Olen tuossa pohtinut, mistä oikein mahtaa johtua Bmw-merkkisten moottoripyörien ja autojen täysin toisistaan poikkeava imago?
Nämä alla luetellut "määritelmät" ovat sitten omiin havaintoihin perustuvia, ja niistä saa/pitää esittää eriäviä mielipiteitä.
BMW-moottoripyörät :
-ei urheilullinen eikä tehokas
-pitkäikäinen ja kestävä
-edullinen ylläpitää
-enimmäkseen varttuneita kuljettajia, ts. ei vetoa nuorisoon
-pitää arvonsa hyvin
-muotoilultaan erikoinen
BMW-autot
-urheilullisia/tehokkaita
-ei mitenkään huippukestävän auton maineessa
-kallis ylläpidettävä (huollot ja arvon aleneminen)
-vetoaa nuorempiin ja "urheiluhenkisiin" kuljettajiin
-muotoilultaan melko tavanomainen
Eli mielipiteitä asian tiimoilta kaipailisin. Onko muilla kokemusta BMW-moottoripyörien imagosta. Ainakin minun tietämäni bemaristit ovat sangen fanaattisia merkkiuskollisuuden suhteen.
![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Ekku @ Helmi. 26 2003,10:20)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Ainakin minun tietämäni bemaristit ovat sangen fanaattisia merkkiuskollisuuden suhteen.
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Prätkistä en osaa sanoa, mutta kun tuossa syksymmällä piti ostaa uus auto, niin oli Tarkotus ostaa Nissan mutta jotenkin kummassa sitä kuitenkin tuli ostettua uus bemari![]()
Että kai siinä jonkinlaisesta merkkiuskollisuudesta on kysymys... Tiedä häntää![]()
Kyllä nuo Ekun mielipiteet pitänee paikkansa aika pitkälle, Bemaripyörien suhteen ainakin. Merkkiuskollisuus on vahvatekijä Bemaristeilla ja omistajat ovat yleensä pitkänlinjan motoristeja.
Itse tuossa poikasena jo tiedostin Bemarien erillaisuuden, ja nyt kun lapset on kasvattanut aikuisiksi, niin tuo eräänlainen "varttuneidenpyörä" status ajoi tuohon valintaan. Ei yksinkertaisesti kiinnostanut Jaappanilaiset sportit, vaikkakin arvostan niitäkin.
Bemariautoista taas sanoisin, että kyllä ne pitää arvonsaja ovat kestäviä siinä missä muutkin merkit, mutta ylläpito ompi kallista.
Itse ajan Nissanilla, joka sopii taas mun lompakolle parhaiten, ja eräänlaisesta merkkiuskollisuudessa siinäkin on kyse (4. peräkkäinen).
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Mulla on ainakin yhtenä syynä pyörän merkkiin ollut jonkin sortin "perimä". Isukilla on aina ollut bemari ja aika paljon se on niitä rakennellut. Yksi vahva syy on se, että bemun osia on kertynyt kohtuu paljon tallin nurkkiin ja vehkeet on tekniikaltaan kohtuu tuttuja niin se on "helppo omistettava".
Kyllähän se vähän keskustelua herättää kun parikymppinen jannu ajelee pappa pyörällä...
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Minulla oli yksi K100RS pari vuotta takaperin ja sinä aikana kyllä todella huomasi tiettyä "erottumista" verrattuna muihin pyöriin mitä minulla on ollut.
Tuo "pappaimago" pisti ensimmäisenä silmään. Taitaa olla aika harvinainen valinta 25-vuotiaan ajokiksi. Toinen merkittävä havainto oli se että tuo "vanha" bemari tuntui levittävän ympärilleen oudolla tavalla jonkin sorttista vaurauden tuntua, vaikka ei se mikään kallis pyörä ollutkaan.Tuntui että se vastasi arvostuksessa ainakin tuplasti kalliimpaa japsia![]()
Etenkin ei moottoripyöräilevät ihmiset piti sitä aivan ihmeellisenä laitteena.
Ihan hyvä mopo se on. Voin huoletta suositella muillekin.Tosin jos on tottunut japsipyörään,niin aluksi on suoritettava muutaman tuhannen kilsan "sisäänajo" kuljettajalle. Kyllä se sen verran erilainen on. Huoltaminen tuntui olevan aika helppoa ja edullista.
Jos tässä tulevaisuudessa päättää siirtyä parin vanhemman pyörän sijasta yhteen ainoaan, niin BMW on varteenotettava vaihtoehto. K1200RS olis varmaan aika hyvä kompromissi kaikenlaiseen käyttöön. Boxerit ei oikein innosta, ehkä pääasiassa ulkonäkösyistä johtuen.
BMWhän on oikeastaan ainoita *erilaisia* pyöriä.
Nuo jaappanilaiset kyykyt ovat toki kiistämättömiä muoviluoteja ja tehopesiä. Ducatin tai muun eurooppalaisen (Italialaisen) osto taas vaatii melkoisen annoksen huoltoon ja ropaamiseen vihkiytynyttä mieltä kuten ranskalaisen autonkin.
BMW on oikeasti erilainen, teknokraatin makua viihdyttävä, luotettava, yksinkertainen ja helposti huollettava...
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: On melkoinen ero auto- ja mopopuolen imagoissa tosiaan...![]()
<p>2002-2014</p>
Mielenkiintoinen tuo väitteesi. *
Pitää ehkä kutinsa. Katselenkin tietä talvisin tähden takaa.
![]()
minusta bmw:n imago on muutamien vuosien sisällä nuorentunut ja muuttunut todella paljon.
mallistosta löytyy pyöriä melkein joka lähtöön, ja ne on vähän
massasta pokkeavia.
merkkiuskollisuus ainakin autopuolella on huippuluokkaa!
bmw:n autojen laatu, viimeistely, muotoilu on aina ollut
mieleeni, en pitäisi niitä mitenkään tavallisena!
varsinkin M mallit edustavat automaailman huippua!
ps. en omista bemaria!
tos pöydällä on purkki mis lukee HAISTA P###A >ota siitä!
Kolmen K 100:sen kokemuksen jälkeen olen huomannut että korjaamoilla ei ole tarvinnut aikaa viettää. 150 tkm on jokaisella pyörällä ajettu eikä tekniikassa ole vikaa ollut. Kai se luotettavuus on ollut suurin tekijä joka on vaikuttanut ns. merkkiuskollisuuteen.
K 100
"Jokainen pitkään pyöräilyä harrastava päätyy lopulta Bemariin"
Tämän lauseen voin omakohtaisestikkin todistaa, ja suurin osa Bemari kuskeista on vanhempia kavereita jotka ovat kokeilleet melkein kaikki pyöräilyn "ala-lajit" ja vanhoilla päivillä haluaa nauttia luotettavasti pyöräilyn naatinnosta.
Bemulla löytyy kyllä, jopa uusista boxeri malleista sellaisia joiden kyllä luulisi sytyttävän nopeampaakin etenemistä haluavia.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Ekku @ Helmi. 26 2003,10:20)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Eli mielipiteitä asian tiimoilta kaipailisin. Onko muilla kokemusta BMW-moottoripyörien imagosta. Ainakin minun tietämäni bemaristit ovat sangen fanaattisia merkkiuskollisuuden suhteen.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Vanhemmillani on jo toinen bemari pyöränä. Se taitaa olla se tyylikkyys ja arvonsa pitävyys, mikä vaikuttaa. Ja kai se on ihan jees matkapyöränä tuollaisille yli 50 wee. Ainakin meidän perheessä.
Itse olen myös yrittänyt ajaa sillä - mutta ei![]()
Kävin jopa koeajaan sen bemarin sporttimopon (1100cc) - ei, ei sitten millään.Tehoa varmasti löytyy, mutta kun pitää liikennevaloissa kaasutella, että kuulee onko se käynnissä...
![]()
Misteepä sen tietää mihinkä pystyy ennen kun kokkeiloo.
Ei siitä oikein sporttista saa millään mikäköhän siinäkin ? Kotilopuolella taas BMW on sportin maineessa. Juu ei soivi kyllä mun tyyliin vaikken mitään sportti pyörää omistakkaan
Life is too short to drink cheap beer.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (artisti @ Helmi. 27 2003,11:37)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Ei siitä oikein sporttista saa millään mikäköhän siinäkin ?[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Johtuu varmaan siitä, että moottori näyttää aivan Samsoniten salkulta, josta törröttää sylinterit vastakkaisiin suuntiin. Se on vanhojen partojen mopo, salkku ja kaikkee![]()
Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.
"Ei sun kannata
ei kai kannata
pitää päällä vilkkua
jos oot jo ojassa"
Autoista BMW on minulle ehdoton valinta, löytyy kyllä kokemusta niin Hondasta, VWsta ja bemareista. Pari kertaa auton romuttaneena totesin kestävimmäksi ja turvallisimmaksi tuon bemarin. Niin ja ajomukavuudeltaan aivan ehdoton (päihittää sen toisen saksalaisen...).![]()
Mutta pyörissä en voisi kyllä edes harkita bemaria, matkapyörän imago yhdistettynä "väärin päin" olevaan moottoriin...![]()
Mielenkiintoisena yksityiskohtana tuohon imagoasiaan mainittakoon, että 1976 kaikkien aikojen ensimmäisen AMA-Superbiken (nykyinen WSB) osakilpailun kaksi ensimmäistä sijaa meni BMW:lle. Kyseessä oli BMW R90S ja kuskeina Steve McLaughlin ja Reg Pridmore.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Ilmeiseti on ikää kertynyt tarpeeksi, kun voisin kuvitella hankkivani Bemun. Täytyi kuitenkin hintasyistä tyytyä Japanilaiseen massatuotteeseen.![]()
Suzuki GSX1400
Pienen itsetutkiskelun jälkeen on myönnettävä, että Baijerin paremman merkin autojen ja pyörien imagolla tosiaan on eroa... miksi sitten omistan molemmat?
Päädyin siihen, että arvostan kuitenkin eniten sisäistä kauneutta. Minun mielessä sekä pyörät että autot ovat teknisesti laadukkaita laitteita. Puhtaasti imagoasiana arvostan röökisponsorin (ainakaan kovin näkyvän) puuttumista formuloissa, saisivat tosin nykyaikana käyttää rahansa jalompiin tarkoituksiin.
Pidän myös siitä, että BMW:llä on vielä perheomistusta jäljellä. Ehkäpä se jotenkin näkyy tuotteissakin verrattuna kvartaalitalouden piiskaamiin firmoihin.
Kaikkea sitä keksii mielihalujensa perusteeksi.
No löytyihän niitä mielipiteitä![]()
Mitä tuohon Bmw-moottoripyörien tyylikkyyteen tulee, niin en kyllä voi mitenkään pitää niitä kauniin näköisenä. Mielestäni tuo K1200RS on lähinnä siedettävän näköinen.
Boxeria taas en edes harkitse, kun on tullut valitettavasti tottumusta melko tehokkaisiin laitteisiin. Ja kakspyttyisistä minulla on jo MotoGuzzi ja se kyllä riittää.
Tuo ulkonäkö on lähinnä se syy miksi en ole jo siirtynyt Bemariin![]()
![]()
![]()
Toinen syy on ehkä se, että aivan äärimmilleen vietyä merkkiuskollisuutta en oikein sulata. Henkilökohtaisesti en ole vielä valmis uskomaan minkään merkin ylivertaisuuteen ja havaintojeni mukaan minulla oli jo tämän takia pieniä vaikeuksia sopia porukkaan silloin kun tuolla toistaiseksi ainoalla Bemarillani ajoin.
Mitä autoihin tulee, niin olen oikeastaan ajanut ainoastaan yhdellä Bemarilla (520d). Kyse on ammattikäytöstä, johon mielestäni "tähtimerkki" on parempi.
Bemarin moottorista ja imagosta
Bemarin boxeri täyttää 80v. eli jo v. 1923 bemarissa oli boxeri.
Perinteitä!! Bemarissa vain pitää olla sen näköinen moottori, ei kai BMW tai HD unohda perinteitä sen takia että joku joka Suomessa ajaa moottoripyörien Toyota Corollalla, sanoo että moottori on ruma.![]()
Joskus 80-luvulla BMW mainosti Suomessa lauseella "BMWtä ei valita, siihen päädytään". Niin päädyin minäkin kolmen japsirimpulan jälkeen eikä ole päivääkään kaduttanut. Tietysti kun ikää on jo 40 +, niin ei enää jaksa innostua merkkienvälisestä väittelystä. Ajakoon jokainen millä lystää. BMW-porukassa ei tarvitse kuunnella sitä iänikuista uhoamista huippunopeuksista ja keulimisista. Onneksi ei ole vielä lakia, että KAIKKIEN pitää ajaa Bemarilla...
Asiaa![]()
Hyvä oli aloitus ja hyviä ovat olleet perustelut!
Omalla kohdallani valitsin mopoksi bemarin luotettavan maineen ja matkaominaisuuksien vuoksi. Vaikka ikää on reilusti alle 3-kymppiä, ei tehot/nopeudet painaneet vaa'assa.
Auto on myös bemari, joskin 17 vuotta vanha. Sen ostin muutama vuosi sitten ajo-ominaisuuksien, hiljaisuuden ja luotettavuuden vuoksi (518 i).
Ajo-ominaisuudet ja hiljaisuus peittoaa jopa kymmenen vuotta nuorempia auotoja, mutta sähkövikoja on alkanut paapassa ilmetä..
-Hanski-
Eurooppalaisen Trumpan omistajana en oikein allekirjoita tuota huollonpaljousväitettä (toista oli tietysti entisinä hyvinä aikoina, kun kädet sai öljyyn miltei jo pelkästään brittihutmaa katsellessa). Ainakin enklantilaisten (italiaanoista tai itävaltalaisista kun en tiedä) nykypyörien huoltovälit lienevät japsien kaltaiset, eivätkä itse tehtävät huoltohommat ainakaan Trumpettien kohdalla juuri erikoiskykyjä vaadi.(Seppo@R850R @ Helmi. 26 2003,18:54) kirjoitti
Kyllä meikäläistäkin viime syksynä esim. Bemari kardaaneineen kiinnosti, mutta hintalappu sai valitsemaan edelleen englanninkielisen tuotteen.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
En nyt tiedä tuosta erosta... sporttisuus on tietysti yksi tekijä, mutta eikös myös edustuksellisuus, yksilöllisyys ja mukavuus ole sellaisia Bemuun liitettyjä ominaisuuksia. Eikös nuo mopotkin näitä arvoja edusta?![]()
Kaikkea on kokeiltava ainakin kerran...
Vaikka en ole omistanut muita merkkejä, minulle BMW-mottoripyörä oli itsetarkoitus. En edes suostunut katselemaan muita.
Autona minulla on V70 tdi ja se vastaa mielestäni luonteeltaan enemmän BMW-moottoripyörää kuin BMW-autot. BMW-auto ei todellakaan kiinnosta sen "imagon" vuoksi.
Valitettavasti joudun laittamaan pyörän tänään talvisäilöön...onneksi webasto pitää mielen lämpimänä.
bemulla on "wanhus" maine jo pelkästään hinnan takia. jos haluaa ratakelpoisen yli 120hv pyörän niin bemulta se on sitten k1200rs ja hintaa 20keur. muilta merkeiltä sama onnistuu alle kympillä.
kyllä mä ostaisin bemun jos vain olisi varaa.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
BMW:n auto- ja moottoripyörä"osastot" ovat kaksi eri firmaa jotka ovat osa samaa konsernia. Yhteistä on lähinnä merkki ja huipputeknisyys. Imagot ovat eri luokkaa, niitä kehittävät molemmat tahollaan. Ehdotonta huippulaatua ja kallista sellaista molemmat.
(Cterror1 @ Syys. 29 2003,12:43) kirjoitti
No ei tuosta K 1200 RS:stä oikein ratapyöräksi ole.. Liian painava radalle ja ainakin suhteessa tehoon, eikä ajoasento ole kyykky vaikka säädöt pistäisi äärimmilleen. Sporttinen matkapyörä se lähinnä on ja jos japseista etsii vastineita niin ne olis lähinnä Pan European ja FJR 1300.
Bemun hinnat oli muuten jo välillä halvempia kuin "vastaavien" japsien. En ymmärrä mihin veroale hävisi Bemun kohdallamutta toisaalta hyvä, sillä pyörä tuli hankittua ennen veroalea.
Se miksi mulla on Bemu, ei liity imagoon. Pyörä vaan tuntui omalta heti ensi metreiltä, enkä ole (vielä) tarkoituksiini paremmin sopivaa löytänyt.
Kyllä nuo määritelmät muuten jossain määrin on kohdallaan, vaikka löytyy boksereistakin melkoisen sporttisia pelejä ja mun mielestä Bemujen muotoilu on viime vuosina kehittynyt oikeaan suuntaan. Pidän uusien Bemujen ulkonäöstä; Endurosta ja boksereista, kuten myös RS:stä ja LT:stä. Jotku vanhemmat Bemut on jotenkin työkoneen, tai ehkä vähän sellaisia Baijerilaisen-maatalous-wekottimen näköisiä.
BMW mulla voisi olla myös autona mutta niiden hinta suhteessa varusteluun ja muihin ominaisuuksiin ei ole mielestäni kohdallaan. Merkki maksaa liikaa (meillä)![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.