Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
    Ihana keli, reitti suunniteltu ja baanalle. Puolimatkassa hiljentäessäni huoltsikan pihaan pelästyin, kun en löytänytkään vaihteita. Tai siis vaihdevipu retkotti hervottomana ja sitä pidellyt pultti oli tiessään..

Fillarini oli juuri 100km sitten ollut huollossa (12000km). Huollon jälkeen olen taipuvainen ajattelemaan, että nyt on taas huolettomia kilometrejä edessä, näköjään ei todista mitään. Kuuluuko perus huoltoon millään tavalla tuollaisten asioiden, kuin vaihdevivun, pulttien kireyden tms tarkastaminen? Vai olenko laiminlyönyt omat velvollisuuteni kun en säännöllisesti käy jokaista mutteria pyörästäni läpi?

Toinen valituksen paikka tuleekin fillarin työkalupussista. Pyörässäni takaistuimen vieressä on pultit laukkutelineiden kiinnittämistä varten. Sattumalta kyseinen pultti sopi täydellisesti vaihdevivusta irronneen tilalle ensiavuksi. Ongelmana oli, että pultin päässä oleva kuusiokolo ja työkalupussissani oleva kuusiokoloavain ovat erikokoisia... Eikä pakissa ollut edes pihtejä tms vastaavaa jolla pultin olisi saanut auki. Näköjään täytyy tehdä hieman hankintoja..

Tästä onneksi selvisin todella ystävällisen motoristiherran avustuksella, jolta löytyi tarvittavat työkalut pultin irroittamiseen ja uudelle paikalleen kiinnittämiseen. Kiitos siitä! Pääsin takaisin kotiin ja huomenna taitaa olla edessä reissu pultteja ja työkaluja ostamaan.
    Honda Rebel125 -95 ~ CBF600s -05 ~ Suzuki GSX-R600 -06

Mitä useampi mutka sitä mukavampi matka
    Ainakin oman CBR600:sen huolto-ohjelmassa lukee juurikin 12000km kohdalla "Check the tightness of all nuts, bolts and fasteners."
    Kannattaa katsoa mitä oman pyörän huolto-ohjelmassa on mainittu tehtäväksi. Kyllähän tuosta valittaa voi, jos ne pultit olisi pitänyt tarkistaa. Vaikka eihän tuo mikään uutinen ole, että suurin osa merkkihuolloista on täysin luokattomia, eli edes huolto-ohjelmassa olevia kohteita ei tarkasteta/vaihdeta. Asiasta on täälläkin keskusteltu ja TM on tehnyt eri merkkihuolloille pistokokeitakin, kannattaa lukea. Ihmettelen kyllä, miten tuollainen toiminta saa jatkua, kyseessähän on ilmiselvä petos, jos sovittuja töitä ei tehdä.

Työkalupussin sisällöllä ei ole tarkoitus saada pyörää kokonaan palasiksi. Se on vain hätävara tien päällä. Yleensä sen avulla pääsee käsiksi kriittisimpiin kohteisiin kuten, akku, tulpat, renkaiden irrotus, jne. Kunnon työkalut ja momenttiavain kannattaa hommata jos meinaat itse pyörää laittaa.

Äh, niinpä onkin huoltokirjassa mainittu Pulttien ja muttereiden kiristys.. Kyllähän tuo väkisinkin laittaa miettimään, että mitä ne sen laskussa mainitun 1.9h on väsänny, kun ainoot konkreettiset työt oli öljyn ja suodattimen vaihto. Luulis noiden hoituvan max. vartissa vasemmalla kädellä.

Jos maksan huollosta 172€ (tonni mummonmarkoissa!!) niin olisihan se kiva että voisi luottaa ajokkiinsa kun sen pajalta saa. ..kele. Onneksi on huomenna aamulla aikaa käydä vähän kyselemässä ja ihmettelemässä..

Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että itse huollettu pyörä olisi varmemmin kunnossa, kun sellainen jonka huoltokirjassa on rivi hienoja takuuhuolto-leimoja

Aivan eli kun sen itse tekee niin se on hyvä. Jokainen tietää, että omat vehkeet tekee ihan eri ajatuksella kuin toisen, vaikka kuinka saisi rahaa siltä toiselta.
    Kukkakepeille
    Pakkotoisto.com
    Lainaa (staalo @ Huhti. 23 2006,21:14) kirjoitti
    Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että itse huollettu pyörä olisi varmemmin kunnossa, kun sellainen jonka huoltokirjassa on rivi hienoja takuuhuolto-leimoja
    Aivan takuulla olisi varmemmin kunnossa, jos työt tekisi itse, tosin leimat saa jäämättä. Toisaalta, mitä arvoa täydellisellä huoltohistorialla todellisuudessa on, jos pyörä saa merkkihuollossa vain valohoitoa?

Itse teetän huollossa vain sellaiset toimenpiteet, jotka vaativat kalliita erikoistyökaluja kuten, renkaan vaihto, ketjujen niittaus, takaiskarin huolto. Oikeastaan kaikki muu onnistuu helposti kotikonstein, jos vaan on aikaa ja intoa opiskella pyörän tekniikkaa.

Kokemusta on, kuten olen täällä aiemminkin maininnut. Minulla kerran yhden huollon jälkeen oli seuraavat viat:

1. Sivukatteen kaikki yläkiinnitys ruuvit (3) olivat unohtuneet laittaa takaisin kiinni (onneksi ei ottanut ajon aikana tuulta niin että olisi revennyt irti)

2. Kaasu ei palauttanut ollenkaan (vaijeri jätetty puristuksiin tankin alla)

3. Tyhjäkäynti liian suuri (no tämä on makuasia)

4. Jäähdyttäjän nesteet valui maahan yön aikana (huonosti kiristetty letkuklemmari)

että tällaista laatua
    Honda CBR1100XX
    Aika surullista luettavaa.. Onhan se varmaan tylsää huoltomiehen kurkistella niitä muttereita jotka 85% todennäkösyydellä on ihan fine, kun saman ajan vois käyttää paljon paremminkin.
    Mutta. Kun on kerran kyseiseen työhön itsensä järkännyt niin luulis, että olis edes jonkinlaista ammattiylpeyttä tai edes pomo kyyläämässä niskan takana.
    Miten tähän tilanteeseen vois oikeesti vaikuttaa? Ryhtyä urakalla soittelemaan alan lehtiin ja haukkumaan julkisesti huonoja huoltoja vai mitä? Pääsevät mielestäni liian helpolla kusettamaan kuluttajaa.

täälläkin niin huonoja kokemuksia ns.valohoidoista että nykyään esmes.merkkaan yhteen tai kahteen tulppaan pienen *
    merkin ja pyydän sitten viel ne vanhat tulpat mukaan...siis jos siinä ko huollos pitäs ne vaihtaa.
    justiinkin vajaa pari vkoa sitten *oli pärrä huollos...kaikki men hyvin ja arvioitu hintakin piti paikkansa....mutta sitten illalla rupes hymyilyttään kun rupesin kahtomaan tarkemmin mukaan annettua tsekkauslistaa ja huomasin kohdan
    ilmansuodatin---> X = tarkistettu!ei siinä mitään,ihan jees,paitsi että meikäläisen pärrän kohal aikas turha kurkkia kun siellä törröttää tehofilsu + sanoin
    pyörän sinne viedessä että sitä ei tarvii ziigata ja että homma on jo hoidettu....se teksti löytyy jopa työmääräyksestä.
    että näin,aina ei voi voittaa * * *
    04 Buell xb12s

Käy nyt ihmeessä liikkeessä aukomassa päätäsi. Jos huoltoon kuuluu pulttien ja mutterien kiristys niin vähintä mitä huoltoliike voi tehdä on uuden pultin laittaminen välittömästi anteeksipyyntöjen kera. Myös seuraava huolto puoleen hintaan kuulostaisi kohtuulliselta.

Jos liikkeen asenne ei miellytä niin laita tuonne risuihin ja ruusuihin palautetta kyseisestä lafkasta niin saadaan sana leviämään ja kusetettavat asiakkaat vähenemään ko. liikkeessä.
    Lainaa (staalo @ Huhti. 23 2006,21:14) kirjoitti
    Kyllähän tuo väkisinkin laittaa miettimään, että mitä ne sen laskussa mainitun 1.9h on väsänny, kun ainoot konkreettiset työt oli öljyn ja suodattimen vaihto. Luulis noiden hoituvan max. vartissa vasemmalla kädellä.

Jos maksan huollosta 172€ (tonni mummonmarkoissa!!) niin olisihan se kiva että voisi luottaa ajokkiinsa kun sen pajalta saa. ..kele.
    Tämä onkin mielenkiintoista. Jos itse olisin ostamassa käytettyä pyörää, en välttämättä pitäisi merkkihuoltoja itsetehtyjä parempana.
    Asiallisesti kirjatut huollot(pvm+km yms.) ja kuitit nesteistä+osista ajavat saman asian. Jos samaan kauppaan saa vielä käytetyn näköisen service manuaalin, aina parempi.

Koska takuuhuoltojen "laiminlyöminen" ei suoranaisesti vaikuita takuuseen, myös seuraavan pyöräni aion huoltaa kokonaan itse.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
    Noniin, kävin siis liikkeessä aamulla avautumassa työnjohtajalle huolistani. Kuulemma huoltokirjassa mainittu pulttien ja muttereiden kiristys tarkoittaa vain kriittisimpiä yksilöitä (jarrut, renkaat yms..) ja ilmeisesti tämä vaikdekiksin pultti lukeutuu sitten niihin miljoonaan muuhun, jotka huoltomiehen on mahdotonta tarkistaa käyttämättä siihen koko päivää.
    Hyllystä löytyi vielä sopivat osat ja pyörä laitettiin kuntoon veloituksetta. Ihan kohtuullista. Ja jäi vielä sellainen olo, että huoltani kuunneltiin ja voitavat asiat tehtiin ilman itkua ja hampaiden kiristystä.

Eli tämä tarina päättyi ihan hyvin, mutta taistelu valohoitohuoltamoita vastaan jatkuu!

Kyllä täälläkin tuo valohoito vituttaa. Minä kun olen ostanut pyörän ajellakseni enkä korjatakseni. Muut kasailkoon. Rahaahan siitä maksetaan että työt olisivat tehty. Mistäköhän tuo moottoripyörä huoltoja vaivaava alhainen työmoraali mahtaa johtua?

Ja luulisi tuon vaihdekiksin kuuluvan noihin mitkä tarkistetaan. Kuitenkin niitä osia pyörässä joita eniten käytetään.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08

m 72 projekti
    Lainaa (staalo @ Huhti. 24 2006,16:45) kirjoitti
    Noniin, kävin siis liikkeessä aamulla avautumassa työnjohtajalle huolistani. Kuulemma huoltokirjassa mainittu pulttien ja muttereiden kiristys tarkoittaa vain kriittisimpiä yksilöitä (jarrut, renkaat yms..) ja ilmeisesti tämä vaikdekiksin pultti lukeutuu sitten niihin miljoonaan muuhun, jotka huoltomiehen on mahdotonta tarkistaa käyttämättä siihen koko päivää.
    Vähän on selittelyn makua, että ei muka voida tarkastaa kun ei ehdi. Kyseinen pultti ei ole tietääkseni kovin vaikeassa paikassa ja ainakin haynesin oppaassa sen tarkastaminen vielä erikseen mainitaan. Samoin on erityisesti mainittu tarkastamaan seuraavien kiinnitys: sytytystulpat, öljyproppu, moottorin kiinnityspultit, jalkatapit, sivu- ja keskituki, etu- ja takaiskarit, kahvat, renkaat ja pakoputkisto. Osa kohteista vaatii ehkä katteiden tai takapyörän irroitusta, mutta ei sen pitäisi olla mikään syy jättää tarkistamatta tärkeää kohdetta. Väitän, että tarkistaisin edellä mainitut omasta pyörästä alle 30min, vaikka katteet ja takapyörän joutuu poistamaan.

Miettikääs nyt vähän sitä mekaanikonkin kannalta.. Oikeesti, se on ihan mahdoton ajatus, että kaikki pultit ja mutterit yms käytäis läpi. Kunhan kävis edes ne kriittiset, sekin on jo ihan hyvin.

Vaikka mä en merkkihuolloille mitään arvoa annakaan, niin pitää sitä vähän ajatella, miten se homma käytännössä menee. Kuinka moni täällä itse huoltavista käy kaikki pultit ja mutterit läpi, jos se lukee ohjelmassa? Ei taatusti kukaan.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
    Olen Tylyttäjän kanssa täysin samaa mieltä. On täysin mahdotonta tarkistaa kaikkien pulttien ja muttereiden kiristys, siten että joku maksaa sen laskun. Tulee nimittäin sen verran paljon tunteja että kukaan teistä, joka ei asiaa ymmärrä, ei maksa sellasta laskua.
    Vaikka itse en moottoripyöriä työkseni korjaakaan, vaan kuorma-autoja, tiedän että se on käytännössä mahdotonta tehdä kohtuullisin kustannuksin. Itse kun teen töissä huoltoja ja huolto-ohjelmassa lukee, tarkista kaikkien pulttien kireys ja kiristä tarvittaessa, voit olla varma että, jokunen pultti saattaa jäädä tarkistamatta, siihen kun ei yksi eikä kaksi päivää riitä, eikä ehkä viikkokaan. niitä pultteja on nimittäin satoja, ehkä tuhansia...

Olen kyllä sitä mieltä enemmistön kanssa että työnlaatu moottoripyörähuolloissa on luokattoman huonoa, mutta kannattaa kuitenki ajatella asioita järjellä.

En tiedä kyllä oliko Tylyttäjä tätä mieltä, mutta näin ymmärsin.
    Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä!!!
    Samaa mieltä kuin pari edellistä.
    Erään moponi käyttöohjekirjassa luki, että aina ennen ajoon lähtöä pitää tarkastaa pulttien ja mutterien kiinnitys, saattaa lukea nykyisessäkin, en muista. Monikohan tämän oikeasti tekee, noihin kirjoihin vaan on niin helppo kirjoitella käytännössä toteuttamiskelvottomia ohjeita.
    Lainaa (Gamma @ Huhti. 24 2006,22:14) kirjoitti
    käyttöohjekirjassa luki, että aina ennen ajoon lähtöä pitää tarkastaa pulttien ja mutterien kiinnitys
    Kai sen nyt tyhmempikin ymmärtää, että tällä tarkoitetaan kriittisiä osia, kuten jarrut ja pyöränripustukset. Eikä näitäkään joka kerta tarvi, vaan muun huollon yhteydessä. Järki käteen.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
    Lainaa (KMSwallower @ Huhti. 25 2006,14:36) kirjoitti
    Lainaa (Gamma @ Huhti. 24 2006,22:14) kirjoitti
    käyttöohjekirjassa luki, että aina ennen ajoon lähtöä pitää tarkastaa pulttien ja mutterien kiinnitys
    Kai sen nyt tyhmempikin ymmärtää, että tällä tarkoitetaan kriittisiä osia, kuten jarrut ja pyöränripustukset. Eikä näitäkään joka kerta tarvi, vaan muun huollon yhteydessä. Järki käteen.
    Mutta tuolla lausahduksella valmistaja pesee kätensä, kun moposta tippuu eturengas kesken ajelun ja sitten haetaan oikeudessa miljuunaa dollaria korvauksia.

br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
    Lainaa (Ahonen @ Huhti. 24 2006,21:17) kirjoitti
    Olen Tylyttäjän kanssa täysin samaa mieltä. On täysin mahdotonta tarkistaa kaikkien pulttien ja muttereiden kiristys, siten että joku maksaa sen laskun. Tulee nimittäin sen verran paljon tunteja että kukaan teistä, joka ei asiaa ymmärrä, ei maksa sellasta laskua.
    Tottakai hommassa pitää olla joku järki mukana, kysehän on siitä, mitkä pultit ja mutterit katsotaan kriittisiksi ja kuinka paljon aikaa voidaan uhrata. Olisiko esim.30min kyseiseen toimenpiteeseen liikaa 12000km välein suoritettuna? Siinä ehtii jo käymään läpi aika monta tärkeää pulttia. Rahassa 30min tekee n.20-30e. Ei sekään kuullosta oikein hyvältä, että hommaan käytetään 5min ja jätetään esim. takaiskarin kiinnitys tarkistamatta, koska se on liian työlästä. No, voihan olla, että ko. huolto ei pidä vaihekiksin kiinnitystä kriittisenä kohteena. Olisi silti kiva kuulla mitkä kohteet tarkastukseen sisältyivät.
  20.  
    Lainaa (Stobias @ Huhti. 24 2006,00:38) kirjoitti
    Aivan takuulla olisi varmemmin kunnossa, jos työt tekisi itse, tosin leimat saa
    vaikka vähän asian vierestä meneekin, niin eipä koskaan ole tullu negatiivista sanottavaa huolloista, vaikka en ole koskaan niistä leimoja saanutkaan. Kun säilyttää kuitit osista ja vähänkään näyttää siltä et homman hallitsee, niin ennemmin sen plussaksi lasketaan ku leima huoltokirjassa... Tai sit mulla vaan on käymyt hyvä mäihä

itse asiaan senverran et jatkossa varmaan tulee itsekkin seurattua vaihdepolkimen kiinnitystä ja ehkä ens kerralla voit ne öljytkin itse vaihtaa ja säästää sen 150e "pahanpäivän varalle"
    www.trackpunkracing.com