Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Olen menossa säätämään kaverin bandiitin venttiilejä. Tapahtuuko se tässä tapauksessa siten, että otetaan venttiilikoppa pois ja säädetään ikäänkuin h-autoissa yleensä? Siis nokka-akseli on näkyvissä ja säätö tapahtuu ruuveista *(nokat helppo pyöritellä oikeaan asemaan).

    Pyörällä on ajettu reilu 10000 km. Tuleeko mitään huoltotoimenpidettä mieleen samalle kertaa, joka kannattaisi tehdä? Vuosimalli on 2001. Entäs välykset?
    @, AT, RD07A
  2. #2
    No ihan ensinnä helpottaa huomattavasti jos on niihin neliökantaisiin säätöruuveihin sopiva työkalu. Niin ja ne välykset....imu 0,10-0,15, pako 0,18-0,23. Lisäksi tarvitset pienen momenttiavaimen venttiilikopan ruuvien kiristämiseen,
    ne neljä siinä sytytystulppien reikien vieressä 10Nm ja loput 8Nm. Ja lopuksi ei muuta kuin onnea matkaan.....
  3. #3
    Lainaa (juh@ @ Maalis. 25 2004,17:07) kirjoitti
    Olen menossa säätämään kaverin bandiitin venttiilejä. Tapahtuuko se tässä tapauksessa siten, että otetaan venttiilikoppa pois ja säädetään ikäänkuin h-autoissa yleensä?
    Toivottavasti ko. kaveri ei lue tätä...
    - vesku -

    "viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
  4. #4
    Lainaa (FXD @ Maalis. 26 2004,08:57) kirjoitti
    Lainaa (juh@ @ Maalis. 25 2004,17:07) kirjoitti
    Olen menossa säätämään kaverin bandiitin venttiilejä. Tapahtuuko se tässä tapauksessa siten, että otetaan venttiilikoppa pois ja säädetään ikäänkuin h-autoissa yleensä?
    Toivottavasti ko. kaveri ei lue tätä...
    Taisit ymmärtää asian väärin. Venttiilien säätö on tuttua puuhaa. Jutun juju on se, että huollossa ottavat ko. toimenpiteestä 76e. Minua kiinnosti lähinnä se, että onko keinuvipuakselit kiinni venttiilikopassa kuten joissakin Suzukeissa on (ainakin yksisylinterisissä). Tämä aiheuttaa sen että säätötoimenpide on huomattavasti työläämpi (säätäminen luukuista). Jos keinuvivut ovat kuin henkilöautoissa ikään homma on helppo. 76e on aivan liikaa tästä toimenpiteestä. Jos ovat kiinni kopassa, niin saavat minun puolesta tehdä säädöt huollossa.

    Kysyin asiaa sen takia kun täällä on niitä alan harrastajia pikaisesti tavoitettavissa ja ettei turhaan lähde matkan päähän selvittelemään asiaa.

    Kaveri oli selän takana kun kirjoitin, joten varmasti luki.

    Kiitos visulle huomioista.
    @, AT, RD07A
  5. #5
    Ei noita venttiileistä uudemmissa rivikoneissä mistään luukuista tarvitse ronkkia.

    Tuo bandiitti on kyllä senverran yleinen pyörä että sen tekniikkaa käsitteleviä sivustoja löytyy aivan varmasti useampia täältä internetistäkin pienellä vaivannäöllä.

    Jos ryhdyt hommaan niin muistathan varata matkaan myös moottorisilikonia ja uuden sytkäanturin kopan tiivisteen (jos siis aiot pyörittää moottoria kampuran päästä). Ja mikäli pelkkä tarkistus ei riitä eli venttiileitä pitää säätääkin niin kaasareiden synkronointimittaritkin olisi siinä tapauksessa hyvä olla.

    Ihmettelen muuten että kun et selvästikään ole venttiilien tarkistusta / säätöä koskaan tehnyt prätkän 16 venttiiliseen rivinelkkuun niin mihin perustat väitteesi että 76€ on siitä toimenpiteestä ammattilaisen tekemänä aivan liikaa?



  6. #6
    Lainaa kirjoitti
    Tuo bandiitti on kyllä senverran yleinen pyörä että sen tekniikkaa käsitteleviä sivustoja löytyy aivan varmasti useampia täältä internetistäkin pienellä vaivannäöllä.
    Juuri näin, mutta eikös tällaisen foorumin tarkoitus ole juuri se, että täällä voi kysyä neuvoa ja saada niihin kenties vastauksia? Olenko väärässä?

    Lainaa kirjoitti
    Ihmettelen muuten että kun et selvästikään ole venttiilien tarkistusta / säätöä koskaan tehnyt prätkän 16 venttiiliseen rivinelkkuun niin mihin perustat väitteesi että 76€ on siitä toimenpiteestä ammattilaisen tekemänä aivan liikaa?
    Saahan sitä ihmetellä. Kyseessä on vain oma henk. kohtainen mielipiteeni ilman sen enempiä perusteluja. Onneksi jokainen voi teetättää työnsä ammattilaisella haluttaessa.

    Milläkähän tavalla sylinterien lukumäärä vaikuttaa venttiilien säätötapaan!?
    @, AT, RD07A
  7. #7
    Lainaa (juh@ @ Maalis. 26 2004,17:17) kirjoitti
    Milläkähän tavalla sylinterien lukumäärä vaikuttaa venttiilien säätötapaan!?
    Eihän siinä mitään ihmeellistä ole. Välykset kerrottiinkin tuossa ylempänä.

    Pari huomionarvoista seikkaa: Konetta voi pyörittää vaihde päällä takarenkaasta, niin ei tarvitse sivukoppia aukoa. Kasatessa laita himppusen jotain tiivistemömmöä kopan tiivisteen "pattien" kohdalle, jotka peittävät nokka-akselin laakerilinjan poraukset. Tiivisteen välistä pursuava oranssi silikoni on harvinaisen törkeän näköistä.

    Kriittisin vaihe on kopan ujuttaminen takaisin koneen päälle. Vahdi erityisen tarkasti, että sytytystulppien montun tiivisteet pysyvät paikoillaan koppaa ujutettaessa, eivätkä tipu paikoiltaan.

    Eihän se konetta kummempi ole.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  8. #8
    Kiitoksia B12, juuri tällaisia huomiota kaipailinkin.

    "Milläkähän tavalla sylinterien lukumäärä vaikuttaa venttiilien säätötapaan!?" oli vain heitto siitä kun aiemmin oli mainintaa "16 venttilisestä rivinelkusta". Kun ei ihan uusia autoja ja moottoripyöriä ole minulle aikoihin siunaantunut, niin olen huoltanut/korjannut omat moottoripyörät ja autot viimeiset 20 vuotta itse.Taisi alkaa vuonna -82 Solifer Suzukin 80cc virittelyllä. Tehdessä oppii. Oman ruiskumitsun sähköongelmat olen joutunut teetättämään merkkiliikkeessä, josta on pelkästään huonoja kokemuksia (hinta/ammattitaito). Mielestäni liittimen vaihdosta 100e on liikaa. Vaimoke käytti VW Poloansa viimeisessä takuuhuollossa, seuraavan kerran öljyä vaihtaessani huomasin, ettei öljypropun avaamiseen tarvinnut avainta vaan se aukesi sormin!

    Jos sattuu löytämään todella ammattitaitoista työn tekijää alalta miltä tahansa (vrt. kyläseppä), on se kullanarvionen tieto nykyään. *
    @, AT, RD07A
  9. #9
    Lainaa (juh@ @ Maalis. 27 2004,15:17) kirjoitti
    "Milläkähän tavalla sylinterien lukumäärä vaikuttaa venttiilien säätötapaan!?" oli vain heitto siitä kun aiemmin oli mainintaa "16 venttilisestä rivinelkusta".
    Joo ja senpä takia en viitsinyt moiseen enää tarttua.

    Hämmästytti vaan nuo kommenttisi tyyliin "venttiilien säätö on tuttua hommaa" ja "76€ siitä on aivan liikaa" vaikka et ole juuri tätä kyseistä hommaa edes tehnyt etkä siis voi tietää paljonko siihen esimerkiksi kaikkine purkamisine ja kasaamisineen kuluu aikaa, tarvitaanko mahdollisesti erikoistyökaluja jne. Kuten varmaan hyvin tiedät niin tuollaisen venttiilien säätöhomman yhteydessä joutuu tekemään vähän muutakin kuin ronkkimaan rakotulkilla ja kääntelemään säätöavainta ja 10mm lenkkiä. Ja siihen muuhun menee yleensä vähintään puolet kokonaisajasta. Lisäksi tuossa banditissa kun on 16 venttiiliä niin niissäkin on tuota työtä tasan kaksi kertaa enemmän kuin siinä taunuksessa.

    Kokonaisuutenakaan tuo homma ei kyllä ole kovin vaativa mutta jos sen tekee kunnolla niin aikaa siinä palaa ammattimieheltäkin saati sitten harrastelijalta joten pidän mainitsemaasi veloitusta kyllä yhä ihan kohtuullisena. Mutta sehän on vain minun mielipiteeni jonka tosin sinusta poiketen pystyn tarvittaessa myös perustelemaan. Nuo antipatiasi ns. ammattimiehiä kohtaan jätän omaan arvoonsa, vastaavia kokemuksia löytyy varmasti lähes joka toiselta ja niistä saataisiin varmasti hyvinkin pitkä keskustelu aikaan. Ja haluan tähän selvennykseksi kertoa että en sitten muuten ole mp- tai autoalalla töissä mutta isoisäni oli kyläseppä ja hyvä sellainen

    Ja ettei mene ihan löpinäksi niin annanpa minäkin neuvon koskien koneen pyörittämistä: Jollei halua avata sitä sytkäpyörän koppaa ja pyöritellä kampuran päästä kuten "virallisesti" kuuluisi tehdä niin homma onnistuu takapyörän lisäksi vetoakselin päästä eli eturattaan mutterista. Ja myös startilla voi pyöräyttää koneen kohdilleen jos on herkät sormet...monet ammattimiehet tekee niin.
  10. #10
    Lainaa (visu @ Maalis. 27 2004,22:38) kirjoitti
    Lainaa (juh@ @ Maalis. 27 2004,15:17) kirjoitti
    "Milläkähän tavalla sylinterien lukumäärä vaikuttaa venttiilien säätötapaan!?" oli vain heitto siitä kun aiemmin oli mainintaa "16 venttilisestä rivinelkusta".
    Joo ja senpä takia en viitsinyt moiseen enää tarttua.

    Hämmästytti vaan nuo kommenttisi tyyliin "venttiilien säätö on tuttua hommaa" ja "76? siitä on aivan liikaa" vaikka et ole juuri tätä kyseistä hommaa edes tehnyt etkä siis voi tietää paljonko siihen esimerkiksi kaikkine purkamisine ja kasaamisineen kuluu aikaa, tarvitaanko mahdollisesti erikoistyökaluja jne. Kuten varmaan hyvin tiedät niin tuollaisen venttiilien säätöhomman yhteydessä joutuu tekemään vähän muutakin kuin ronkkimaan rakotulkilla ja kääntelemään säätöavainta ja 10mm lenkkiä. Ja siihen muuhun menee yleensä vähintään puolet kokonaisajasta. Lisäksi tuossa banditissa kun on 16 venttiiliä niin niissäkin on tuota työtä tasan kaksi kertaa enemmän kuin siinä taunuksessa.

    Kokonaisuutenakaan tuo homma ei kyllä ole kovin vaativa mutta jos sen tekee kunnolla niin aikaa siinä palaa ammattimieheltäkin saati sitten harrastelijalta joten pidän mainitsemaasi veloitusta kyllä yhä ihan kohtuullisena. Mutta sehän on vain minun mielipiteeni jonka tosin sinusta poiketen pystyn tarvittaessa myös perustelemaan. Nuo antipatiasi ns. ammattimiehiä kohtaan jätän omaan arvoonsa, vastaavia kokemuksia löytyy varmasti lähes joka toiselta ja niistä saataisiin varmasti hyvinkin pitkä keskustelu aikaan. Ja haluan tähän selvennykseksi kertoa että en sitten muuten ole mp- tai autoalalla töissä mutta isoisäni oli kyläseppä ja hyvä sellainen

    Ja ettei mene ihan löpinäksi niin annanpa minäkin neuvon koskien koneen pyörittämistä: Jollei halua avata sitä sytkäpyörän koppaa ja pyöritellä kampuran päästä kuten "virallisesti" kuuluisi tehdä niin homma onnistuu takapyörän lisäksi vetoakselin päästä eli eturattaan mutterista. Ja myös startilla voi pyöräyttää koneen kohdilleen jos on herkät sormet...monet ammattimiehet tekee niin.
    Niinpä juuri... Tuo Taunus vertaus oli aika hyvä.

    Pitääpä olla vähän varovaisempi lausunnoissaan...ja puhua vaikka säästä...

    Over and out *
    @, AT, RD07A
  11. #11
    tuotanoin... onko banditissa vielä ruuvisäätöiset venttiilit? ettei vain olisi palasäätöiset? olen ymmärtäny että banditissa käytetään samaa öljy/ilma-jäähdytteistä myllyä ku vanhoissa R-suzukeissa? Gixerissä ainakin muuttui venttiilit palasäätöiseksi 90-luvun alussa...
    www.trackpunkracing.com
  12. #12
    Lainaa (Slowrider @ Maalis. 28 2004,00:38) kirjoitti
    tuotanoin... onko banditissa vielä ruuvisäätöiset venttiilit? ettei vain olisi palasäätöiset? olen ymmärtäny että banditissa käytetään samaa öljy/ilma-jäähdytteistä myllyä ku vanhoissa R-suzukeissa? *Gixerissä ainakin muuttui venttiilit palasäätöiseksi 90-luvun alussa...
    Ei tehdä tästä väittelyä. Banditissa on 100% varmuudella ruuvisäätöiset venttiilit, piste.

    Tällaiset mutu-miehet aiheuttavat vain hämmennystä asiaa tuntemattomien parissa.



    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  13. #13
    Nyt kun itellänikin on ihka uus Iso-Rosmo, mitäköhän siitä "uskaltais" kysyä..? Tietoa ko moposta ei oo muuta kuin ett tähän vuodenaikaan sillä on vielä suht vilpoinen kulkea, tosin ajovarusteista riippuen. Kun nyt (toivottavasti) saan tässä kevään aikana mittariin enemän kuin eilisen jälkeiset 100 km, täytynee alkaa kyseleen seoksien rikkaammalle säädön ja vapaammin hengittävän vaimentimen tarpeellisuudesta...
    * Yamaha Tenere 700 -22
    * KTM 200 EXC -10
    * KTM 250 EXC-F -10
    * KTM 300 EXC Six Days -11
    * Husqvarna TE 450 -10
    * Yamaha YZ 250 -00
    * Suzuki Bandit 1200 GSF -04
    * Honda Transalp 600 -96
  14.  
  15. #14
    Lainaa (juh@ @ Maalis. 27 2004,23:30) kirjoitti
    Niinpä juuri... Tuo Taunus vertaus oli aika hyvä.

    Pitääpä olla vähän varovaisempi lausunnoissaan...ja puhua vaikka säästä...
    Ajoittain huumorini saattaa olla niin omituista että joskus tuntuu itsekin vaikealta ymmärtää sitä

    Tuo Tane kumpusi jostain sielun syövereistä esille varmaan sen takia että viimeisin omistamani auto jonka moottorista venttiilinvälykset säädettiin ruuveista oli kakslitrasen tanen padalla varustettu välikoppaesko. Myöhemmissä kotiloissa onkin sitten ollut palasäätö tai hydraulinen välyksentasaus.

    Eikä lausunnoissaan toki kannata olla varovaisempi, mutta jos kerran mielipiteitään kirjoittelee niin hyvähän se olisi niitä pystyä sitten jollain tavalla perustelemaankin. Ihan vaikka sen varalle jos joku mul**u paremman tekemisen puutteessa alkaa niistä vääntämään

    On se muuten kelejä joo pidelly, johtuu varmaan säästä.

    Myös over and out.