Haluttais kuulla käyttäjien tai tietäjien kokemuksia Autocomin
edullisimmasta kypäräpuhelinversiosta, Easy 7 tms.
Mikä tuossa mallissa on puutteellista tai mikä pitäis parantaa.
Saako kalliimpien mallien mukana jotakin tosi tarpeellista, jota ei tuossa seiskamallista ole.
Siis kypärästä kypärään.
Ei juurikaan tarvetta musiikkiin tai kännykän käyttöön ajon aikana vaan pelkästään mammelin kanssa jutustelua.
Siis kertokaas.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Ostin Autocom Easy 7:n viime kesänä ja kypäränä on Consept eli avattava potta. Mopottimena custom.
Kuuluvuus oli mielestäni varsin hyvä normaalinopeuksissa Suomessa. Äänen voimakkuuden säätö tietenkin parantaisi asiaa, mutta menee näinkin. 9V paristo kesti päivittäistä käyttöä n. viikon.
Saksassa ajoimme kovempaakin ja silloin pleksi paikoillaan. N. 150 km/h asti pystyi vielä keskustelemaan, mutta kuuluvuus loppui n. 180 km/h kohdalla. Katetulla mopottimella tilanne varmasti on vieläkin parempi.
Tuon seiskasarjan (Easy -7) käyttäjien kokemuksien lisäksi tietysti kiinnostaa tietää sekin miksi valitsit monipuolisemman/kalliimman mallin.
Siis Autocommarit; kokemuksia pliis.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Minua kiinnostaa joku kyseinen elektroniikan ihme myös. Vaikka parilta tutulta saatu palaute laitteiston yleisestä toimivuudesta (merkkiä/mallia en tiedä/muista) ovat olleet vain aika masentavia. Kun poikkesin tämän topicin innoittamana Autocomin valmistajasivuilla, uteliaisuus heräsi uudelleen. Suomen edustajaksi distribuuttorilistalla oli vain merkitty valitettavasti TOKIMOTO. Valitettavasti tarkoittaa sitä, että kyseisen putiikin usko webbisivuihin ei ole vieläkään herännyt. Jo syksystä saakka niiden kotisivulla pyörii vain lause: "Avaamme lähiaikoina uudet..." Tokimoton tiskillä käymäni lyhyen www-aiheisen keskustelun perusteella on helppo hukata toivo sivujen aukeamisesta edes joskus.
Minäkin kuulisin mielelläni lisää näistä vempaimista.
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
Aikaisempien keskusteluketjujen perusteella Autocom näyttäisi olevan ylivoimaisesti paras kypäräpuhelinjuttu. On myös ylivoimaisesti kallein. Mun kysymykseni koskee eri mallien eroja käyttäjien kannalta. Kahta kypärää varten "halvin" eli se Easy-7 maksaa noin 250 euroa. Kallein n. 450 e. Väliin on tullut uusi, josta varmaan ei kenelläkään ole kokemusta vielä. Aiomme hankkia kesäksi joku noista, jotta mammeli pystyy ohjastamaan tarakalta. Ei kuulemma nyrkki/koputusohjaus riitä.(avivolin @ Helmi. 04 2004,09:37) kirjoitti
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Tokimoto on julkaisemassa sivustonsa tässä tämänkuun aikana (alustava aikataulu), joten sitten saa lissä tietoa sieltä...
lähiaikoina avataan Foorumiin "Org! testaa" osion jossa puoluettomat Orggilaiset testaa kaikkea kamaa, mm. autocomin kypäräpuhelimet... ainoa mutta on että ennen ajokautta on hieman vaikea testata niitä...
<br />
Hyvä ajatus. Testifoorumi ei siis ole keskusteluketju?(Velho @ Helmi. 04 2004,13:12) kirjoitti
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Autocom on valehtelematta kehunsa ansainnut. Aikaisemmin käytössäni oli pmr-puhelimet kypäräsetin kera, eikä touhusta tullut mitään. Kuuluvuus oli surkea jo alhaisissa nopeuksissa.
Autocom olikin positiivinen yllätys. Varsinkin, kun asenne oli jo valmiiksi hieman skeptinen.
Se, mitä jäin kaipaamaan tuohon karvalakkimalliin (Easy-7) on äänen voimakkuuden säätö. On vaikeaa puhua ajossa tasaisesti, kun ei kuule omaa puhettaan. Muissa versioissa ilmeisesti kuulee omankin puheensa. Välillä tulee väkisinkin puhuttua liian lujaa, eikä kuunteleva osapuoli voi siis säätää ääntä hiljaisemmalle.
Sitten on vielä mainittava varoituksen sanaksi, että liittimet on syytä suojata sateelta, muuten ko. vehje alkaa kosteudesta sekoilemaan. Aionkin ottaa suosiolla vastaisuudessa puhelimen pois käytöstä sateella.
Kuulokkeiden ja mikrofonin asennus kypärään oli aikamoinen urakka, nyt onkin mielenkiintoista nähdä, miten hyvin asennus sujuu uudemman kerran, kun tuli kimppatilauksen huumassa tilattua uudet kypärät ensi kaudelle. Toppaukset koetukselle! *![]()
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
Niih, myös mulla on tuo edullisin "iisi-seiska"-malli visiirillisessä puolikypärässä ja enpä voi muuta kuin kehua. Koska mitään säätöjä tai muita ylimääräisiä nippeleitä ei ole, sijoitin laitteen satulan alle suojaan säänvaihteluilta ja rosvoilta. Kuuluvuus on omaa luokkaansa, ehkä vähän liiankin kova ja terävä mutt kun muutoinkin käytän "bilsomeja", ääni on juuri bueno...
Myös kännykän liittäminen laitteeseen on vaivatonta, vain sopiva välijohto ja homma pelaa( kannattaa kuitenkin muistaa ett jos "kaukaiset serkkutytöt" soittelee, kuuluu puhelu molempiin kypäriin). Itse kokeilin kaikenlaisia kännykän nappikuulokkeita, jotka ei pysyneet paikallaan ajettaessa pidempään, tai sitten äänenvoimakkuuden ero nappikuulokkeen ja toisessa korvassa olevan Bilsomin välillä oli niin suuri että päätin olla joko ajamatta tai puhumatta puhelimeen...
Myös MP3-soitin tankkilaukusta oli vaivaton kytkeä, edelleen vain yksi johto ja Mustajärven Pate pisti parastaan henkeäsalpaavien Norjan vuonomaisemien keskellä viime kesän .ORG-reissulla. Soittimen johdossa oleva äänenvoimakkuuden säädin oli tosin pidettävä helposti saatavilla sillä puhelimen soidessa soittaja sai festari-tason musiikkiannoksen puhelimeensa jollei soitinta hiljentänyt puheluun vastatessa (itse tosin käytin puhelimessani automaattista vastausta jolloin jäi se vähäinenkin kännykän räplääminen ajon aikana)...
YHTEENVETO LYHYKÄISYYDESSÄÄN: Osta pois, varmasti vastine rahalle, ja vuosiksi eteenpäin!
* * *
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Rosvoilta laite on satulan alla suojassa, jos eivät sitten vie koko pyörää! *kirjoitti
Säänvaihteluilta se ei mielestäni sen paremmin suojaa, kuin muutkaan ratkaisut. Minusta johtojen liitoskohdat on erityisesti alttiina kosteudelle. Varsinkin se plugi joka on kypärän tuntumassa.
Juuri tuon takia sitä äänen voimakkuuden säätöä kaipaisin. Korvatulpat taas vaimentaa mielestäni kuuluvuutta liikaa, mutta kai se olisi terveellistä niitä silti käyttää.kirjoitti
Puhelimen pirinää en halua ajellessani kuunnella, saati sitten Mustajärven Patea! *![]()
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
Kantansa kullakin*(Waterproof @ Helmi. 18 2004,00:00) kirjoitti
mutt Patea siitä älköön kukaan syyttäkö... *
BTW: Tulipa vielä mieleeni ett nuo alkuperäiset kaapelit oli ainakin omaan käyttööni juuri tuon sijoittelun takia liian lyhyet joten mukavuussyistä päädyin tekemään kierrejohdosta *"jatkotroikat" jolloin esim tankkaamisen ajaksi ei piuhoja tarvitse irroitella vaan ne joustavat JOPA 2 METRIÄ pyörästä..!
Myös laitteen tarvitseman 9 V:n pariston korvasin kaapelilla, jonka virransyöttö katkeaa samalla kun pyöränkin virrat. Edullinen ja hyödyllinen parannus ennestäänkin hyvään laitteeseen... *
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Totta turiset. Noilla vakio piuhoilla tulee välillä hieman noloja tilanteita, kun tuppaa unohtumaan, ettei pyörän luota voi lompsia noin vain pois kypärä päässä, tulee muuten matkustaja toisen piuhan mukana! Ainakin, jos kypäräpuhelin on kuskin taskussa!kirjoitti
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
Arvon kypäräpuhelimien käyttäjät.
Kertokaapa kokeneemmat olisiko tälläinen setti hjyvä. Autocom active rider matkustaja sarjalla. Lisäksi Alanin 456R toiseen mopoon juttelua varten.
Toimiiko systeemi VOXin avulla myös toiseen pyörään vai tarviiko tangentin? Olishan se tangentti hyvä, eikös silloin matkustajan kanssa juttelut pysy kahdenkeskisenä ja vasta tangenttia painaessa lähtee quso radioaalloille. Onko noin?
Nuo piuhat vaikuttaa järkyttävän hintaisilta! PMR-puhelin piuha 50€Mikäs siinä niin ihmeellistä on??
Kennelläkään ei varmaankaan ole vielä kokemusta tuosta Active riderista?
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Kyllä on kokemusta!!(Sepe @ Helmi. 27 2004,10:26) kirjoitti
Mulla on autocomin pro, setti ja olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen. Kaverin kanssa viimekesänä euroopan turnee läpi ilman minkäänlaisia ongelimia PMR puhelimina alanin 441,set.
Mulla pyöränä bmw, 1100rt ja kaverilla lt. Saksassa motarilla väliin mentiin se mitä pyörät kulki vaan keskustelu jatkui ilman ongelmia. Vox,i toimii hyvin, ei tarvi tangentin napin kanssa pelleillä. Kaikki piuhat saa piilotettua pyörään, ainoastaan kypärän johto kiinni, turha värkkääminen jää pois.
Pmrn kantavuus oli motarilla niin kauas kun kaverin valot näky suoralla. Alpeilla myös kantavuus oli kohtalainen vaikka oli kivee välissä ja paljon. Ihmettelen ettei täällä Suomessa pmr,t ole vielä kovinkaan yleisiä, etelämpänä niitä sitten taitaa olla enemmänkin.
Tuossa pro,ssahan on vähän enemmän herkkuja kuin muissa mm aktiivinen mikki. erikseen on myöskin voxin säädön herkkyys potikka joka vaatii alkuun totuttelua.
ja vielä laite osaa lisätä volumee taustamelun myötä.
Sitten vielä musiikin saa stereona ja kun alat puhuun niin musiikin volume putoaa taustalle ja puheen loputtua palaa entiselleen, lisäksi kännykkä pelittää todella hyvin sen kautta, yms.
Tais mennä mainostamiseksi, mutta olen vaan niin tyytyväinen laitteeseen. Voiko rahalla enää parempaa saada?
Muuten noista lisävarusteista, síis johdoista yms. Ne ovat todella sikahintaiset, myönnettäköön.
Teinkin itse muutaman setin jatkojohtoja itselle ja kaverille. Säästin noin *200 egee.
Tuossa Active mallissa on myös säädettävä VOX, stereo kuulokkeet. Aktiivessta mikistä ei ole hajua. Mitähän käytännössä tarkoittaa? Enkä tiedä nostaako volumea taustamelun myötä, ei taida nostaa koska erikseen volume potikka.(kjhx @ Helmi. 27 2004,11:52) kirjoitti
Mitähän eroa noissa on käytännössä? Hinnassa 100€. Onko tuo volumen automaattinen nosto välttämätön (100€ arvoinen)?
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Tuosta active mallista en niinkään tiedä, mutta jos siinä on volume nappi erikseen niin eipä se taida itseänsä osata säätää. Toi aktiivinen mikki suodattaa taustamelua, mitään muuta kuulokkeista kuulu kuin puhe, ei tausta huminoita.(Sepe @ Helmi. 27 2004,12:01) kirjoitti
Automaattisessa volumessa on se etu jos säädät puhelimen niin, että kuulet puheen kun tuuppaat 2markkaa motarilla, sittenkun hiljennä vauhtia tai pysähdyt liikennevaloihin ja repsikka tokaisee jotain niin tärykalvot halkee. Elikkä silloin sun pitäis saada autocomi sellaiseen paikkaan että pääset säätämään volumee, sehän on tietty helppoo kun on ajohanskat kädessä ja kypärä päässä *
Niikuin tuossa aikaisemmin kirjoitin pro on ainakin sellainen laite jonka voi asentaa kiinteästi vaikka satulan alle virrat mopon akusta jne. Kun lähtee ajelemaan ei tarvitse muuta kuin tökätä ainoastaan plugi kiinni kypärään. Jos joutuu virittelemään enemmän johtoja, kohta käy niin ettei viitsi niitä koht enää ollenkaan laittaa. Nimimerkillä kokemusta on.
Itse olisin kyllä valmis satsaamaan sen satasen, onhan sijoitus kuitenkin useammaksi kesäksi.![]()
![]()
![]()
Ei autocomi ole kallein. Peltori taitaa maksaa helposti tuplat.(FJ20 @ Helmi. 04 2004,13:06) kirjoitti
Kävin RXTX-tuotteessa Tampereella, firma joka myy myös autocomeja.
Siellä myyjä kehui tehneensä tarjouksen peltorista jollekkin ilmeisesti varakkaammalle motoristille. Hinta meni muistaaksen yli 1000 egee. Motoristi oli silti tehnyt kaupat. *![]()
Kertokaas vielä mikä se PMR on. Juttelu pyörästä pyörään. Onko siinä jotakin erityistä otettava huomioon?
Mikä PMR-merkeistä luotettavin?
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
PMR on periaatteessa lupavapaa radiopuhelin. Pelkässä kypäräpuhelin käytössä Autocom pelittää paremmin, mutta PMR:stä tekee kiinnostavan sen monikäyttöisyys. Toimii kypäräpuhelimen lisäksi lapsiperheen itkuhälyttimenä, usean auton letkassa ajettaessa luotettava kommunikointiväline, metsästyksessä yms. yms.(FJ20 @ Helmi. 29 2004,22:29) kirjoitti
Eli käyttömahdollisuuksia on miljoona, lisäksi kun hinta on alkaen 50,-/puhelinpari niin itseäni kiinnostaa ainakin PMR huomattavasti enemmän kuin autocom. Kuten edellisessä keskustelussa puhuttiin, Motovelhoilla on tarkoitus ottaa nippu PMR:iä keväällä vertailuun, testejähän puhelimista on saatavilla, mutta kunnon testiä miten mikäkin toimii nimenomaan mp-käytössä puuttuu.
Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
Onkohan Autocomissa ja Peltorissa mitään käytännön eroa? Olis yksi vähän käytetty Peltorin sarja tarjolla. Kellään kokemuksia Peltorista?(kjhx @ Helmi. 27 2004,15:17) kirjoitti
Autocomista on netti väärällään kehuja, mutta Peltorista en juurikaan löytänyt.
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Kun Autocom itsessään jo kallis ja Peltor tupla, Peltorin hankkineet todennäköisesti vähemmistössä. Siksi kenties kehujiakin vähempi.Jostakin kuulin että olis erittäin hyvä. Siis kolmannen käden tietoa.(Sepe @ Maalis. 02 2004,12:10) kirjoitti
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Kyllä uskoisin, että peltori on hyvälaatuinen kampe.(Sepe @ Maalis. 02 2004,12:10) kirjoitti
Ilman muuta kannatta kysyä *jos saat edullisen kaupan.
Kysy myös ominaisuuksia mm, mitä lisälaitteita siihen saa kytkettyä. Siis laajennattavuutta, koska se yleensä määrää hinnan.
Sitten vertaa vaikka autocomin tuotteisiin, niilehän löytyy hinta.
En taaskaan halius mainostaa, mutta autocom on *![]()
Peltorista sen verran ett rallia kohta 20 vuotta harrastaneena voin kertoa ett ko valmistajan laitteet on kalliita mutt varmasti myös hintansa väärttejä. Kestää todella kovaakin menoa ja käsittelyä eikä ota häiriöitä. Mutt edelleen totean ett mopon kans moisia vaatimuksia ei useinkaan tarvi, eli olen edelleen erittäin tyytyväinen "iisi-seiskaani"...
![]()
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Tokimoton saitilta kahmaistu pdf-file löytyypi: - klik -(Sepe @ Helmi. 27 2004,10:26) kirjoitti
Tuossa on vertailutaulukko eri malleista...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat