Oppia ikä kaikki!
Org Shopin tunnukset oli hävyksissä, niin kävin tossa ostamassa huoltovapaan akun, joka piti saada just ja heti. YTX14-BS latausmetodi lukee nyt kannessa. Piti ettiä DIN 51214 akku ja tommoseen törmäsin. Tarpeettoman arvokas, mutta vastaavasta on käsittämättömän hyvät kokemukset.
Olen edelleen näiden latausmetodeista nyt aivan pihalla. Tämä kertoo latausvirraksi jopa 14 A, 0,5 h. On se hämmästyttävä laturi, jolla tota keittäis, jos 14 A pitäisi saada meneen. Kukahan moista on askarrellut?
Totahan ei ny tartte latailla, mutta ilmeisesti sulfidoituminen on näiden kanssa sen verran isompi juttu, ettei akkua todellakaan kannata jättää vajaakapasiteetissa seisomaan. Akkumiehet, valistakaa vähän! Luulis vetyä irtoavan
ja kuka myy ORG’ille akut???
... jotain piti muistaa
Nuo huoltovapaat akut myydään yleensä kuivina ja hapotetaan joko itse kotona tai sitten ostettaessa. Näin ne säilyvät hyvin ja ovat heti hapotuksen jälkeen käyttökunnossa. Tosin vasta joidenkin tuntien päästä täydessä timmissä. Niitä ei siis tarvitse ladata erikseen ostettaessa.
Ja mitä tuohon laturin virtamäärään tulee, niin eipä tuo 14 ampeeria ole juuri mitään kun kyseessä on kuitenkin vain about 14 voltin jännite. Siitähän tulee vain vajaa 200 wattia, mikä ei todellakaan ole paljoa. Onhan noita starttiboostereita, jotka antavat satoja ampeereja virtaa, kuin myös hitsauskoneet. On se 14 ampeeriakin tosin sen verran paljon, että jos sen akun unohtaa laturiin pitemmäksi aikaa tuolla virralla, niin ei välttämäti hyvä heilu. Mutta sen takia siinä lukeekin se latausaika tuolla virralla. Ja jos ei tuollasita laturia löydy, niin hätä ei ole vielä kädessä.
Siinä akussa uskoisin lukevan myös toisen arvon latausvirralle. Se on sitten sellainen hidaslataus vaihtoehto. Olettaisin, että luokkaa 1 ampeeri ja 7 tuntia olisi tuo toinen vaihtoehto. Lataa sitten sen mukaan tarpeen tullen... onnistuu tavallisella autolaturillakin.
Tuosta virrasta vielä, että tuollainen laadukkaana pidetyn valmistajan suljettu moottoripyörän akku, kapasiteetiltaan 14 Ah:n luokkaa, kykenee antamaan starttivirtaa muistaakseni reilun 500 ampeeria. Siinä on piuhat kovillaNormaali, avoin, tunnetun, halpana pidetyn jälleenmyyjän merkkiakku taas samassa testissä pukkasi vajaan 200 ampeeria tuohon samaiseen mittariin. Että on niissä akuissa eroa. Minä kun luulin olleeni fiksu ja päässeeni halvalla. Nyt se ensiksi ostettu halpa, avoin akku makaa tuolla varastossa käyttämättömänä. Ja halvaks taas tuli säästäminen
![]()
Kyseisen akun on valmistanut Varta ja sen on Reliatecille toimittanut Tokimoto. Starttivirtaa tuosta 14Ah akusta irtoaa 220A
Mitä tulee lataamiseen, niin tuo mainittu 14A lataus linee se maksimi jonka akku vielä kestää. Mitä rauhallisemmin sitä kuitenkin latailee, sen enemmän se siitä tykkää - ihan kuin olisin kuullut jostain ihan toisesta asiasta joskus hiukka samaa sanottavankirjoitti
Sen verran unehtu sanoa että itse hommasin vastaavan Vartan 8Ah akun pyörräni viime kesänä ja nyt on hiukkamiten tuo on pyörästä irrallaan virtansa talven aikana säilyttänyt - otetaan äärimmäisen pienestä itsepurkautumisesta mittaa
Mutta mitä tulee starttiin, niin kyllä tuo uusi Varta tosiaan pyöritti starttia ihan toiseen malliin kuin vanha ja väsynyt Yuasa
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
STD: 1,4 A, 5-10 h
Myönnän, että en heittänyt täysin selkokieltä, mutta olin –ja olen edelleen syvästi hämmästynyt tästä. Mulla on tollanen samanlainen 51214 ollu Suzukissa –ja se on ny tapettu. Se sulfidiongelma on hoitanut sen kapasiteetin niin rajalliseksi, etten viittiny enää leikkiä. Akku on seisonu tyhjänä joskus liian kauan. Jos mulla olisi ollut laturi, jonka jännitettä olisi voinut nostaa riittävästi, olisi niitä sulfidirakeita saanu ehkä hienonnettua, eli töräytettyä ton suuremman latausvirran..
Akulla on sisäinen vastus, joten kun latailin normaalilla autolaturilla, niin napajännite on alkuun puretussa akussa ennen latausta about 10,5 V (ennen latausta). Laturi kiinni: jännite n. 13,4 V ja latausvirta aluksi noin 3 A. Se laskee siitä suht äkkiä noin 1 A:iin. Kun vaihtaa normaaliin mp-laturiin, malli Biltema (latausvirta, max 500 mA), niin napajännite on aamulla, n. 10 tunnin jälkeen n. 15,4 V laturi kiinni ja tietysti 13,2 V se irti, eli sillä kapasiteetilla, joka akussa vielä on, se on ”täysi” (6x2,2=13,2 V).
Arvo, jossa vety kaasuuntuu, on jotain alle 16 V. Niinpä mietin, millä he…tin jännitteellä ne kamaa akkuun työntää, jos ne saa sen ottaan 14 A???
Mun akku on kaukana muuten Vartasta ja Tokimostakin, kun ei tullu ORG'in kautta. Tämä on saksalaista akku-arkkitehtuuria
Jatkelempa vielä edit’illä löytämääni akkuvalmistajan teoriaa:
Constant voltage: 14,4 V at 20 ºC, current max 3,5 A, 12-24 h
High Speed voltage 14,4 V at 20 ºC, current max 14 A, 6-8 h
Melko kiinnostava on toi teoria, että sisään menis noita ampeereja, mittausteknisesti en tätä ihmettä nähny
... jotain piti muistaa
No juu... tokkopa sinne samalla jännitteellä sen enempää noita elektoneja saa sisään sullottua kuin mitä sinne vapaaehtoisesti menee. Ainoa keino lienee nostaa jännitettä. Se vedyn kaasuuntuminen ei liene kiinni jännitteestä vaan lämpötilasta? En kyllä asiaa varmaksi tiedä, mutta näin voisi kuvitella. Eli pikalataus tapahtunee sitten vaan raa'asti isommalla jännitteellä valvotuissa olosuhteissa. Ja jos se vedyn muodostuminen olisikin kiinni jännitteestä, niin varmaankin kennojännitteestä, joka ei tietenkään ladatessa nouse yli sen vaarallisen kynnyksen, koska akku pitää irroittaa latauksesta ennen sitä. Uskoisin ja luulisin. Ja myönnän kyllä, että ensimmäinen viestisi oli hiukan vaikeaselkoinen![]()
Tuo lataushomma on todellakin hauskaa luettavaa. Aina varoitellaan käyttämästä auton akkulaturia, koska "siitä tulee 6A ja pyörän akkua ei saa ladata yli 1A". Asia mikä näyttää unohtuneen on todellakin tuo akun sisäinen vastus. Jollakin parin voltin jännite-erolla sinne ei todellakaan mene sitä virtaa kovinkaan paljoa, vaikka virtalähteenä olisi 500A hitsauskone.
Homma on helppo tajuta vertaamalla vesiputkistoon. Oletetaan, että putki on sähköjohto ja vastus on suutin. Paine on jännite ja vesimäärä sähkövirta. Tietun kokoisen suuttinen (vastus) läpi ei virtaa tiettyä määrää enempää vettä tietyllä paineella, vaikka se vesi tulisi kuinka suuresta pumpusta (virtalähde). Ainoa tapa lisätä veden määrää (sähkövirta) on lisätä painetta (jännite) tai isontaa suutinta (pienentää vastusta).
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Vesiputkijuttusi on pedagogisesti esimerkillistä fysiikan lakien havainnollistamista.
Lähestyin hommaa kuitenkin empiristisesti. Pistin hetkellisesti molemmat laturit rinnakkain lataamaan. Napajännite nousi lähes 16 V:iin. Koska vain toisessa laturissa oli ampeerimittari, ei todellisesta latauksesta voi kunnolla mitään päätellä. Koska kuitenkin latausnapajännite nousi, teoria kiinnosti entistä enemmän, mutta mulla oli vaan yleismittari, enkä viittiny virittää sitä latausvirtapiiriin. Laturien teholla vaikuttaa siis olevan merkitystä(jännite 13,4->n. 16 V?!)
Todellista ongelmaa ei enää ole, koska ostin ton uuden akun, mutta jatkossa todellinen tietous tästä akkuteknologiasta olisi kiintoisaa. Hinta oli kanssa edullinen: 65 egee.
... jotain piti muistaa
Omassa ( kawasaki w 650 ) aivan samanlainen Varta YTX 14-BS akku. Pyörä vm 2000, ajettu huikeat 5500km ja kolmas akku menossa... Kun kävin tekemässä pyörästä kaupat tammikuussa, niin ei startti inahtanutkaan, onneksi on kampi kyljessä...Myyjä harmitteli kun "huollon pojat unohtaneet ladata akkua". No eipä se lataus paljoa auttanut sitten kotonakaan, ei siihen mitään virtaa mennyt. Soitin liikkeeseen ja myyjä sanoi että pyörään vaihdettu uusi vartan akku liikkeessä 6kk sitten, "soita akun myyneeseen liikkeeseen (akkuliikkeen tarra akun kyljessä), siinä on vuoden takuu". No soitto liikkeeseen ja neuvottelua...saan uuden akun takuulla, vaikka väittikin että pyörissä takuu on ajokauden mittainen(?). Kuulema noita vartan akkuja menee päivittäin taakuuseen parisenkymmentä, aika huikeita lukuja yhden liikkeen osilta.
Kun nuo akut näyttävät olevan niin suolaisen hintaisia, niin mahtaakohan tuolle huoltovapaalle akulle löytyä normaaliakkua korvikkeeksi jatkossa? Kokonsa puolesta en normaaliakuista korvaajaa löytänyt...
Onko kellään kokemuksia eri akkujen välisistä laatueroista?
Jos vaikkapa vertailee Yusa, FB ja Vartan akkuja keskenään, niin minkä ottaisitte? Puhumatta halppismerkeistä....
"THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
No kuten tuolla aiemmin sanoin, mulla Yuasa vaihtui viime kesänä Vartaan. Unehtu vain mainita että Yuasa oli alkuperäinen, tehty -91(kawaboy @ Maalis. 22 2004,17:57) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ja eilen sitä sitten piti mennä Vartaa tarkastelemaan talven jäljiltä - napajännite 6V pintaanJa vieressä möllötti kaatikselta pelastettu auton akku, Varta sekin
jonka napajännite oli 12.4V ja tuolla on sentään pyörää talven aikana muutamaan kertaan startattukin, fillarin oman akun vain möllöttäessä paikoillaan, kaapelit irti
Noh mp-akulle laturia peliin (virtaa meni ensialkuun mittarilla tarkistettuna 0.7-0.8A) pari tuntia ja napajännite palasikin nätisti yli 12V. Lisälatausta siis tarvittiin ja kytkin Vartat rinnakkain laturiin kiinni yöksi. Aamulla napajännite laturin perässä 14.5V = OK, laturi irti, 10min oottelua ja akkujen mittaus. Autoakku 13.2V = täysi, mp-akku 12.8V
Eli tästä pikkuhiljaa hiipii aatokset mieleen Vartan mp-akkujen "laadusta"
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Joku oletti, että mulla oli Vartan akku: ei oo. Mulla on kyllä kolme samanlaista, suljettua ”huoltovapaata” akkua, kun toi Vartakin näyttää kuvassa. Siis rakenne on identtinen.
Näiden akkujen ”ongelma” on ilmeisesti se, että näitä ei pitäisi jättää pitkäksi aikaa seisomaan ilman ylläpitolatausta. Sulfidoituminen levypinnoille on näissä ominaisuus. Sulfidirakeiden hajoittelu tarvitsee sitten sitä alkukeittelyä suuremmalla latausvirralla (ja siis jännitteellä). Tähän ei normaalilaturit pysty. Jos elektrolyysiä taas ei tehokkaasti saa käynnistymään, on akun kapasiteetista merkittävä osa menny, vaikka jännitteet olisikin ok.
Mulla on ollu identtinen akku kustomissa ja nyt lähtee kuudes vuosi. Mylly hörähti nytkin kuin palmun alta, joten akussa on potkua –ja hyvä potku.
Yritän saada uusimman akun kiinni Suzukiin (1100) tällä viikolla. Jos akku on OK, voin mainostaa valmistajaa/myyjää sivuilla, koska hintahan on kilpailukykyinen.
Lisäksi pikku laskentaharjoitus. Jos latausvirta on 500 mA ja akun kapasiteetti 12 Ah ja akku on suht tyhjä, niin ei se sitten yön yli latauksella ole täysi.
Hämmästyttävää onkin Constant voltage: *14,4 V at 20 ºC, current max 3,5 A, 12-24 h, siitä high speed versiosta puhumattakaan.![]()
... jotain piti muistaa
Akkukeskustelusta viimeisen 'kipinän' saaneena piti käydä eilen kyselemässä uutta akkua mopottimeen... Mopoliikkeessä huoltovapaa akku hintaan ~90 eetua.
Otin sitten suunnaksi Riihimäen Teollisuuskylän, ja sieltä löytyi oikeasta akkuliikkeestä vastaava hintaan 50€. Kaveri lupaisi laittaa aineet sisälle ja ladata tämän päivän aikana.
Kannattaa kierrellä...
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Tässä linkki lähelle ja julkisilla tässä Stadin reunalla:
http://www.glenergy.fi/
65 egee. Suzuki käy ja kukkuu. Ihan hyvä akku ja varmasti Vartaa vastaava!
... jotain piti muistaa