Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    Onko kenelläkään ohjetta/neuvoja, miten R1/MT-01 USD keulan saa purettua helpoiten?
    Minulla on MT-01 korjaamokäsikirja, mutta siinä kuvat ja ohjeet on annettu Yamahan alkuperäisiä työkaluja hyöndyntäen.
    Tarvitsisin työtäni helpottamaan esim. linkin sivuille, jossa työ on tehty DIY menetelmillä...
    Jos kellään ei ole tietoa, niin täytyy sitten itse pähkiä ja tehdä alkupertäismalliset työkalut.
    Kiitos!
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    jos keula vastaa R1/2004 mallia niin sisäkalut on mahdollista saada ulos ilman erikoistyökaluja. kaiken a&o on se että vedät tolpat kasaan ja avaat alaruuvit (etupyöränakseli siis pois) pulttikoneella (paineilma tai ammattilaisten sähköversiokin käy!) kokemus ja määrätietoiset otteet auttavat. jos alaruuvi pyörähtää ja sisäkalu jää "pyörimään" - joudut purkamaan yläkorkin kautta kaikki pois ja tarvitset (R1/2004:ssä ainakin) sellaisen 4-sakaraisen erikoistyökalun jota ei sitten helposti löydy. itse jouduin tekemään sen sorvia ja jyrsintä käyttäen...(sain toisen onneksi irti että pääsin tutkaamaan millaisilla mitoilla pitää tehdä...) muistaakseni olen kirjoottanut jonkinlaiset muistelmat harjoituksesta, hakua...
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
    Tätä mallia ei saa alakautta purettua joten piti avata yläpään korkit 41 mm hylsyllä:

Ja USD keulassa ei onneksi päätykorkki lennä kuuhun vaan koko paketti tulee ulos tämän näköisenä:

Jotta pultin saa avattua päätykorkin alta pitää pyöreätä holkkia painaa Yamahan omalla työkalulla. Oman työkalun tein hyllystä löytyvistä tavaroista:

Kun holkkia painetaan alaspäin, niin sitten mutterin ja holkin väliin pitää saada Yamahan oma haarukka. Oman version tein alumiinilatasta johon tein 11 mm leveän haarukan poralla ja rautasahalla ja laitoin haarukan paikalleen:

Mutteri on ohut ja tässä pitää varoa punaisella nuolella merkittyjä helmoja --> jos helma vaurioituu, niin päätykorkilla voi heittää vesilintua:

Ohensin 19 mm kiintoavaimen n. 3mm paksuksi: (huomaa halvin mahdollinen avaimen laatu)

Ja laitoin avaimen paikalleen:

Lopuksi vain avasin mutterin, sekä pyöritin päätykorkin pois hylsyllä jousen esijännitysruuvista:

Ja nyt korkin voikin nostaa pois käsin:

Tämän jälkeen poistin kallit "erikoistyökalut"

Tässä osat mitkä vaadittiin pelkkien stefojen vaihtoon --> jos haluaa mitata tai vaihtaa jouset parempiin, niin siihen ei enää paljoa tarvita..

Ei paha muutaman euron työkaluista... vai mitä?
    Hienot kuvat ja ohjeet, kiitoksia. Soveltunee rykköseenkin osittain, huomenna ois tarkoitus testata.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    R1 / 2004 huoltomanuaali verkossa : (sama löytyy jostain PDF:nä, mutta en löytänyt linkkiä omista boookmarkeista)

http://yzf-r1forum.net/manuals/2004_r1_service/toc.html

aika vesselin olin kun ehdotin hakua - en löytänyt itse kirjoittamaani ryynön keulanpurkustooria.
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
    Kiitti linkistä. Olen kyllä imuroinut pdf:n ja printtaillutkin sen paremmin luettavaan muotoon, ja paljonhan tuota on tullut jo käytettyäkin.

Öljyn- ja stefojenvaihtohan sujui kuin päivätanssi vain. Tosin toi kitkatyyppinen puristussysteemi, jollaista juky kuvissaan esitteli, ei mulla pelittänyt vaan lipsahti liukuun ja sai aikaan vain mustan kynnen sekä päätöksen tehdä enempi alkuperäisosaa muistuttava puristustyökalu. Sillä homma hoitui.
    R1 + FJR
    Sorry kuulla, että mun "hieno" systeemi ei pelannut sun tapauksessa.. Täytyy myöntää, että yritin päästä mahdollisimman helpolla..
    Jos esijännityksen muistaa kiertää löysimpään asentoon, niin putkea jaksaa painaa pelkästään kädelläkin, kunhan ensin kuivaa putken vaikka jarrucleanerilla. Tosin tällöin kaikkien osien paikalleen laittoon tarvitaan kaverin apua..
    T:juky
    Hyvät kuvat, näitä on aina kiva kattella ja lueskella
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Lainaa (juky2200 @ Loka. 27 2008,07:27) kirjoitti
    Sorry kuulla, että mun "hieno" systeemi ei pelannut sun tapauksessa.. Täytyy myöntää, että yritin päästä mahdollisimman helpolla..
    Jos esijännityksen muistaa kiertää löysimpään asentoon, niin putkea jaksaa painaa pelkästään kädelläkin, kunhan ensin kuivaa putken vaikka jarrucleanerilla. Tosin tällöin kaikkien osien paikalleen laittoon tarvitaan kaverin apua..
    T:juky
    Ei mitään sorryjä, omalla vastuulla näitä viritellään

Kuvassa mun viritys, pakoputken kiinnityskappale on valua ja siihen oli helppo vetäistä jengat. Sitä sai toinen kaveri puristaa ihan tosissaan jotta sai ton stopparikappaleen lykättyä lukitusmutterin alle. Esijännityksen löysääminen ois tietty vähentänyt voimantarvetta, mutta noinkin onnistui.

R1 + FJR
    Mukava nähdä muidenkin virityksiä
    Laitoitko muuten Yamahan omaa öljyä vai jotain muuta?
    Mulla ohjekirja sanoo ohjeeksi suspension oil 01:stä, mutta saa nähdä mitä tulee laitettua..
    Tänään otin jouset ja tiivisteet pois sekä laitoin alapäät seinälle roikkumaan.. Laitan roippeet kasaan vasta perjantaina, kun tulen työmatkalta..

Lainaa (juky2200 @ Loka. 27 2008,19:44) kirjoitti
    Laitoitko muuten Yamahan omaa öljyä vai jotain muuta?
    Mulla ohjekirja sanoo ohjeeksi suspension oil 01:stä, mutta saa nähdä mitä tulee laitettua..
    Mä laitoin Yamahan 05:sta, joku oli tietävinään että tollasessa 40000 ajetussa vois käyttää hiukan jäykempääkin ja suositteli kymppiä, otin sitten tosta välistä. Valinnan viisaudesta en tiedä, kokemuksiakin taitaa tulla vasta keväällä.
    R1 + FJR
    Paikallisen Yamaha Dealerin mekaanikot sanoivat, että 10w pitäisi sopia.. Koska he laittaa sitä miltei kaikkiin Sporttipyöriin..

Ostin sitten Motulin 10w keulaöljyä ja täytyy kokeilla miten toimii..
    Roikotin putkia melkein viikon työkiireiden takia seinällä ja välillä liikutin sisuskaluja edestakaisin.. Lopulta kun nosti sisäruodon ylös, niin se tuli omalla painolla ilman vastusta alas.. Jolloin putkista oli valunut kaikki öljyt pois.

Tässä osat:

Puhdistin vielä nukkaamattomalla rätillä kaikki osat:

Laitoin Elmu kelmua sisäputkien päähän ja sisäputken kyljessä olevan reiän päälle samalla:

Öljysin muovin, sisäputken ja ulkoputkien liukuholkit keulaöljyllä:

Rasvasin vaseliinilla stefat sekä pölysuojat:

Laitoin osat sisäputken päälle oikeaan järjestykseen:

Poistin muovit ja laitoin ulkoputken paikalleen:

Tein alumiiniputkesta stefojen ja pölysuojien asennustyökalut sekä päällystin reunojen silottamisen jälkeen työkalut teipillä:
    (huom asennustyökaluja pitää olla 2 eri kokoa)

Rasvattu stefa menee paikalleen ihan vain painamalla asennustyökalulla: (teippasin asennustyökalun muutaman kertaan ympäri teipillä, jotta pysyi paremmin kokonaisena)

Jonka jälkeen sokka meni uraansa sormilla ja lopuksi pyöräytin sokkaa urassa meisselin kärjellä:

Pälysuoja meni helpoiten samanlaisella, mutta suurempihalkaisiallisella asennustyökalulla sisäputkella avittaen:

Ja sitten asennustyökalu pois:

Lopuksi keulan kasaus sisäosien osalta päinvastaisessa järjestyksessä --> siihen tarvittiin kaverin apua, koska en jaksanut tehdä kolmatta sennustyökalua.. Kiireessä jäi loput kuvat ottamatta, mutta keula tuntuu toimivan normaalisti!

14.  
    Lainaa (juky2200 @ Marras. 01 2008,21:42) kirjoitti
    Lopuksi keulan kasaus sisäosien osalta päinvastaisessa järjestyksessä --> siihen tarvittiin kaverin apua, koska en jaksanut tehdä kolmatta asennustyökalua.. Kiireessä jäi loput kuvat ottamatta, mutta keula tuntuu toimivan normaalisti!
    Läjään meni sitten lopuksi. Onnistuiko ilman kaljaa?
    GSX1250FA
    XJR1300