Mitään mullistavan noloa ei vielä ole ehtinyt tapahtua vaikka pärrää on enempi-vähempi pyöritelly sellaset parikyt vuotta. Jalkatukihommeleita tyyliin vähältäpiti muutaman kerran ja pihakääntymistä joskus hartiavoimin, kun pitkälle kolmattasataa painava pärrä meinaa ruveta torkahtelee kyljelleen.
No, mutta ehdottomasti hauskin mitä mulle on sattunu oli tollasen Skyteam 125 hommaaminen kauppamopoksi. Siinä pyörää ensin testailuani ajattelin laittaa sen latoon sisään sateelta suojaan ja hieman auttelin kaasulla matalan betonikynnyksen yli. Sitte, ladon oven kynnyksellä saha päätti nostaa keulan taivasta kohden enkä perhana meinannu saada sitä jäykkää kytkintä kunnolla pohjaan. Kone siinä nylkytti ladon seinää ku joku kiimanen koiranpahanen housunlahjetta. Hemmetti, et rupes nauraattaa homma nii ettei loppua meinannu tulla koko sirkuksesta. No, ei ollu yleisöö.. oma hupi paras hupi
Empä tuolla kiinanihmeellä viittiny kauaa ajalla vaikka päitä kyllä käänsi työmatkalla (aattelin hieman säästää bensaa). Vaihdoin sahan sitte tonniseen cbr f:ään. Hieman joo, koko muuttu mutta kerranko sitä pärrää oppinu ajamaan niin nopeesti sitä ajeli taas vanhalla tuntumalla. Muuten helvetin hyvä pärrä ajaa tuo cebari. Ainoo mihin on pitäny kiinnittää hieman enempi huomiota on tuo lähtö. Kone on sen verta voimakas ja kierrosherkkä ettei pahemmin kaasukahvaa parane turhia vatkailla.
ps. Uus mopoilia täällä foorumilla![]()
Tonninen on jo liikaa mutta vähempi on liian vähän..
Reilut 20 vuotta sitten olin tulossa silloisen tyttöystävän(nykyisen avovaimon)kotipihaan,talo on maalaistalo,ja lehmiä ajetaan laitumelle kylätien yli.Nämä elikothan tunnetaan siitä,että tuo pskan eritys on kohtuullisen reipasta,eli tätä luonnontuotetta oli ylityspaikalla melko mukavasti.No,minähan lähestyin pihatien risteystä reipasta tahtia,napakka jarrutus just lehmien tien ylityskohdassa,ja kyljelleen sonnan sekaan..Erityisen muistettavaksi tapahtuman teki se,että ajoasuna oli shortsit,t-paita ja kypärä.Nahka oli rullalla vasemmasta kädestä ranteesta olkapäähän,jalka nilkasta lonkkaan..päällä tuore sontakerros!Oli ihme ettei tuosta tullut mitään ihmeempää tulehdusta.Tyttöystäväni näki tekemäni lipat,tämän jälkeen en häntä 2-pyöräisen kyytiin ole saanut..
Tänään tuli aloitettua prätkäily uudestaan,CBR1000F:n sarvissa,ja uskokaa huviksenne ettei ollut helppoa! *
Eka kaato tuli kokeiltua about puol tuntia sitten. Kävin pienellä kierroksella kokeilemassa pyörän toimintaa koko päivän kestäneen käymishäiriön selvittämisen jälkeen. Ajelin pientä maantietä ja käännyin tien vasemmalla puolella olevasta tienristeyksestä tarkoituksenani kääntää pyörä ympäri ja suunnistaa kotiin päin. Risteyksessä oli pieniä kiviä ja suunniteltu kääntöpaikka oli pienessä mäessä, joten mielessäni vielä ajattelin että pitääkin ottaa oikein varovasti. Kävin kääntämään pyörää ympäri pienessä ylämäessä, kun näin että isompaa tietä pitkin tulee auto, joten löin hihnat kiinni ja pyörän paino kallistui isompaa tietä kohti. En mahtanut pyörän kallistumiselle mitään, ja loppupeleissä laskin pyörän oikealle kyljelleen maahan. Tuloksena hajonnut etuvilkku ja pieniä naarmuja äänenvaimentimeen, vilkkuun ja koneen poskeen. Suurimmat vauriot tulivat itsetuntoon, varsinkin kun ennen kaatoa kadonnut koko viikon kiusannut käymishäiriö palasi n. puoli kilometriä ennen kotipihaan palaamista. Huomenna pyörään uudet tulpat ja ehkä sitten jo
Nyt
Edit: tarkemman tarkastelun jälkeen huomasin yläkatteen murtuneen alareunastaan. Ilmeisestikin on edessä soitto vakuutusyhtiöön ja korjausruljanssin käyntiin laitto.
Ajossa lainapyörä Yamaha FZS-1000, oman etsiminen käynnissä...
Kaatunut en ole koskaan (kop kop), mutta autokoulussa tuli pyörä joskus muinoin kaadettua hidasajossa, kun se sammui. Pyörä ehti kallistumaan liikaa ja kaatui sananmukaisesti jalkojen juureen. Itse ehdin hyppäämään alta pois. Autokoulun pyörässä oli onneksi niin järeät kaatumaraudat, ettei vaurioita tullut. Edes henkisiä.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Itse en ole vielä kaatunut, mutta sellaisen "hauskuuden" olen nähnyt kun mp poliisi pysäytti auton ja meni pyöräänsä eteenpäin potkutellen kuskin pakeille, niin jalka lipes ja poliisisetä ja pyörä kyljelleen... ei sitten jäänytkään jutulle.. pakersi punaisena pyörän pystyyn ja lähti rengas vinkuen menemään
![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Poikasena kevätjäisellä tiellä syvään rapakkoon selälleen, hyvä etten hukkunu. Pyörä (AJS) mennä kolisteli kylellään männikköön. Syy tähän oli mutkan takaa ilmestyvä täysin tien täyttävä heinäkuorma, joten pyörä kumoon vaan ja herran haltuun.
Na.. seuraukset jonkinlainen flunssa ja lieviä henkisiä hiertymiä.![]()
Vaikeet asiat tehhään heti, mahottomat vähä myöhemmin.
(Iän mukana mahottomat asiat toteutuvat entistä myöhemmin)
[url="http://www.hemmi.fi/K100.html"]- Vaarin vankkur
Nyt alakaa pian tuntumaan siltä, että pittää käyvä pihalla potkasemasa pyörä kumolleen. Kun edessä se on kuitenkin se eka pyörän kippaaminen täsä uuvesa mopoelämässä.
Niettä mieluummin sitte paikallaan kuin kamalasa vauhisa.
Vaikeet asiat tehhään heti, mahottomat vähä myöhemmin.
(Iän mukana mahottomat asiat toteutuvat entistä myöhemmin)
[url="http://www.hemmi.fi/K100.html"]- Vaarin vankkur
Näinhän siinä kävi, tuli kontattua.
Hiekkatiellä, vauhtia noin 40 km/h ja ehdin vasta miettiä, että onpas liukasta tuo irtosora kun meikästä tulikin matkustaja. Vasemmalle kyljelle komean pölypilven saattelemana. Ensimmäinen ajatus oli "ohhoh", toinen "ei prkle" ja sitten pitikin jo könytä ylös ja kammeta pyörää pystyyn.
Nousihan se, ja vaurioiden toteamisen jälkeen matka jatkui suunnaton jomotus takaraivossa. Kawa kaipailee puunausta ja uutta osaa:
etulokari ja kytkinkahva naarmuilla, vilkku vinossa, tankki naarmuilla ja klommokin ilmaantui - hieno Vulcanin logokin tuhoutui, astinlauta vinossa ja laukussa hankaumia. Kypärä otti osumaa, visiiri vaihtoon (olihan se jo hurjat 5 päivää ehtinytkin ottaa vastaan itikoita) ja takissa ja housuissa kulumaa. Kuski otti henkisiä iskuja.
Eihän tuo customi mikään sorapeli ole, mutta pakkohan sieltä kaverin luota oli poiskin päästä. Vauhtia saattoi olla tiehen nähden liikaa, tiedä sitten, olen siitä ennenkin ajanut.
Harmittaa, mutta matka jatkuu![]()
Vinkki kaikille paikaltaan kaatoa aikoville: kannattaa kaataa pärrä talonyhtiön angervopuskaan. Kaadoin pyörän sitten kotipihaan 500 kilsan reissun pääteeksi. Mies kehtasi vielä kysyä, että miksi minä pyörän sinne pensaikkoon kumasin. Huvikseni toki...![]()
Blondeilla on aina kivempaa
Semmosta sattuu *
Auttoko ees
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Angervopuska toimi todella hyvin. Ainoastaa hyvin mitätön naarmu oikeassa kahvapainossa.(Mopoko @ Elo. 01 2008,20:25) kirjoitti
Blondeilla on aina kivempaa
Täytyy heti alkaa kasvattaa tuota ag.. ank.. ang.. mitälie puskaa pihalle.(Pilkku @ Elo. 01 2008,20:39) kirjoitti
![]()
Durty Nelly's Boys
Pesin edellistä mopoani (ZZR600) sorapihassa. Heitin laudanpätkän keskituen alle että ssan pestyä vanteetkin. Pesun jälkeen piti ottaa pyörä tuelta pois, mutta en enää saanutkaan sitä punnerrettua satulasta pois. No minähän olen MIESTEN MIES, tokihan sen saan vieressä seistenkin pois tuelta... No mopo kaatui oikealle kyljelleen ja minä sen päälle mahalleen.
Miks aina ensimmäinen reaktio on, että näkikö kukaan...![]()
43 years and still going wrong...
GSX1400 K6
Voi morjes mitä juttuja! Hyviä ja kauheita
Toivotaan että jotain myös jää päähän![]()
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Pari sanaa jarruttomista vehkeistä *
Ei kannata. *
Ekana ainoa hauska tapaus: Armeijassa vedin polkupyörällä koko komppanian ohi jyrkässä alamäessä kun ei jarrut pitäny *
Moposta korjasin/säädin jarruja, ojaan tais mennä kun en tarkastanut niitä *
Täälläkin joku vastaava tapaus oli
Sitten se oikeasti vaarallinen tapaus:
Joskus alaikäisenä olin töissä yhdellä maanrakentajalla, tehtävänä ajaa soraa JARRUTTOMALLA traktorilla. Nykyään vois sanoa että haista V, mutta silloin oli tyytyväinen kun palkka juoksi. Homma toimii niin kauan kun ei pysähdy (täysi kuorma päällä MÄESSÄ perse suoraan alaspäin)! Tuskin koskaan on sellaista epätoivoa ollut kun mäessä ei onnistu vaihdossa, painaa jarrua ja koko revohka ampuu mäkeä alas. Sitten kun se on jo rullannut useita metrejä taaksepäin niin mitään pykälää ei paniikissa varmasti saa päälle kun vaihdelaatikko pyörii miljoonaa. Meno pysähtyi mäen alla urakoitsijan telakaivuriin. Kädet tärisi ja aika monta Marlboroa meni.
Paskoja jarruja ei saa hyväksyä vittu ikinä!
e: vihdoin kaikki läpät luettu! jäljellä n. 5 000 000 muuta threadia
Vähän OT:(rottis @ Elo. 04 2008,23:58) kirjoitti
Toi on niin tuttua. Ethän vaan ollut Lahdessa intissä syksyllä 1993? Siellä tuli fillarimarssilla kaveri Salpausselkää alas melko vauhdikkasti kun jarrut ei toimineet. *
Itsekin lippasin mopolla kun unohdin kiinnittää takajarrun tangon ja se ei toiminutkaan. Oli talvikeli ja auto tuli eteen. Paniikkijarrutus etujarrulla.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
enska kisoissa viime kesänä mentiin pienen vesiojan yli ja porukkaa oli pirusti katsomassa siinä,ja tuli näytettyy kuinka honda kiipee yli ja ojan jälkeen lähetään keula pystyssä jatkaa matkaa,muuten meni hyvin mut mänty oli kasvanut keskelle reittiä ja kyll porukka repes kun vedin keula pystys päin mäntyy,ja pyöräst jäähdytys nesteet pitkin mettää![]()
![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
Multa on kaatunu suitsa vasta pari kertaa, onneks, ja paikaltaan molemmat, ainakin melkein. Eka kerta tuli joskus viime syksynä koulun pihalla ku olin lähössä ja käynnistin pyörän ni ilmeisesti seisontatuen alla ollut kivetys petti tjt. En tiedä mikä sai sen aikaan, mutta hämmennyin kovasti kun pyör alkoi puskemaan syliin. Onneksi ei käynyt kuinkaan vähän nolotti vaan ku jengi röökipaikalla katto suu auki, mutta sieltä pari urhoollista ritaria ryntäs auttamaan![]()
Toinen kaatuminen oli ehkä vielä nolompi. Olin menossa töiden jälkeen, eli pää ihan sekaisin, kauppaan. Kun olin kääntymässä siihen parkkikselle totesin vaan itsekseni "oho ompas täällä autoja" ja keskittyminen harhaili. Noh menin kivetyksen yli liian viistosti ja liian hitaasti joten takarengas sitten hypähti siinä. Ehdin vaan ajatteleen mitä vit... ja vaikka kuinka yritin pingertää vastaan pyörä laskeutui hitaasti, mutta varmasti kyljelleen :P Jäin sitten sinne alle jumiin ja siinä hetki meni sätkiessä. Nii ja taas se perinteinen näkikö kukaan vilkasu vaivihkaaIHME kyllä kukaan ei nähnyt sitä. Sitten katottiin kävikö pyörälle mitään, ei onneksi, ja viimeksi onko itellä kaikki ehjänä. Asiat tärkeysjärestykseen
jostain ilmestyi onneksi mies joka auttoi pyörän ylös
kiitos sille. Selkä vaan venähti siinä kun yritin saada sitä ylös. Minkäs teen ku oon niin heikko
Suitsa loukkaantu ku annoin sen kaatua et se ei suostunu käynnistyyn heti joten talutin sen sitten parkkiin ja menin ostamaan sitä pii tahnaa. Eli loppu hyvin kaikki hyvin
Paikka tälle kaatumiselle oli kuitenkin ehkä melko nolo. Storim parkkis. Just my luck.
Suzuki SV650, -06
Suzuki GS500E, -97 -reppana meni ruttuun-
Onneks voi huomata että on noita noloja tilanteita ollu muillakin.
Viime viikon lauantaina oltiin tuolla ohkolan mutkapätkillä ajamassa ja pysähdyttiin sitte kaverin kanssa bussi pysäkille *juttelemaan. Katoin kyllä että pyörän jalka on tukevasti maassa ja että pyörä ei jäänyt liian pystyyn. Jäi sitten vaan kattomatta, että siinä kohtaa maa vietti vähän alaspäin.
Juteltiin siinä kaverin kanssa ja se istui siinä pyöränsä päällä sivuttain. Sitte tuli mukava tuulen puuska ja se mun pyörä sitte lähti liikkumaan. Kaverini huomas sen ja hyppäs pyöränsä selästä. noh ihan ei keretty nostaa sitä mun pyörää, katuunhan se meni. *Samalla kaverini potkas vahginossa oman ninjansakin kumoon. Että sellasta. Oli muuten koominen näky ja yks kotilokuski pääsi ihmettä todistamaan. *Oli vähän kallis pysähtyminen, ABC:lla ois varmaan päässy halvemmalla *
Kertaakaan en ookkaan vielä kaatanu pyörääni tai kaatunut sillä. Mutta kaikki onneks opettaa...
Sivukatteeseen tuli vähän naarmuja ja kytkin sai *vähän uutta muotoilua, ei ajoo haittaa niin syksyllä voi sitte viijä pajalle :o)
<p>~ Pilvisenäkin päivänä aurinko paistaa, kaikki eivät sitä vain huomaa ~</p><p>Nykyinen: ei pyörää tällä hetkellä , aijemmat:Honda CB1000R -10, GSX-R 750 K2, CBR-600f -00</p>
Noniin, tulipaha itekki kaadettua pyörä radalla... Piti harjoitella jarrutuksia ja ku tälläne pelleilevä luonne ni pitihä sitä perää nostella oikee urakalla. Harmi vaa, että ku alkaa tuntuu liia helpolta ni tälläset pikkuasiat meinaa unohtua, kuin pidä jalat kiinni tankissa. Niinhä siinä sitten kävi ku nostatin perää oikee korkealle meinasin ite lentää tango yli. Jalat nääs unohtu pitää tankista kiinni. Onneks päästin jarrun mutta pyörä tömähti nii kovaa maaha et alko kallistuu vasemmalle sivulle. En iha saanu pidettyä pyörää pystyssä ja kaatuha se. Onneks on noi kaatumatapit ni ne oli ainoot mitkä otti damagea... kyllä muita pyöräiliöitä ihmetytti ku lepuutin omaa pyörää keskellä ratasuoraa...![]()
Lyhyesti: II/01(Geeäsäxähvä @ Elo. 07 2008,08:30) kirjoitti
Vähän myöhässä mutta enivei, olin telotun ninjan vieressä jo(sradi @ Heinä. 22 2008,21:32) kirjoitti
-fiiliksissä mutta suojapeiton alta sitten löytyikin lappunen jossa meriselitys ja puhelinnumero. Soitellessa tyttö oli niin paniikissa että meinas puhuminen olla vaikeeta joten jätin vittuilun sikseen. Suoritusajoneuvo oli huoltofirman pakettiauto joten työnantajansa kanssa sitte sovin vahinkoilmoituksista jne. Aluksi näytti siltä että vahinkoilmo ei ilmesty järjestelmään ja siinä vaiheessa pyöri jo erinäiset väkivallanteot mielessä, mutta asia sitten etenikin ja suurin odotus oli perinteisesti katteiden tilailussa, kun eihän hyllyssä ikinä mitään ole.
Ninja oli poissa käytöstä kolme viikkoa kesä-heinäkuussa =P kyllä oli hauskaa.
Eilen oli sitten samalla kotikadulla kaadettu jonkun cebari eikä mitään lappua, mutta siihen vaan jouduin jättämään ninjan taas parkkiin.
ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
Joutuu valitettavasti nostamaan tämän topikin ylös... Tänään tuli kynnettyä ojan pohjaa velskolantiellä busanistien letkassa. Tiukka mutka oikealle ja ukko vähän unessa ajautuen vastaantulevien kaistalle. Siellä vähän irtokiviä ja pieni paniikki -->mopo suoraksi ja sukellus ojan pohjalle. Kaikki oikean puolen katteet, äänenvaimennin uusiksi ja tankkiin pari naarmua. Ajot on ajettu vähäksi aikaa. Ukko selvis kipeytyneellä ranteella.
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
todistetaan tuo oikeaksi - onneks busakaveria ei jätetä vaan autetaan vaikeilla hetkillä(JJJ @ Elo. 23 2008,19:19) kirjoitti
![]()
Trust your instincts, be yourself!
Kawasaki Z750 -04 --> Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08--> Kawasaki ZZR1400 -12 --> Kawasaki H2SX SE -18
Ajoin tossa mutkatiellä ja jätskikauppiaden tehovalvonnan seassa ja ties missä ilman ongelmia, ja sitten menin tankkaamaan ja ohhoh ei se sitten pysynytkään siinä sivujalalla vaan tuli syliinmelkein tuuletin kun Ninja oli kyljellään. Jalkatappihan siitä vaan meni ja kiitos sille Honda(?)-kuskille joka suorastaan juoksi tarjoamaan apua.
Itselle kävi viime kesänä aika samanlainen tilanne. Pysähdyin kaverin viereen levikkeelle ja laitoin huolimattomasti sivujalan alas. Ei ehtinyt kissaa sanoa kun pyörä oli jo menossa kyljelleen ja eihän sitä jaksa pitää pystyssä kun menee painopisteen yli. Siinä sitten jarruttelemaan "laskien" pyörän kyljelleen sivulaukun varaan. Kaveri tuli nopeasti jelppimään ja onneksi vahingot jäivät vähäisiksi. Kyllä nauratti liian nopea maisemien katselu *(sunshine @ Elo. 31 2008,21:02) kirjoitti
![]()
![]()
Onneksi sullakin meni vähillä vammoilla *
-
Tulihan se ensimmäinen kaato sitten itsellekin, neljättä ajokautta mopoilua opettelen ja läheltä on pitänyt useammankin kerran...
Eilen aamulla sitten ajelin Tampereella Viinikankatua alaspäin, vesikeli, mutta olisiko ollut öljyläikkä tms. vielä liukkautta lisäämässä juuri väärässä kohdassa kun ajattelin ruveta pikkuhiljaa hidastamaan vauhtia mäen alla olevaan liikennevaloristeykseen, eikä tarvittu kuin pieni hipaisu etujarrukahvaan ja samantein etunen lukkoon ja mopo alta.
Ei siinä, ihan mukavastihan se meni, vauhtia oli ennen tilannetta maksimissaan 50 km/h, pyörä liukui nätisti vasemmalla kyljellään edellä ja minä perässä. Kun luisu loppui ei muuta kuin äkkiä ylös ja perkeleellisen kiroilun ja adrenaliinin voimalla yli 230 kiloinen -05 vuoden shadow pystyyn ja melkein heittämällä sivummalle jalkakäytävän puolelle. Ensin tietty syynättiin pyörän vauriot, etulokaria, kytkinkahvaa, peiliä, jalkatappia, sivulaukkua ja sen semmoista pikkuosaa mitä nyt vasemmalta puolen löytyi oli enemmän tai vähemmän paskana, ihme kyllä tankissa ja koneen kyljessä ei ollut naarmun naarmua. Siinä sitten kun hiukan rauhoittui niin huomasi vähän itseäänkin vilkaista, mitään (uutta) vikaa ei miehestä kumminkaan löytynyt, housut vähän taskun kohdalta repesivät, onneksi olin kuitenkin ihan oikeat ajohousut ottanut, farkut tai ohkaista puuvillaa olevat reisitaskupöksyt olisivat taatusti olleet riekaleina.
Sen verran sain jalkatappia ja vaihdepoljinta potkittua suoremmiksi että pääsin ajamaan tärkeään tapaamiseen mihkä olin menossa ja paluumatkalla viemään pyörän pajalle. Kohtuullisen paljon vituttaa vieläkin, pitää vaan toivoa, että korjaamolla ei tärväänny ihan koko loppusyksy...
No niinno, ei tässäkään kyllä mitään noloa kyllä ollut, mutta kaato nyt kumminkin.
Tulipahan tällättyä Honda kunnolla kyljellensä Kehä III:lta Espoonlahteen päin noustessa tänään ~18:30.
Tuossa:
Pikkuisen ehkä olin vielä jarrun päällä kun eturengas vaipui niin rauhaisasti alta että kerkesin melkein kirota ennenkuin jäin liukumaan mopon perään. Rastas tökkäsi kyljellään rotvallin reunaan ja keikahtipa vielä toisellekkin laidallensa.
Nostan pyörän pystyyn ja hämmästelen että mistäs se noin ison öljyläikän ehti oksentaa allensa siihen tien penkalle.
Bläkärissäpä olikin öljyt sisällä! Sen sijaan jonkun muun fiuden katteenpalanen lillui siinä öljyläikässä.
Kaatokohtaa tutkiessa panen sitten merkille että kauniissa sateenkaaren väreissä heijastelee sateen kastelema asvaltti siinä kohdasssa. *Niin ja Triumphin jalkatappi ojanpenkalla.
Joku muukin ehtinyt siis jo paikkaan tutustua. Tixtekseissä ja hanskoissa hädin tuskin naarmua. Liukasta oli.
Saapas nähdä meneekö lunariin, kaksikymmentä vuotta tulikin edellisestä kaadosta täyteen.
Sattui vielä poliisit paikalle ennenkuin ehdin soittaa ja hehän toteavat vaan ettei tuommoisista pikkuöljyläikistä kannata yrittää tienpitäjää vaivata. Niin se kyllä tietysti. Noh, sade tuon tipan jo huuhtoi pois? Varovainen pitää syyssateissa olla. *
Olin ihan varma, että vain minä voin tehdä jotain niin noloa kuin kaatua pyörällä tai kaataa sen, mutta... *
Mulla kun ei ajokokemusta kaksipyöräisillä ollut ennen ensimmäistä ajotuntiani viime huhtikuussa, niin ei ollut hajuakaan, että missä se kytkimen tuntuma sijaitsee tai että kuinka nopeasti sen saa nostaa ylös. Minua pelotti sitten niin halvatusti, kun piti koittaa ensimmäistä liikkeellelähtöä, ja oltiin vielä pienellä parkkipaikalla, kun muuta mahdollisuutta ei silloin ollut. Opettajakin oli just sanonut, että "et sä niin kovaa pääse, etten mä sais sua kiinni".
Mutta kuinkas sitten kävikään. Vähän liian nopeasti sitten kuitenkin onnistuin sen kytkimen nostamaan, kaasuakin pikkasen liikaa ja pyörä ampaisi kohti tuliterää Bemaria... Nolostihan siinä kävi: metri ennen auton perää lensin selästä ja pyörä kaatui 5 cm:n päähän autosta. Onni onnettomuudessa. Pyörä ei kaatunut kenenkään päälle eikä minuun sattunut... *
Toinen juttu oli sitten ensimmäisessä käsittelykokeessa. Jännitys oli vaihteeksi huipussaan ja inssi pyysi minua toistamiseen tekemään stop 'n' go:n. Luulin onnistuvani tällä kertaa täydellisesti, mutta voisin sanoa epäonnistuneeni täydellisesti.
Kiihdyttelin 40:iin ja aloitin jarrutuksen kartioiden kohdalta, probleemana vain takajarrulukko. Iskin jalan maahan puoli sekuntia liian aikaisin ja hups vain, jo oli pyörä oikealla kyljellään ja kaasu ulvoi viimeistä päivää. Opettajani juoksi paikalle pää kolmantena jalkana, joka oli tilanteen ainoa lohtu, ja inssinhän se pyörä oli siitä maasta sitten lopulta nostettava... *![]()
Ei tainnut mennä läpi se koe, ei, mutta seuraava menikin sitten täydellisesti *
Pyörä on, (onnekseni), kaadettu minuakin ennen lukuisia kertoja, joista ainakin yksi käsittelykokeessa U-käännös-talutuksen aikana: jäbä oli lyönyt vahingossa etujarrun pohjaan ja pyörä olikin sen jälkeen paistatellut päivää asfaltilla. Openi tosin myönsi sen olleen ko. tyypille ihan oikein, koska ylimielisin elkein oli koko juttuun lähtenyt mukaan *![]()
Moottoripyörä on moottoripyörä - skootteri on lälläripyörä.
Joopa joo.
Se on poijjaat ja tytöt sillai, että wobbleriin ei vaadita keulimista, ja highsideriin ei vaadita kovaa vauhtia tai älytöntä kiihdytystä, jos vaan olosuhteet on oikeat eli väärät. Kyllä todella kiinnostais nähdä video siitä mitä mulle tapahtu, koska muistikuvat on perän irtoamisen jälkeen vähän hatarat. Vakuutusyhtiön täti kysyi puhelimessa, että "Ai pyörän takarengas siis irtosi?!", "No ei kun siis..."
Naurattaa kun ajatteleekin Ninjan mahdollista myynti-ilmoitusta... "joo 1-kilpinen mutta pari juttua on sattunut...", taattu myyntiMuuta iloa tässä ei olekaan.
Jos ette vielä niin tee niin ajakaa mitättömätkin matkat aina täysissä ajovarusteissa, koska aina voi sattua jotain. Itse ajoin aikaisemmin työmatkat vielä farkuissa ja tossuissa, "koska sehän on vaan 2 kilsaa 40:n alueella" mutta onneksi en nykyään, tänään tuli suojille käyttöä.