Tuossa surffin läpi aiempia linkkejä, mutta niissä ei oikein kerrota TDM:n ajettavuudesta asfaltilla. Siis verraten katupyörään. Pyörällä on tarkoitus ajaa pääasiassa Suomessa, joten yli 180km/h vauhdit jäänevät tosi vähiin. Kokemusta on enduro kevarista. Lähinnä DT ja KMX joista molemmat olivat lopulta aivan hirveitä ajaa. DT liukui kyljelläänkin silloin tällöin, kun takapää lähti alta sateessa(AVON "hinnat alkaen" tassu takana). Eli onko vanha TDM myös pyörä josta autot menevät mutkatiellä ohi torvet soiden, kun ei pyörällä uskalla kantata?![]()
vertauskohtana voidaan pitää nyt vaikka matkapyörät CBR1000F, CBR 600(tai vastavat Yamahat) jne. tiedän että ne ovat nopeampia ja parempia asfaltilla, mutta miten paljon?
JA lopuksi vielä, että ei tätä tarvitsisi edes kysyä jos tuo lumi suvaitsi sulaa ja pääsisi koeajamaan mopottimia itse.
*Edit* ja jos muistatte sanoa, koska TDM on uusiutunut ja onko vuosimalleittain suuriakin eroja.. kiitos..
MZ -59, palasina pitkin tallia. ei etene ei..
Omat kokemukset perustuu yhteen ajokauteen -92 mallisella TDM:llä.
Pyörästä jäi todella positiivinen kuva. Jousitus on vähän löysähkö, mutta jotakin säätöjä kumminkin löytyy. Ehkä asfalttisilla mutkateillä mukavimmillaan. Koneessa todella mukava vääntö, vaihteita ei tarvitse selailla hirveästi mutkista lähtiessä. Jarruthan on 1000 Fazerista, joten ihan hyvät. Leppoisa ajoasento, vauhti kasvaa mutkateillä vahingossa liiankin korkealle. Saamaan aikaan oli käytössä Kawan ZXR 750, ja ihme kyllä oli mielestäni huomattavasti raskaampi ja suorastaan hitaampi noilla mutkateillä, suorilla mentiinkin sitten Kawan tahtiin. Autoilla ei ole mitään asiaa viivalle mutka/suorilla teillä.
Suoralla asfaltilla ei tehnyt mieli pitkiä matkoja ajella yli 150 km/h, kumminkin aika korkea pyörä ja tuuli tuntui heiluttelevan välillä. Sikäli sääli koska pyörä kiihtyi 150:stä todella miehekkäästi suurimmalla vaihteella. Ja jos tehot loppuu viriosiakin löytyy Saksan puolelta.
Mielestäni parhaita yleispyöriä kaikkeen käyttöön, jopa hiekkatiellä uskaltaa sladitella. Sääli vaan että täällä mallia ei tunnu arvostettavan samassa määrin kuin esim. Etelä/Keski-Euroopassa.
Kannattaa ilman muuta ainakin kokeilla, jos on vähänkin kiinnostunut mallista
KTM 950 SM
Niin, unohdin mainita Tekniikan Maailmassa tarkempaa numeroa en muista, mutta kumminkin 91-vuosikerrassa oli koeajo, sisälsi pelkkää kehumista, ja mittauksissa 0-100km/h oli 4,4s, tuo jäi mieleen. Joten kerkee hyvin.
KTM 950 SM
ok. tuo nollasta hautaan aika onkin niitä tärkeimpiä
mutta kuinkas tuohon on osien saanti? siis iskarit/jouset, pakoputket kulutusosat jne.
MZ -59, palasina pitkin tallia. ei etene ei..
Katos www.kedo.de , sieltä olen itse tilannut kaikki osat ja homma on toiminut loistavasti. Löytyy vakio-osat, viriosat; suutinsatsit, putket, bigbore-kitit ym.
KTM 950 SM