Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Elokuun puoliväli 2003:
    Mahtava auringonpaiste ja kiireellisiä töitäkään ei ole rästissä, joten ajopuku päälle keula kohti Raahea (jos vaikka anoppi keittäisi kahvit). Ouluntullista menovettä tankkiin ja männät takomaan.
    5 km ajettua, rekkaa ohittaessa (uusi moottoritie ei vielä valmis) kone sammui kokonaan. Idioottivarma kone jätti tienpäälle . Soitto Ouluun ja kohta olikin jo pyörä peräkärryssä matkalla autotalliini. Matkalla tein diaknoosin että olivat Ouluntullista myyneet pas...aista polttoainetta ja jossain olisi vain tukos.

    Niin meni loppusyksy, meni Joulu, Uusivuosi ja meni myös Pääsiäinenkin.

    Lumi rupesi sulamaan ja kevätaurinko paistamaan. => taidanpa korjata pyörän, etten myöhästy TAAS ajokaudesta. Ensin vaihdoin polttoaineen ja suodattimen, sama vika. Pyörä starttaa mutta ei lähde käyntiin, ihan kuin ei saisi tarpeeksi löpöä. Sitten mittasin polttoaineen paineen, tasainen 2,5 bar, kuten korjausopas paineen ilmoittaa. No nythän ei vika voi olla kuin tulpissa. Tulpat irti ja kaikki tulpat antavat kipinää. Vissiin bensa ei sittenkään kuljekkaan ruiskuille asti. Ruiskut irti ja jokainen ruisku antaa reilusti bensaa (ruiskut menevät suoraan imusarjaan) => Mitä Helv...

    Kipinää ja polttoainetta tulee, mutta ei käy

    Soitto BMW huoltoon ja kyselemään paljonko maksaa ruiskujen ja sytytyksen ohjausyksiköt. Ilmoittivat vain että ei ne hajoa, koskaan kuulemma Suomessa ei ole myytyy yhtään ohjausyksikköä. Aikani tingattua ilmoittivat hinnaksi a' 600 € kpl

    Seuraavaksi yhteyttä Boschin huoltoon, että voisivatko mitata ohjausyksiköt => ei kuulemma voida koska heillä ei ole arvoja ko. yksiköille. Sitten soitto BMW:n maahantuojalle että pitäisi saada mittausarvoja. Salaista tietoa kuulemma. Seuraavaksi yhteys BMW tehtaalle Saksaan, sama saat..nan vastaus, emme anna ko. tietoja, ota yhteys paikalliseen BMW huoltoon

    Jäljelle ei jäänyt muita vaihtoehtoja kuin ottaa yhteys Euro-Centeriin. Ihmeelinen vastaus: Eivät kuulemma pysty testaamaan pyörääni, koska heillä ei ole ko. testiohjelmaa.

    Eli:
    - Boschin huollolla olisi laite, jos olisi vain mittausarvot
    - BMWn huollolla olisi arvot, jos olisi vain mittalaite

    Vappu tuli, ja muut pääsivät ajelulle => ei mitään syytä olla Vappuna ajokunnossa

    Karu aamu oli taas herätä, pää kipeä ja pyörä edelleen rikki. Oma vika kun talvi olisi ollut aikaa korjata sitä

    Ei muuta kuin soittelemaan Boschin huoltoja läpi löytyiskö joltain sattumoisin BMW mittausarvot. Muutaman soiton jälkeen BINGO Raskaskonehuolto (korjaavat yleensä vain rekka-autoja) Wihelän konepajalta kehottivat tuomaan pyöräni sinne. Pyörä kiinni oskiloskooppiin ja tutkimaan. => kaikki ohjausyksiköt kunnossa. Sitten korjaaja huomasi (silmämääräisesti) että kaksi tulppaa antaa kipinää useammin kuin kaksi muuta, miksi?? Kunnes kohta selvisi että se johtuu HALL-anturista, joka ilmoittaa kampiakselin asennon. Toinen käämi antaa pulssin 360 asteen välein (toimii oikein) ja toinen jopa 120 asteen välein. Tämä ilmeisesti sekoittaa ohjausyksiköt.

    Kiireellä kyselemään uutta anturia. BMWltä ja Boschilta ilmoitettiin että ei löydy Suomesta ja hinta olisi vajaa 400 € Soitto Vaaran Ismolle ja sieltä tuli mieleinen vastaus. Käytetty löytyy hyllystä heti ja hintaa olisi 100 €.

    Vihdoin tänään tuli kirjekuori jossa oikean NÄKÖINEN osa oli. Anturi paikalleen ja starttaamaan.

    Kerrasta käyntii

    Eli yhteen vetona ja opetuksena.
    - Kannattaa korjata pyörä heti
    - Ei ensimmäisenä haukkua Ouluntullin bensaa
    - BMW:n asiakas palvelu on ....
    K 100
  2. #2

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Onneksi olkoon, etta sait pyorasi vihdoin kayntiin. Ja kylla ne "pienet" murheet nopeasti unohtuvat kun on mopolla tien paalla.

    Sen verran siita BMW:n asiakaspalvelusta tai sen puutteesta, niin nayttaa vahan silta etta se on ainakin osittain kansainvalinen ilmio.


    Taalle meren takana BMW:n maahantuojan tarjoama tuki/asiakaspalvelu ei ole juuri kiitosta niittanyt. Yksittaiset BMW jalleenmyyjat kohtelevat sen sijaan asiakkaittaan paasaantoissti oikein hyvin. Vain se maahantuojan asenne on saanut paljon kritiikkia osakseen.

    Usein on sanottu tehtaan antamien ohjeiden ja linjausten olevan taman joustamattomuuden takana. Jos nain todella on asian laita, niin sama ilmio pitaisi olla vallalla kaikissa maissa.
    Jyrki
  3. #3
    Oma kokemus MotoTripin palveluista (vieressä asuvana) on se, että palvelu on hyvää ja ratkaisu, pelit & vempeleet löytyvät tilanteeseen kuin tilanteeseen. Kaikki eivät kuitenkaan tuon vieressä asu, joten tilanne on varmaan hiemankin laajemmalla linssillä tarkasteltuna aika surkea Suåmessa. Siksipä ei seuraava pyörä (nykyisen loppuunajettuani) olekaan Baijerilainen.

    Saas nähdä kauanko tuo kestää...
    <p>2002-2014</p>
  4. #4
    Lainaa (Seppo@R850R @ Touko. 11 2004,18:18) kirjoitti
    Oma kokemus MotoTripin palveluista (vieressä asuvana) on se, että palvelu on hyvää ja ratkaisu, pelit & vempeleet löytyvät tilanteeseen kuin tilanteeseen.
    Joo, kyllä Oulustakin on löytynyt vilkut ja peilit kun on mennyt paikallisen BMW-jälleenmyyjän luokse, toki lompakkoakin on saanut reilusti raottaa.

    Kritiikkini kohdistinkin toimintaan joilla yritetään pimittää tietoa ja saada "väkisin" asikkaita korjaamoon. Tuskin he olisivat montaa asiakasta menettänyt vaikka mittausarvot olisivat antaneet, päinvastoin. (Tämä varmaan koskee myös muita merkkejä).

    Itse yritän korjata viimeiseen asti autot, kelkat ja pyörät, eli mielelläni en rahoja muille työstä anna, jos itse ne pystyn tekemään.

    BTW. Nykyinen EU:n monopoli lainsäädäntö kieltää pimittämästä tietoa, joka estää kilpailun => eli laki jo sanoo että ko. tiedot olisi pitänyt saada
    K 100
  5. #5

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Ohessa yksi esimerkki joka toi todella paljon negatiivista julkisuutta BMW USA:n maahantuojalle ja jurppii vielakin montaa LT:n omistajaa.

    Kaikissa K1200LT:ssa on hyvin tunnettu ongelma kaasuvaijereiden (2kpl) rakenteen ja niiden reitityksen kanssa.Vaijerit eivat naet kulje kunnolla ja saattavat hankautua poikki jo alle 10.000 km ajossa.

    Ongelma on sinansa helppo ratkaista ja BMW vaihtoikin jonkin aikaa takuuna (jos sellaista oli viela jaljella) molemmat vaijerit jos kaasukahva tuntui vahankin jaykalta tai ei palauttanut kunnolla. Tama vapaaehtoinen vaihtaminen tosin loppui jo viime vuonna. Nykyaan, oli sitten takuuta tai ei, niin vaijerit joutuu vaihtamaan joko itse tai sitten maksaa hunajaa merkkikorjaamolle niiden vaihdosta. Se miksi vaijerit on niin kallis vaihdattaa korjaamolla johtuu siita, etta sen tehdessaan joutuu purkamaan puoli pyoraa ja aikaa menee helposti 6-8 tuntia. Tasta syysta osa LT –kuskeista onkin vaihtanut vaijerit itse.

    Ei siina vaihdossa varsinaisesti teknisesti mitaan niin hankalaa ole, mutta uudet vaijerit on ohjattu katteiden alla eri tavoin kuin vanhat ja on erittain tarkeaa, etta uusien reititys tehdaan oikein.

    Paikallisen BMWLT:n nettisivuilla oli jonkin aikaa maahantuojan tosi hyva kuvallinen ohje uudesta reitityksesta (sama kuin oli lahetetty merkkihuolloille) mutta se vaadittiin oikeustoimien uhalla vetamaan netista pois. Ilman tata ohjetta on taysin mahdoton tietaa kuinka uudet vaijerit pitaisi vetaa. Eihan se ukaasi tietysti ole omatoimista vaijereiden vaihtoa hidastanut, silla kylla sen ohjeen saa muilta LT –kuskeilta sahkopostinkin valityksella, mutta se on vain hyva osoitus millaista pelia maahantuoja pelaa pyorien omistajien kanssa. Ja kun viela ottaa huomioon, etta todella pieni osa kaikista pyorien omistajista lahtee nainkin laajaan omatoimiseen hommaan niin maahantuojan tapa toimia oli vahintaankin holmoa.

    Uskon, etta tallaisilla toimenpiteilla saadaan pitkalla tahtaimella monin verroin enemman haittaa kuin hyotya aikaiseksi, ja moni merkkiuskollinen motoristi miettii kahdesti seuraa pyoraa ostaessaan mika sen merkki voisi olla.
    Jyrki
  6. #6
  7. #7
    Voisiko huonoon asiakkaiden tarpeiden ja aidon palvelun puutteeseen olla syynä se, ettei maahantuojalla ja pääkonttorilla ole riittävästi asiakas-kontakteja?

    Tämänkin topickin olisi hyvä maahantuojan nähdä ja miksei myös kommentoida.

    Käyko täällä foorumissa muuten maahantuojan tai myyjien porukkaa?
    __
    Minä raukka kun joudun noiden saksmannien kanssa vielä työaikanakin.
    -Välillä meinaa verisuonet päästä katketa päästä.

    Joustavuuden vastakohta:

    Otetaan tukevammanpuoleinen saksalainen, jonka pakoputkeen työnnetään rautakanki.

    Yhdistelmän jäykkä elementti on se saksalainen rautakangen ympärillä. rautakanki vain suoristaa.
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  8. #8

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Lainaa (R1100RS @ Touko. 12 2004,09:18) kirjoitti
    Voisiko huonoon asiakkaiden tarpeiden ja aidon palvelun puutteeseen olla syynä se, ettei maahantuojalla ja pääkonttorilla ole riittävästi asiakas-kontakteja?
    Uskon, etta tama vaikuttaa asiaan ainakin osaksi. Ei ole mitenkaan tavatonta, etta maahantuoja/paakonttori elaa omaa elamaansa eika ole kovin herkka sille mita ns. kentalla tapahtuu. Lisaksi luulen, etta eri maiden erilaisilla (yritys)kulttuureilla on suuri merkitys asiassa.

    Olen itse paassyt/joutunut viime vuosina tekemisiin monista eri kulttuureista ja maista olevien ihmisten kanssa ja joskus tuntuu, etta jopa saksalaiset jaykkaniskat ovat todella selvajarkista porukkaa.


    Uskon, etta saksalainen tapa hoitaa asioita heijastuu hyvin vahvasti kaikkiin maahantuojiin erilaisten ohjeiden ja maaraysten kautta. Tama taas ei voi olla vaikuttamatta siihen kuinka jalleenmyyja motoristia kohtelee. Uskonkin, etta usein (joskaan ei aina) jalleenmyyjat ovat vain pahassa valikadessa tehtaan/maahantuojan ja motoristin valissa.

    Erityisesti USA:ssa jossa on totuttu siihen, etta asiakasta pidetaan tosi hyvana niin saksalainen tapa hoitaa asioita ei aina saa kovin positiivisia tunteita aikaiseksi.

    On hyva myos huomata, etta juuri talla hetkella esim. BMW –konsernilla menee taloudellisesti todella hyvin ja yleensa sellainen heijastuu helposti valinpitamattomyytena asiakkaiden suuntaan.

    Itse toivon, etta BMW ei mene liian pitkalle taman toimintamallinsa kanssa silla kylla se BMW on edelleen maailman paras mopo, sanovat ne japanilaiset asiasta sitten mita tahansa.
    Jyrki
  9. #9
    Lainaa (JHBMW @ Touko. 12 2004,16:13) kirjoitti
    Olen itse paassyt/joutunut viime vuosina tekemisiin monista eri kulttuureista ja maista olevien ihmisten kanssa ja joskus tuntuu, etta jopa saksalaiset jaykkaniskat ovat todella selvajarkista porukkaa.
    Olen minäkin useiden ulkomaan elävien kanssa tekemisissä päivittäin!
    -ja on rikkaus, etteivät kaikki ole samanlaisia.

    Tokihan siellä Saksassa on paljon hyviä, mukavia ja joustavia ihmisiä.
    -Viittasin tuossa vain leikkisästi kansan yleisluonteeseen, joka on tosin ollut 10:n vuoden aikana muuttumassa parempaan suuntaan.

    Kyllä joka maasta löytyy mulkeroita ja parhaan A-ryhmän edustajia.

    Meillä täällä Satakunnassa ollaan vielä äärimmäisen käärmeissään, kun Moto Rauman BMW-edustus loppui *
    -johtuen Saksan pään linjavedoista.
    Harmi!

    Pidän edelleenkin puimuria parhaiten itselleni sopivana mopona.
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  10.  
  11. #10
    Lainaa (R1100RS @ Touko. 12 2004,16:37) kirjoitti
    Kyllä joka maasta löytyy mulkeroita ja parhaan A-ryhmän edustajia.
    Valitettava tosiasia.

    Ja näitä samoja ihmisiäkin löytyy eri merkkien niin maahantuojan kuin jälleenmyyjien/korjaamoiden palveluksesta.

    Ettei yleisesti haukuttaisi jokaista BMW-organisaatiossa työskentelevää henkilöä, niin muistetaan että heistäkin osa haluaa oikeasti auttaa ja neuvoa asiakkaita (valitettavasti minun kohdalle he eivät vaan osuneet tässä tapauksessa ) Ja hekin ovat vaan ihmisiä, lapset saa huonoja tuloksia kokeista, vaimo pettää, laskut pitäisi maksaa jne...

    No se siitä puolustuspuheesta, joidenkin BMW:n palveluksessa työskentelevien ihmisten puolesta...
    K 100