Jokaisella syytetyllä on asianajaja (ellei ole niin tyhmä että kieltäytyy siitä), kyseinen henkilö antaa ohjeet mitä sanot,,, jne jne. Kylhän toi muija itekkin tietää et se on aiheittanut toisen kuoleman, mutta kun laki päättää siitä kuka on syyllinen ja kuinka raskaasti. Toisekseen kuskilla on n 5 minsan matka tauolle, joten luultavasti hän päätti jatkaa sinne (paha moka) minkä todennäköisesti monet muutkin olisivat tehneet. Jos joku todistaa et se teki sen tahalleen, niin tulen mukaan viskelee kiviä. Itse odotan enemmän kuskeille parempia olosuhteita ja opastusta kuinka menetellään, jos vaik nukuttaa,,,. Turhat kuolemat ovat![]()
No, sanotaanko näin, että mun on vaikea kuvitella, että se raitionvaununkuljettaja ihan täysissä sielun ja ruumin voimissa ajoi sen sporan siihen risteykseen... Nopeutta oli niin paljon liikaa, että ei se ihan normaalissa "ajokunnossa" voinut olla. Ja eiköhän tuo raiteenvaihto ole aika rutiinisuoritus joka onnistuu vaikka olisi jo vähän pihalla...(thannula @ Maalis. 11 2004,16:29) kirjoitti
Tai toisaalta... voihan olla, että kuljettaja päätti kokeilla, millä vauhdilla siitä risteyksestä pääsee (ja vielä punaisia päin) suistumatta... "Oho, jäipä mopo alle. No, väitän pyörtyneeni."
Tätä voi toki spekuloida vaikka maailman tappiin asti ja koko totuutta ei varmaan koskaan saada selville. Ehkä olen liian sinisilmäinen ja todellisuudessa kuljettaja ajoi holtittomasti ja huolimattomasti ikävin seurauksin.
Mutta ennen kuin kivitetään kuljettaja, kannattaa muistaa, että jokainen meistä liikenteessä liikkuessaan on potentiaalinen tappaja, ei se välttämättä kovin isoa virhettä vaadi... Onneksi yleensä pienistä (ja isommistakin) fiboista on vähemmän rajut seuraukset... En tarkoita tällä, etteikö tekemisistään pitäisi kantaa vastuuta, mutta syyllistäminen on tässä keskustelussa mielestäni välillä aika rajua...
Ja tämä kaikki kyseisen tapahtuman inhimillistä tragediaa yhtään vähättelemättä, sekä motoristin, hänen omaistensa, että myöskin kuljettajan puolesta. *![]()
Excellence is the result of caring more than others think is wise,
risking more than others think is safe,
dreaming more than others think is practical and
expecting more than others think is possible.
Joitakin asioita voi olla vaikea verrata keskenään. Tekisi silti mieleni väittää, että yksi kauheimpia asioita, mitä liikenteessä voi itselle sattua, on se että aiheutat siellä jonkun syyttömän kuoleman.
Eihän oma kuolemakaan jäljellejääneitä naurata, mutta tuskin sitä enää itse kiroaa tai itkee.
Mutta tieto siitä, että omalla varomattomuudellaan, uhkarohkeudellaan, piittaamattomuudellaan tai vaikka ihan vahingossa on vienyt toiselta hengen, lopullisesti, painaa varmaan sielussa loppuelämän ajan.
Tästä kyseessä olevasta tapauksesta sen verran, että ikävä se on kaikkien kannalta, ei vähiten kuolleen motoristin omaisten. Silti; tuomitaan raitiovaunun kuljettaja sakkoihin, ehdolliseen tai viideksi vuodeksi vankilaan, ei se tuo motoristia takaisin. Ja koska kukaan tuskin väittää, että ko. kuljettaja tahallaan aiheutti onnettomuuden, kannattaisi kaikkien sivusta seuraavien ehkä miettiä välillä kovin varmoja mielipiteitään.
Kävi oikeudessa miten tahansa, kuljettaja kantaa tapahtuman muistoa ikuisesti sisällään. Kuten motoristia kaipaamaan jääneetkin.![]()
* Arctic Ranger *
Niinpä...vähän inhimillisyyttä kehiin.
Olipa ratikkakuski syyllinen tai syytön, han tulee muistamaan tapahtuman loppuelämänsä.Kuka teistä haluaisi yöllä herätä siihen että tapahtuma toistuu unissa ja heräät kylmään hikeen ja kauhuun?
Ja tuosta kiistämisestä.Ei hän kiistä tapahtunutta, vaan SYYTTEEN! Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta se mistä tuomio tulee voi vaihdella.
Aivan sama mikä rangaistus on, naista on jo rankaistu tarpeeksi.Ne itsesyytökset voivat olla pahempia kuin elinkautinen.Voivat johtaa itsemurhaankin.Haluaisitteko silloin sanoa, että sai mitä tilasi.
Jokainen meistä on potentiaalinen tappaja liikenteessä, niinkuin thannula sanoi.Minä voin huomenna ajaa naapurin lapsen päälle ja arvatkaas seuraako se minua koko loppuelämäni..Muiden ihmisten puheet on kärpäsen surinaa tapahtuneen rinnalla.
Eikä pidä aina suhtautua niin, että motoristi on puhtaanvalkea (enkä nyt todelakaan tarkoita tätä tapausta) vaan luin MP69 viimeisimmästä lehdestä Erkki Lampenin kertomuksen kolarista, joka pani kyllä miettimään, oliko motoristi täysipäinen ajaessaan sairaana, rikkinäisellä pyörällä kolarin...ihmettelen tarinaa vielä tänäkin päivänä.Ehkä ymmärrän tarinan väärin, mutta saan tosi oudon kuvan hänen kertomuksestaan...
Tulipas oikeenkin hyvä olo näitä juttuja lukiessani..
Sattumoisin, nimittäin, tämä neiti, joka ratikkaa ajoi asui nuorempana naapurissani.. Oikeinkin ystävällinen ja rauhallinen ihminen.
Ja tämän isä kertoili, ettei nainen ole vieläkään selvinnyt onnettomuudesta, niin kova henkinen romahdus tuli onnettomuuden jälkeen ja kaikkein vähiten selviämiseen auttoi julkinen spekulointi tapahtuneesta.
Sanoisimpa, että kyllä on jo ihmis-raukka tarpeeksi kärsinyt,
kun voi olla, ettei sellaisen psykoosin jälkeen enään normaaliin elämään selviä.
-paljon tuli tehtyä oikeinkin-
Itse lämpöhalvauksen saaneena voin sanoa, että se tapahtui hetkessä. Kuuma oli sitä ennen, mutta mikään ei viitannut siihen, mitä tuleman piti; taju lähti vain muutamaksi sekunniksi, mutta useammalta tunnilta sen jälkeen ei ole kuin hajanaisia muistikuvia, joita ei pysty pistämään mihinkään kronologiseen järjestykseen. Lisäksi herättyäni "pikatirsoilta" toimintani oli ollut kuulemma täysin järjetöntä ja epäloogista.
Ja se syyllisyydentunto; eräs ex-kolleegani oli syyttömänä osapuolena kolarissa, jossa kuoli kolme ihmistä, kaksi heistä alakouluikäisiä lapsia. Kaveriparka joutui vaihtamaan ammattia, ei tullut rahtihommista enää mitään, vaikka kuinka vakuuteltiin, että kaikkesi teit, minkäs mahdoit. Että se siitä, heitellään kiviä, kun tiedetään varmasti.
Meinaatko, että sulla on krooninen lämpöhalvaus..(kaasunalle @ Maalis. 18 2004,21:08) kirjoitti
![]()
En kai mä muuten näitä hommia tekis, arvon kolleega...(pete @ Maalis. 18 2004,21:14) kirjoitti
![]()
Totta puhut, onneks ees joskus jotain korvaavat meneteystä vapaa-ajasta..ja onhan toi työ hyvä syy olla poissa kotoo(kaasunalle @ Maalis. 18 2004,21:17) kirjoitti
![]()
offtopic- Näin eilen keskustassa kun vanhempi mies henkilö kaatu maahan, ilman että näytti että ois liukastunu tai kompastunu, seiso ja -pam-, pötkönä siihen maahan naama edellä ja taju pois. Ai s**tana ku kävi sääliks, niin kovalta se isku näytti. Seisoin ruuhka aikana valoissa. Onneks ihmiset tajus ja meni auttaa muute oilisin itte hypänny autost ulos ja menny. ei kyll ois ollu mikään ihme jos kukaan ei ois välittäny.... huh traumat jäi...
![]()
Ihmetyttää ihan aidosti tämä suhtautuminen kyseiseen onnettomuuteen. Keskustelu heti sen jälkeen sai välillä tälläkin keskustelupalstalla samanlaisia mittasuhteita kuin surullinen Audi-onnettomuus.
Uskon että Munkassa autoa ajaneen miehen ei ollut tarkoitus ketään satuttaa, eikä myöskään tämän raitiovaununkuljettajan. Se oli onnettomuus, jolle ei valitettavasti voi enää mitään.
Varsinkin Munkan onnettomuuden jälkeen oli ihmiset suunilleen viemässä kyseisen auton kuljettajaa lynkattavaksi. Kuka meistä voi rehellisesti tunnustaa ettei ole ikinä liikennettä vaarantanut. Ja muistakaa, on niitä jalankulkijoita niidenkin teiden varsilla josta ne "parhaat mutkat" löytyy.
Nyt taas herää se tunne että ratikkakuski halutaan vain siksi tuomiolle että menehtynyt osapuoli oli moottoripyöräilijä. Buble ja Ressu, kärjistyksenne ketjun alussa ovat minusta hieman, hmm, mauttomia. Totta kai, vastuu on kannettava omista teoistaan, vaikka kuinka yrittäisi käyttää lieventävinä asianhaaroina sitten humalatilaa tai lämpöhalvausta. Silti on vain niin helppo tehdä se pieni virhe vaikka kuinka täydellinen muuten olisitkin. Se että tuleeko tosta sitten jollekkin sakko vai ei, on minusta ihan se ja sama. Sillä ei ole enää mitään merkitystä. Ihmishenki on menetetty, ja en itse ainakaan ole niin kostonhimoinen, että haluaisin kaiken sen tuskan jälkeen mitä ko. vaunun kuljettaja on saanut kokea, niin sitä jotenkin lisätä.
Onko teistä muuten joku pyörtynyt, vaikka sitten nestehukan takia? Itse tajusin noin 2 sekuntia ennen kun tipahdin, että nyt ei ole kaikki hyvin. Ja siinä ajassa ei muuten ehdi mennä kyykkyyn. Outoa mutta totta.
Ja ettei kukaan ymmärrä väärin, tarkoitukseni ei missään vaiheessa kirjoitusta ole mitenkään vähätellä näitä kahta onnettomuutta ja niiden tuottamaa tuskaa uhrien läheisille. Osanottoni.
Muuten asiaa, mutta en kyllä rinnastaisi näitä kahta onnettomuutta.(Johu @ Maalis. 18 2004,23:42) kirjoitti
Audin kuljettaja kai ei väittänyt tahallisen, törkeän punaisia päin ajon johtuneen mistään sairauskohtauksesta. Törkeä töppäily kai tuli aika selvästi todistetuksi.
Ratikan kuljettaja nyt on kuitenkin kohtuullisen suurella todennäköisyydellä (ehkä) todella saanut jonkun kohtauksen.
No oikeus ratkaisee - se on sitä varten. Ja ratkaisu varmaan tapahtuu paremmilla perustiedoilla tapahtuneesta kuin tällä foorumilla on.
<p>2002-2014</p>
Jo ainakin kaksi kirjoittajaa kertoo kokeneensa lämpöhalvauksen. Tapahtuiko tämä prätkän kahvoissa? Tämähän avaisi mielenkiintoisen liikenneturvallisuuskeskustelun. Noi meidän vermeet ei oo niitä viileimpiä ja niitä tulisi aina pitää sen turvallisuuden vuoksi. EU direktiiviehdotus: ”Huikkapakko 15-minuutin välein ajopiirturivalvonta-avusteisesti?
Muuten, älkää erehtykö olettamaan, että oikeudessa jaetaan oikeutta. Siellä valvotaan sitä, että lakia noudatetaan. Laissa taas sanotaan, että kuljettaja kaikissa olosuhteissa, jne… Ammattikuljettajaan tämä kohdistuu erityisen ankarasti.![]()
... jotain piti muistaa
Laki taas heijastelee yhteiskunnassa kulloinkin vallitsevia moraalisia käsityksiä ja oikeustajua....
Jos kuitenkin halutaan ruveta saivartelemaan eri osapuolten vastuusta pitää tilanteita hallussa niin ainakin tieliikennelain
"23§
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi
....
Tuota kun tiukasti sovelletaan, niin yhtään onnettomuutta ei oikeastaan pitäisi päästä tapahtumaan... *![]()
<p>2002-2014</p>
No entäs" Hei mulla on on heikko olo , ei viittis ajaa ny" ei käyny kuskilla mielessä, vai kävikö kaikki nii äkkiä?? Ei kukaan pyörry on-off tyyliin???
Aika harva taitaa pyörtyä sillai pikkuhiljaa, vähän kerrallaan...(Rokka @ Maalis. 20 2004,03:17) kirjoitti
Nii normaaliahan on olla +60 asteisessa kapiinissa ja ei tee asialle yhtään mitään....ja kuka enää uskaltaa missään ajaa, ku enempi kun "harvat" alkavat pyörtyileen sillain äkisti(kaasunalle @ Maalis. 20 2004,04:30) kirjoitti
Kyllä se vain menee sillai "on-off" tyyliin. Tietenkin hieman heikko olo aikasemmin, mutta ei mitään sen suurempaa. Näin mulla ainakin kävi. Ja niin, en ajanut silloin millään, kävelin vain.(Rokka @ Maalis. 20 2004,04:17) kirjoitti
Oli vähän heikko olo, ja yhtäkkiä rupesi vain mustenemaan. Tähän tosiaan meni se kaksi sekuntia, ja seuraava hetki oli noin puoli minuuttia tämän jälkeen kun kaverit oli taas läpsinyt hereille. Tosin tätä tipahtamista oli edeltänyt valvomista n 40 tuntia ja koko ajan hirveä helle.
Eli kyllä se saattaa niin mennä että ihminen tippuu vain yht'äkkiä.
Nukahteleehan porukka rattiinkin, eikö siinäkään mitään mystistä ole. Ei kukaan kai ratissa tahaltaan torkkuja ota. Siinä vaiheessa on vain huomiokyky niin alhaalla että et ehkä osaa tulkita "nukahtamisen" merkkejä ennen kuin rytisee. Sama tossa nestehukassa, ei aivot enää pelaa yhtä kirkkaasti, eikä ehkä edes tajua että nyt olisi hyvä pitää se tauko. Tai sitte vain ajattelee että kyllä mä nämä viimeiset 10 minsaa jaksan, tällä ratikalla seuraava kuskin vaihto olisi varmaan ollut hakaniemessä, kolmen kilsan päässä.
Kylla sen taas nakee et moni tanne kirjoittajista istuu konttorissa tms tyoaikanaan.(Rokka @ Maalis. 20 2004,04:39) kirjoitti
Eikohan jokainen yrita tehda tyotaan niin hyvin ja napisematta kuin voi. Vaikka joskus vahan vasyttaisikin (vaikka ei pitais) niin aina sita yrittaa tsempata seuravalle tauolle.
Kuka nyt pomolleen menee sanomaan et nyt ei jaksa teha toita, vasyttaa tai on kuuma tms. Kyllahan sen tietaa mita ylakerran vaki sellasesta ajattelee....LAISKA Paskiainen.
Eika varmaan oo eduks ku menee pyytaan vapaapaivaa tai lisaa liksaa.
Liikenteessa se tsemppaaminen voi olla huomattavasti kohtalokkaampaa. Pidempia matkoja ajaessa helposti voi 'vaipua' sellaseen horrokseen. Omasta mielestaan ihan kunnossa mutta kaytannossa....
Itse varmaan olen hengen vaaraks liikenteessa (kortti pois loppu iaks) kun saatan vasahtaa ajon aikana ja silti jatkan ajamista. Koska perille pitaa paasta ajllaan.
Vapaa aikana ja mopolla ajot on asia sitten erikseen, silloin voi pysahtya torkuille tarvittaessa.
Kuinka moni teista pistaa paan konttoripoytaa vasteen ja otta torkut tyopaivana??
LIFE'S TOO SHORT NOT TO BE
* *-jokaisen motoristin sisällä asuu se pieni bomberi-
-joka muuta väittä valehtelee tai ei käytä moottoripyörää-
www.gamblerracing.eu
www.bombermagazine.com
www.riding.fi
Turmaraitiovaunun kuljettajan syytteet hylättiin
(25.3. 14:29)
Helsingin käräjäoikeus on hylännyt heinäkuisesta raitiovaunuturmasta kuljettajaa vastaan nostetut syytteet. Onnettomuudessa raitiovaunu suistui raiteiltaan ja sen alle jäänyt moottoripyöräilijä kuoli. Syyttäjä oli vaatinut 38-vuotiaalle kuljettajalle sakkorangaistusta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta. (STT)
Hesarista:
Raitiovaunuturman kuljettaja vapautettiin syytteistä
Julkaistu 14:17
Moottoripyöräilijän päälle ajaneen raitiovaunun kuljettaja vapautettiin torstaina syytteistä Helsingin käräjäoikeudessa. Syyttäjä vaatii kuljettajalle sakkoja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta.
* * *
Turma sattui viime heinäkuussa. Linjan 2 raitiovaunu oli kääntymässä Mannerheimintieltä Aleksanterinkadulle, kun se syöksyi raiteilta, törmäsi moottoripyöräilijään ja pysähtyi tavaratalo Stockmannin seinään. Parinkymmenen vuoden ikäinen moottoripyöräilijä kuoli heti.
Kuljettaja kiisti syytteen. Hän kertoi turman aiheutuneen kuumassa ohjaamossa saamastaan sairauskohtauksesta. Turma sattui pitkän hellekauden jälkeen. Raitiovaunun ohjaamon lämpötilaksi on arvioitu 35–45 astetta. Oikeuskäsittelyn ydinkysymyksenä on ollut, oliko kuljettajan työkyky alentunut niin paljon, että hänen olisi pitänyt ymmärtää keskeyttää työnsä. Asianajajan mukaan kyseessä oli sairauskohtaus, joka ei ollut ennakoitavissa.
* * *
STT–HS
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Justjoo.
Mitä helvettiä tollasella enää kortti on jos ei pysty kesäilmalla pysymään tolkuissaan.
Saakohan se saunassakin kohtauksia..?
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
ei millään pahalla mutta ihminen tuo kuljettajakin vain on...(JIMJAK @ Maalis. 25 2004,14:49) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Älä viitti, ihan oikeesti. Eikö toi juttu voisi olla loppuunkäsitelty myös sivullisten osalta, kun asianosaisten osalta on jo? On se niin helppoa pullistella ja louskuttaa leukoja täältä ruudun takaa.(JIMJAK @ Maalis. 25 2004,14:49) kirjoitti
Just joo, mutta sä olisit varmaan erimieltä tästäkin jos raitiovaunun kyljessä olisi lukenut Kawasaki. Vihreähän se spora on muuten.(JIMJAK @ Maalis. 25 2004,14:49) kirjoitti
ollaan samoilla linjoilla..!(anna @ Maalis. 11 2004,13:12) kirjoitti
![]()
ärrää sen olla pittää...
Nojoo, jos lämpöhalvaus iski ni törkeää välinpitämättömyyttä on kyllä ollu muuta liikennettä kohtaan. Jos on niin kuuma että lämpöhalvaus voi iskeä niin ehkäpä kannattais juoda. Tahallaan se ei ketään tappanut, todennäköisesti, mutta aiheutti kuoleman joko sikamaisesti ajamalla päin punaisia tyyliin "kyllä tosta vielä kerkee" tai sitten ei ottanut huomioon sään vaikutusta ajokuntoon. Oli miten oli, kyllä kuskissa on vikaa.
Tämä on tietysti vaan mun mielipide, ei mikään lopullinen totuus.
Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.
*Aprilia RSV Mille ´01*
Vastine ylläoleville kriitikoille:
Kuten edellä viittasin; Jos kuskin terveys ei kestä tai järki käske pitämään taukoa, ei mielestäni ole asiaa ainakaan julkisen kulkuneuvon rattiin ja tuskinpa muihinkaan.
Entä rattiin nukahtajat?? Eikö hekään ole mielestänne onnettomuuksista vastuussa??
Jos täällä päästään lakituvassa aina kuin koira veräjästä vaikka tekisi mitä, niin mihinkähän sekin johtaa.?
Säälin kyllä ratikkakuskia, mutta se ei auta estämään tuollaisia tapauksia.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Olen aika yllättynyt että niin moni ajattelee noinkin negatiivisesti tästä aiheesta?On totta että ei oo oikein et joku pääsee hengestään iltapäivä ajelulla, mut jos syynä on kohtaus niin....... juupa juuu turhahan tätä on lässytää kaikki on jo sitä tehny. Sanon vaan et oikeus tapahtuu jos niinkseen on tapahtuva. Liekkö kukaan tarpeeksi tohtori tai lakimies ottamaan tähän kantaa
![]()
Mustanaamio kerhon alajaosto Reilujen kerho.