Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
    Kaz:n avatar
    Liittyi May 2003
    Melkein Savon sytämmessä
    Pistä sopivaa öljyä pieneen pussiin ja teippa pussin suu tiukasti vaijerin ympärille.. sitten eikun roikkumaan.. ja muutaman tunnin päästä toisesta päästä valuukin öljyä....

Ilman työkaluja
    Mä olen päätynyt sellaiseen johtopäätökseen, että vaijerien rasvaus on testi. Jos ei kärsivällisyys riitä, niin ei pidä ryhtyä vaativimpiin huoltoihinkaan Avainosassa on riittävän ohut aine... Kun aikansa tihruttaa sen, niin yritteliäisyys palkitaan. Toinen pää vaijerista alkaa tiputtaa... Itse käytän WD40 -myrkkyä joka on pirun hyvää tavaraa melkein mihin tahansa pruutattavaksi.

Olen myös kokeillut ja joskus käytänkin sellaista halpaa kumipuristimeen perustuvaa työkalua, mutta kyllä senkin kanssa suurimman osan aineesta saa käsilleen...

Jos irrottaisi vaijerin pään, sitoisi ympärille tiiviisti vaikka muovipussin ja pruuttaisi WD:tä niin että laineet käy. Kai se siitä laskee pikku hiljaa?
    // Honda Blackbird 1100 XX
    Lainaa (Bandu @ Maalis. 26 2004,21:17) kirjoitti
    Jos irrottaisi vaijerin pään, sitoisi ympärille tiiviisti vaikka muovipussin ja pruuttaisi WD:tä niin että laineet käy. Kai se siitä laskee pikku hiljaa?
    Ja niinhän se Kaz sitten siinä kirjoitteluni aikana jo todistikin oikeaksi epäilyni *
    // Honda Blackbird 1100 XX
    Lainaa (Kaz @ Maalis. 26 2004,21:15) kirjoitti
    Pistä sopivaa öljyä pieneen pussiin ja teippa pussin suu tiukasti vaijerin ympärille.. sitten eikun roikkumaan.. ja muutaman tunnin päästä toisesta päästä valuukin öljyä....

Ilman työkaluja
    tämä on vanha jahyväksi havaittu keino.wd-40 on liian ohutta tavaraa vaijerille eli ei kestä koko kesää .huom pyörivälle vaijerille vaseliini eli mittarivaijeri.
    jouni
    no sanokaapas sitten kuinka ohutta/paksua tavaraan siihen vaijerin voiteluun kannattaa käyttää, eli siis mitä muutkin ovat itse käyttäneet. Joskus mopon vaijerit rasvailin ihan vaan 10w-40 moottoriöljyllä.
    Itse käytän Louisilta ostetun rasvaus laitetta johon saa spry pullon letku kiinni, hinta oli noin €5 muistaakseni... Hyvin toimii..
    <br />
    Lainaa kirjoitti
    no sanokaapas sitten kuinka ohutta/paksua tavaraan siihen vaijerin voiteluun kannattaa käyttää, eli siis mitä muutkin ovat itse käyttäneet. Joskus mopon vaijerit rasvailin ihan vaan 10w-40 moottoriöljyllä.
    Itse olen havainnut, että ihan tavallinen spraypullossa oleva monitoimiöljy toimii hyvin vaijerin liukasteena. Merkillä ei niin väliä kunhan se on tarpeeksi ohutta. Moottoriöljy jotenkin "sitkostuu" ja vaijeri ei juokse pian enää niin liukkaasti. Aikanaan tuli koeiltua Teflonspraytakin, mutta sen liukastava vaikutus oli lyhytaikainen. Sitä on kuitenkin hyvä suhauttaa kaasukahvan alle liukasteeksi. Kaikki tahmea, kuten öljy kerää kahvan alle likaa ja heikentää siten liukumista.

Pyörä muuten tuntuu jotenkin jopa tehokkaammalta, kun kaasu toimii herkästi.
    @, AT, RD07A
    Itse käytän vaijerin rasvauksessa seuraavaa tapaa:
    Vaijerista otetaan toinen pää irti, siihen pujotetaan n. 15cm pätkä kumiletkua, jonka saa tiukasti klemmarilla vaijerin päälle kiinni. Eli kumiletku menee pari senttiä vaijerin päälle ja loppu on siinä vapaana. Sitten tuiskastaan öljyä sinne kumiletkuun, usein on sattunut menemään tippakannussa olevaa moottoriöljyä, tai joskus jotain muutakin. Nyt kun kumiletku on täytetty öljyllä, siihen kiinnitetään risasta sisäkumista otettu rengasventtiili vapaaseen päähän, taas tiukasti klemmarilla. Ja sitten vaan turautetaan ilmaa renkaan täyttö truutalla niin johan livahtaa rasva läpi. Toimii yleensä hyvin myös pitkille a***n kässärivaijereillekkin.
    1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
    Mä käytin kaasuvaijerien talviherkistelyssä sellaista taktiikkaa, että ensin crc:tä vaijerin läpi niin kauan että tuli toisesta päästä pihalle. Perään paineilmaa, joka irrotti enimmät muovin sisälle jämähtäneet pölyt pois. Sitten vaan kärsivällisesti ruutalla moottoriöljyä perään kunnes tuli toisesta päästä ulos.

Ja isot pojat ovat sanoneet että jos on tefloni-sydämellä varustettu vaijeri öljyäminen pilaa sen.

Ainakin edesmenneessä kotarissa oli ko. vaijeri kun sellainen napsahti poikki ja sitä tutkiskelin. (Kytkin)
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
    Itse olen vuosikausia käytellyt seuraavanlaista konstia:
    Lampsit apteekkiin ja pyydät ostaaksesi tavallisen lääkeruiskun ja siihen niin paksun neulan josta moottoriöljy menee läpi. Öljyä ruiskuun ja ruiskusta vaijerin sisälle. Helppoa kuin heinänteko...
    Ite olen ja apteekista hakenu ruiskun ja sillä rasvaillu. Käy todella kätevästi.
    Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
    Ton öljyn ja WD.40:n/CRC 5-56:n välinen kompromissi on sitkostettu ketjuöljy spray muodossa eli CRC Adhesive lubricant. Tarttuu hyvin, tosin ainoo huonopuoli on että pölykin jossainmäärin tarttuu. Ja tämä on kysytty CRC:n edustajalta.
    "Ei se hae kauneutta,
    Ei tavoittele totuutta,
    Ei se pyri selittelemään selittämätöntä
    Sade joka kastelee lehdet"

A.W.Yrjänä
    Lainaa (sakuc @ Maalis. 31 2004,13:19) kirjoitti
    Ja isot pojat ovat sanoneet että jos on tefloni-sydämellä varustettu vaijeri öljyäminen pilaa sen.

Ainakin edesmenneessä kotarissa oli ko. vaijeri kun sellainen napsahti poikki ja sitä tutkiskelin. (Kytkin)
    Minullekin kauppiaani kertoi saman asian kun sitä tiedustelin. Sitä en tiedä, ovatko kaikki vaijerit jo teflonilla käsiteltyjä. Omassa Drag starissani kuulemma on. Ei rasvausta, vaan vaijerin vaihto sitten kun se liikkuu huonosti. Kestää kuulemma useita vuosia hyvänä. Saa sitten nähdä, kun ei vielä ole kokemusta asiasta.
    kotka
    Lainaa (Kaz @ Maalis. 26 2004,21:15) kirjoitti

Ilman työkaluja
    No perskeles kun tulee hyviä ideoita eli ei kun kokeilee
    (...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
    Tyhmä kysymys kenties, mutta saako sinne vaijerin sisään laitettua rasvaa ilman että purkaa sen vaijerin toisen pään esiin..? Pitäis hieman herkistellä kaasun palautusvaijeria, mutta kun ei näin hyvällä ilmalla viitsisi purkaa katteita ja tankkia pois paikoiltaan =)
    Kyllähän se öljy sinne menee, mutta ylimääräiset tippuu sitten sinne missä vaijerin alapää on kiinni -> sotkua. Jos laittaa reilusti, sitä tiputtelee kauan ja kun viimein kurkkaat sinne, on mukava pölytöhnä vastassa.
    Lainaa (HarriS @ Touko. 24 2005,09:51) kirjoitti
    Kyllähän se öljy sinne menee, mutta ylimääräiset tippuu sitten sinne missä vaijerin alapää on kiinni -> sotkua. Jos laittaa reilusti, sitä tiputtelee kauan ja kun viimein kurkkaat sinne, on mukava pölytöhnä vastassa.
    1000:sti kiitoksia salamannopeasta vastauksesta
    Mistäs sen saa tietää, että onko vaijerissa tuollainen teflon sydän?
    Miten tuo öljyäminen sen sitten oikein tuhoaa?
    Lainaa (Wanderer @ Huhti. 25 2006,17:10) kirjoitti
    Mistäs sen saa tietää, että onko vaijerissa tuollainen teflon sydän?
    Miten tuo öljyäminen sen sitten oikein tuhoaa?
    Varmaankin pyörän käyttöohjekirja jos se ei auta niin service manual.

Jälleenmyyjä tietää, ehkä.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
  21.  
    Lainaa (sakuc @ Maalis. 31 2004,13:19) kirjoitti

Taitaapi olla niin että jos vaijerissa on muovi/teflon putki sisällä niin rasvaus saa sen turpoamaan jolloin rasvauksesta on enempi haittaa kuin hyötyä.
    Tosin en ole aivan viimeaikoina joutunut vaijereita rasvailemaankaan kun ovatten hyvin toimineet, paitsi Guzzin kiekkamittarin vaijeri joka olisi pitänyt rasvata.
    Taivas saa odottaa