Ihan uunituoreena (tuore vieläkin) motoristina vuosi sitten ajoin pyörää esittelemään siskon mökille. Pehmeessä hiekassa sitten jotenkin tökkäsi, kävelyvauhdissa, ja pyörä kyljellään, Ikävä kyllä jalka jäi alle ja murtui, hoidelleen vieläkin...mahtoi olla joku isompi kivi just nilkan kohdalla. Onneksi oli väkeä paikalla, en olis ikinä saanut pyörää ylös, hyvä kun itsenikään. Hiekka pelottaa edelleen kovasti, saa nähdä tuleeko siihen ikinä minkäänlaista varmuutta.
Se ottaa aivoon, että jutusta nälvitään edelleen, sanoinkin just että jos olisin autolla törmäillyt, tuskin kukaan ivailis![]()
meevi
Minulle kävi tänään melkeinpä samallalailla. On tuo talon piha semmonen, että viettää taloa kohti. Yritin sitten pyörää kääntää tuossa pihassa melkeinpä nollavauhdilla kun huomasin, että ei taitukaan. Eikun oikeaa jalkaa maahan, mutta juuri tuon pihan vieton takia ei jalka ylttänyt kunnolla maahan ja sitten kun se ylsi niin pyörä oli jo sen verran kallellaan, että ei voimat riittäneet pitämään sitä pystyssä. Onpahan nyt sitten naarmut oikealla puolella katteissa ja pyöräkin kerkesi olla kaksi päivää minulla :P Onneksi kaveri on automaalari niin saapahan jo alkuviikosta korjattua nuokin kauneusvirheet.(PeXXXi81 @ Huhti. 30 2009,10:21) kirjoitti
Honda CBR600F2 -94
Tuliterä pyörä, tiistaina haettu ja tänä aamuna lähdössä töihin (toinen ajoreissu ko. pyörällä). Kypärä pihalle auton päälle odottamaan, pyörä tallista ulos ja parkkiin. Hyppään pois päältä, käännän selän ja kävelen muutaman metrin kypärän luo. Takaa kuuluu päks ja pyörä kylellään maassa *
Olematon alamäki eikä vaihde päällä niin pyörä nytkähti eteenpäin ja sivutuki petti alta. Oli muutes aika sanoinkuvaamaton olo kun kääntyi kattomaan taaksepäin ja huomasi tapahtuneen...
Tulos: vasen vilkku rikki, kytkinkahva poikki ja moottorinposki + kahvanpää ruvella. Ihme kyllä ettei katteissa naarmun naarmua. No, ei muuta kuin soitto vakuutusyhtiöön, ja pyörän vienti vielä tänään korjaamolle katottavaksi. Ei tullut kuin kosmeettisia haittoja mutta ne ei naurata ihan uudessa pyörässä.
Vakuutus oli niin tuore ettei ne olleet ehtineet vielä sitä edes käsitellä kun tuli jo vahinkoilmoitus *. Ja ensimmäinen kaskopyörä joten ei voi bonarit tippua kun niitä ei ole vielä kertynytkään. Silti sanoinkuvaamaton v*tutus päällä....
Hieman offtopic, mutta kyllähän kaskoon noita lähtöbonuksia saa ihan hyvin, eli kyllä sulla jotain menetettävää. Tosin nehän saa takaisin yhtiötä vaihtamalla ;)(susma @ Touko. 14 2009,14:52) kirjoitti
"Hidas mutta kankee"
EKA!
Onnistui sitten rautatiekiskon liukkaus yllättämään, kumma juttu, vielä kun tiesin että se olisi liukas. Varmaan oli liian kiire mennä sillä keltaisella valoista. Etunen lähti jarrutuksessa alta, niin kuin taitaa aina käydä noissa. Vauhtia varmaan 30-40 tuossa kohtaa.
Lopputulos, polvesta ajohousu puhki, nahkahanskat roskiin, pari naarmua kypärässä, nahkatakkiin uskottavuutta. Pyörästä koneen kylkeen kosmeettista vikaa, etukatteeseen ja takakatteeseen samoin. Eniten harmittaa, kun meni juuri asennettu lämpökahva rikki, pitää varmaan ostaa uusi pari, kun ei noita yksittäin saa.
Äijälle kipeä kämmensyrjä, pikkusormen rystynen auki (ostan paremmat nahkahanskat ensi kerraksi) ja pieni hankauma käteen.
Ketään ei kiinnostanut jäädä auttelemaan, itse sain onneksi pyörän kerättyä risteyksesta sivummalle ja yksi juoppo tuli pitämään seuraa kun itseäni ensiapulaatikolla lääkitsin.
Näin meillä, mites teillä?
PS. 10 pistettä Jorvin päivystykselle, kotona kävin siistimässä itseni ja lähdin näyttämään kättä Jorviin. Päivystyksen sairaanhoitaja teki pika-arvion, että käsi ei ole murtunut ja nouti lääkärin pikakonsultaatioon. Lääkäri vilkaisi nopeasti, väänteli ja paineli, lopputulos, ei kuvaukseen, ei ole murtunut. Tuolla oli kolmen tunnin jono ja ulkona olin n. 20 minuttia sisäänmenon jälkeen.
Jos kukaan Jorvin henkilökunnasta tätä lukee, niin suurkiitos, näköjään siellä voi järki voittaa byrokratian.
Kävi viime tiistaina 26.5.09. Kaksi autoa edellä, joita ensimmäinen huomasi ajavansa ohi risteyksestä johon piti kääntyä -> paniikki jarrutus ja kääntyminen. Jonon seuraava auto, lukkojarrutus juuri ja juuri välttäen peräänajon. Minä viimeisenä mopolla ei niin tyylikkäästi crash! -> tulos: oikeassa polvessa kaksi asfaltti-ihottumaa ja vasemmassa yksi. Mopo lunariin ja ajokamat vaihtoon![]()
x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x
* * * * * * * * * *
Dodii.
Täydellinen v-loppu takana paljon kilometrejä+pari kaatoo. toinen paikaltaan ja toinen kävely vauhdista. pitäis varmaan palata autokoulun penkille takas. Onneksi on kesäloma vielä alkamassa kohta. ::![]()
![]()
![]()
![]()
gsxr750 k4
Terve. Löytyihän se(Mc goose @ Touko. 31 2009,23:26) kirjoitti
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Pääsinpä minäkin liittymään siihen toiseen motoristien ryhmään.
Reipas kuukausi takaperin työmatkalla parkkipaikan yli "oikaistessa" säikähdin vastaantulevaa pakua.
Hieman epäselväksi jäi, oliko edes tarvetta väistää, mutta jokatapauksessa pyörä meni kumoon etujarrulla, kuski lensi nenällään ko. pakun ohi ja pyörä pakun alle...
Vauhtia siis tapahtumahetkellä 20-30kmh.
Nolotti *
Pyörä vieläkään valmistunut pajalta...
Tarkoitus oli hieman palautella mieliin tehokasta etujarrun käyttöä. Eka pysäytys menikin nappiin mutta vika kerralla (vauhti 80 km/h) menikin rengas lukkoon ja lipsahti alta. Pyörä kylki edellä ojan pohjalle, itse luisuin asfaltilla.
Kuin ihmeen kaupalla pyörästä vääntyi vain sarvet , vaihdepoljin ja peili hajosi, sekä hieman naarmuja. Itselle ei käynyt kuinkaan, housut ja takki meni kyllä puhki.
Taidan kyllä ostaa nahka-asun seuraavaksi. Sen verran riekaleina noi tekstiili pöksyt olivat *![]()
Kaatuihan se omakin mopo "viimein". Pyörä oli varaston betonilattialla keskiseisontatuella, tarkoitus oli takarengas vaihtaa ja siinä samalla päätin tsekata etujarrupalojen kunnon. Jarrusatula irti - > paloissa hyvin vielä pintaa - > vähän varovasti meisselillä painelin mäntiä sisään että sai helpommin sen jarrulevyn ujutettua siihen palojen väliin. No takarengas lopulta ok, ja aika laskea pyörä tuelta alas. Enpä jaksanut itse kömpiä pyörän selkään, vaan fiksuna ajattelin siitä sivusta sen varovasti tyrkätä alas ja samalla pistää normijalalle. No varovasti tökkäsin, pyörä lähtee rullaamaan eteenpäin jolloin painan etujarrua, mutta mitä vittua!?, kahva painuu kiinni tankoon ja pyörä rullaa vinottain seinää päin jonka johdosta ei voi kuin katsella vierestä kun se kulta kippaa oikealle kyljelleenNo tottakai ne männät olivat kaukana jarrupaloista/levystä kun itse ne olin sinne painanu. Sen yhden "tyhjän" painalluksen jälkeen jarru toimii taas moitteetta.
Sen verran oli onneksi tuuria matkassa, että pyörä sattui kaatumaan peili edellä pöytäsirkkeliä päin, eikä siis aivan kokonaan kyljelleen betoniin asti. Tuloksena peili kääntyi runkoon kiinni (ei siis mitään vahinkoa) ja pleksi lohkesi vähän ylälaidasta, mutta sekin tuli jo liimattua eikä sitä lohkeamaa oikein edes enää erota. Eli onni onnettomuudessa kummiskin![]()
CBR 600f3 -95
Minäkin liityn kaatuneiden motoristien ryhmään, tai no en minä kaatunut, mutta pyörä..
Eilen sain A-kortin jonka jälkeen piti se pyörä hakea, kun kaupat oli tehty jo kolmisen viikkoa aikaisemmin, muutama tunti tämän jälkeen olin lähdössä kaverin pihasta ja loiva hiekkamäki oikealle, etunen lukkoon ja pyörä nurin. Sain onneksi hidastettua kaatumista niin että suuria vaurioita ei tullu, muutama naarmu oikean puolen katteeseen ja peiliin...
Minä kaaduin paikoiltaan, kun tulin myöhään illalla ajelemasta niin tietty väsyneenä unohdin pistää pyörän jalan maahan--->pyörä lähti kippaamaan ja lopulta se oli haarojeni välissä. Sit vaan repimään sitä ylös, mikä näillä mun voimillani kävi äkkiä.![]()
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Tänään se sitten tapahtui! Eka kaatuminen.
Ajelin mökiltä Karjalohjalta Lohjalle päin yhteen koulutukseen. Oli tarkoitus ajaa motarin kautta, mutta motarin kyltin yli oli vedetty henkselit ja kulku motarille oli estetty. Ajattelin, että voihan prkl, taas ne testailee jotain tunnelijuttuja ja joudun kiertämään, jonka johdosta myös myöhästyisin koulutuksesta!
Ohjasin prätkän ihan tien oikeeseen reunaan tehdäkseni uukkarin ja jarrutin suivaantuneena vähän turhan äkäisesti. Kun vauhti oli jo kutakuinkin pysähtynyt, niin hups! Prätkä oli oikeelle päin tienposkeen nurin ja mä hajareisin siinä päällä ihmettelemässä, että kuinkas tässä nyt näin kävi.
Ehdin vasta ottaa kypärän ja hanskat pois, kun kuin tilauksesta ohi ajoi nuori mies, joka huuteli auton ikkunasta, että oonko kunnossa. Vastasin joo, oon mä ihan kunnossa. Olin vieläkin vähän hämilläni tilanteesta. Mies kysyi vielä, että tarviinko ehkä jotain muuta apua...? Mä siihen sit että jos tuut nostaa tän prätkän mulle pystyyn, niin olisin tosi kiitollinen!
Niinhän se komee nuori mies sitten ajoi auton tien sivuun ja tuli pelastamaan naisen hädästä. Yksin en varmaan olis saanu tota kultsia pystyyn. Kun prätkä oli taas pystyssä, niin mies vielä totesi, että pienellä onneksi selvisin. Ihanaa, kun liikenteessä on tällaisia ystävällisiä ja avuliaita tienkäyttäjiä!
Soitin siinä vielä puhelun, että myöhästyn koulutuksesta hetken, koska joudun kiertämään. Myöhemmin sit tutkailin prätkää tarkemmin ja katteista löytyi pari ikävää naarmua. Olishan tossa täyskasko, mutta kannattaako katteita kuitenkaan välttämättä lähteä vaihtamaan, bonuksetkin kärsii...
Kyllä siinä kaatumistilanteessa vähän nolotti, kun hätiin vielä tuli kivannäköinen vastakkaisen sukupuolen edustaja! Mahdoin olla aika metka näky siinä tienposkessa...![]()
Monesti on kaaduttu mutta noloin tilanne tuli kun ajoin DR:n parkkiin ja lahje oli jäänyt käynistyspolkimeen kiinni. Hätääntynyt ilme varmaan kertoi ohikulkioille paljon ennen rojahdusta! *![]()
Lähdin hultoaseman pihasta r6:sella kaasupohajassa niin että pyörä lensi parkissa olevan kuorma-auton alle ja jäikin pysyäksees. P.S.suunnilleen kymmenen kaveria oli näkemässä sen eli oli tosi nolo tilanne![]()
GS500E
Tänään suoralla tiellä 40-50 km / h vauhdista pyörä nurin ku öljyä tiellä.. perkelepäivää enne lomia.
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Pakko kai se on liittyä joukkoon. Vaimon kanssa olin ajelemassa ja pysäytin tienvarteen hiljaisella pikkutiellä kun oli tosi kaunis näköala. No sitten rupesin kallistamaan pyörää niinkuin aina vasemmalle sivulle - no prkl ei seiso, ei seiso ilman tukea! Oma jalka maassa jotain kirosin, vaimo piti jalalla vastaan myös ja pyörä kallistuu. Vaimo tippu/hyppäsi kyydistä ja itse jouduin luovuttamaan myös ja pyörä maahan makaamaan.
Onneksi itsetunto koki suurimman kolauksen. Pari pientä naarmua tuli katteisiin ja peiliin. Vaimon visiiriin tuli pari naarmua mutta isommilta vahingoilta vältyttiin.
Rupesin tuossa miettimään että oli ajatukset varmaan ihan muualla kun aiemmin samalla reissulla mutkassa joku tollo VW kuski yritti ajaa päälle kun se lähti ohittamaan edestä pois kääntyvää autoa ja me tultiin vastaan. Kuskille pitäisi kyllä...
Huomenna ostamaan paikkamaalia, on niin pienet naarmut... ja samalla kaatumatatit tilaukseen.
Suzuki Hayabusa K8
Honda CBR 1100XX Blackbird
Kawasaki Z 750
Noh pakkohan se on tänne tunnustaa:
Kaaduttu on jo, eli tähän joukkoon kuulun, asiahan meni seuraavanlailla...
Olin vielä kortiton, ostanu pyörän hyvissä ajoin ja olin suljetulla halli-alueella harjoittelemassa, koska siellä saa kortitta ajaa.
Noh siinä oli veli ja monta muuta tuttua duunissa, ja tottakai tulivat pihalle katsomaan kun harjoittelen ja pyörän halusivat nähdä. Noh ei siinä mitää, muutaman kunnon kiihdytyksen nykäsin ja kaikki meni ok, sitte ajattelin kokeilla hätäjarrutusta jonka aikana poljen ykkösen päälle: kaikki meni hyvin, pyörä pysähty, ykkönen silmässä mutta yleensähhän tässä vaiheessa laitetaan edes toinen jalka maahan, sitä en muistanu tehdä ennenku tosiaa painovoima muistutti olemassaolostaan ja pyörä lähti kaatumaan...:mitähäh:
Voi hyvä maria sentää että hävetti kun tajusin että en saa millää pidettyä sitä pyörää pystyssä ja koko kansa kattelee siinä kymmenen metrin päässä.. noh muutama naarmu tuli, sen verta sain kuitenkin loppua myöten jarrutettuu vauhtii, sitten kaadoin sen uudestaan kun yksin yritin nostaamutta loppu hyvin kaikki hyvin, aplodien saattamana jatkoin harjottelua, nyt vähän varovaisemmin *
![]()
Yamaha FZ6S -> Honda CBR 1100XX Super Blackbird -> Kawasaki ZZR 1400 '07
Nälkä kasvaa syödessä ;)
No voi prkl Mattipoeka,terv.Bombertore,(oltiin sun ja sen toisen 990 Duken kanssa Pk ajoissa )(mattipoeka @ Heinä. 09 2009,14:04) kirjoitti
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Sattuihan se eka kaato itsellekin tuossa keväällä. En tosin edes ollut pyörän selässä vaan keulahuoltoa suoritin tuossa pihalla. Rengas ja pumput ja etukate oli irrotettuna kun hallitunkki (jolla pyörä oli käyrien alta nostettu) luiskahti pyörän alta. Sen verran korkealta tipahti, että sivukatteet halki, käyriin lommo, runkoon pieni painauma kun jarrusylinterit jäi alle ym. pienempää vahinkoa.
Ei muuta kuin vakuutusyhtiöön ilmoitusta ja parin päivän päästä päätös että ei korvata kun niin suurta huolimattomuutta selkeästi havaittavissaNo laitoin lisäselvitystä 1½ A4 verran jonka jälkeen parin päivän päästä päätös ettei voidakaan vedota huolimattomuuteen ja korvataan
Pyörä korjaamolle ja viikko siinä taisi vierähtää kun tuli tuomio että lunastukseen meni. Hinta hierottiin tarkastajan kanssa puhelimessa oikealle hehtaarille ja viikon päästä rahat tilillä. Nyt on alla 4 vuotta tuoreempi vastaava laitos ja eikunVanha mopo löytyy muuten AVK:lta myynnistä jos jotain kiinnostaa laittoa vaativa edullinen 6R
![]()
ZX-6R '00 -> 636B '04 -> 636C '05 -> SMR510 '07 -> mopoton
Bombertore: Joo, ei se mitää keskiviikkona taas korjattuna pyörä alla (ei siis tänään, vaa ensi viikon). Sitten taas kovaa ajoa alle ;) kyllä tästä vielä ajeleen pääsee! armoton vitutus vainei kyl noi tekstiili vaatteet tosiaan kestä mitään
edes tuossa 40 km / h vauhdis
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Keväällä oli pyörän kulkemisen kanssa ongelmia. Kaasarit hieman tukossa ym. Pyörällä oli tapana yskiä ajon aikana. Pysähdyin risteykseen. Kyseessä pieni jyrkkä mäki. Talvella ärsyttävä autollakin. Lähdön aikaan kone yskäs, sammu ja lähti kaatumaan. Sain kädellä hieman vauhtia hidastettua. Ainoastaan peilin joutui kiinnittämään uudelleen paikallaan. Sekin samoilla pulteilla.
Noloa se oli. Yksin en pyörää ylös saanut. Johtui ehkä tuosta mäessä olemisesta. Pelotti noston aikaan, että mutkan takaa tulee auto kovaa risteykseen. Tai pyörä lähtee valumaan alaspäin. Toivottavasti toiste en vastaavaan joudu. Nauratti vain myöhemmin. Näköjään leveä jalkoväli, kun prätkäkin siinä mahtuu voltin heittämään.![]()
Männä viikolla sattui hippa nolo tilanne kun taloyhtiömme mummomatriarkat olivat kaffettelemassa pihalla. Tyylilleni uskollisesti tein rivakkaa lähtöä pihasta. Heilautin iloisesti räpylää ja kaikki n. 40 cm mentiin eteen päin ennen kuin pääsin katselemaan koivukasvustomme lehtien kauneutta sammakko perspektiivistä.
Mietin hetkisen, että kuka mut kaato? No olin unohtanut vasta ostamani jarrulukon. Ryppy tuli mun ja mopon rakkauteen katteeseen tulleen naarmun muodossa. Ittu että kismitti nostella mopoa pystyyn mummojen pidellessä kättä suunsa edessä haukkoen, et kuin ukolle mahto käydä...oppirahat pitää aina maksaa kle. Onneksi ei käynyt pahemmin ja lukon ostin koska naapurin pärisytntä oli yritetty taluuttaa pakuun! Eli hommatkaa jokin hidaste ettei "kaveri" katoa pihasta.
BMW K 1200 S ja aina ei tarvitse olla kädet rasvassa!
Lohduttavaa lukea muidenkin mokia.
Itsellä tapahtui kaato heti motorismin alussa niin sanotusti.
Käsittely kokeessa oli tarkoitus vain hieman käyttää käsijarrua....
Lopputulos pyörä liukuu pitkin asfaltti ja mies istuskelee maassa ja miettii, että mitä ********* sinä oikein meinasit.
Nyt sitten odotellaan elokuuhun, että pääsee ajamaan lisää harjoittelua ja inssiä. Oma moka, eli ei voi kuin peiliin katsoa.
Harkinnassa kyseisen paidan tilaaminen: http://www.mentalwear.fi/web....521.jpg
I'm not totally useless i can be used as an bad example
Millaset ajokamat sitten oli ja miten niiden kävi?(mattipoeka @ Heinä. 15 2009,06:17) kirjoitti
Mmietin että jos oma pyörä vaihtuu supermotoon lähiaikoina, niin teenkö tuolla A-Starin nahkapuvullakaan enää mitään.. Kaikesta päätellen sitten sitä vasta tarvitaankin?![]()
636 -> 998
Jaaha tulipa nyt tehtyä se, mikä on välttämätöntä. Pyörä meni nurin vauhissa 0, sammu nytkähti ja oho - kyljelleenhän se täytyi saattaa kun ei muuta enää voinut. Ketuttaa niin maan hemmetisti.
Onneks on nakupyörä, ei menny ko se ainoa kate kaatopuolelta rumaksi. Ja ketutusta lievittänee (vaikea sanoa) se seikka, että pyörällä on ennenkin paikoiltaan kaaduttu (kytkin- ja jarrukahvan päät ym. paljasti vaikkei myyjä tunnustanutkaan). Ja plussaki hommasta löyty: kytkinkahva oikeni!
Nyt on katetta tullu räplättyä vaikka millä mutta eipä tuosta maalaamatta/ vaihtamatta kaunista saa.. Nyt (chopstikin ja värivahan ja kajalin jälkeen) ei sitä ehkä huomaa jos ei hoksaa kattoa, mutta ite tietää niin sehän riittää...
Kawasaki ER-6n '06