Virta-avain
Tappokytkin
Joku muu
Sammutatko pyöräsi kääntämällä sytysvirrat pois vai tappokytkimestä?
Mulle neuvottiin aloitellessani, että oikea tapa on virtalukko. Sitä olen käyttänytkin siitä asti. Ei ainakaan jää valot päälle, vaikka jättäisi avaimen paikalleen, eikä tule yritettyä käynnistää tappokytkin painettuna. Eli tappokytkin saa olla koko ajan "run"-asennossa.
Mites muut???
Pasi
"Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan, mä saan" - J. Karjalainen -
Avaimella. Aina.
Paitsi joskus vahingossa olen hipaissut tappokatkaisijaa valoissa... Se on ihan yhtä nolottavaa kuin pyörän kaataminen omalla pihalla. (siihen en ole ainakaan vielä syyllistynyt)
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
virta-avaimesta. Niin mulle kans neuvottiin, autokoulus kun aina sammuttelin rätkän tappokatkaisijasta niin ope huomautti. 1 päivä jotenki onnistuin säheltämään katkaisimen kanssa kesken ajon. Ihmettelin miks hyytyy peli tää.. kunnes hoksasin. Ehti jo paniikki tulla..
Tuttu tunne...(kuulapää @ Heinä. 30 2004,13:17) kirjoitti
Minäkin kerran sammutin ajatuksissani kytkimestä. Kun lähdettiin jatkamaan matkaa, ei mopo tietenkään käynnistynyt. Siinä sitten kaikki mopon ympärille ihmettelemään ja kuuntelemaan mun "tää hajos!" kommentteja... ja muutama sivustakin katsoja oli... Kunnes sitten joku ehdotti kytkimen napsautusta. Olo oli![]()
Misteepä sen tietää mihinkä pystyy ennen kun kokkeiloo.
Miks se pitäis tappokytkimestä sammuttaa? Täytyy kuitenkin virrat katkaista avaimesta ennen kun pyörän jättää parkkiin.
Siis avaimesta...
Avaimen kanssa pelataan juu.
Ja joskus harrrrvoin tulee tuota paniikkinappulaa painettua, ihan vaan sen vuoksi,
ettei pääsis vallan hapettumaan.
btw. - klik - *![]()
Avaimesta. Toki pari kertaa kesässä painella paniikkinappulaa, ettei pääse hapettumaan ja toimii sitten kun tosissaan tarvii... Toivottavasti ei tarvi!
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Sivuseisontatuella ..![]()
Kerran olen erehtynyt...silloin kun luulin olleeni väärässä ..
Useimmiten virta-avaimesta, mutta jos jätän pyörän mäkeen ja siksi vaihteen päälle, sammutan sivuseisontatuella.
Ilman lapsia ei ole huomista.
Melkein aina sammutan avaimella, joskus todella harvoin tappokytkimellä,*
tuppautuu unohtumaan päälle ja vikaa haetaan
![]()
minä
Avaimella yleensä.
Käyttäessäni levyjarrulukkoa laitan lisäksi vielä tappokatkaisijasta varmistuksen, etten kolauta levyä solmuun... -ehkä *![]()
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
Tappokytkimestä. Kun on toinen käsi kytkimellä ja toinen jarrulla, niin kielelläkö te sitä avainta käännätte.*Kun mopo on sammuksissa, niin katkasija run-asentoon ja avaimesta virrat pois.
Miinukset: Akkua kuluu 0.5 sekuntia valojen polttoon turhaan
Plussat: Polttoainetta palaa 0.5 sekuntia vähemmän aikaa
Tappokytkintä ei tule käytettyä juuri koskaan. *Jopa niin, että jos joku on sen lyönyt päälle niin vikaa etsitään ihan muualta, -ja kauan...
Mitä varten se muuten ylipäätään on? *![]()
VI TRIMMAR INTE
Yleensä avaimella, mutta joskus kun jättää pyörän hankalaan paikkaan tulee sammutettua tappokatkaisijalla...
BMW F800GS -11
No joo...
Myönnetään.
Kahdesti olen ollut nutullaan ja silloin tuli käytettyä...
![]()
VI TRIMMAR INTE
Kyllä se virta-avaimella 98%:sti sammuu. Joskus käynyt että kun on epähuomiossa sammuttanut tappokytkimellä niin on unohtunut kääntää päälle uudestaan ja sitten kun yritän pistää käyntiin niin ei tapahdu mitään![]()
Kytkimestä aina, kyllä sen muistaa napsauttaa käynnistäessä, mutta kaipa tuo on tottumiskysymys.
Miksi se ylipäänsä opetetaan autokoulussa, ettei sitä pitäisi käyttää?![]()
tappokatkasimella,siksi että on vaihteet vielä niin hiton jäykät ei tahdo löytyy vapaata![]()
![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
Mikä on tappokatkasin? *
No joo, en käytä sitä. Aina virta-avaimesta, ennen sammuttamista sammutan valot ja kaasutan "kevyesti". *
Tuo valojen sammuttaminen on jääny entisestä pyörästä (Honda *), siinä oli aina akku niin huono niin piti tehdä varotoimia että lähtee aina käyntiin. Nyt kyllä Suizan akku on terässä mutta onhan se hyvä varmistella.
Taalla Amerikan puolella Motorcycle Safety Foundation ajokursseilla opetetaan koneen sammuttamista tappokytkimesta. Ideana on se, etta paniikkitilanteessa osaa kayttaa tappokatkaisijaa.
Itse kylla yleensa sammutan koneen avaimella, joskus harvemmin sivutuella![]()
Have a Nice Day
Honda Shadow VLX
Kyllä sitä varmaan osaa käyttää "paniikkitilanteessa" muutenkin.(tx_shadow @ Heinä. 30 2004,20:28) kirjoitti
Aikoinaan kävin koeajaa kaverin "hurjaa" Kawa GPZ 600R:ää.
No se oli just ostanu sen ja lähdin tyyppäämään, kiihdytin kylätiellä minkä lähtee. Kun olin päässy 4. vaihteelle, niin kaasu hirtti kiinni.Siinä kokemattomana ("isoihin" pyöriin) alko jo paniikki tulla.
Sit välähti
tappokatkasin
No, hyvin kävi ja sain pysäytettyä.
Autokoulussa opetettiin että aina tappokytkimellä, kun pyöräni ostin niin myyjä sanoi että avaimesta. Tappokytkin kuulemma jotenkin -en muista perusteluja- rasittaa konetta tjsp.
Samapa tuo miten se pitäisi tehdä. Avaimesta minä käännän.![]()
I am free of all prejudices. I hate everyone equally.
Key R.U.L.E.S![]()
"It's Hard to Soar with Eagles When You Ride With Turkeys"