Eilen huomasin vilkuissa kummallisen vian, olin kääntymässä oikealle ja huomasin vilkkujen räpsyttävän samalla vauhdilla, kuin olisi polttimo palanut (kumpikin polttimo on kunnossa). Seurailin vilkkujen toimintaa ja villkumistahti vaihtelee normaalin ja "palanut-polttimo-vauhdin" välillä, jarrua painaessa vilkkumisvauhti kiihtyi.
Eli onko nyt sitten mennyt vilkkurele, jännitteensäädin, vai olenko vain tulossa hulluksi..?
ollut sama "vika" edellisessä mopossa syy oli poltimon "perseessä"
oli tärinä syönut montun joka oli hapettunut ,eli se tina mötikkä
oli vian aiheuttaja.
Olet tullut hulluksi...
Toinen selitys voi olla maadoitusvika, eli jostain syystä maadoittaa jarruvalon kautta. Katsopa vilkkuuko jarruvalo kun painat jarrua vlilkun ollessa päällä.
Jovain sanoi näyli
Maavika ehkä kylläkin, mutta ei se mitenkään "jarruvalon kautta maadoita"(gsp @ Heinä. 29 2005,14:25) kirjoitti
Eli kun puhutaan maaviasta, sillä yleensä tarkoitetaan maadoituksen huonoa kontaktia, esim. hapettunut => suuri resistanssi. Nyt jos jarru- ja vilkkuvalo on maadoitettu tuon saman pisteen kautta, aiheuttaa jarruvalon kautta kulkeva virta tuohon kontaktiin häviön x, jota sitten syttyvä vilkkuvalo lisää arvoon x+y. Tällöin jarruvalo saa yksinään jännitteen akku-x ja vilkun palaessa akku-x-y = pienempi => jarruvalo vilkkuu "ristiin" vilkun kanssa (vilkun syttyessä jarruvalo himmenee)
Vian voi korjata vain pienentämällä tuota maapisteen vastusta = putsaamalla kontaktin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tarkoitin sitä, että jos maa on jarruvalosta kokonaan poikki, niin näissä nykyisissä helkutin monimutkaisissa virtapiireissä valo voikin hakea maan jonkin toisen, samassa virtapiirissä olevan laitteen kautta.
Eniveis, siitä oltaneen yhtä mieltä että maat kannattaa nyt ensin tarkastaa.
Jovain sanoi näyli
Tätä pelkäsinkin, piti vain saada varmistus...(gsp @ Heinä. 29 2005,14:25) kirjoitti
(Tarkastan polttimot ja maadoitukset, kunhan tästä selviän ja saan vaihdettua ehjän vilkun särkyneen tilalle)