Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    mites paljon sellaisia punaisia letuskoja saapi laittaa johdonpäähän ennenkuin alkaa sulakkeet paukkuu ja laturi hehkuu?
    Tai paremmin jos levyssä on se 45-lediä, niin mitää wattimäärää se vastaa. Gixxerissä kun on vakiona 21/5W takalyhty ja ajattelin laittaa 2 tuollaisia ledilevyjä. Kestääkö?

    ajattelin tässä sitten tuollaista pakettia * jarru/takavalo
    GSX-R 1100 -93
  2. #2
    Teho riippuu ledin tyypistä, mutta yleisesti ottaen tuollainen ledipaketti kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin vastaavan valotehon tuottava hehkulamppu.

    Syy: led ei juurikaan lämpene käytössä, kun taas hehkulampun käyttämästä tehosta valtaosa muuttuu lämmöksi.
    Uusi konsti on parempi kuin vanha Bussi.
  3. #3
    Lainaa (BigOne @ Maalis. 26 2004,12:56) kirjoitti
    Teho riippuu ledin tyypistä, mutta yleisesti ottaen tuollainen ledipaketti kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin vastaavan valotehon tuottava hehkulamppu.

    Syy: led ei juurikaan lämpene käytössä, kun taas hehkulampun käyttämästä tehosta valtaosa muuttuu lämmöksi.
    niin, no sen mäkin olisin arvannut juuri noin, mutta lähinnä rupesi huolettaa että en liian isoa syöppöä tuonne takapeiliin änge - niinkuin virrankulutusmielessä. Ymmärtääkseni punainen väri olisi vähäruokaisempien ledien joukossa?

    mutta edelleen, mitä wattimäärää tuollainen paketti mahtaa vastata hehkuun verrattuna?
    GSX-R 1100 -93
  4. #4
    Hehkulamppunahan sulla on siellä 5W parkille ja 20W jarruvalolle => 25W jarruttaessa

    No tuossa LED-härdelissä 42 lediä lienee jaettu 6 ledin nippuihin => 7 nippua. Yksi noista nipuista syönnee virtaa n. 20mA (parkki), mutta lasketaan nyt vaikka 50mA mukaan (jarru) => koko paketti veisi 350mA, joka 12V järjestelmässä tarkoittaa 4.2W

    Elikkäs tuo sun 42 LED:in härpytin ei missään olosuhteissa edes täydessä loistossaan (=jarruttaessa) vie enempää tehoa kuin nykyinen parkkipolttimo
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #5
    12 volttiin ledille pitää laittaa n 500 ohmin vastus eli silloin yhden ledin virta U=RI -> I=U/R = 0,024A ->
    Ja teho P=UI =0,288W

    eli 5 wattia ledejä on 17kpl ja 21 wattia 73 lediä

    eli aika rankasti saa niitä sinne kylvää ennen kun menee yli tosta rajasta

    korjatkaa jos laskin jossain väärin *


    edit: katselin tossa ledejä läpi ja uusissa näyttäis olevan etuvastukset 1kohm luokkaa joten noita ledejä voi laittaa tuplamäärän



  6. #6
    Arrrvasinhan mä että tuollaisia valopäitä täällä on
    Juuri tuollaista vastausta hainkin

    kiitos
    GSX-R 1100 -93
  7. #7
    Lainaa (Visa @ Maalis. 26 2004,13:11) kirjoitti
    korjatkaa jos laskin jossain väärin *
    Siinä meni mehtään jotta LED:ejä voi laitta pieniin sarjoihin => vähemmän tehoa vastuksella hukattavaksi => LED:ien lukumäärän voi moninkertaistaa samalla tehomäärällä

    Esim. LED:n kynnysjännite on 2.0V ja se kytketään 12V järjestelmään. Pötköstä pannaan läpi se 20mA (0.020A) => 0.24W. Ja jos LED:n osuus tuosta tehosta on (2V*20mA) 0.04W, pitää vastuksella siis hukata 0.20W - typerää

    Parannus: Laitetaan noita LED:ejä vaikkapa 5kpl sarjaan ja sille sarjalle vain yksi vastus. Samalla tavalla pötköstä läpi 20mA => 0.24W, mutta nyt LED:ien osuus onkin (5*2V*20mA) 0.20W, pitääkin vastuksella enää hukata 0.04W. Eikös kuulostakin huomattavasti fiksummalta
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  8. #8
    Pakko vielä vähän sorkkia...
    Tollanen ajoneuvokäyttöön tarkoitettu led (esim. Osram Topled) kuluttaa karkeesti 150-200mW, eikä niitä todellakaan tarvita tollasta määrää mopon takavaloon.
    Tuossa esimerkkitapauksessa on 45 kpl mitälie-vinkuintialaisia ledejä, jotka varmaan kuluttaakin vähemmän.

    Joka tapauksessa laturi kestää kyllä.
    Uusi konsti on parempi kuin vanha Bussi.
  9. #9
    Sain juur pikku-Hondaan uudet LED-takavalot ja jos oikein luin lamppujen lasista eli muovista niin teho on 2 W / 1 W kumpikin elikä aika vähän. Lamput on Louisin luettelosta ne pyöreät n. 50 mm halkaisijaltaan.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  10.  
  11. #10
    Enpä ookkaa lukenu näin paljoa teksitä vähää aikaa mistä en sit tajunnu vittuukaa.
    No ei kai ihme ku oon vittu hölmö! Mut oli kiva lukee
    Suzuki GSX-R 750 SRAD -96