Olen kuullut tarinoita, että tämä öljyjäähypannu saattaisi vetää ns. herneen nenään vaikeissa olosuhteissa, esimerkiksi kesäkuumalla jossakin messuruuhkassa ryömiessä. Eli ylikuumenee, kärventää pahvinsa jne.
Onkos vastaavia kokemuksia? Onko rakenneltu tuuletusta? Ajon aikanahan pannu kyllä jäähtyy hyvin...
Itse ajattelin, että voisi 600S-bandittiin viritellä jonkin käsin päälle kytkettävän flektin ko. tilanteita varten. Sopisikohan jonkun toisen pyörän flekti (melkein) heittämällä tai olisiko peräti jotakin tarviketavaraa vartavasten suunniteltu ko härpättimeen? *Mitenkään ylimalkaisestihan ei ole tilaa esimerkiksi öljynlauhduttimen takana. Tai ehkä flektin voisikin laittaa jonnekin ihan muualle?
// Honda Blackbird 1100 XX
Minulla ei ainakaan ollu mitään ongelmia noiden ö/i koneiden kanssa. (600gsxf ja 750 GSX-R). Tietty se kävi todella kuumana joskus ruuhkassa (öljyt n.120 astetta), mutta kuuleman mukaan noi moottorit kestävät todella paljon kuumuutta.. Positiivista oli kuitenkin se, että kuumettuaan helinät ja kilinät väheni huomattavasti
Suurempana ongelmana itse pidin juuri sitä, ettei kone lämmennyt tarpeeksi norm.ajossa. keväisin ja syksyisin joutui teippailemaan lauharia umpeen, et sai edes sinne 80 asteeseen öljynlämmöt
ja loppuun puhdasta MUTUA: jotenkin tuntui että helteillä kun kone kuumeni jatkuvasti, niin öljyt menivät huonoksi nopeampaa (vaihteet meni huonommin päälle jne). joku 5000km oli hyvä vaihtoväli..
Ja lopuksi vinkki: Motonetista DELVAC 15w-40 öljyä kun ostaa sen 20L pöntön, niin pärjää varmasti kesän... ja halvalla. Toimii ainakin tossa öljy/ilmakoneessa paremmin kun "oikeat" mp-öljyt
www.trackpunkracing.com
Tykkään et mun bänditti lämpes vasta kunnolla sitten kun oli n. 30 C lämmintä ja ohitti jokasen joka tuli eteen eli 100-140 vauhti n. 20 min ajan. Ruuhkasta en tiedä.
990 adv, VF750F, ZX-12R
Jeps kyllä saat ajaa öljykoneen sulatusuuniin jotta saat sen ylikuumeneen.
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
Nojoo, toi kylmänä käyminen ajossa tuntuu olevan toinen probleema. Mutta joku vaan sanoin polttaneensa kansipahvin motoristikirkossa tms... seisoskellessa.(Slowrider @ Helmi. 05 2004,12:24) kirjoitti
Tota öljypönttöä Motonetissa kuutoin pitkään, mutten sitten kuitenkaan. Mutta seuraavaksi kyllä, nyt loppui kalliiden litkujen osto. Harmin paikka kun olis 200 kilon leka 10w-30 litkua, SF-luokituksella, järeämpiä koneita varten. Sitä ei kuitenkaan taida viitsiä laittaa. Noh... Kai sitä vois tollasen 20-litraisen ostaa mopolle... Sitä raaskii vaihtaakin vähän useammin. Halpaahan sekin on verrattuna näihin mopoöljyihin...
// Honda Blackbird 1100 XX
Ei kannata kuiten sitä 10w-30 kokeilla... Toi 15w-40 ei taida olla edes kalliimpaa ja toimii taatusti. Maksaa n.40e/20l, eli raaskii tosiaan vaihtaa tiheämmin.. Noissa suzukin öljy/ilma-koneissa noi öljyt toimivat jopa paremmin kuin "oikeat" mp-öljyt. Vaihteisto ainakin toimii paremmin. Ja kyllä minäkin aika paljon happea annoin koneelle kuumallakin kelillä (radalla), eikä mitään ongelmia ollu.. Ja omia ja kaveripiirin kokemuksia on GSX-R750,600F ja 750F koneista..(Bandu @ Helmi. 05 2004,23:25) kirjoitti
www.trackpunkracing.com
Mun 1400cc Intikka on öljy/ilmalauhdutteinen ( ja ei siis mikään Orthex-luoti) eikä mitään ongelmia ole ollut koskaan. Oljynä semisynteettinen 10W-40 Motorex. Jenkkilän päässä jotkut ovat virittäneet manuaalisen flektin lauhduttimeen, mutta silloin puhutaan Floridan lämmöistä ja 6 kk/v.
No mutta Bandiitissa on sama kone kuin vuoden yks ja kaks GSXfässä, ja ihan tiedoks vaan siihen kiuluun menee 5,5litraa öljyä ja mulla ei todella ole ollut mitään ongelmia sen laitteen kanssa ja kuumassa on ajettu/kiusattu... eikä niissä isoissakaan pateissa mittään ongelmia ole...
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
hei kuka myy tohon intruderin1400 öljynjäähdyttäjen eteen kromattuja ritilöitä, saattaako tuo kromattu lisäsäleikkö tuoda lämpötila ongelmaa???(Jussi @ Helmi. 06 2004,19:36) kirjoitti
![]()
![]()
Kalifornian gsx600f-malleissa on flektit, tuskinpa niitä kyllä täällä tarvitaan.Muistaakseni ne oli öljynjäähdyttimen etupuolella, en ole kyllä ihan varma. Saahan siihen itsekin rakennettua, kun vain löytää sopivan kokoisen ja tietysti anturilla käynnistymään...(Bandu @ Helmi. 04 2004,22:43) kirjoitti
![]()
zx-6r 636 -03
mihin kysymykseen toi vastaus , valmiista pyörästä oli !!??(suzukiähvä @ Helmi. 11 2004,14:44) kirjoitti
![]()
Saiskohan tommosta öljynlämpömittaria jotenkin ite askarreltua?
Mikäs on yleensä sopiva öljyn lämpö?
990 adv, VF750F, ZX-12R
Tarkemmin ajateltuna ei pyörät taida ihan valmiita ollakkaan .
Siihenhän tarvitaan heti hankinnan jälkeen pleksiä,telinettä,
laukkua jne. Tarkoitin kuiteskin jäähdytyksen osalta ;jos se
tarvis lisäjäähdytystä,niin kai siinä se oliskin . Aikaisemmin oli
pelkkiä ajoviimakoneita,eikä niissäkään ollut ongelmia.Nyt on
vielä öljyn jäähdytys lisänä . Kuinkahan muuten on jäähdyte-
täänkö sitä öljyä,vai lauhdutetaanko? Jääny vähä vaivaan,
jos joku sattus tietään?
Vois nokkelasti päätellä että öljyä lauhdutetaan, ei jäähdytetä. Vrt. öljy/ilma koneissa on öljynlauhdutin, ei -jäähdytin! *![]()
![]()
Talutan bokseria. Ajan rivinelosta. Wuf!
Meinasin semmosen muinoin viritellä ku hiffasin, et siihen öljykorkin paikalle myivätten valmiita mittareita.(ÖÖ. @ Helmi. 11 2004,18:00) kirjoitti
Kuuntelin kumminkin kokeneempaa, joka sanoi, et se on turhaa tietoo ja lisää vaan tarpeetonta ihmettelyä. Se kun kuulemma TODELLA vaihtelee, se lämpö![]()
... jotain piti muistaa
Meitsin pyörään Güntheri on öljynlämpötilamittarin jälkikäteen viritellyt. En ole sen paremmin tutustunut mihin anturi on sijoitettu, mutta sellainen öljykorkin paikalle tuleva mittarihässäkkä se ei ainakaan ole. Ihan siististi on "ylimääräinen" mittari on sovittetu paneeliin, kuva täällä.
Se hyöty mielestäni tuosta kapineesta on, että hiukan saa osviittaa koska voi alkaa wanhusta rääkkäämään... Ettei ihan kylmiltään!*
edit:typot
Kyllä se nyt vaan on niin, että oljyä jäähdytetään öljynjäähdyttimellä. Oljynlauhdutinta ei luultavasti ole olemassakaan. Jääkaapissa on lauhdutin, jossa kylmäaine muutetaan kaasusta takaisin nesteeksi.(Janski @ Helmi. 12 2004,15:02) kirjoitti
Vähän sama homma kuin ns. iskunvaimennin. Itse asiassa jousi vaimentaa ne iskut ja se öljytäytteinen jööti on oikealta nimeltään heilahduksenvaimennin...kun nyt kerran viisastelemaan ruvetaan.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Onko tosiaan näin? Itse olen aina kuullut puhuttavan ja käyttänyt tuota termiä "öljynlauhdutin". On sitten vain juurtunut virheellinen termi mielen sopukoihin...(B12 @ Helmi. 12 2004,15:52) kirjoitti
Noh, poikettiinpa taas aiheesta mukavasti...
Joo, tää on oikein. Öljyä jäähdytetään, eikä lauhduteta. Lauhduttimet kuuluu jääkaappeihin.
Aina puhutaan öljynlauhduttimista, mutta kyllä se jäähdytin on. Tekee aivan samaa asiaa kuin nestejäähdytteisissä jäähdytin.
Lauhduttimen toiminta olikin selostettu jo tossa yläpuolella
Ei se öljyjuttu mua oikeesti vaivannut . Piruuttani kyselin .
Rupes omatunto kolkutteleen . Mutta ihan hyvä , että
asioista keskustellaan . Höyryvoimalaitokselta muuten
löytyy lauhdutin kans` !
1100 GIGSERI -91 , EI MITÄÄN ONGELMIA LÄMPÖJEN KANSSA, VIIME KESÄNÄKIN +32 VARJOSSA JA KUUMANA KÄVI VAIN KUSKI!
Nyt on kolmas ilma/öljy jäähd.suzuki menosssa. Missään ei ikinä ollut ylikuumenemista, toiminut oikeastaan paremmin kun on hellettä n.30 astetta.Ei muuta kuin tuppea lisää.
God hates us all
By SLAYER
Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
Ei ole Suzukissa ongelmia jäähdytyksen suhteen. Niin kauan kun koneessa on öljyä,niin ei leikkaa kiinni.Kuski vaan kuumenee. Mutta kuumenee se kuskikin nestekoneissakin kun tuuletin puhaltaa kuumat ilmat päälle. Itse menin pari vuotta sitten Varsovan lävitse ruuhkassa kaksi tuntia +36. Kone kävi kuumana ,mutta kytkinkin toimi erinomaisesti. Mainio peli tuo ilma/öljyjäähdytteinen Susna. Terveisin Suzie
Suzie
siihen voi tietysti lisätä vesijäähdytyksen jos vain ammattitaitoa löytyy........? ja on tietysti tarvittavat välineet...
Itellä on isännän kans yhteisenä pyöränä kans ilma/öljyjäähytteinen GSX 750 ES.. Ja yks tuttu sano kans että kyllä ne kestää pirun hyvin ja tykkääki ku on vähä lämpösempää.
Ei kuulemma sen mukaan ko. pyörän öljylämpötilamittarin pidä ees liikahtaa ku vasta sitte ku ne öljyt on kuumina, tiedä sitten tuosta..
Tietääkö kukaan muuten paljonko tollaseen ES:ään menee koneeseen öljyä? Jostain luin että jotain 3,5l menis mutta pitäs varmaksi tietää..
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Tekevät öljyjäähdytteisiä hävittäjiäkin, miksi siis ei moottoripyöriä. Siis Suzuki ei tee niitä hävittäjiä, niitä rakentaa ihan muut yritykset.
Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
mm. kawasaki heavy industries rakentaa hävittäjäkoneita. sitä en tiedä, että onko niissä öljyjäähdytteinen moottori-t.(Miro @ Huhti. 24 2005,21:58) kirjoitti
öljyä jäähdytetään öljynjäähdyttimellä polttomoottoreissa. voimalaitoksissa käytetään lauhduttimia, kuten pakastimissa ja jääkaapeissakin.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Ei se flektiä tarvitse, mulla -87 i/ö Gixu pelannut vuosia kaikenlaisissa keleissä ilman ongelmia. Kovaa ajoa ja huolellista huoltoa vaan!
Se on selvähenkinen, joka sanoo seitsemän kertaa sianlihaa ja lämmintä leipää.