Joskus ammoin istuskelin kyseisen vehkeen päällä, taisi olla 80-luvun alkupuolta, onko niitä jollakulla. Se yksilö kyllä oli suomen kilvissä, Nakkilan Kankerilla(pyörä ja mopo).
...while I'm working, 'am working on the road...
Nakkilassa oli sellainen kesällä 1986 kun siellä kävin. Suomessa en ole toiseen törmännyt. Trollirallisssa on pyörinyt yksi. Mobilisti-lehdessä oli laaja juttu koeajoineen joku aika sitten. Ko. pyörä oli tuotu muistaakseni Ameriikasta.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Tuusmotorissa on yksi alkuperäiskuntoinen näytillä.
Ekströmmillä oli aikoinaan (n. 5v sitten) aulassa esillä myöskin vastaava peli. Tuskin on enää, kun ei Suzukia tuo maahan.
Minä bongasin tämän ihme-Suitzan viime kesänä veteraani-illassa Maunulan majalla Hkissä. Sininen oli ja taispa olla MR-kilvissä. Keksintöhän taitaa olla 70-luvun puoliltavälin jos oikein muistan..
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Sama bongattiin Maunulassa ja Pakilastahan se pyöräkin oli.
Suzuki R5 wankel ei koskaan oikein lyönyt läpi niinkuin ei oikein muutkaan wankelit. Mielenkiintoinen laite kylläkin ja museopelinä sopiva.
Oishan se winkkeli pyörässä aika mukava - tärinätön ja silleenAinoa että kiekkojakin pitää olla jonkun verran ennen kuin kytkintä voi edes kuvitella päästävänsä ja muutenkin kun koko tekniikkaa ei ikinä saatu kunnolla toimivaksi - suuri ruokaisuus, tiiveysongelmat ja lyhyehkö kestoikä
Oikeastaan samaan nippuun kuin tehdasturbot ja automaattivaihteistot, mutta kaikkeahan pitää aina kokeilla
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
kawalla oli aika kestävä se tehdasturbo, gpz750.
wankeli oli tosiaan maunulan majalla, sen käyntiääni poikkesi radikaalisti kaikista moottoripyöristä, ehkä lähempänä monisylinterisen kakstahtarin ääntä ja ei kuitenkaan.
aikanaanhan wankelin piti oleman se mullistava kaiken voittava keksintö, ja kaikki tulevaisuuden pyörät piti oleman wankeleita, siis kuten suikka lanseerasi r-5 vuonna 1975 muistaakseni.
jäi ainoaksi lajissaan.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Ei pidä unohtaa Nortonin wankelia... -80-90-luvun vaihteen paikkeilta...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Nortonin wankeleita ei vaan taida tästä maasta löytyä...vaiko?? Mutta muistin oikein, että Suitsaltapa löytyy.
...while I'm working, 'am working on the road...
Norton Wankel olis tälläisillä sivuilla (http://www.classic-motorbikes.com/) myynnissä. Ajettu 6000 ja pyyntiä vaan 20 000 egee? Ei tulis ihan äkkiä vastaan samalaista. Näillä sivuilla on muutama tosi erikoinen pyörä myynnissä. Vai mitä sanotte Kawasaki 420 5-sylinterinen (VIISI!) kaksitahtinen.
R1200GS Adventure -08
IBA # 21008
IBAF # 785
Kaivelin tuossa vanhoja lehtiä ja löysin VM:n (9/75),jossa oli R5-wenkulan koeajo.
Kyseisenä vuonna pyöriä on tuotu suomeen 6 kpl.n koe-erä.
Jatkotuonnista ei tuolloin ollut mitään tietoa ,ja luultavasti jäikin toteutumatta.
Kehuivat tuolloin moottorin hyvää suorituskykyä ja ajettavuutta.Varsinkin hyvä ja tasainen vääntö saivat kiitoksia.
Vaihteita oli jopa turhan paljon (5) !
Samaten kone oli erittäin kierrosherkkä.
Hinnaksi oli kaavailtu reilut 20000 mk,jos moista joskus olisi myyntiin tuotu.
R1200GS
AVJ#49 -15, -16, -17, -18
Ja jos noista veteraanipyöristä kovasti innostuu ja haluaa jotain poikkeavaa, niin euroopasta saattaisi (ehkä) löytyä
semmoinen mopotin kuin Hercules, olikohan vielä W 350 tai jotain.... Tämäkin siis vankkeli.![]()
"THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
olen kuullut,että moinen kapistus omaa useita mallivikoja. en suosittele!!!
Mahtaisikohan sillä olla jotain tekemistä sen kanssa, ettei niitä kukaan ikinä ostanut eikä sitä näinollen mistään saakkaan? ;P(biceboy @ Helmi. 28 2004,21:54) kirjoitti
harvinaisia ovat kyseiset pyörät, jossakin suomalaisessa firmassa oli vähän aikaa sitten myynnissä moinen yksilö (näin muistelen).
Tuollaista ei kyllä kannata hankkia jos on peukalo keskellä kämmentä, jo pyörän tulevaisuudenkin tähden. Äskeinen pätee myös muihin klassikoihin...
Taattu katseenvangitsija ja keskustelujen kohde tuo taatusti on, meni sitten minne tahansa.
Tuota wankeliahan käytettiin myös autopuolella ainakin Mazdan RX-7:ssa, niitäkään ei juuri näe vaikka urheiluautona muuten luulisi kesäisin näkevänsä. "Kiertomäntämoottoreissa" taitaa väljistyminen aiheuttaa ongelmia ja niitä ei joka tallissa kai korjatakaan, jos osiakaan saa?
Kuka väittää että niillä ois pakko ajaa, ehe, ehe.
Vaikkapa eteisen naulakkona varsin kätevä tai postilaatikon taustana....
Tosin Nortonin tekele ( oliko se nyt Commander? )lyö kestävyydellään monen muun, esim. oli pitkään käytössä brittien poliisivoimilla. Parempi kuin mikään bemari? Hups, nyt tuli jo astuttua jonkun kengille....
"THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"