Tulipa tuossa mieleen ladata pyöräni (R1100RT) akku ennen ajokauden alkua. Mopo tuli hankittua viime syksynä eli kokemusta ei tämän yksilön kohdalla ole. Edellisessä K75:ssa akku irtosi helposti satulan alta, mutta tässä se on "näppärästi" tankin alla eli irroitus vaatii puolen pyörän purkamista.
Kaveri sitten tuossa totesi lataavansa oman Baijerilaisen (ei RT) akkua virran ulosoton kautta?!?! Mullahan noita reikiä on kaksin kappalein!
Kysymys1: Onnistuuko myös RT:n patterin lataus ko ulosoton kautta? Jos kyllä, niin onko se vakio-ominaisuus vai vaatiiko jotain virityksiä?
Kysymys2: Jos vastaus edelliseen on kyllä, niin onnistuuko jollain muulla kuin Original BMW Zubehör -laitteella? Sellaista tuskin Mototripistä saa alle sadan Euron. Jos edes suostuvat myymään...
Viisaammat korjatkoon, jos tarvetta.Mielestäni tuon pitäis onnistua, senkun vaan laitat tavalliseen pyöränlaturiin sellaisen liittimen (tupakansytkäliitin??), joka käy siihen virran ulosottoon.
GSX1300R ´07
Varmaankin toimii, parilla edellytyksellä:
- virtaa saatava virran ulostulosta vaikka pyörässä ei sähköjä olisikaan päällä
- latausvirta ei saa ylittää sulakkeen kestoa
- HUOM! liittimen napaisuus ettei meni + ja - sekaisin
Varmaankaan tuollainen pieni mp-laturi ei tuuppaa sulakkeen kannalta liikaa virtaa, mutta virtaa siitä tuskin saa ulos ilman että pyörässä on virrat päällä => myös ladatessa pitäsi olla pyörän virrat päällä = ei käytännössä toimiTosin tiedä nyt noista baijerilaisen insinörtin aatoksista
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kannattaa mitata ulostulopistokkeen napaisuus että kytkee laturin siihen oikein päin.Pistokkeita on kahdenlaisia.on ns.tupakansytytinmallisia ja sitten on vaan se toinen yleinen pistoke.ovat standardeja.Yleensä plussa on keskellä ja miinus reunassa.Tuonkokoisessa BEMARISSA on jo niin iso akku että voit ladata sitä tunnin verran ihan tavallisella 12 voltin laturilla joka antaa ulos virtaa 3-4 amppeeria.mittari näyttää.Pääsääntöisesti akkua pitäis ladata virralla joka on
kymmenesosa akun kapasiteetista.Eli 60ah:sta akkua max kuudella amppeerilla ja 20 amppeeritunnin akkua max 2:lla
amppeerilla.Jos lataus on lyhytaikaista suuremmalla virralla
niin akku ei ole siitä moksiskaan mutta sitä ei pidä unohtaa lataukseen pitkäksi aikaa.ps.tiedän jotain sähköstä.
Itse lataan tarvittaessa ihan tavallisella laturilla *akun navoista.Laturissa taitaa lukea Matti.
Kävin Mototripistä ostamassa välikappaleen joka työnnetään virran ulosottoon. Sitten Bilteman kautta hakemaan tupakansytytinjohtoa jonka toisen pään purin ja laitoin laturiin kiinni. Yksinkertaista ja helppoa!
Pitkä ilmalento on hieno tunne, kun se on hallittua!
Fagtaaaaaaaa!
Kipase autotarvike liik.ja osta siihen plugi ,löytyy varmasti.
Ei tarvitse olla pyörässä virrat päällä.Biltemasta löytyy latureita max. 500mA OK.
Kytkentä pun.johto keskinapa=+
* * * * * * musta ulkokehä=-
Kuitenkin varmista akkujen nestepinta!
OOOOOON MEINAAAAAN SÄHKÖMIES
Homma hoituu. Unohda ns.pikalataus=iso lat.virta
Pienellä virralla ja pidemmällä ajalla hyvä tulee.
PS.Muista tarvitset nimenomaan pistotulapan(uros)![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Joopa joo.
Mulla on kans RT ja olen joskus hommannut sen bemarin oman orginaalin laturin.
Kyseinen laite on tarkoitettu nimen omaan käytettäväksi kyseisten pistokkeiden kautta.
Laitteen hintaa en muista enää, mutta varmaan saat halvemmalla vaikka Biltemasta laturin jossa ei kylläkään ole "järkee" niikuin tässä orginaalissa.
Tämän voi "unohtaa" kiinni vaikka pitemmäksikin aikaa vaurioittamatta akkua.
Jos tosiaan vielä ostat siihen laturin johdon päähän pistokkeen niin toimii se hyvin niinkin. Sekin löytyy Biltemasta.
Plus napahan on keskellä.![]()
Shopissakin myynnissä olevassa ns. älykkäässä laturissa CTEK on mukana valmiit johdot ja liittimet jotka saa kytkettyä akkuun ja silloin voi käyttää pikaliitintä laturin kyrkentään.
Tälläinen on tietysti helppo tehdä itsekin omaan laturiin. Shopista löytyy kuva ko laturista.
Tämän ko laturin itse ostin sen takia kun halusin mp:n akulle hellävaraisen latauksen. Pitäsi vielä kytkeä tuo pistoke omaan pyörään. *![]()
Kannattaa tarkistaa akun nesteet ennen latausta,akku on pemussa sen verran lujilla että nestettä kuluu.
akun irroituksessa ei mene kymmentä minuuttia kauempaa.Vasen sivukate irti (korkeintaan 5 minuuttia),imutorvi irti ja akku liukuu sivulle.
Jep, Bemarin oma laturi ajaa asiansa, vaikka olikin muistaakseni kallis (nykyään jopa 111€ *!!!).(kjhx @ Helmi. 25 2004,19:04) kirjoitti
Oman RT:n akkuni ehdin vaihtaa jo Yuasaan, kun entinen Exide kyrvähti loppujen lopuksi kokonaan (meni talvella tyhjäksi, vaikka mielestäni latasin tarpeeksi).
..niin, sivukatteen irroitus ruuvinvääntimen avulla kestänee sen 10 minuuttia..
Älkää hyvät immeiset ostako laturia Biltemasta!!! Meikäläinen osti sellaisen ja kuivatin sillä ensimmäisen akun!!Latausjännite nousi akun ollessa täysi 16,7V mikä on "hieman" liikaa - kuivatti akun kolmessa vuorokaudessa!!! Eivätkä edes suostuneet korvaamaan akkua mutta palauttivat sentään rahat kyseisestä vehkeestä. Nyt on uusi akku ja samainen CTEKin laturi jota shopissakin myydään. Suosittelen, sen uskaltaa jättää hieman pidemmäksikin aikaan akkuun kiinni...
![]()
Suzuki Hayabusa K9
Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
-Leevi And The Leavings
MILLÄ BILTEMAN LATURILLA LATASIT??(api @ Helmi. 26 2004,15:15) kirjoitti
AUTON LATURILLA???
... jotain piti muistaa
Kyl se oli ihan Bilteman MP-akuille tarkoitettu laturi, latausvirta muistaakseni 500mA... No hintaa sillä oli jotain 50 mummonmarkan paikkeilla joten eipä siltä paljoa voinu odottaa(seku @ Helmi. 26 2004,15:23) kirjoitti
![]()
Suzuki Hayabusa K9
Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
-Leevi And The Leavings
No mutta tuohan tarkoittaa sitten että ko. plugista on (sulakkeen kautta) suora, jatkuva yhteys akulle => "kaveri" voi laittaa pienoisen keinokuorman tuohon plugiin ja tyhjätä pyöräsi akun poissaollessasi(Boxeri @ Helmi. 25 2004,16:05) kirjoitti
Saati jos linjassa ei ole sulaketta lainkaan
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No tuota... Itse ostin Biltemasta mp-laturin (n 8 euroa), tupakansytytin pistokkeen ja veneeseen tarkoitetun, kumisella suojatulpalla varustetun, pistorasian. Johdot suoraan akulta rasialle, sulake tietysti väliin. Pistoke laturin hauenleukapuristimien tilalle ja laturi voi olla koko ajan paikallaan, vain kellokytkin ajastettuna välissä. Latausajan asetin siten että 2 tuntia lataus päällä ja 22 tuntia pois päältä. Tiedä sitten onko em sähköopillisesti oikein mutta ainakin se toimii...![]()
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Voihan olla että meikäläisen laturissa oli jotain vikaakin, kannattaa kuitenkin tarkistaa että latausjännite akun ollessa täysi ei nouse yli 14,7V Tuo CTEK pitää sen tuossa 14,4V:n paikkeilla. Sen mitä minä sähköstä tiedän (siis se on sinistä ja sattuu) niin kytkentäsi on ihan asiallinen. Veikkaisin että jo puolentunnin lataus vuorokaudessa riittää pitämään akun latingissa. Itselläni on viikkokello ajastimena ja latausaika 2 tuntia kerrallaan ja akku pysyy täynnä.(MadMax @ Helmi. 26 2004,15:40) kirjoitti
Suzuki Hayabusa K9
Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
-Leevi And The Leavings
Joo kyllä kyseiseen pistokkeesseen tulee jännite suoraan akulta, mutta on kyllä suojattu sulakkeella.(HiTec @ Helmi. 26 2004,15:34) kirjoitti
Toivottavasti "kaveri" ei satu paikalle.![]()
Tämä bilteman vehjes on aika asiallinen:
http://www.biltema.fi/osteri....4956402
Ostin saman tien sellaisen jolla hoitaa kaikki kulkuneuvot kun kerran aina tarvitsee.
Latasin mopon akun ja kaverin tyhjentyneen kotiloakun tuolla ja ne ainakin onnistui kuten pitää. Kaipa vois jättää ylläpitoonkin tuon kanssa, katsotaan. Ja ohjeen mukaan sopii pyörien akuille. Onhan siinä mopon kuva kyljessäkin *![]()
Minä ostin muutama viikko sitten Bemarin alkuperäisen laturin ja hinta oli n€60,00 koska ajattelen pysyä merkissä niin tuo raha on aika pieni investointi. Laturissa on automatiikka joten sen voi pitää kytkettynä koko ajan.
Ihan uteliaisuudesta: Mitä tuo pysyä merkissä tarkoittaa? Sitäkö, notta BMW tekee myös parhaimmat akkulaturit, koska juuri BMW tarvitsee ihan omanlaisensa akkulaturin? PAH!(R1100 @ Helmi. 26 2004,17:20) kirjoitti
Nimimerkillä. Oma Bemari pysyy latauksessa kolmatta talvea vanhalla langattoman puhelimen virtalähteellä. Nimellisteho 12V/500mA. Käytännössä tyhjänä 14,7V. Lataa kunnes akkujännite nousee 12,5Volttiin, jonka jälkeen puhku loppuu...
<p>2002-2014</p>
Sanonpahan vaan;höpö,höpö
"Kuivatin akun " niinpä niin.Kyllähän kontrolli pitää akunkin latauksessa olla .Takaan että se onnistuu halvalla laturillakin ja maalaisjärjellä.
Se on aivan sama kun kytket kamelin liekaan ,etkä anna sille vettä muutamaan viikkoon.Mitenhän kamelin käy?
"JÄRKI HOI,ÄLÄ JÄTÄ!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Niinpä... Vaan kunnon laturilla näin voi tehdä... Eikä tarvi juottaa akkua koko talvena, varsinkin kun on suljettua mallia... *(Boxeri @ Helmi. 26 2004,19:49) kirjoitti
![]()
Suzuki Hayabusa K9
Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
-Leevi And The Leavings
Shopin ctek laturi toimii edelleen hyvin![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Vannon yhä Bilteman ja 8 euron nimeen... *
![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Enpä ennakkoon arvannut minkälaisen keskustelutulvan (mielestäni) yksinkertaisella kysymyksellä käynnistäisin......
Olen nyt vakuuttunut, että voin ladata akkuani virran ulosoton kautta. Nyt tarvii enää päättää minkälaisella himmelillä sen tekee. Joku mainitsi CTEKin laturin ja että sitä on myynnissä myös Orgin Shopissa. Mitähän se siellä maksaa? Kävisin itse katsomassa, mutta ei onnistu. Olen kaksi kertaa rekisteröitynyt, mutta mitään ei ole tapahtunut. Ilmeisesti kauppa käy niin hyvin ettei uusia asiakkaita kaivata.....
Wunderlicin katalookista löytyy CTEK Multi XS 3600 noin 74 juuron hintaan. Aika suolainen, mutta jos se on hyvä, niin miksei. Kun ei tarvitse ostaa Hallikaiselta kasettisoitinta, niin ehkä rahat riittää kalliinpaan laturiin....
Oli siellä muistaakseni 59€. Halvin tähän mennessä mitä olen hintoja löytänyt. Suosittelen. Voit jättää huoletta lataukseen hieman pidemmäksikin aikaa... Lisää infoa kys. laitteesta täältä: C-TEK *![]()
Suzuki Hayabusa K9
Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
-Leevi And The Leavings
Mitenkään ei ole tarkoitus pottuilla. Aikaansaannoksesi oli kuitenkin kiintoisa. Olet ensimmäinen tiedossani, joka on saanut 500 mA:n latausvirralla akun kuivaksi. Kuinka kauan latasit? Oliko "märkä" akku vai huoltovapaa? Yleensä auton latureilla tuhotaan mp-akut, kun latausvirta on pahimmillaan 6 A.(api @ Helmi. 26 2004,15:55) kirjoitti
Ajatus siitä, että akku pitää pitää "täytenä" on kanssa jännittävä. Kai tällainenkin oppi jossain on jaettu. Ennen vanhaan opetettiin, että sen lisäksi, että akun kunto tulee varmistettua purkauskokeessa, on itse akulle hyväksi, että sitä puretaan silloin tällöin. Kylmässä ei tietenkään akkua kannata täysin tyhjäksi vetää (syväpurkaa), mutta muuten akkua kannattaa latauksen lisäksi myös purkaa. En myöskään ole vakuuttunut siitä, että akkua on mitenkään tarkoituksenmukaista latailla päivittäin. Onko jossain tätä teoriaa perusteltu?
... jotain piti muistaa
Ei se pieni virta vaan se liian korkeaksi noussut jännite. Tuo 16,7V on todellakin hieman liikaa akulle kun akulle. Oli oikein korvin kuultavissa kuinka akku "kiehui" Ilmeisesti kyseisessä laturissa ei tuo jännitteen rajoitus toiminut suunnitellulla tavalla... Laturi oli kytkettynä akkuun ainoastaan viikonlopun joten ei periaatteessa mitenkään liian pitkään (jos latausjännite olisi ollut oikea) Olet oikeassa että akkua pitää myöskin purkaa välillä ja näin myöskin olen tehnyt ehkä pari kolme kertaa talven aikana. Ja kuten mainitsin nykyisin lataan akun kerran viikossa puolentunnin ajan ja sillä se pysyy täytenä. Kytkennän hoitaa kellokytkin joten siihen ei tarvitse puuttua sen kummenmin.(seku @ Helmi. 27 2004,09:32) kirjoitti
No eipä se enää auta... Viime keväänä siis jouduin jokatapauksessa ostamaan uuden akun kun vanha ei enää virtaa ulos antanut... Mittasivat myös kyseisen laturin paikallisessa akkuliikkeessä ennekuin ostin uuden akun ja suosittelivat laittamaan kyseisen laturin verkonpainoksi ja myivät sopivaan pakettihintaa uuden akun ja asiallisen laturin. Ei tuollaista vajaan sadan euron akkua joka kevät viitsi ostaa joten laturi kyllä tienaa rahansa takaisin... Ja onpahan tuolla laturilla tullut kotilonkin akkua latailtua... Väittävät ainakin ohjeissa laturin soveltuvan 1,2-120Ah akuille...
Suzuki Hayabusa K9
Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
-Leevi And The Leavings
Miksi haluat, että joku pilaa akkunsa isolla virralla vain siksi, että tiedät "jotain sähköstä"(suzu @ Helmi. 25 2004,15:01) kirjoitti
Hieman perustietoa akusta, joita moottoripyörissä on:
- kennopinta-ala murto-osa auton akun vastaavasta
- Siksi maksimi latausvirta mielellään alle ampeerin
- Kennon pinta ei siten ala kiehuttaa nestettä ylikuumetessaan
- Yksikin ylivirralla tehty lataus voi lyhentää akun elinikää dramaattisesti
Virran ulosoton kautta voi ladata ja kannattaa muistaa, että sulake palaa, jos ulosoton oikosulkee. Siksi on hyvä käyttää liittimessä joko lämpösulaketta tai lasiputkisulaketta ainakin, jos mopon oma sulakepesä on hankalassa paikassa. (Kuten Ducatissani)
Hiljaa hyvä tulee.
Nimim. "Tiedän PALJON sähköstä ja akuista."![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Se on 59,90 ja vierailla voit shopissa väliaikaisilla tunnuksilla, jotka pistin sulle privana.(jysky @ Helmi. 27 2004,08:46) kirjoitti
Viive tunnuksissa johtunee siitä, että rekisteröinnit joudutaan nykyään ilkivallan takia tekemään manuaalisesti.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.