Juu, toteutuskysymyksiin minä en osaa sanoa mitään, mutta mittoja voin antaa... Kuviakin voin ottaa lisää, kunhan digikamera tulee vaimon mukana Lontoosta.
Minäpä pyydän tuota tekijämiestä, jos hän kävisiä täällä kertomassa lisää projektista.
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Siistihän siitä sitten tulikin. Ei tainnu kuitenkaan aceen saada/haluta samanlaista pönttöä setorin pakoäänet kuultuaan?... Tupisi jotain välikammioiden tarpeellisuudesta.
JP445 siis ku makailee missälie päiväntasaajalla *eikä tekijämiehestäkään mitään kuulu että billet kamaa ne päätylaipat o. Paksu alulimppu sorviin ja sitä rataa.
JP_445 ei ole tekijämies, vaan hänen veljensä Suomen turusta.(Bilbau @ Maalis. 19 2004,11:34) kirjoitti
Juuri soitteli paskiainen Thaimaasta, kuulemma lämmintä riittää... *
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
No kerrotaan kerrotaan, elkää hättäilkö! Sorvissahan nuo laipat on pyöräytetty 20mm:n alumiini lapusta. takimmainen laippa on 10mm paksu ihan vaan painon säästämiseksietulaippa menee n.13mm ulkoputken sisään ja siihen(kin) on tehty pieni ura jota vasten ulkoputki puristuu ja samalla tulee siistimmän näköinen kun putken leikkuu reuna uppoaa 1-2mm laipan "sisään". koko toosa on kasattu 3:lla alumiini tangolla joissa päissä jengat johon kuvissa näkyvät kuusiokolot menevät. sisäputki taasen on lukittu "kuoreen" pienellä ruuvilla takaa putken sisältä takimmaiseen laippaan. Onpahan helvetin hankala selittää kun ei oo piirustuksia muuta ku päässä (ja siellähän ei tunnetusti mikään muukaan pysy
)
Ite tein Gixxeriin reilu vuosi sitten vaimentajan. Tallin perukoilta löyty joku vanha putkisto (4-1) ja tosi rujo vaimennin. Irroitin päätylaipat, koska ne oli ainoat käyttökelpoiset osat. Duuni paikalta sain kätevästi tehtyä muut heebelit. Eli vaippa on tehty 1,5mm rosterilevystä ja sisäputki 1mm reiällisestä rosterilevystä. Ulkokuoren tein päätylaippojen mukaan että vaipan sai siististi laipan sisään ja pop-niiteillä kiinni. Sisä putki on suora, halkaisija muistaakseni n. 50mm. (otin mittoja samanlaisesta pyörästä huoltsikan pihalla, siinä pärrässä tais olla Devilin putki. Jos oot joskus ihmetelly että mitä toi äijä tekee tönärin ja metrimitan kanssa sun pyörän kimpussa niin nyt varmaan selvis *). Pönttö on kiillotettu sähkökiillotuksella ja näkee vaik oman kuvan jos haluaa peilailla. Villat oli suurin kustannus, tais maksaa jopa kymmenen eguu paketti ja sitä meni kaks. Tarkotus ois tehdä vielä pien putki vaimentimen päähän.
Äänet tosi matalat ja sit rääkäsee kun kääntää kahvasta. Kukaan ei aluks uskonu et oon ite tehny. Parempaa kuvaa ei oo tällä hetkellä. Enkä tarvii v**tuilua pyyntihinnasta, kokeilun vuoksi laitoin myyntiin ja jos tolla hinnalla joku ostaa niin heti lähtee. *Linkki
Nyt olisi pienimuotoinen ääninäyte tarjolla uudesta vaimentimesta.
ÄÄNINÄYTE
![]()
![]()
![]()
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Ja vielä isokokoinen (~3,5Mb) ja huonolaatuinen videonpätkäkin (AVI).
zetorin äänet
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Mitäs Zetori noin savuttaa?![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Jaa'a, kylmällä kelillä vähän savuttelee... -Näkeepähän, että on käynnissä(KMSwallower @ Huhti. 08 2004,00:50) kirjoitti
![]()
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Oman äänenkoventimen rakentamiseen tuntuu olevan paljon kiinnostusta. Olisi mahtavaa, jos joku myisi "rakennussarjoina" noita. Siis ihmisille joilla ei ole sorvia ja hitsausvehkeitä, mutta eivät myöskään halua/pysty maksamaan merkkivaimentimien hintoja.
*.m
Omaa sorvia ei tarvita, eikä varsinkaan hitsauslaitteita. Kannattaa kysyä esimerkiksi paikallisesta ammattikoulusta, jos siellä voisi sorvauttaa päätylaipat. Näin itse tein.(Epimetheus @ Huhti. 08 2004,15:14) kirjoitti
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Noniin. Tänään kävi Kawa penkissä ja tulokset seuraavat:
Teho: 124,2 --> 131,4 hp
Vääntö: 95,1--> 101,5 Nm
Molemmat tulokset siis takarenkaalta. Ensimmäinen mittaus tehtiin viime syksynä ja tänään siis toinen. Penkki molemmilla kerroilla sama. (KemiMC)
Teho/vääntökäyrät on vain paperimuodossa, enkä omista skanneria...
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Aika hyvät lisäykset. Minkäslaisia muutoksia tehtiinkään ilman/pensansaantipuolella?
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Suuttimina oli valmiina kokoa 160, ei tarvinnut vaihtaa. Neuloja nostettiin noin yhdellä pykälällä (käytettiin prikkoja, koska zetorissa ei ole säädettäviä neuloja.) Ilmasuodatin on vakio, koska se kuulemma on parempi kuin "viri"suodattimet.(KMSwallower @ Huhti. 13 2004,18:48) kirjoitti
Joten melkein pelkällä putken vaihdolla selvittiin.
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Onko tiedossa, mikä on vakiosuuttimien koko? Ja paljonko on prikoilla yksi pykälä? Nostin neuloja putkenvaihdon takia 0,5 mm eli yksi prikka jokaiseen. Suuttimet on 130 --->135...
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Eipä ole mulla tiedossa, mikä on vakiosuutinten koko. Eikä tiennyt KemiMC:n säätäjäkään, isompia suuttimia ei olisi heiltä löytynytkään... Mutta seokset oli noilla suuttimilla kunnossa ja käyrä tasainen.(KMSwallower @ Huhti. 14 2004,11:28) kirjoitti
Pykälä on suunnilleen saman verran, mitä säädettävässä neulassa on pykäläväli **Laitettiin suoraan 2 prikkaa ja kokeiltiin --> vääntökäyrän epätasaisuudet korjaantuivat ja seokset kohdillaan, eli kokeilu toimi. En tiedä, mikä oli yhden prikan paksuus...
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Komeita on pöntöt ja saunditkin mukavan kuuloiset!
Mutta laitetaanpa tähän samaan threadiin vielä kysymys kun ei uutta viitsi avata ja mielenkiintoa saman kaltaisiin hommiin. Eli onkos joku availlut 600 cbr orkkis pönttöä? Olisi tämmöinen mielessä jos avaisi päät ja suora reikäputki sisään + villat ympärille. Mutta kaipailisin vinkkiä miten sitten saa kaikkein siisteimmin takaisin kasaan? Millaisia eroja eri hitsausmenetelmissä on ja mikä mahtaisi olla fiksuin ratkasu tähän hommaan? Kiitoksia jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan![]()
Monstroon olisi tarkoitus tehdä sama juttu, jotta saadaan vähän ääntä maailmaan(Mikk0 @ Touko. 24 2004,00:03) kirjoitti
![]()
Perskeles sällithän on ihan tekijöitä... Niinhän se on että toiset puhuu ja ostaa rahalla ja toiset pitää käkättimen kiinni ja tekee itse. Itse tyydyn puhumaan ja maksamaan osarilla kun kunnollista ei osaa tehdä ja on vielä pers-aukinenkin...
![]()
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Palataanpas vielä aiheeseen, eli jos on tekemässä putkesta reikäputkea (luonnollisesti poraamalla putken reikiä täyteen) niin eikös tämän voisi korvata esim. niin että tekisi rälläkällä sopivalla laikalla pieniä "viiltoja" zikzak kuvioon, tuskinpa tämä juuri ääniin tms. vaikuttaisi ja olisi huomattavasti vähempi töinen tehdä?![]()
Mikk0: Luulenpa, ettei reiän määritelmään tässä tapauksessa kuulu pyöreys. Reikä on reikä, oli se sitten minkä muotoinen tahansa. Paitsi jos se on pitkulainen, niin sitten se on enemmänkin niinkuin hahlo, jne.
Isot pojat sano kerran että "Reikä pyöree, toinen soikee, mikä se on?"
Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
En suosittele että alat tekee "reikäputkea" poraamalla tavalliseen putkeen reikiä, taikka rälläköimään. Milläs meinasit saada raadit/jäysteet sisäpuolelta pois?? Aatellaan vaikka että putken halkaisia on n. 2" ja pituus n. 450mm. Saattaa olla aika hankala hioa sisäpuolelta, mutta kyllä tämäkin onnistuu jos on vaan oikeet työkalut.(Mikk0 @ Kesä. 14 2004,00:50) kirjoitti
Helpompi on ostaa reikälevyä, n. 1mm:n vahvuista. Ja taivuttaa se putkeksi. Näin tein itse ja tuli hyvä. Kovin monella ei oo kotona tähän tarvittavia työkaluja yms., mutta apu löytyy esim. lähimmältä metallipajalta tai aikuiskoulutuskeskuksesta, ammattikoulusta myös mutta kun tuppaavat olemaan lomalla näin kesäisin.
Reikälevyä saat rautakaupasta. Ota mahdollisimman pienellä ja tiheällä rei'ityksellä. Esim. 2mm reikä ja OA(open area) about 35-45%. Näin saat pienillä kierroksilla suht hiljaiset äänet mutta kun kierrättää niin johan rääkäisee. Ja aine mielellään rosteria, mutta sitä et löydä niin helpolla ja on kalliimpaa. *
Ite oon kokeillu jos jonkin moista reikää, tuo kahden millin oli ihan jees. **Oon töissä semmosessa paikassa missä tehdään seularumpuja joten valinnan varaa on, reikäkoot 0.5-15mm, ja aine vahvuudet 0.8-25mm. Ja kaikki rosteria. *
edit: kuva
[img]file:///C:/MyPhoto/PU.jpg[/img] * Aikas huono kuva kun äsken nappasin kamerakännyllä ja ei oo salamaa niin piti taskulampulla tuikkia valoa. *
Kuva ei näy toimivan mutta kiitoksia tuosta vinkistä hyvän kokoisista rei'istä, pitää huomenna lähteä etsimään vaippaan sopivaa aluputkea ja sisään tuota reikälevyä. Sehän on helppo tehdä kun kaivaa vaan tallin nurkasta jonkun 2" putken ja naputtelee ja taivuttelee ympärille ja migillä muutamalla pisteellä kiinni(hans_81 @ Kesä. 14 2004,17:38) kirjoitti
![]()
tuossa kaverin kanssa selvitettiin, että mitä suzuki rg:n pönttö on syönyt. elikkä rälläkällä päät pois. sieltä löytyi hukkaputkea, väliseinää, reikäputkea ja sun muuta. uus reikäputki tuli vanhasta mopon pakoputkesta, johon vedeltiin rälläkällä reikiä.sitten lasivillaa kerroksittain reikäputken ympärille, ja rautalangalla kireälle. hitsattiin päät kiinni, ja siistittiin vähän saumoja. hyvältä kuulostaa, vaikka vähän rääkyykin. tarvikkeisiin meni tasan 0 euroa. Lasivillatkin revittiin salaa naapurin autotallin seinästä
![]()
Jatketaanpas jottei hyvä aihe pääse unohtumaan
Aloin minäkin lämpenemään ajatukselle uusista vähän (vain vähän) äänekkäämmistä pöntöistä Divariin ihan vain kokeilun vuoksi.
Mitenkähän olisi jos Simonsin autopöntöstä 100/417 leikkaa
painavan kuoren pois ja korvaa sen alumiinilla. Jonkinlainen kartiomainen sovituskappale etupäähän.
Sisälle voisi haluttaessa tehdä väliseinän ja jättää toisesta osasta villan pois ja ehkä avartaa reikiä. Tällainen kammio on ainakin mainoksen mukaan joissain Akron putkissa.
Itellä olisi kaksi TunturiÄssän vakio vaimenninta ja olen miettinyt että pitäiskö tuo toinen purkaa ja hiukan modata. Se toinen vaimennin on ihan ehjä muuten, mutta päätylaipan niittien reiät on väliät. Tuon jos käyttäis auki ja hiukan avartais, niin mitenköhän äijän kävisi? Onko kellään kokemusta vakio vaimentimien avartamisesta enemmän?
Mikä kalustossa hävitään - otetaan asenteessa takaisin
No nyt on tuloillaan edellisillä ohjeilla vaimennin kawa zx-6r -03, Mutta uskaltaako sitä pistää kiinni, kun puhellaan että kone menee laihalle ja sitten se hajooEnkä halua ostaa mitään power commanderia +400€.
Mitä tuleeko nyt suora putki tehtyä turhaan?
![]()
Linja-auton kuljettaja
Kyllähän putket olivat kivan näköisiä!
Rakentajalle ne antavat osviittaa, mutta nuo "rikkinäiset" kuvien linkit ovat yhtä hyödyllisiä kuin vesipyssy merihädässä!
Ei kenelläkään sattuisi olemaan lisää hyviä kuvasarjoja pönttöjen väsäilystä tai piirustuksia? Vois vaikka talven pimeinä iltoina koittaa vääntää itselleenkin sellaisen.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara