaanin konepäässä, että pahat kielet väittää ongelmien alkavan jo 50 tkm kohdalla.
Seuraava Vulcan on ketjuvetoinen ja kasvatetusta koneen koosta huolimatta tehoja on pudotettu merkittävästi. Valmistaja lienee tehnyt johtopäätöksiä![]()
... jotain piti muistaa
Jos koneesta on menossa alakerran laakerit, niin kyllä kolke yleensä alkaa kuulua ennen lopullista hajoamista. Voit kuunnella laakeriääniä käyvästä koneesta ruuvimeisseli korvaa vasten.
Kilinät saattavat olla normaaleja ääniä, kolinat eivät (paitsi 650 Kawassa)
Jos kone "leikkaa" vauhdissa, niin vauriot voivat olla huomattavia poislaskien mahdollisen kaatumisenkin, tyyliin "reikä lohkossa ja öljyt pihalla"
Toivottavasti tästäkin vähästä on apua..
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Juu, yli 60000 on mopolla ajettu ja kaikenmaailman kilkatustakin kuuluuVaikee on minun sanoa, mitkä äänet kuuluu asiaan ja mitkä ei.
Ei kai tässä auta kun koputtaa puuta että vielä on toiminut
Tuskin sitä varmuuden vuoksi viitsi avata, sen verran on työläs/kallis varmaankin. Mopolla on kuitenkin sen verran jo ikääkin, ettei siihen viitsisi kauheita rahoja pistää.
Suosittelisin melkeen käyttämään mopetia jollain asiansa tuntevalla korjaajalla kuunneltavana. Voi tietää heti onko pahempaa tulossa vai kuuluuko asiaan.
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Joo, keskikokoisissa Kawoissa (Z500, 550, 650, 750) kytkin usein kolisee tyhjäkäynnillä varsinkin, jos tyhjäkäynti on säädetty turhan alas. Tuo kolina katoaa kierrosten noustessa yli 1300 rpm:n. Kolina johtuu kytkinkehän nykäyksenvaimennuksesta, joka on hoidettu kovettuvilla kumityynyillä. Muuta järkevää hoitoa tuohon ei ole kuin nostaa tyhjäkäyntikierrokset sinne 1300 rpm:n tienoille. Kumityynyjä ei saa erikseen eli pitäisi ostaa koko kytkinkehä, joka on kallis ja kolina tulee taas takaisin parissa vuodessa.(JIMJAK @ Maalis. 29 2004,10:52) kirjoitti
Kawasaki GT750 P1 -82
Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
Hmm... oliskohan tuo kytkin se, joka minullakin kolisee. Viikonloppuna olen taas tallille menossa, joten pitääpi koittaa kuunnella miten kierrokset vaikuttavat tuohon kolinaan/kilinään. Kiitos vihjeestä(KawaGT @ Maalis. 29 2004,23:53) kirjoitti
Aattelin kyllä viedä jonkun asiantuntijan kuunneltavaksi kun tuo ajokausi nyt pääsee alkuunsa. Riittävän pätevä mies varmaan pystyy jo äänistä päättelemään paljon ja kuuntelu ei varmaankaan paljoa maksa ;)
Jeps, ite oon kans tykänny ajella sillä. Siks oliskin kiva löytää selitys noille kolinoille, ettei nyt ihan käsiin leviäis(Hermanni @ Maalis. 30 2004,17:52) kirjoitti
![]()
Eikös nuo väsymässä olevat alapään laakerit tunnista siitä, jotta joskus päästävät äänen/kolinan heti startin jälkeen. Kun öljynpaineet nousevat, häviää pahimmat äänetkin.
<p>2002-2014</p>
Kyseleppä siltä tietosedältä se kardaadin konepää (murrosnivel, jne).(vahvajussi @ Maalis. 31 2004,12:49) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Pitänee vielä mennä tallille kuuntelemaan noita ääniä. Muistelisin, että kylmänä ei kolisisi niin paljoa kuin lämpimänä.
Mitä lie meinaa..mutta tarkastan asian viikonloppuna![]()