mites paljon sellaisia punaisia letuskoja saapi laittaa johdonpäähän ennenkuin alkaa sulakkeet paukkuu ja laturi hehkuu?
Tai paremmin jos levyssä on se 45-lediä, niin mitää wattimäärää se vastaa. Gixxerissä kun on vakiona 21/5W takalyhty ja ajattelin laittaa 2 tuollaisia ledilevyjä. Kestääkö?
ajattelin tässä sitten tuollaista pakettia * jarru/takavalo
GSX-R 1100 -93
Teho riippuu ledin tyypistä, mutta yleisesti ottaen tuollainen ledipaketti kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin vastaavan valotehon tuottava hehkulamppu.
Syy: led ei juurikaan lämpene käytössä, kun taas hehkulampun käyttämästä tehosta valtaosa muuttuu lämmöksi.
Uusi konsti on parempi kuin vanha Bussi.
niin, no sen mäkin olisin arvannut juuri noin, mutta lähinnä rupesi huolettaa että en liian isoa syöppöä tuonne takapeiliin änge - niinkuin virrankulutusmielessä. Ymmärtääkseni punainen väri olisi vähäruokaisempien ledien joukossa?(BigOne @ Maalis. 26 2004,12:56) kirjoitti
mutta edelleen, mitä wattimäärää tuollainen paketti mahtaa vastata hehkuun verrattuna?
GSX-R 1100 -93
Hehkulamppunahan sulla on siellä 5W parkille ja 20W jarruvalolle => 25W jarruttaessa
No tuossa LED-härdelissä 42 lediä lienee jaettu 6 ledin nippuihin => 7 nippua. Yksi noista nipuista syönnee virtaa n. 20mA (parkki), mutta lasketaan nyt vaikka 50mA mukaan (jarru) => koko paketti veisi 350mA, joka 12V järjestelmässä tarkoittaa 4.2W
Elikkäs tuo sun 42 LED:in härpytin ei missään olosuhteissa edes täydessä loistossaan (=jarruttaessa) vie enempää tehoa kuin nykyinen parkkipolttimo![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
12 volttiin ledille pitää laittaa n 500 ohmin vastus eli silloin yhden ledin virta U=RI -> I=U/R = 0,024A ->
Ja teho P=UI =0,288W
eli 5 wattia ledejä on 17kpl ja 21 wattia 73 lediä
eli aika rankasti saa niitä sinne kylvää ennen kun menee yli tosta rajasta
korjatkaa jos laskin jossain väärin *
edit: katselin tossa ledejä läpi ja uusissa näyttäis olevan etuvastukset 1kohm luokkaa joten noita ledejä voi laittaa tuplamäärän
Arrrvasinhan mä että tuollaisia valopäitä täällä on
Juuri tuollaista vastausta hainkin
kiitos
GSX-R 1100 -93
Siinä meni mehtään jotta LED:ejä voi laitta pieniin sarjoihin => vähemmän tehoa vastuksella hukattavaksi => LED:ien lukumäärän voi moninkertaistaa samalla tehomäärällä(Visa @ Maalis. 26 2004,13:11) kirjoitti
Esim. LED:n kynnysjännite on 2.0V ja se kytketään 12V järjestelmään. Pötköstä pannaan läpi se 20mA (0.020A) => 0.24W. Ja jos LED:n osuus tuosta tehosta on (2V*20mA) 0.04W, pitää vastuksella siis hukata 0.20W - typerää
Parannus: Laitetaan noita LED:ejä vaikkapa 5kpl sarjaan ja sille sarjalle vain yksi vastus. Samalla tavalla pötköstä läpi 20mA => 0.24W, mutta nyt LED:ien osuus onkin (5*2V*20mA) 0.20W, pitääkin vastuksella enää hukata 0.04W. Eikös kuulostakin huomattavasti fiksummalta![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Pakko vielä vähän sorkkia...
Tollanen ajoneuvokäyttöön tarkoitettu led (esim. Osram Topled) kuluttaa karkeesti 150-200mW, eikä niitä todellakaan tarvita tollasta määrää mopon takavaloon.
Tuossa esimerkkitapauksessa on 45 kpl mitälie-vinkuintialaisia ledejä, jotka varmaan kuluttaakin vähemmän.
Joka tapauksessa laturi kestää kyllä.
Uusi konsti on parempi kuin vanha Bussi.
Sain juur pikku-Hondaan uudet LED-takavalot ja jos oikein luin lamppujen lasista eli muovista niin teho on 2 W / 1 W kumpikin elikä aika vähän. Lamput on Louisin luettelosta ne pyöreät n. 50 mm halkaisijaltaan.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Enpä ookkaa lukenu näin paljoa teksitä vähää aikaa mistä en sit tajunnu vittuukaa.
No ei kai ihme ku oon vittu hölmö! Mut oli kiva lukee![]()
Suzuki GSX-R 750 SRAD -96