Suzuki GS500E:n etuhaarukka pitäisi saada jäykemmäksi. Sain liikkeestä, josta sen ostinkin, neuvon avata putkien yläruuvit ja yksinkertaisesti kaataa puoli desiä haarukkäöljyä lisää kumpaankin putkeen, ja homma on siinä.
Jenkkilässä kuuluu olevan myynnissä jäykempiä jousia, ja lisäpaloilla voisi ilmeisesti myös jäykistää alkuperäisiä puristamalla miitä valmiiksi hiukan kasaan.
Mutta mikä on oikeasti järkevin vaihtoehto? Miten öljy käytännössä putkiin lisätään, irrotetun ruuvin reiästä vain sisään kaataen?
Kyse on siis todellakin alkuperäisessä kunnossa olevan haarukan jäykistämisestä, se on ollut alusta alkaen hiukan löysä, puoli vuotta ja 6000km tuskin jousia vielä veltostuttaa, eikä mitään vuotoja ole ollut.
Viisaat herätys ja kiitos!
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
jäykemmät jouset tai hiukan jäykemmät öljyt? Jossain sivulla näin ohjeet tollasen GS:n virityksestä ja siinä pistettiin pidemmät holkit siihen jousien päälle... Varmaan kuiten paras tapa ois ostaa kerralla jäykemmät jouset.. Ovat aika halpoja ja helppo itsekkin asentaa
eilen tuli itselle asennettua telluun öhlärin jouset ja öljyt ja ainakin kylmätyyppien perusteella paljon jämympi.. Saa nähdä onko mitään hyötyä käytännössä... tulis vaan se kesä
www.trackpunkracing.com
1) Jäykistinpala putkeen
Ohjeet ovat englanniksi.
2) Toinen vaihtoehto on vaihtaa öljyt jäykempiin. GS käyttää 10W öljyä, tyhjennä putket vanhasta öljystä ja täytä 15W tai 20W öljyllä.
3) Kallein ja paras vaihtoehto on asentaa progressiiviset jouset joita ainakin Storm Motor myy GS:ään. Ohjeet
Tuo yllä olevan linkin takaa löytyvä sivu on muutenkin aika hyvä resurssi lähes kaikkeen kuviteltavissa olevaan modaukseen GS:ään.
Itse ajattelin omaan gessiini vaihtaa vain jäykemmät öljyt kevään kynnyksellä, jos ei auta niin sitten varmaan pistän progressiiviset jouset.
Ainiin, itselleni olen antanut kertoa että vaimennusöljyjä ei koskaan vain lisätä, ne vaihdetaan kokonaan uusiin. Samalla öljyjen tyhjennyksellä saadaan kaikki mahdollinen lika ja roskat pois vaimenninputkista.
Juu,
Toi pelkkä öljynmäärän lisääminen minustakaan ei oikein kuullosta hyvältä..
Parhaimman tuloksen saat tosiaan etujousien vaihdolla ja öljyn viskositeettia nostamalla (10W -> 15W). Tosta 20W öljystä en tiedä, saattaa mennä liian kovaks. Mut niinkun sanoin, en tiedä.
Itselleni olen tilannut Saksasta Wilberssin progressiiviset etujouset. Ei pahan hintaiset (105€ sis. postikulut) ja käsittääkseni ihan laadukkaatkin. Myöhemmin tilaan samalta valmistajalta takaiskunvaimentimen.
Stormilta saa tosiaan noita Progressive Suspentionin etujousia, lisäksi ainakin WP-Suspention tekee GS:ään etujousia.
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
Eihän noi Öhlarin jousetkaan ole kuin n.115€ ja se jousien vaihtaminen on ainut/oikea tapa! Se on jämpti!!
Fun is not a straight line
Itselläni on Stormilta ostetut ProgressiveSuspensionin jäykemmät etu- jouset ja duunasin noin 1" Spacerit.... hyvin on toiminut...huomattavasti parempi kuin alkuperäinen...
Louisilla maksoi viime vuonna n. 85 ekee pari noi prog. jouset mun silloseen Kawaan.(Antti80 @ Helmi. 14 2004,16:29) kirjoitti
Merkki on Wirth-Federn. Gs500E -89...01 tuote nr. jousille on 10045866 suoraan kataloogista kopsattuna. Ja eikös Motovelhot toimittaisi noita?? *
Kawa ZR-7S:ssä noi toimi ainakin 15W öljyn kera paremmin kuin pelkällä esijännityksen kiristyksellä prikkoja lisäämällä. *
Mikä tulee tuohon "lisää öljyä puol desiä" niin en suosittele. Noi öljymäärät on monesti toleroitu muutaman millilitran tarkkuudella, jolloin umpimähkäinen öljynlisäily voi aiheuttaa vain vahinkoa.
Tuossa oheisessa linkissä missä laitettiin 35mm nailoninen esikiristyspala molempien etujousien jatkoksi voi tehdä sen että jousitus pohjaa ennen liikevaran loppumista. Silloin jousi sanoo helposti naps.... *Ja muutenkin, todennäköisesti jouset väsähtää ennen puolta kesää vaihtokuntoon.... Jos tuota esijännitystä on pakko kokeilla niin laita ensin vaikka 10-15mm prikat. Jos ei tuo toivottua parannusta niin vaihta järeemmät jouset.
Ainiin, Kawassa jousien vaihto progressiivisiin ja 5pykälää jäykemmät öljyt paransi mutkapätkä ajo-ominaisuuksia aika dramaattisesti, joten investoinnista oli konkreettista hyötyä.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Stormin hinta oli 99 € (Progresive Suspensions)... mutta toimitusaika oli pitkä![]()
Kawaan ei saanut Suomesta lainkaan, mutta Louis toimitti tavaran alle 2 viikon.(Gs jannu @ Helmi. 14 2004,17:59) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Noi jouset on muistaakseni Louisilla tarjouksessa 49€..(Holtsu @ Helmi. 14 2004,17:55) kirjoitti
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
No ei ole pahan hintaset, noitahan vois tilaa vaikka huvikseen *(Antti80 @ Helmi. 14 2004,19:01) kirjoitti
![]()
![]()
No ei tosiaankaan, voisipa melkein tilata samantien.(Gs jannu @ Helmi. 15 2004,00:35) kirjoitti
![]()
Noista jousista.... eikö ne mielummin pitäisi olla lineaariset kuin progressiiviset??!! Mulle ainaki tuli Jammuun Öhlinssin lineaariset 95kg jouset!!
Fun is not a straight line
Kaikki tarvikejouset mitä GS:ään saa on progressiivisia.(Sebu @ Helmi. 15 2004,17:52) kirjoitti
![]()
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
Kiitoksia vastauksista tähän saakka. Sen verran olen kaaliani jalostanut tällä välin itsekin, että kävin MP-Racingissä - se kun sattuu sijaitsemaan lähes kivenheiton päässä. Kaveri plarasi tiskillä katalogiaan kohdasta Öhlins, ja totesi sieltä löytyvän tasan 0 artikkelia GS500:een. Mutta kertoi, että öljymäärällä kyllä pelataan crossipyörien jousituksen kanssa. Öljyn lisääminen vaikuttaa nimenomaan siihen, että jousto ei pohjaa kovin helposti kun ilmamäärä putkessa vähenee öljymäärän lisääntyessä. Pitää pistäytyä Stormilla, ja takahätävarana on viikon työmatka Kölniin syyskuussa. Tilanne ei onneksi ole katastrofaalinen, vaikka voisi olla parempikin.
Etupään pehmeys oli ensimmäisiä huomioita suitsusta, ja varmuuden sain jossakin Joutsan - Pieksämäen välillä viime kesänä kun pihasta juoksi (80 alueella) pikkumuksu tielle. Jarrutin aika raskaasti, ja vaikka etupyörä ei lukkiutunut, niin jousitus suorastaan kolahti pohjaan. Vaihtia oli mittarin mukaan hiukan alle 90, eli todennäköisesti 80-83 todellista. Pyörä ei tosin muuttanut piiruakaan suuntaansa, tai alkanut leikkiä Rapalaa, siitä täydet pisteet pikkusuitsulle. Sen jälkeen on tullut aina mieleen jarruttaessa tuo pohjaaminen, kas kun se ei maantienopeuksissa ainakaan lisää turvallisuuden tunnetta.
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
No niin,
Ensi viikonloppuna menee Wilberssin progressiiviset jouset paikalleen.Vaikuttavat laadukkailta, joten siltä kantilta olen jo nyt tyytyväinen ostoksiini.
Sen verran joutuu korjaamaan, että Wilbers suosittaa keulaöljyksi 10W:tä, joten laitanpa sitten sellasta.![]()
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
Näinhän se kieltämättä menee. Kokeilin tätä konstia Kawaani viime kesänä ja kyllähän siitä jäykemmän sai, kunnes toinen stefa rupesi vuotamaan. Epäilen vahvasti, että johtui siitä että paine putken sisällä oli liian kova ja antoi sitten tiivisteestä läpi. Stefa meni vaihtoon ja jäykemmät oljyt tilalle molempiin putkiin(määrät siis sen virallisen ohjeen mukaan), jonka jälkeen käyttäytyminen parantui huomattavasti.(avivolin @ Helmi. 16 2004,18:37) kirjoitti
Eli en myöskään suosittele öljyn lisäämistä yli ohjemäärien. Jäykempi öljy ja jos haluaa, niin uudet jouset ja that´s it.
Oljymäärällä pelailu on ihan normaalia vaimennuksen säätöä varsinkin silloin, kun muita säätömahdollisuuksia ei ole. Oletko muuten tarkistanut, että siellä on oikea määrä öljyä alunperinkään? Lisääminen pitää tehdä pienillä määrillä siten, että välillä kokeilee, onko sillä vaikutusta. Jos joku 20-30 mm:n pinnankorkeuden nostaminen ei auta, sitten pitää kokeilla muita konsteja.
Oljymäärän lisääminen vaikuttaa muuten vain puristusvaimennukseen liikkeen loppuosalla eli vähentää pohjaamista. Öljyn viskositeetti vaikuttaa kummankin suunnan vaimennukseen.
zx-6r 636 -03
Omaan suntsukiin tulis kans uuet jouset keulille hommata, ja täällä jo käsitellyt louisin ja stormin mallit ovat ilmeisesti kummatkin kaikilla parantaneet ominaisuuksia? Joten suurensuurta väliä ei taida olla, kummat hommaa?
Hep,
Nyt on uudet öljyt ja jouset paikoillaan. Täytyy sanoa, että kun vakiojouset sai putkista käsiinsä niin ei tiennyt itkeäkkö vaiko nauraa... *Vakiojousia katsellessa mieleen tuli lähinnä kuulakärkikynistä tutut jouset. Ovat nimittäin sen verran ohutta tavaraa..
Uusilla jousilla keula on paljon jämäkämpi, "sellainen kun sen pitäisi olla". Sain nimittäin keulan pohjaamaan vakiojousilla pelkällä tallissa suorittamallani keulan pumppaamisella.. *![]()
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
Mistä ostit ja paljonko maksoit?(Antti80 @ Maalis. 01 2004,08:35) kirjoitti
edit: joo, eli 105€ maksoit. Kantsii selata threadia joskus ylöspäinkin...
Entiseen pyörään vaihdettiin öljyt liikkeessä täysin BMW:n omien speksien mukaan. Keulasta tuli tosi löysä, joten marssin takaisin liikkeeseen ja sieltä neuvoksi lisätä 20ml kerralla putkiin niin kauan että tuntuu hyvältä. Lisäsin loppujen lopuksi n. 100ml öljyä ja avot ku tuntu hyvälle.
Nuo vaimentimien öljymäärät ovat ohjeellisia eikä niitä minun mielestäni kannata orjallisesti noudattaa. Ja mitä stefoihin tulee, kyllä se vuotaminen johtuu monesti ennemminkin siitä, että stefat ovat haurastuneet kuin siitä että öljyä on lisätty yli ohjeen. Tässäkin tietenkin järki mukana.
edelleenkin kesää odotellessa
Olen kokeillut öljyn viskositeetin vaihtoa, enkä suosittele. Haarukka käy hidasliikkeiseksi, mikä on tietysti aivan loogista. Jos vaihdat viskositeettia joudut myös vaihtamaan jouset lisääntyneen vastuksen kompensoimiseksi. Öljyn tarkoitushan on vaimentaa jousen värähtelytaipumusta ja jousen taas joustaa.
No niin, no
>Race Tech inc.< tuntuu olevan kova sana tuolla rapakon takana.
Siellä on tarjolla lineaarisia jousia myös GS500:seen.
Samalla sieltä voi tilata myös muut sisuskalut, jos parannusta haluaa vielä lisää.
>TUOLTA< löytyy pyöräkohtainen palikkahaku. Kuskin ajotyylin ja painon mukaan laskevat,
mikä jousi antaa parhaan tuntuman.
Mikäli on muutkin sisuskalut tullut hommattua, niin myös kuskikohtaiset perus säädöt löytyy.![]()
<span style='color:cornflowerblue'>"Staedert, I have a doubt."</span>