Mistä vois johtua että kaasu ei palaudu takaisin, onko mahdollista että joku sydeemi olisi vahingoittunut kuljetuksen aikana kun sidoin liinat kahvojen kautta??
Oisko kahvakumi liikahtanu hiukan ja jumittaa? Tai sit mahdollista on, että on liikahtanu koko systeemi niin, että palautusvaijeri on irti..eli perehdy hiukan sen kaasukahvan anatomiaan ja pistä palikat paikalleen.
Joudut purkamaan kaasukahvan. Kaasukahvantuppi halki tai jopa itse kahva tupen alta vääntyny. Onhan vaijerit kondiksessa ja öljytty.
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
vai niin, taitaa olla parempi että jätän homman sellaselle joka sen osaa..Pystyyks sillä silti ajaa ihan normaalisti, et siitä ei ole mitään haittaa, meinaan et kohta kymppitonnin huolto edessä ja voisivat samalla kertaa tsekata myös ton..
Pystyy sillä, kunhan muistaa vaan ajaessaan kääntämällä palauttaa sen kaasunEi mulla ainakaan omaan mopoon mitään ongelmaa tuosta tullu, kun yhden huolimattoman asennuksen seurauksena hetken ajoinkin palauttamattomalla kaasulla.
Kuulostaapa vakavalta! oiskos se ny ihan vaan kuljetuksessa noin pahasti menny? Veikkaisin kyllä tota peten esittämää kumin liikahdusta... Ei muuta kun kumi kohilleen ja pientä herkistelyä CRC:llä tai vastaavalla, ite ainaki koittasin ensiavuksi jotain tommosta ennen suurempia projekteja *(Petsku @ Maalis. 23 2004,21:27) kirjoitti
![]()
Hei juu ja elämänuraa, sukat kuin peltiä housussa kuraa...
Kaasun palauttamattomuutta esiintyy melkein joka syksy ja sitä ei edes aina heti huomaa. Meikäläisellä homma on tähän asti ratkennut yksinkertaisesti vaijerin säädöllä. Eli säätömutteria hiukan kireämmälle niin homma pelittää. Aina on tosi olematon säätö riittänyt. Ilmeisesti vaijerit ehtii venyä kaudessa sen verran ettei enää loppukaudesta palauta. Varsinkin jos ne on aina kireällä ajossa.
Muista kiristäessä, että kaasukahvaan pitää jäädä varaa liikkua aluksi 2-3 mm 'tyhjää'.
-kimmoa-
Siis oliko tässä nyt ongelmana, että kierrokset ei laske vai että kaasukahva ei palaudu.
Muuten tuo, että kiristys parantais palautumista kuulostaa oudolta. Eikös se systeemi kuitenkin jousivoimalla palaudu vaikka koko palautusvaijerin poistais..
TL1000R
tefloniytimellä olevia vaijereita ei välttämättä kannata rasvata.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
kahva ei palaudu normaaliin tapaan, eli kierrokset jää huutamaan kun väännän kahvasta ja lasken kätöseni irti.(ZR-7herwood @ Maalis. 24 2004,16:13) kirjoitti
Niin voihan toi johtua siitä vaijerin säädöstä. Kokeiles kierrellä sitä säätömutteria, joka löytyy ainakin thundercatissa siitä virtalukon ja mittariston välimaastosta. Kumi vaan rohkeesti pois päältä ja säätämään.
Honda VTR 1000F
Omassa mopossa oli sama ongelma loppukaudesta, sillä kesän mittaan vaijerin ja suojakuoren väliin menee paljon pölyä, vettä, mitä ikinä... ja vaijeri jämähtää hissuksiin.
Crc-kylpy terästettynä paineilmalla ja lopuksi öljyä perään niin vaijerin pitäisi alkaa liikkua. Toinen syy liikkumattomuuteen voi olla muutama katkennut säie jotka kinnaa. Siinä vaiheessa homman lääkitsee vain uusi vaijeri.
Molemmat tuli tehtyä, ensinmainitulla konstilla parannettiin kaasu ja jälkimmäinen tepsi kytkimeen. Taas maistuu meno!
Tostahan säädetään vain kahvan välys, vaiko eikö, mitähä?(domus @ Maalis. 24 2004,21:26) kirjoitti
Siis jos kaikki osat on kunnossa ni ei tuolla voi olla merkitystä.
Mun mielipide. Paitsi tietty jos se on jotenkin paskana tai siellä on sitä välissä.
TL1000R
Kahvakumit tuppaa liukumaan joskus ulospäin, eli kanittavat tankopainoa vasten. Kätevä tapa liikutella kumia on puhaltaa kumin alle paineilmaa, jolloin kumi "kelluu" kaasukahvaholkin päällä.
Ainakin omassa catissa kun tuosta säätä välyksen "riittävän" pieneksi, niin kahva ei enää palaudu kunnolla. Näin mä muistelisin kun syksyllä välystä sopivaksi säätelin.(ZR-7herwood @ Maalis. 24 2004,22:01) kirjoitti
Honda VTR 1000F
Tää kahvan palautumishomma koskee just näitä kahden vaijerin systeemejä. Näissä pelkkä jousi ei aina riitä palauttamaaan vaijereita tai varmaan riittää jos ottaa palautusvaijerin pois. Mutta silloin kun molemmat vaijerit on paikoillaan ja säädöt on riittävästi pois paikoiltaan niin varmasti ei palauta.(ZR-7herwood @ Maalis. 24 2004,16:13) kirjoitti
Jokatapauksessa ei kannata heti lähteä aukomaan kahvoja ja irroittamaan vaijereita vaan ensin kannattaa katsoa toi säätöjuttu ja se onko irtosoraa tms. tupen ja katkaisijahässäkän välissä. Jos homma tulee säädöllä kuntoon niin sitten homma bueno. Jos ei niin sitten saattaapi olla säikeitä poikki tai jotain muuta täällä esitettyä. Toi säädön kokeilu on n. puolen minuutin homma jos on ennen harjoitellut ja ekakertailaiselta kahden.
Minkästakia muuten niissä on kaksi vaijeria kun yhdelläkin tulisi toimeen? Jopa yksipyttyisissä enskoissa löytyy 2 vaijerin sydeemejä. Näin pika-ajattelulla kehittelin pari. Ei tarvita niin jäykkää jousta kun laitetaan 2 vaijeria -> ei tule kuskille jännetupin tulehdusta kahvakäteen kun ei tarvitse kääntää kaasua naama punaisena. Luulisi vielä, jos koneessa useita kaasareita niin ne pysyvät paremmin synkassa kun käytetään kevyempää palautusjousta. Mutta onko muita syitä?
-kimmoa-
"Minkästakia muuten niissä on kaksi vaijeria kun yhdelläkin tulisi toimeen? Jopa yksipyttyisissä enskoissa löytyy 2 vaijerin sydeemejä."
-Mulla ainakin se toinen vaijeri on palautusvaijeri. Eli ei varmasti jää kaasu päälle huutamaan!
Eiköhän enskoissa ole sama juttu.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Suoravetoisissa kaasareissa PITÄÄ olla 2 vaijeria. Siinä availlaan ja suljetaan luistia suoraan vaijerilla. Tuota toista vaijeria tarvitaan luistin alas vetämiseen, etenkin kovassa moottorijarrutuksessa tahtoo voimakas alipaine estää luistin palautumisen alas huolimatta jousen vetovoimasta. Tietysti on suoravetoisia yhdelläkin vaijerilla, mutta silloin palautusjousikin on aika järeä, eikä sellaista ole kiva käyttää.
Alipaine kaasareissa riittää yksikin, se kun availee vaan läppää auki kiinni ja luisti nousee imutarpeen mukaan alipaineella.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
mulla auttoi kun säädin vaijeria, vähän kaasukahvan jälkeen on semmonen kiristys mahdollisuus toisessa vaijerissa ja se oli liian tiukalla niin löysytin hiukan ja nyt pelaa kun unelma! pyörässäni on myös kaksi vaijeria ja alipaine kaasarit mut se toinen vaijeri on ilmeisesti vaan kahvan palauttamiseen koska on samassa laipassa kiinni kuin toinen vaijeri, vai toisella puolella!
jeah!