Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 83:een 83:sta
  1. #61
    Perusongelma kaikissa "mustaa kultaa" sivuavissa keskusteluissa on se, ettei oikeastaan kenelläkään ole varsinaisesti olemassa faktaa aiheesta. Paitsi ehkä öljy-yhtiöillä ja ajoneuvovalmistajilla, ja he harvemmin osallistuvat näihin inttämisiin *

    Ja tällä en tarkoita sitä, että käyttäjät sinänsä puhuisivat välttämättä läpiä päähänsä - heidän omat kokemuksensa voivat olla hyviä, ja öljy, jota kehutaan, on saattanut hoitaa tehtävänsä jopa ihan kiitettävästi.

    Mutta tämä tieto ei riitä antamaan vastausta kysymykseen "onko öljy X varmasti parasta pyörääni", eikä se riitä myöskään antamaan vastausta kysymykseen "onko öljy Y parempaa kuin öljy X".

    Tällaisten vastausten saaminen edellyttäisi kahden 100% identtisen (=uuden) moottorin koekäyttämistä varsin pitkää ajomatkaa vastaava määrä, ja niiden avaamista ja kunnon toteamista. Tosiasiassa moottorit pitäisi mitata myös ennen testaamista, jotta voidaan olla varmoja, että lähtötilanteessa ne olivat identtiset. VASTA tämän jälkeen voitaisiin sitten ihan oikeasti mennä sanomaan, että Y on parempaa kuin X.

    Edellämainittu olisi tietenkin niin kallista, ettei moisiin testauksiin ainakaan kenelläkään ihan normi-sukankuluttajalla ole varaa. Ja sitä paitsi: jos markkinoilla on vaikka 15 eri öljyä, jotka kaikki täyttävät mp:si luokitukset, nehän täytyisi joka ikinen testata samalla lailla, ennen kuin paremmuusjärjestys olisi selvillä.

    Siinä on myös muita ongelmia: esimerkiksi mikä on varmasti puolueeton taho näitä testaamaan? Jo se asettaisi ainakin yksityishenkilön ja varmaan monen firmankin tekemät testaukset kyseenalaisiksi.

    Ja koska tällainen faktapohjainen tieto näin ollen uupuu, niin nämä keskustelut luisuu tämmöisiksi juupas-eipäs tason inttämisiksi.

    Oma henkilökohtainen käyttökokemus on toki täysin luotettavaa faktaa - mutta vain SINULLE ITSELLESI. Jos kerrot sen jollekulle toiselle, tai postaat sen nettiin, niin silloin se on jo toisenkäden tietoa (siis vastaanottajan vinkkelistä), ja varsinkin jos/kun väitteet eroavat toisistaan merkittävästi, hän joutuu pohtimaan, kenen näkemystä pitää luotettavana.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  2. #62
    Mobilista mulla ei ole haisuakaan (en ole perehtynyt kyseiseen firmaan millään tavalla). Sattui vain tuo artikkeli löytymään heidän sivuiltaan.
    En tiedä miten hyvin kuluttajat pääsevät käsiksi erilaisten öljyjen testituloksiin jne, mutta kyllä niitä on olemassa. Ja valitettavan totta on se, että nuo tökyt myydään markkinoinnilla.
    Ja erilaisia luokituksia on ihan järjetön määrä, kaikista niistä on melkolailla mahdoton olla kärryillä.
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
  3. #63
    Eikös se paras suositus öljyn laadulle löydy edelleenkin sieltä ohjekirjasta?



    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  4. #64
    Lainaa (pecha @ Tammi. 07 2011,12:26) kirjoitti
    Siinä on myös muita ongelmia: esimerkiksi mikä on varmasti puolueeton taho näitä testaamaan? Jo se asettaisi ainakin yksityishenkilön ja varmaan monen firmankin tekemät testaukset kyseenalaisiksi.
    Pechalta paljon fiksua tähän. Testeistä otetaan esimerkiksi TM:n viimeinen täyssynteettisten 5W-40 öljyjen testi. Testin voittaja oli mittausten mukaan 0W-40, synteettisissä öljyissä ei ole parafiineja (joista TM puhui) ja koko testaaminen keskittyi kylmäominaisuuksiin.

    Kaikki, mitä mun näppäimistöltä on tähän kirjoitettu on muuten faktista ja varmennettavissa, joko helposti tai vähemmän helposti
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  5. #65
    Lainaa (mico @ Tammi. 07 2011,12:39) kirjoitti
    Eikös se paras suositus öljyn laadulle löydy edelleenkin sieltä ohjekirjasta?
    Niinno, löytyyhän sieltä suositukset.
    Omassa manuskassa on niinkin tarkasti kerrottu, kuin että korkealuokkaista SE, SF tai SG luokan öljyä. Sitten on annettu viisi eri viskositeettivaihtoehtoa.
    Ei ole määritelty mitään muuta. Ei sitä onko täyssynteettinen vai semisynteettinen parempi vaihtoehto. Eikä oikein muutakaan. Nuo vaatimukset nyt täyttyy melkein millä tahansa tökötillä.

    Ja tosiaan, ei noista voi sanoa että tää on parempi kuin tää. Kaikki riippuu miljoonasta asiasta.
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
  6. #66
    Mineraalinen moottoriöljy vanhemmille harrastemoottoripyörille. Vaiheiston lisäaineistus. Täyttää vaatimukset API SG, CCMC G-4, JASO MA.





    Kerrotaan että on vaihteiston lisäaineistusta

    Vanhemmille hyvä minerralli


    Rakettitiedettä
    kummittelee
  7. #67
    CCMC on korvattu nykyään ACEA:lla.
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
  8. #68
    Melko kaluttu aihe tämä.

    Näköjään itsekin kuusi vuotta sitten kirjoittelin, eikä ne faktat, saatikka mielipiteet sen valmiimpia tunnu vieläkään olevan. Jokohan ikilikkuja on vihdoin ihan oikeasti keksitty? Tässä moottoripyörien öljyväännössä ainakin olisi ainesta ehdokkaaksi.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  9. #69
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (PoS @ Tammi. 07 2011,12:47) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Tammi. 07 2011,12:26) kirjoitti
    Siinä on myös muita ongelmia: esimerkiksi mikä on varmasti puolueeton taho näitä testaamaan? Jo se asettaisi ainakin yksityishenkilön ja varmaan monen firmankin tekemät testaukset kyseenalaisiksi.
    Pechalta paljon fiksua tähän. Testeistä otetaan esimerkiksi TM:n viimeinen täyssynteettisten 5W-40 öljyjen testi. Testin voittaja oli mittausten mukaan 0W-40, synteettisissä öljyissä ei ole parafiineja (joista TM puhui) ja koko testaaminen keskittyi kylmäominaisuuksiin.

    Kaikki, mitä mun näppäimistöltä on tähän kirjoitettu on muuten faktista ja varmennettavissa, joko helposti tai vähemmän helposti
    Jos oikeita testituloksia haluaa lukea, kannattaa etsiä vaikka VTT:n, entisen TKK:n, nykyisen Aalto-yliopiston Insinööritieteiden koulun tai jonkun ulkomaisen yliopiston tutkimuksia aiheesta. Nuo TM:n "tieteelliset" testit voi yleensä jättää omaan arvoonsa.
    Superbike #7
  10. #70
    Kyllä olis taas siivouksen paikka tässä ketjussa.

    Kysytään mikä oljy olis hyvä ilma/öljy koneeseen ja täällä on jo kaikki mahdolliset luokitukset ja hifiöljyt sotkettu soppaan.

    Omien kokemusteni pohjalta voin sanoa, että vanhoille i/ö koneille on rahan tuhlausta laittaa jotain synteettisiä litkuja. Mineraaliöljyä.
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  11. #71
    Jotenkin noin ja aika harva meistä pakkasella ajelee, eli ei tarvita 5 W jne öljyjä. I/Ö-koneet ovat enemmän semmoisia lämpöisen sään rakennelmia.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  12. #72
    Mulla aikoinaan suzukin i/ö koneet tykkäsivät 20-50 öljyistä.
    Suositus oli kyllä 10-40.Merkillä ei ollut kummempaa merkitystä.
  13. #73
    Nyt on tullut aika päättää tämä öljykeskustelu taas pikkuhiljaa tähän, kun ei enää uusia fanaaatisia mielipiteitä tunnu löytyvän.

    väitänkin, että:

    - kaikki mineraali- ja synteettiset öljyt toimii moottoripyörässä, kunhan laatuluokitus ja viskositetti (voi vaihdella) on suunilleen sama kuin mitä valmistaja suosittelee (moottoripyörään liittyvät lisäaineistukset eivät vaikuta mekaaniseen voitelukykyyn mitenkään, jos öljy toimii 100 000 eur traktorissa tai 200 000 eur kuorma-autossaa , niin toimii se myös mp:ssä))

    -jos joku mp-valmistaja suosittelee pelkästään synteettistä öljyä, niin käytä sitä

    -mineraaliöly ei ole sen huonompaa kuin synteettinen, kunhan huolehtii vaihtovälin pituudesta (mineraalilla pienempi), jos öljy on suosituksen mukaista

    - jos mp:n vaihteisto tai kytkin ei toimi jollain kyseisellä öljyllä, niin kokeile toista öljymerkkiä tai erilailla lisäaineitettua öljyä joka vastaa valmistajan suositusta

    -jos joku öljymerkki on mielestäsi pyörääsi sopivaa ja se toimii hyvin ja on laatuluokitukset täyttävää ja olet itse tyytyväinen öljyyn ,NIIN KÄYTÄ SITÄ, ÄLÄKÄ ANNA PASKANPUHUJIEN SEKOITTAA PÄÄTÄSI
    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  14. #74
    suznan iö-koneillekin sopii parhaimmin sama kuin kawan jne. ilmakoneille ja useimmille nestekoneille, esim. 15w-40 delvac super 1400 yleisöljy tai mx samoilla viskoilla. kunhan valmistajan luokitukset ja suositukset täyttyy, niin on ok.

    edellä ollut kirjoittaja tiivisti aika hyvin asian.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  15. #75
    Lainaa (kawabata @ Tammi. 13 2011,01:20) kirjoitti
    suznan iö-koneillekin sopii parhaimmin sama kuin kawan jne. ilmakoneille ja useimmille nestekoneille, esim. 15w-40 delvac super 1400 yleisöljy tai mx samoilla viskoilla. kunhan valmistajan luokitukset ja suositukset täyttyy, niin on ok.

    edellä ollut kirjoittaja tiivisti aika hyvin asian.
    en halua saivarrella, mutta omiin i/ö suzukeihin ei ole delvacit toiminu. kytkin ei irrottanut kunnolla, välivapaita löyty 3kpl(voipi johtua huonosta laatikosta) mutta silti toimii toisella öljyllä, eikä sekään ole synteettistä saatika "moottoripyöräöljyä"

    kokeilemalla löytyy sopivat öljyt, omiin havaintoihin perustuen(silläkin uhalla, että olet väärässä)
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  16. #76
    Saatat kuules syyllistyä herjaukseen, jos esität täällä poikkipuolisen sanan Kaikkivoivan ja Pyhän Yleis-Öljyn™ parhaudesta tai soveltuvuudesta aivan kaikkeen ruuanlaitosta harrasteajoneuvoihin.

    Reaktio tulee olemaan hyvin samankaltainen kuin jos menisit johonkin Herättäjäjuhlille, ja väittäisit siellä, ettei se yksi kaveri muuten oikeasti tainnut kävellä vetten päällä!

    - Popkornihymiö -
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  17. #77
    Lainaa (pecha @ Tammi. 13 2011,08:44) kirjoitti
    Saatat kuules syyllistyä herjaukseen, jos esität täällä poikkipuolisen sanan Kaikkivoivan ja Pyhän Yleis-Öljyn™ parhaudesta tai soveltuvuudesta aivan kaikkeen ruuanlaitosta harrasteajoneuvoihin.

    Reaktio tulee olemaan hyvin samankaltainen kuin jos menisit johonkin Herättäjäjuhlille, ja väittäisit siellä, ettei se yksi kaveri muuten oikeasti tainnut kävellä vetten päällä!

    - Popkornihymiö -
    "Herrani" edessä olen nöyrä, joten minun täytyy ottaa vastaan kaikki mitä minulle öljyistä tarjotaan
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  18. #78
    Lainaa kirjoitti
    Ainoa huono puoli oli öljyn nopea likaantuminen, öljy oli jo 3000 jälkeen vaihtokunnossa. Edullinen hinta kompensoi tiuhan vaihtotarpeen.
    Mitäs huonoa tässä on?

    Huonot halpisöljyt pysyy pidempään kirkkaana kun niissä ei ole ns "pesevää" ominaisuutta ollenkaan ja moskat jää sitten ympäriinsä koneen sisälle...ei se öljyn väri pelkästään kerro vaihdontarpeesta, hyvä öljy sitoo itseensä ja hajottaa pienemmäksi nokihiukkasia yms epäpuhtauksia.

    On vielä sekin, varsinkin vanhemmissa autoissa jos pitkään ajanut huonoilla öljyillä ja yhtäkkiä vaihtaa laadukkaampaan pesevään niin lähtee sitten kaikki moska kerralla liikkeelle ja saattaa tukkia esim öljypumpun sihdin ja kanavia...saman saa aikaan Forte käsittelyllä.
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
  19. #79
    Minä laitoin syksyllä -99 GSX-f 750 Suizaan Teboilin 15w50 Superbikea, ajelin sillä sit muutaman kierroksen takapihalla ja mielestäni käynti parani huomattavasti. Koneessa oli 10w40 perusöljyt ja tosiaan käynti ja vaihteiston toiminta ainakin äkkituntumalta parani. Kytkimen pelittäminen seliviää nyt sit lähi kuukausina
    Onko Kyseistä Teboilin tuotteesta muilla kokemuksia?
    ex. Suzuki pv50 -92
    ex. Suzuki S1 -93
    ex. Suzuki GSX-f 750 -99
    ex. Suzuki SV 1000s -06
    Yamaha FZ1-S -08
    Tunturi pappa -74
  20. #80
    Ihan hyvä tuo TB:n öljy ja edukas,nyt hondan 10/30 uudet laittoivat liikkeessä ja hyvin on toiminut nekin,castrolin Gps litkuista huonoimmat kokemukset.
  21. #81
    Lainaa (Jim Goose @ Helmi. 16 2004,18:15) kirjoitti
    Shellin X 100 20W-50, 9 euroa 4 litraa. Tollaisella jäteöljyllä mun vanha rullalaakeroitu Zeta-Kawa on suunniteltukkin toimimaan ja toimii.
    Ai nykyisel Shelliläisellä toimii. '80-luvun alkupuolella oli Shelliläinen jotain mitä piti karttaa ku sen kans ei pitänyt sen paremmin tuutin ku zetorinkaan kytkin, jotain kehityst lienee siis tapahtunut.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  22. #82
    Lainaa (PuunHalaaja @ Helmi. 21 2011,13:21) kirjoitti
    Minä laitoin syksyllä -99 GSX-f 750 Suizaan Teboilin 15w50 Superbikea, ajelin sillä sit muutaman kierroksen takapihalla ja mielestäni käynti parani huomattavasti. Koneessa oli 10w40 perusöljyt ja tosiaan käynti ja vaihteiston toiminta ainakin äkkituntumalta parani. Kytkimen pelittäminen seliviää nyt sit lähi kuukausina *
    Onko Kyseistä Teboilin tuotteesta muilla kokemuksia?
    tb:n öljytkin ovat monilla motoristeilla pyörissään toimineet kuulemani mukaan ihan hyvin. ja jos salmonilla löytyi delvacilla välivapaita ja jollain muulla öljyllä ei, niin sen mukaan tietysti öljytkin.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  23.  
  24. #83
    10/40 perusöljy. Itse olen kokeillu 3 erityyppisessä pyörässäni delvacia, ei ole toiminut. Välivapaat lisääntyy ja kytkin luistaa kylmänä!
    Cbr 1000 f -94

Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123