Pakko kirjoittaa aiheeseen kommentti:
Vaihdatin tänään bleidiin ketjut 25300 km jälkeen. Joku voisi sanoa, että nopeasti ovat menneet. Kuitenkin ketjuilla olisi aivan varmasti vielä eteenpäin päässyt vähintään kympin, joten ne eivät siinä merkityksessä olleet vielä loppu. Mutta, mutta... Ero oli aivan valtava! Vanhojen helinä oli pidemmän päälle rasittavaa ja venyneenä ne eivät enää istuneet kovinkaan hyvin rattaalle. Sekä stongassa että jaloissa oli tosi v-mäistä tärinää. Eli ainakaan minulle ei ketjut ole ihan niin kalliit että viitsisin enää ikinä kitkuttaa ja yrittää tekohengityksellä saada ketjuille lisää ikää. Halvempaa kuitenkin, kun pyörän vaihto uuteen (fiilis oli tänään lähes sama!). Kuitenkin jos hyvällä hoidolla saa ketjut pidettyä pidempään venymättä, se on tietty hieno homma. Eiku
editahimmat juhannustypot
Harrikka
Tätä olen saarnannut, että ketjuvaha on skeidaa. ei ehkä likaa, muttei voitelekkaan muuta kuin pinnan.(Hunter @ Helmi. 11 2004,19:19) kirjoitti
on väärin uskoa, että nivelet on 'tehtaalla' voideltu ja ettei sinne menisi enää ikinä mitään öljyä, koska selvästi huomaa ketjujen kiristyvänkin voitelussa. joten kyllä sinne menee.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Nyt 2.5vuoden jälkeen voi taas kommentoida.... vm-03 6R:ssä oli mittarissa n. 21tkm kun meni vaihtoon. Nykimistä alkoi tuntua jo 10tkm jälkeen..tai ainakin havaittavaa nykimistä.
Oma veikkaus, että olivat olleet uutena ostettaessa liian kireällä liikkeessä, koska itse varsin tasaisin väliajoin niitä kuitenkin öljysin.. Tämä siis kuulemani perusteella, kun pyörä seisoo pitkät ajat liian kireillä ketjuilla niin venyvät "yhdestä" kohtaa..Olisi varmaan ollut fiksua vaihtaa ketjut aiemminkin, mutta kaikki vaan ihmetteli vähiä kilsoja niin päätin sinnitellä.
..Motarilla hirveä rallatus ja tasakaasulla ajaminen lähes mahdotonta.
Lopulta pelko esti suuret ylinopeudetkin ja päätin vaihtaa, juuri ennen 05 juhannusreissua----> ja voi sitä onnen tunnetta!! Pyörä tuntui kuin uudelta!!
.. sai taas nauttia tasaisesta vedosta, eikä pyörä nykinyt motarilla rallatuksen tahdissa...
Että tosiaan.....kyllä ne kannattaa vaihtaa kun siltä vaikuttaa,vaikka ei mieli tekisikään..![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Oon noita ketjuja joka talvi hyvin puhdistanut sekä öljynnyt ja hoivannut kesäisin vähän liikaakin, mutta täytyy edelleen todeta pientä kireysheittoa molempien pyörien ketjuissa. Siitä olen varma ettei asennuksessa ole tapahtunut virheitä, rattaat ovat oikeassa asennossa koko ajan. Ei heittoa. Mistään varastointivenymistäkään en usko olevan kysymys, ketjuihin sentään kohdistuu aika suuria voimia käytössä...
Uudet ketjut omassa pyörässäni eivät sentään pidä sellaista ääntä kuin vanhat pitivät, se on ehkä ainoa kuluneisuuden merkki mitä lopulta oli. Sellaista pientä jollotusta, varmaankin kulunut ketju ei nouse oikein rattaalle enää. Uudet ei sitten pitäneet mitään ääntä, vaikka niissä sitä kireysheittoa olikin.
Arvelen että selviä kulumismerkkejä ovat: 1) Jollotus (ärsyttävää) 2) Säätövara lopuillaan tai yli puolenvälin (kannattas kai merkata mistä aloitettiin) 3) Rattaiden hammastus kulunut epäsymmetriseksi (voi olla vinoon asennetun takasen tekemää) 4) Ketju takertelee (se ainakin aiheuttaa jollotusta)
Uudet ketjut ei kai niin paljon maksa että niiden vaihtoa turhaan kannattaa venyttää ja samalla kiduttaa itseään.
Mutta jos ketjut ei kestä korkeatehoisissa pyörissä 40 000 km, olen ihmeissäni. Kyllä pitäisi. Vai?
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
pitäs kestää mut ku ei kestä edes parhaat ja kallimmat ketjut ku 20tkm ja on niin loppu et katkee milloin vaan. todettu niin 1100gsx-f kuin 600yzf:ssä. nyky ketjut kestää vetoa yli 40 tonnia mutta syyksi epäillään kovaa nopeutta. yks mielenkiintoinen testi on nyt kaverilla meneillään rasvauksesta, viimekesänä meni 7prk castrollin vahaa ja ketjut kesti 17tkm. nyt on mennyt 1dl tippakannusta öljyä ja siitäkin pyyhitään liika pois. eikä näyttäs ketjut kuluvan sen enempää. ketju rasvaan menee kesässä noin 80eur rahaa ja jos sen hyöty on noin huono lopetan rasvauksen itekki. joskus 15v sitte ei ketjuja rasvattu ku joskus vaseliinilla jos sattu muistaa ja kesti ne jo silloin 2 kesää eli noin 40tkm. miettikääpä sitäkin vaihtoehtoa ketjua ostaessa että kallis ketju joka kestää vetoa 40tonnia on myös painava verrattuna esim: iriksen ketjuun, mutta kevyt kestää vauhtia paremmin.. no se on vain päättelyä eikä faktaa mut kokeilkaa jos mahdollista.
"kyllä noilla vielä töihin ajelee" ajattelin minä tossa pari vikkoa sitten. No, sitten töistä lähtiessäni 100sen vauhtiin kiihdyttäessäni ketjut hyppäsi pois sijoiltaan. En onneksi kaatunu eikä ketjut rikkonu mitään mutta vitutuksen määrä oli aika 100%. Ois voinu käydä pahastikkin. Elikkä vaihtakaa ne ketjut ajoissa...sanoo Phyx setä...ja tuolta taas hattuja
kypäpärä
Suzuki Bandit 1200 N
Hih, miks niiden pitäis mennä sinne ketjujen sisään? Olettaisin että teillä kaikilla katupyöräilijöillä on jonkinlaiset o,x ai z rengasketjut joissa juuri on tarkoituksena että paska ja öljy ei kulje sisään eikä ulos. Öljyllä/vahalla voidellaan vaan kosketuspintaa. Ja sinä yksi joka meinasit että uudet laatikossa sykkyrällä olevat ketjut olisi niin jumissa että kireyden määritys vaikeaa niin huh huh. Jos tuntuu että vanhat venyneet 60tkm ajetut ketjut on uuden veroiset voitelun ja pesun jälkeen niin suosittelen ottamaan korvatulpat pois ja vaikkapa eturataan suojan myös, siitä voi sitten kuunnella ja katsella kuinka hyvin se ketju rattaalle asettuu...
1198+RG500
Kuvassa X-rengasketju, periaate sama o-renkaallisessa:
Sen renkaan (4) tarkoitus on pitää voiteluaine (2) siellä ketjun sisällä ja lika ulkona. Nimi X-rengas tulee tiivisteen poikkileikkauspinnan muodosta.
Mä oon kanssa aina ihmetelly tätä haloota ketjujen rasvauksesta, eihän kyseessä ole kuin pinnan rasvaus/vahaus, jotta eivät ihan ruosteeseen mee, noi O tai X renkulathan sen rasvan siellä sisällä pitää ja estää uuden sinne laiton (mihin monet tuntuu uskovat, että kyllä se sinne menee, kun ahkerasti ruikkii)
Itse koitin jotain vaihteisto öljyy kerran ja ekan pesun/ sateen jälkeen, kun ketju oli kuivunut, siinä oli pintaruostetta.
Ikinä ei ole ollu pintaruostetta kun olen vahaa tai ketjuöljyä purkista ruikkinu. Piste.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Sen voitelun tarkotus on kosketuspintojen kitkan vähentämisen lisäksi myös pitää ne O/X/Z-renkaat kunnossa.
Itellä meni nyt ketjut vaihtoon 35tkm:n jälkeen. On muuten ZX-6R:n eturattaan mutteri tiukassa. Ny mennään kokeileen metrisen jatkovarren kanssa.
Tuossa taannoin joku mp-alan ammattilainen suositteli että ketjuvahaa käytettäessä välillä (joka kolmas tai neljäs kerta) käytettäisiinkin öljyä.
Ja ketjut on välillä kyllä hyvä pestä/puhdistaa kun se vaha ja öljy kerää pintaansa kuitenkin pölyä, hiekkaa tms joka sitten aikaa myöten syö ketjut nopeammin kuin puhtaana pidetyt. Jos ajelee usein soralla tai kotimatka pitää sisällään soratietä niin kannattaa putsata hieman useammin.
Endurossa ainakin ketjut menee huomattavasti nopeammin kuin ns "tehokkaassa" katupyörässä.
haemis
Ketjut ja rattaat tuli "taas" vaihdettua YZF 600 R:ään. Edellisillä ei tullut ajettua kuin vajaa 40 tkm ja alkuperäisillä 30 tkm. Oliko vähän vai paljon, en tiedä...
Oli miltei yhtä juhlaa vaihto-operaatio kun oli huoltopukki jolla sai perän ilmaan. Aiemmat tunkkiviritykset aiheuttivat aina jonkinlaisen pelkomomentin projektin lisämausteeksi.Aikaa tuhraantui silti ainakin 4 tuntia vaikkei mitään varsinaisia komplikaatioita esiintynytkään. Eturattaan ympäristö sekä takahaarukan ketjusuoja ym. paikat olivat vain yksinkertaisesti niin hirveässä öljy-/vaseliinisotkussa että niiden puhdistamiseen meni tuhottomasti aikaa, riepuja ja kemikaaleja.
Eturattaan mutteri oli niin löysällä että se olisi auennut ilmeisesti lähes sormivoimin. Onneksi sen lukitseva reunoistaan käännettävä lukkopelti oli hoitanut tehtävänsä.
Eturatas oli "sirkkelöitynyt" mutta takaratas oli vielä ihan ok. Vanhat ketjut olivat sivuttaiset jäykkyystestin perusteella jopa jäykemmät kuin uudet. Mitenkä lie mahdollista? Uudessa eturattaassa oli bonuksena reijät lukituslevyn pultteja varten ja lisäksi vielä yksi täysin ylimääräinen reikä. Sopinee sama ratas useampaan peliin ja tässäkin kohtaa on haluttu leikata tuotantokustannuksia.
Vanhojen ketjujen katkaisu tapahtui tulityövapaasti ilman rälläkkää eli rautasahalla. Uusien ketjujen niittaus onnistui kuten aiemminkin pistepuikkoa sekä vasaraa apuna käyttäen. lukon paksuuden ja niitin leviämisen tarkistus tapahtui mikrometriruuvin avulla
Lopputulos: Ajaminen muuttui mukavammaksi nykimisen vähennyttyä ja ketjuäänetkin vähenivät.
PS: Miksiköhän ketjut ovat venähtäneet selvästi vajaan viikon ajon jälkeen? Ilmeisesti normaali ilmiö uusissa ketjuissa?
PS2: Kuinkahan pian kannattaisi alkaa voidella ketjua? Taidan siirtyä takaisin ketjuvahaan. Niin hirveää sotkua vahalla ei taida saada aikaan kuin minkä vaseliini ja öljy saivat aikaiseksi...