Terve!!!!
Olen kokeneemmilta kuskeilta ja pyöräkauppiaaltani kuullut, että pyörän pesu painepesurilla ei ole terveellistä,koska vesi helposti menee stefojen läpi.
Tämä on varmasti järkeen käypä asia, mutta kuitenkin olen nähnyt jossakin pyörälehdessä kuvia, kun painepesurilla vaan painetaan pyörää puhtaaksi.
![]()
Mitä mieltä asiasta ollaan ?![]()
kotka
Tarpeeksi kun veteen pannaan painetta, niin kyllähän se läpi menee vaikka ketjun O-renkaistaMutta eiköhän tuolla pesurilla ole tarkoitus vain antaa pyörälle suihku ja niitä paskasimpia paikkoja (esim. ilmakoneen sylinterivasto?) tohotetaan sitten hiukka perusteellisemmin. Tietty sähkkamat ovat yleensä aika herkkiä painepesulle, mutta pakkokos niitä on sillä suihkia
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Niin, eihän se sentin päästä ohjausyksikön liittimeen suunnattuna ole ollenkaan terveellistä. Mutta entäs jos ruiskutat kahden metrin päästä? Silloin kyseessä on enään lähinnä sumupilvi joka sinne yrittää tunkeutua väliin. Eli siis eiköhän se vaarallisuus ja vaarattomuus ole käyttäjästä (ruiskuttajasta) kiinni.
- "No! It's not a Harley" -
ite olen joskus sumutellut kauempaa,mut jos läheltä ruiskuttelee niin maalit sun muut teipit varmaan lähtee.Itelläni ei oo mitään käyny,eikä koiranikaan siitä huonoa tykänny kun pesin sitä painepesurilla,ennenminkin nautti![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
En ole ainakaan ite huomannut mitään huonoja puolia painepesurin käytössä....teippaukset ei ole lähtenyt..mutta yleensä olenki sillä vetänyt lähinnä suurimmat paskat pois päältä ja sen jälkeen pessyt muuten..arkoja paikkoja yritän tietenkin varoa..
![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Mutta ei kannata todellakaan tohottaa mihinkään laakereihin. Ovat meinaa vainaat aika hätäseen.
KTM 690SM
Kyll mie luulen, että suurin osa porukoista pesee mopon ihan vaan verkostopaineella ja käsipelillä hinkaten. Crossihemmot lutraa ymmärrettävästi lähes aina painepesurilla, mut ehkä noissa vehkeissä on eineen paremmin suojatut laakeriliitokset ja sähkövekkaatkin liitoksineen. Mut en usko että mitään ihan tuhoisaa saat tosiaan aikuseksi, jos et väännä suutinta pesurista ihan snadille pistesuihkulle, ja päästelet hiukan kauempaa ne arimmat kohdat. Sehän on ton painepesurin huono puoli, että se jättää kyllä semmosen harmaan kalvon vaika mitä pesuainettakin seassa käyttäis. Mut se kalvo kyllä häipyy kun mikrokuituliinalla ja fairyvedellä kuivaa sekä viimeistelee tiskauksen. Aina helpompaa on homma jos vahaat polles kunon vahalla pariin kertaan het keväällä. Autoglymin kullanvärinen litkuvaha on ylivoimaista, vaikka maksaakin jotain. Sillä pulolla vahaa kyllä hemmetin monta kertaa, joten satsaus kannattaa.
Mulla on itellä ollut tapana säilyttää tota kiilloitusrättiä isossa minigippipussissa, ja siihen jäänyt vaha antaa upean viimeistelyn muutamalla pyyhkäisiyllä sitten kuivauksen *jälkeen. On aina kuin just vahattu !
Toi vaha ( niiku muutkin vahat ) on kätevintä levitellä puhtaalla vaahtokuminpalasella, eikä millään rasselitukolla...
Ja toinen hyvä litku on saman tuotemerkin muovinhoitoaine ( semmosta vihreetä, vähän kuin ohutta vasellinia se tökötti ) Sillä tulee kaikki muoviosat ku uusiksi muutaman kerran käsittelyn jälkeen.
Ja mikä hienointa, se poistaa aikas hyvin niitä vaaleita kuivuneita vahajämiäkin, joita ei muuten tahdo esim.mustista ( eikä just muunkaan värisistä ) muoviosista saada millään piiloon. Ns.mustavaha on karmeeta kenkäplankkia tohon aineeseen nähden, eikä haittaa jos sitä glymiä sit menee maalipinnallekin pikkasen. Senkus kiillottaa sillä samalla vaharätillä nekin ja avot *Minä kun oon kunnollinen pillkuisti mopon puunauksessa, niin käytän jopa eri mikrokuituliinaa mittariston ja niiden puhtaampien paikkojen pyyhintään, Sillä toisella kolaan vaan katteen alaosat, *vanteet ja semmoset selkeesti kenties rapasemmat paikat.
Eihän se tarvii ku kerran hieraista mittarinklaseja tai plexiä, niin mattapintaa ynnä naarmaletta alkaa pukata..Ja tolla puhtoisrätillä jossa saa olla fairiakin hiukan, hinkkaan potan visiirikin kuivaksi, kun sen on enste huljutellut mottösistä vesihanan alla. Vaikken oo moisten likujen kauppias, niin väitän että kaikki teflonkorrekit sun muut mustisvahat on *Autoglymin vastaaviin nähden... *
Jaa nii, ethän sää vahauksesta mitäään kysynykkään.... *
jokkebus@
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisi...
Eiköhän tuo vähän riipu painepesuristakin. Raskaiden koneiden parissa touhuajat sanovat, että alla 200bar vehkeet on veden kiihdyttimiä. Itsellä on max työpaine 150 ja tuolla paineella noin 20 cm:n päästä alkoin edellisen kulkuneuvon (mondeo) taka kromi kahvasta lähtemään kromaukset. Saahan tuota painetta säädettyä ja etäisyyttä muutettua. Pointtina on se, että toisille painepesuri on 80 bar kärcher ja toinen ääripää on hydraulipaineen muuntimet joilla päästään yli 1200 bar vedenpaineeseen. 800 bar:n pistesuihkulla voi jo leikata muovia hitaasti.
![]()
![]()
![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Riippuu pesurista ja pesijästä. Järki käteen, ei suihkua laakereille ja sähkölaitteisiin, itse suihkutan ylhäältä alas ja riittävän kaukaa jotta vesi tekee mitä veden pitääkin eli huuhtelee pesuaineen pois. Liuottimet on sitä varten että kura ja piki poistetaan esim. vanteista ja pyörän alaosasta, ei sitä kannata pesurilla lähteä kuorimaan![]()
Enpä ole asiantuntija näissä painepesureissa, mutta itse pesin viime kesänä pyörän pariin otteeseen painepesurilla, eikä siitä mitään haittaa ollut. Tämä johtunee siitä, että huidoin vehkeellä parin metrin päästä ja suuttimen päästä tuli sellainen leveä vesisuihku, ei siis pistemäinen. Saahan ne sähkötsydeemit rikki vaikka vettä kauhalla kaatamalla, jos se väärään paikkaan osuu. Niin ja sen olen kuullut, että sinne pakoputkeen ei pidä sitä vettä ruutata... vaikka saattaisihan se aiheuttaa hauskan vesisuihkun käynnistettäessä![]()
- Rajatonta Voimaa! -
Itse en pesisi pyörää painepesurilla.
Kumma, että jengi hinkkaa ja puunaa pyöriään, miettii, että laitanko talveksi kovalevypalat renkaiden alle, vaihdetaan öljyjä syksyllä ennen talviteloille laittoa ja taas uudet keväällä ennen ajoa.
Sitten tulee kesä, mennään ja pestään pyörää painepesurilla... kaikki laakerit, ketjut on vaarassa, kosteutta pääsee juuri sinne minne sitä ei kuuluisi päästä... onnea vaan.![]()
©
Painepesuri on oiva apuväline pesuun. Kunhan vähentää painetta EIKÄ ruiskuta ainakaan läheltä ketjuihin, laakereihin, katkaisijoihin yms.
Tietysti se ei korvaa kunnon käsipesua sienellä mut lisänä hyvä olla käytössä.
*Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
*Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
Kyllä sitä tuolla tielläkin pyörä saa aikamoista painepesua, kun sateella ajelee. Ja sitä ei käsittääkseni ole kielletty missään manuaaleissa. Eli pyörän on tarkoitus sekin kestää. Tottakai pitää siinä pesemisessä(paineessa ja suuntauksessa) olla järki mukana.
Sinä et sitten paljon sateellakaan ajele?(Petri12r @ Maalis. 10 2004,09:27) kirjoitti
![]()
Juu, eiköhän nämä prätkät ole suojattu roikevedeltä ihan riittävän hyvin. Eli järki käteen ku ruutaa sillä pesurilla niin ei mitään hätää. Tietty, onhan porukkaa joka ei edes aja märällä jne.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
enmä ees osaa käsi pelillä!? hieroo vaan kakat ympäri mopoo ja avot, eihän siitä mitään tuu prkl.![]()
autosta sain kyllä maalit lähtemään mutta se on vissii jonkun "sunnuntaimaalarin" maalaama.![]()
pyörän olen yleensä huuhtonu pesurilla kevyesti ja pahat paikat tarkemmin. syylarin kanssa pitää olla varovainen sillä jo pieni suihkasu pesurilla ruttaa sen.![]()
Aika hypnosisoiva vaikutus noilla hyppivillä vihreillä irvistyksillä...Yök!
*Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
*Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
Ei painepesurissa niinkuin ei esim. viinassakaan ole mitään vikaa, riippuu miten niitä käyttää. *![]()
Kaikki(!) laakerit on vaarassa... Ei kai sillä painepesurilla kampiakselia pestä(Petri12r @ Maalis. 10 2004,09:27) kirjoitti
. No anyway... mieti nyt hyvä ihminen kuinka kova se paine siinä parin metrin päässä on! Sitäpaitsi minä en ainakaan käytä painepesuria lian irroittamiseen. Siihen on liuottimet ja pesuaineet keksitty. Painepesurilla ne pesuaineet voi huuhdella.
Tämän pesutavan voi siis täten jakaa kahteen osaan... Ne jotka pesee sillä ainoastaan (lue: läheltä ja kovaa) ja ne jotka huuhtelee ainoastaan (lue: kaukaa ja pehmeästi).
- "No! It's not a Harley" -
Joo en käytä painepesuriaHä
Menis koko puunauksen hohto jos pesurilla alkaisin ruikkia
Kyllä perinteinen pesu on aina käsityötä ja lopputuloksesta näkyy myös käsityön jälki![]()
(...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)