Olen tässä laittamassa (eka pyöräksi!!) tuollaista harvinaisuutta kun XN85 '86 (673cm3)ja olisi kiva kuulla mielipiteitä/ kokemuksia vehkeestä.
Ajettu sillä on mittarin mukaan 63000km ja ihan kivan kuuloisesti kävi ja lähti ekalla käyntiin, myöskin lämpimäksi käytettynä.. En siis ole ajanut sitä, mutta kokeillut liikkeessä että vaihteet (1-2-N) menee päälle..
Kyseessähän on ensimmäisiä Turbo pyöriä ja niitä on tosi vähän tehty. Jenkeissä esim. niitä ei pitäisi olla ku n.300kpl ja nekin on "kaikki" '83 vuosimallia.
Myyjä vakuuttelee että on huippukunnossa ja turbokin toimii. Uskottava kait se on, ja onhan niillä jonkinlainen vastuu siitä että jos se ei toimikkaan (sitten kun pääsen ajamaan), niin joutuvat korjauttamaan sen. Varaosia siihen ei löydy mistään, ainakaan kummallisempiin osiin, kuten Turbo, Ruiskunohjaus"tietokone" ja ruiskut..
Ainoa "kunnollinen" sivusto jonka olen onnistunut löytämään on: Suzuki XN85 Unofficial Website .
Kokemuksia ja informaatiota olisi kiva saada *
En osaa rempata (vielä) enkä tiedä MP:stä mitään (vielä), mutta uskon että tämä kokemus opettaa näistä vehkeistä paljon *
T:Jasu
Suzuki XN85 '86
Huhhuh. Vanha kone johon ei osia löydy edes polttoainepuolelle... Ilman turboa sen ehkä saisi pelaamaan jos se hajoaa, mutta... Sanoisin että vielä eka pyöräksi aika riskaapeli juttu vaikka olis kuinka halpa. Ja jos ei remppakokemusta ole...
Toivottavasti joku tietävämpi tyrmää tuon osien saamattomuusjutun! Joka tapauksessa luulisin että kannattaa etsiä vähän yleisempi peli.
Itse en tiedä pyörästä mitään mutta *katso tuolta www.suzukicycles.org
Suora linkki http://www.suzukicycles.org/XN85/XN8...rochures.shtml
Toivottavasti löydät jotain .....
Taitaa kuulua siihen vit#umaisten pyörien joukkoon ( kuten oma W 650, "676cc" ), jotka joutuvat kalleimpaan liikennevakuutusryhmään....
Muuten kelpo peli, esim. moottorin perustekniikka GS 650:sta (kai?), turpot sun muut digiboksit tietysti oma lukunsa, kuten myös tuon ikäisten Suzukien sähköt, erityisesti latauspuoli.
"THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
Juu, GS650:stä on otettu jonkinverran konepuolelle..
Toivon vain että sattu hyvä yksilö ja hyvin pidetty, niin kestäisi
Ja pianhan se on arvokas peli, ameriikoissa maksavat nyt jo niistä 4000-5000$ ..
Mutta jos käyttäjiltä tai jotain asiasta tietäviltä kuulisi vinkkejä ?
Tämmönen löyty tuolta favoritseistani. Eli tolla jotain suoritusarvoja noist vanhoist turpoist.
KTM 690SM
Mulla oli tollanen kanssa ensipyöränä, vuosimalli oli kylläkin -86 ja pyörä oli sillon 7 vuotta vanha...
Ajelin kymppitonnin verran ilman mitään ongelmia.
Turbo kannattaa kyllä avata ja katsoa, että kaikki on niinkun pitää, eli ei mitään ruostumisia, halkeamia tms..![]()
aina noit menee...noit menee aina.
En itse ostaisi ensipyöräksi ihan noin eksoottista kalua. Ajolleen pyörä on hyvä, tiedä sitten miten 650 vaihteisto pidemmän päälle kestää turbon lisäpotkun. Sinänsä tuon ajan Suzukin peruskone on kestävä, venttiilinohjureiden kumit alkavat iän ja kovettumisen myötä vuotamaan. Jännitteensnsäätimen ja sitä myöden laturin käämien palaminen vakio-ongelma.
No niin, no
eipä minullakaan ole ikinä ollut moista, mutta asianharrastuksesta olen kuunnellut ja lueskellut toisen käden tietoja:
- moottorina gs650e-kone eli rullalaakeroitu 673cc. pitäisi olla pomminkestävä, mitä nyt öljynkulutus on ollut tyyppivikana
- hyvä ja ketterä ajettava. 16" renkaat ja tilava ajoasento
- uutena isoin miinus oli sen korkea hinta
- turbo on aika "sivistynyt". kuulemma siihen on saatut lisää potkua virittämällä jousi, joka estää hukkaporttia aukeamasta liian alhaisella paineella
- yllättävää kyllä elektroniikka toimii aika hyvin - lukuunottamatta tietysti vanhojen suzukien perisyntiä, latausta. tarvikejännitteensäätäjä ja -staattori auttaa
- pahin rakennevika on pakoputkistossa. kerää kondenssivettä, ruostuu nopeasti ja turboon tuleva imuputki saattaa suorastaan luhistua kasaan. varmaan tarvikeputki on tässäkin parempi kuin alkuperäinen...
Jep, löysin 80-luvun alusta MP1-lehtiä joissa oli asiaa pyörästä. Eihän siellä mitään silloin tiedetty kestävyydestä, mutta kaikin puolin kehuvat parhaaksi turboksi ja pärjäsi jopa 1100 kuutioisillekkin
Koneeseen on otettu mallia GS650E pyörästä, mutta ihan samoja osia on kuulemma vain mäntä ja sen tappi. Kaikki muu on vähä muokattu ja vahvistettu (myöskin vaihelaatikko)..
Vähän hirvittää, mutta soitin tuossa entiselle omistajalle ja se rohkaisi ostamaan -> ei ole kuulemma ollut mitään vikaa, eikä pitäisi tullakkaan kunhan vain lorauttaa jotakin (lyijy?)ainetta tankkiin bensan sekaan.
Oli tosi hyvä kuulla noita mahdollisia vikakohtia, niin tietää sitten tarkkailla niitä. Kiitoksia!
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
tuossa on vielä vieraskielistä höpinää k.o. pyörästä...
http://www.turbomotorcycles.org/TMIO...lp_Suzuki.html
ai niin... ja onhan siinä se ulkonäkö. ennenvanhaan osattiin tehdä pyöriä... nam nam
Yhellä puolitutulla on tommonen pyörä, toistasataatuhatta siinä on mittarissa, eikä juuri mitään ongelmia ole ollut.
Mikään ihmeellinen liikkujahan se ei ole vaikka puhaltimen omaakin... ei ollut ilmestyessäänkään mikään äärimmäinen tykki, mutta ohan siinä oma hohtonsa kun on ahdettu pyörä![]()
Pegaso IE
joo niinhän ne kaveritkin naureskeli mulle sillon, että et ole sitten parempaa juttua keksinyt kun laittaa TURBO tekstin pyörään!(Cobretti @ Maalis. 04 2004,19:01) kirjoitti
![]()
aina noit menee...noit menee aina.
Terppis!
Kämpiltä löytyi Bike 2/85, joka sisälsi mm. luettelon silloisista markkinoilla olevista moottoripyöristä. Suzukin XN 850 T –mallista kirjoittelivat seuraavaa:
- - -
SUZUKI XN 85 T
”Hinta määräytyy tehon mukaan” on tämän laitteen taka-ajatuksena, muuten ei kovaa hintaa voi perustella. Tosin tehon mukainen hinnoittelukaan ei ole mikään selitys sille että ”vain” 85 hv tehoinen 650- kuutioinen maksaa melkein yhtä paljon kuin tehokkaampi 750 kuutioinen.
Kaikesta huolimatta ei voida kiistää etteikö Suzukin Turbo ole ajettavuudeltaan yksi parhaita maantiepyöriä. Ohjattavuus on keveää ja käytös määrätietoista, mitäpä muuta hyvältä moottoripyörältä voi vaatia? Erikoisuuden tavoittelijat arvostavat laitetta tämän lisäksi sen vuoksi että se on melko harvinainen näky maanteillämme – seiskapuolikkaat ovat kuin… jokaisella on sellainen. 650 kuutioinen Turbo jossa on vielä 16- tuumainen etukurra, se se on jotain…
Moottori: 4- syl. 4- taht. DOCH, ilmajäähd.
Iskutilavuus: 673 cm3
Teho hv/rpm: 85/8000
Akseliväli: 1485 mm
Polttoainesäiliö: 20 lit.
Paino: 245 kg
Huippunopeus: 205 km/h
Hinta: 34.900,-
- - -
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta XN:stä, mutta armeijaa käydessäni oli yhdellä kapiaisella sellainen parkissa kasarmin edessä… että oli pokkaa tulla moisella laitteella, oli meinaan pirun siisti pärrä ja ainakin siinä yksilössä oli aika messevät pakoäänet... *
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Kaverilla oli aikanaan XN ja siinä turbon hukkaportti oli jumisssa mikä aiheutti sen, että kun paineet nousi riittävästi eikä ylimääräiset päässy pois alkoi sytytys katkomaan ja eka kerralla tuntu että nyt saatana tipahdan kyydistä kun nyhti niin pahasti. Seuraavana talvena suoritettu herkistely ja hapettumien poisto palautti toiminnan normaalisti. Pyörä oli tuolloin viisi vuotta vanha.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Olen muutaman kerran ajellut tuollaisella XN:llä ja tullut siihen johtopäätökseen että mieluummin ostan 80/90-luvun vaihteen 600 tai 750:n pyörän.
Noissa on tehoa jo saman verran, painoa vähemmän, hinnat nyt jo ihan kohtuullisia ja tekniikka simppeliä.
Todennäköisesti noista pääsee myös myöhemmin eroon helpommin kuin noista 80-luvun eksoottisista turboista.
Joo, sehän tuli ostettua tuo kampe.. Kiitoksia hyvistä kommenteista ja neuvoista.. varsinkin noista vikapuolen asioista!
Kuskattiin se kaverin autotalliin (parkkitalossa) ja tuli siellä vähä rundattua, jotta lämpenis.. Tosi kivan tuntonen, vaikkakin minun makuun liian kyykky.. Mutta ku sain niin halvalla että oli pakko ostaa
Ei se tosiaan nykypäivän vehkeille pärjää (esim. kyykky 600), mutta oli aikoinaan varmasti kova peli menemään
Nyt vain kesähuoltoa suunnittelemaan, eli ilmeisesti öljyjen ja suodattimien vaihto.. Ja onhan tuota joku suositellu jarrunesteidenkin uusimista, niin samahan tuo on samalla nekin laittaa...
Ei kenelläkään kenellä tällainen laite on ollut, niin sattus olemaan muistissa että minkäslainen tarakka/peräteline systeemi tähän passaa? Ku olis kiva saada semmonen takaboxi siihen, mutta ei löydy mallinimellä mitään osia noilta kauppiailta..
Olisikohan joku Katana tai sellanen sopiva? en tiedä löytyykö sillekkään mitään..
Tai mikä olis parasta, niin jollakin lojus sellainen ylimmääräisenä
Ajo kelejä odotellessa!
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
eipä taida mikään tarvikevalmistaja enää toimittaa sen aikaisiin pyöriin tarakoita... itse laitoin '82 gs650gt:hen kappan yleistelineen. siinä tuli kiinnikkeitä ja rautoja mukana niin että osa jäi ylikin...
Juu..ittellä samanlainen xn turboOmasta mielestäni tyylikäs vehje,viattoman näköinen edestä ja takaapäin katsottuna ei paljon piikistä häpeä
..mutta sivusta kun katsoo niin
![]()
Joo, kiitoksia kovasti kaikille kommentoijille.. Nyt on semmoset 50km takana ja olen enemmän kuin tyytyväinen ostoon![]()
Onneksi pelottaa tuo ajaminen vielä melko paljo, jotta ehtis totutella turbolla ajamiseen, ennenku menee liian itsevarmaksi (onnettomuus alttiiksi?). Siinä on semmonen tempasu 4000 kierroksen jälkeen -> että nyt mennään. Sitä ennen meno on melko "laiskaa".
Pyörä on melko raskas ohjata, mutta eiköhän se ole tottumis kysymys. Varmaan helpottuu kunhan uskaltaa vaan tehdä sitä kuuluisaa vastaohjausta? Nyt ei ole paljo uskaltanu kallistella, kun ekoja kilometrejä + hiekkaa tiellä..
Äänet ei ole ehkä ne parhaimmat mahdolliset, mutta niillehän on jotakin tehtävissä
Kuva löytyy tuolta mun profiilista -> Eihän se mikään kaunokainen ole, mutta jotenki semmonen "retron" näköinen, ja 80-luvulla varmaan näyttänyt futuristiselta
Lämpimiä ajokelejä kaikille!
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
raskas ohjata... onkos rengaspaineet kohdillaan talven jäljiltä?
se voi löysä etupyörä tuntua työläältä käännettävältä...
En ole oiken varma että mitkä on oikeat paineet ja oliko huoltoaseman mittari sitten ollenkaa balanssissa (niissä löytyy susia melko paljon).
Laitoin eteen 2.1 ja taakse 2.4.
Melko summamutikassa pistin. Olisko ehdotuksia että mihin suuntaan muuttaisin niitä? Vois käydä tsekkaamassa toisella asemalla että mitä ne sitten on oikeasti..
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Kylläpä ne taitaa melko kohdallaan olla. Jos en nyt aivan väärin muista, niin eturengas 2 ja takarengas 2.5
Korjatkoon joku, jos olen aivan väärässä
Juu,kannattaa kokeilla eri asemien mittareita. Autoon laitoin 2.0, lähdin ajaan ja tuntui kummalliselta "kivireeltä".
Noh, toisella asemalla tarkistusmittaus sitten ja siellähän olikin jo 4.0
Olis pitänyt kyllä hoksata, kun piti niin kauan lisätäkkin, mutta missä lie ajatukset silloin ollut
Kyllähän se aika raskas pyörä tuo turbo on, mutta kyllä se kääntyy ihan kivasti,.kunhan vain kallisteleen pääsee kunnolla![]()
jees, rengaspaineet on ok. taitaa olla niin kuin maikkeli sanoi että kyllä se vauhdissa sitten kevenee...
Juu..mutta kannattaa olla varovainen nyt vielä ettei kevene liikaaTäällä pohjoosessa tiet näkyy vielä olevan suurilta osin putsaamatta talven jäljiltä. Suurta varovaisuutta kannataa vielä noudattaa , ettei käy vaan höpsistä
Ja sen kaasukahvan kans sitten suurta varovaisuutta *
Taidan tuon oman turponkin ottaa tässä liikenteeseen jo tällä viikolla. Olis jo kovat menohalut *![]()
Ota ihmeessä liikenteeseen.. On meinaan makeaa hommaa(maikkeli @ Huhti. 14 2004,12:24) kirjoitti
Mutta varo sitä turbon nykäisyä![]()
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Juu, kyllähän noita mopoja jo näkyy liikenteessä täälläkin olevan aika monta jo *
Tuskinpa noita räntäsateita tulee enää kovin montaa kertaa.
Pilvistähän tuo täällä nyt on kylläkin, mutta aika lämmintä
Viikonlopullehan tuo lupas jo miltei helteitä *, joten sitten viimmeistään baanalle mennään vaikka väkisin
Pitää varoa sitä turpon nykäisyä sitten..kiitos vaan varoituksesta *Toisaalta olen sellainen "sunnuntaiajelija", joka kunnioittaa vanhaa moottoria
Mutta koskaanhan ei tiedä mitä sattuu![]()
On muuten aika mielenkiintoisen näköinen toteutus Susnassa kun koneelta turpolle on kilometrin verran putkea. Oisko syynä tuohon "nykäsyyn".
Jotenkin noi kasarivehkeet on kyllä härön näköisiä..
TL1000R
Onhan sitä laskettu ja mitoiteltu melko monelta eri kantilta.. Suunnittelua
Meni muistaakseni (en jaksanu nyt lukea uudestaan) liian kuumana nuo pakokaasut sisään turbolle, ja aiheutti jotakin hämminkiä siellä.. onhan se jonkin verran liika pitkä matka, mutta kyllä sen kestää ku turbolla saa ajaa![]()
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo