Hmm..hankala tilanne. Milläs nyt selittää kun pyörä ei radalla kulje? Aina pysty vetoamaan vanhaan ja pahasti alitehoiseen pyörään..Kyseessä siis -04 Honda Fireblade. 156hp ja 110nm vääntöä. Aika hyvin vanhalta ja kovasti kiusatulta pyörältä. Konetehohan tuossa on lienee n.180-190hp?
ProBikes:n penkki Jyväskylässä. Kannatti pieni matka ajella sinne. Paikallinen firma (Huolto-kaksikko, Jämsä) olisi veloittanut 150e tehovedosta, pojat Jyväskylässä teki saman homman 45 eurolla
Pyörässä siis tällä hetkellä Arrow putkisto, BMC putsarit ja PC3.
HRC nokat tuli jo hommattua, mutta meneeköhän niiden vaihdolla huonompaan suuntaan..tietty jos puristuksia nostaisi samalla..Jollain nämä talvikuukaudet on saatava kulumaan!
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Siis tuossahan on nimenomaan mitattu SAE-netto koneteho, normit ja kaikki on mukana dynolapyssa. Takapyörätehon eli mitä on mitattu ennen korjauksia saat kertomalla tulokset tuolla 0,899:llä joka dynolapussa seisoo. Eli konetehoa on SAE-netto normin mukaisesti 156hp ja 110nm, DIN-normin mukaan ilmoitettuna olisi vielä muutama kaakki vähemmän.
En tiiä kerkesitkö noita nokkia vielä laittaa paikoilleen, mutta noitten HRC:n nokkien kanssa pitäisi melkein aina käyttää jäykempiä venajousia ja hrc ecua/jotain vastaavaa rajoittimen nostoa varten, koska paras teho on vasta vakio rajoittimen jälkeen. Kannen porttaus ja pieni puristusten nosto voisi kanssa tehdä hyvää vähän riippuen mitkä HRC:n nokat on kyseessä.
Ei ehkä tehty samoja toimenpiteitä kuin tuo toinen tarjonnut firma.....on se tuo nuukailu vaan paha tauti....![]()
talven aikana lisäänty hummat. yosin rs-5 full, k&n ilmanpuhdistin. pyörä menny nyt 30tkm.
takaselta 114,39 hp ja 63,25nm.
IMG_3724.jpg
hontamies RR
Kevät huollon yhteydessä molemmat perheen pyörät penkitettiin. Molemmista tehonmittauksista on videokuvaa ja käppyrät lopussa.
Yamaha R1 -99 ajettu 39tkm. Takaselta 141hp 108Nm ja loppunopeus 273 https://www.youtube.com/watch?v=wvQDBNIJAYk
Honda CBR 900 RR Fireblade -94 ajettu 87tkm. Takrenkaalta 111 90Nm ja loppunopeus 269 https://www.youtube.com/watch?v=so440V6gzDU
Mitähän vitun toimenpiteitä tossa tehonmittauksessa sitten olisi pitänyt tehdä? Koneremontti ja katteiden maalaus vai..?
Jos toinen paikka ottaa 150e siitä kun vedetään sinkki kireelle pari kertaa ja toinen paikka tekee saman homman 45 eurolla, niin ei mun tarvi miettiä kumpaan menen. Jos on ökyrikas niinkuin tämä Karza vissiin, niin sitten voi käyttää ihan missä haluaa ja maksaa just sen mitä tekijä sattuu keksimään. Ite oon niin köyhä, että joudun vähän miettimään saatavan palvelun hinta-laatu suhdetta..
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
..ja jos mulla olis varaa ostaa Ducati 996 vittu, niin sit vittu vasta rikas olisinkin..![]()
Tätähän mä siinä yritin selvittää. Paikallinen yrittäjä on hinnoitellut toimintansa "hiukan" yläkanttiin. Ei ole kilpailua nääs..
Silläpä ei viitsinyt 150e maksaa tehokäyrästä, kun sen pikkuvaivalla sai sopivampaan hintaanTuolla Pro bikesilla oli palvelu sitä luokkaa, että helppo mennä uudestaan. Ja hinta tosiaan alle kolmasosa..
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
https://db.tt/yvf9bFDw
Cagiva Raptor 1000 -01 77tkm. 88kW @ 8300rpm ja 105 Nm @ 6700rpm
Mopokesä 24/7
Nyt: Cagiva Raptor 1000
Ex: Kawasaki Z750S -05
Yamaha R6 -04
Viritetyt vehkeet, osa II. Imuäänet koveni, ja hieman keskialueelle lisää ruttua. AFR kertoo, että alhaalla on laihaa. Osakaasuvedot kertoivat samaa tarinaa. Herra Gabriele Malara polttelee mulle uutta lastua. Ei mitään järkee...
2013 punainen (F255 lastu, Millen ilmaboksin sisääntulo, collector mod, Leo Vince slipari)
2014 musta (entiseen lisäksi avarrettu ilmaboksi ja erilaiset kiihdytyssuppilot)
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Yamaha antoi tällaset lukemat, kuulemma hyvät kusiaiselle
dyno_10052014.jpg
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Vedetty eri penkissä eli tulokset eivät ole mitenkään vertailukelpoisia..
Todellista 118hp R6R:n takarenkaalta tarkoittaisi supersport-luokan kilpurin tehoja. Dynojetin penkit on suuntaa-antavasti vertailukelpoisia, mutta niissäkin on eroja. Kaikki asiat vaikuttaa, mutta tommosen 5hp:n heiton saa aikaiseksi helposti. Dynojetin penkitkin näyttää muuten nekin yläkanttiin.
Omana mielipiteenä sanoisin että penkitystuloksella ei ole mitään tekoa ilman vertailupohjaa samassa penkissä tehtyihin vetoihin. Kohtuullisen vertailupohjan saa samassa penkissä vedetyn samanlaisen pyörän mittaustuloksista, mutta rengas, välitykset ketjut jne vaikuttaa nekin tulokseen huomattavasti.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tehohan ei sinänsä mitään onnea tuo, varsinkaan katupyörässä, vaan pointti on vääntö ja sitä kautta kierrosten funktiona nouseva teho, mikä on yhtä kuin käytettävä vetoalue. Eli sun koneessa se hyvä alue on noin 11-14krpm. Sen yli kierrättäminen on turhaa ja alhaalla ei ole oikein puheita kun ei ole vääntöäkään.
Tossa GSX:ssä vetolue on todennäköisesti parista tonnista rajarille. En käy kiistelemään kumpi noista on parempi, se on makuasia sano koira kun muniansa nuoli.
Itse olen useita pyöriä ajanut ja penkissä käyttänyt, sekä kilpureita että katupyöriä, paskoja ja vielä paskempia. Suorituskyky on aina subjektiivinen käsite ja se on kaikkea muuta kuin suurin penkitetty teholukema, varsinkin jos se tehdään ilman minkäänlaista vertailukohtaa. Tärkeämpää on moottorin optimointi kulloiseen käyttöön, muutosten dokumentointi ja käyrien vertailu. Ajatustasolla ton moottorin pitäisi katukäytössä vääntää alempaa ja kisakäytössä vetää ylemmäksi..
Toki pyörä kannattaa penkittää jos siihen tehdään jotain muutoksia tai säätöjä. Onpahan aina se vertailukohta vianetsinnässä ja saa soppapuolelta jonkun tiedon siitä on seokset alueella vai ei. Tosin tommoisen 0,5 ilmakertoimen ero menee helposti lambda-anturien hajontaan.
Mut joo, kivastihan se karjuu ja kotuullinen vääntökäyrä kusiaiselle. Ihmeellisesti noi sopat soutaa keskialueella, mutta olisko mittausvirhettä kun ei sulla vissiin ole lambdaplugia ja seos on mitattu putken päästä?
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Hieman OT, mutta eikös tuo ole kova tulos gsx 1400:lle, jos takapyörältä. Tehdashan taisi luvata 106hv moottoritehon
Omasta GSX1400:sta tuli Proboostin penkissä 119.2Hp/7290Rpm ja 128.5Nm/5840Rpm takapyörältä.
Putkisto vaihdettu ja PC paikalla, muuten vakio.
Tapahtumassa mitattiin myös muita pyöriä ja niiden arvojen perusteella penkki ei ollut optimistinen, ehkä pikemminkin pessimistinen
ps. PC on paikalla ekosäätöjä silmällä pitäen, vaikutus max. tehoarvoihin on mitätön.
![]()
Viimeksi muokannut: möhkis; 18.05.2014 klo 20:51.
GSX 1400
Juu, eihän tuossa mopossa mitään tapahdu alakierroksilla, alkaa heräillä jossain 8000 kantturoillaSeosten mittaus ei ole luotettava. Tuossa oli kyseessä penkitystapahtuma joten isolle nysväämiselle ei ollut aikaa ja seokset mitattiin putken päästä jota koristaa vähän hankalan kokoinen ja muotoinen slipari. Mitään säätöjä tuossa yhteydessä ei myöskään tehty. Josko sitten syksymmällä uudet vedot säätöineen kaikkineen
![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tietääkö joku, että tekeekö Toijalassa Haaralan Topi vielä penkityksiä / säätöjä?
Joskus pari vuotta sitten käytin Topilla silloisen 10R:n ja homma toimi hienosti.
R1 --> ZX-10R --> 690 SMC --> ZX-10R --> FS 570 --> Hayabusa
Kävin penkittämässä oman K1300S:n..
Sitä ennen toki siihen asennutin Akran "kokoputken" hiilikuitusliparilla, vaihdettiin K&N vapaavirtaussuodattimet, pistettiin PC5 kiinni ja säädettiin kone kohdilleen.
Lopputulemaan pitää olla tyytyväinen: Takapallolta mitattiin 168,8hv konetehon ollessa tällöin n. 196hv. Kuva tuossa liitteenä. Kardaani aiheuttaa melkoisesti tuota tehohäviötä.. Joka tapauksessa pyörän luonnetta saatiin enemmän sinne suuntaan mitä haettiin, käytös meni sulavammaksi ja ajettavuutta voisi kuvailla adjektiivilla kevyempi. Kulutuskin tippui kivasti 0,4 - 0,5l / 100km.
- < With great power comes great responsibility > -
Ei riemulla rajaa kun RäRRällä ajaa
GSF 1250 Bandit '12 LeoVince sliparilla killeri paikallaan. Kaksi viimeistä vetoa paperilla. Laajasti tarjolla oleva vääntö tekee tekee ajamisesta vaivatonta.
![]()