Tässä talven mittaan olen pähkäillyt, miten estää mopon kaatumiset, jos ei ole mahdollista parkkerata pärrää mihinkään muualle kuin hiekalle, mökkitielle tms. pehmeään paikkaan.
Aiemmissa pyörissäni oli keskiseisontatuki, joka ratkaisi ongelman yleensä: tuet painuivat maahan tasaisesti, joten mopo ei kaatunut. Nyt keskiseisontatukea ei uudessa pyörässä ole.
Joku tuolla onkin kertonut pitävänsä pientä metallilevyn palaa mukanaan, mutta oisko mahdollista kasvattaa jalan kosketuspintaa? Tehdä sille ehkä jonkinlainen lumikenkä? Minkäslaisia ratkaisuja ongelmaan löytyy?
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
itselläni on pieni alumiini levy taskussa. se on kevyt pitää mukana![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
Samoin mulla. Menee hyvin rintataskuun eikä paina paljon.(betonki @ Tammi. 27 2004,20:06) kirjoitti
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Itselläni myös mukana pieni alumiinilevy satulan alla aina mukana. Hiekka voi olla tarpeeksi kovaa kuivana, mutta sateen sattuessa jalka uppoaa kuin kuuma veitsi voihin.
Voima on nopeutta, nopeus on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa!
Taitaa tollanen lyvyjuttu olla ainoa toimiva keino. Itselläni on satulan alla tavaratilassa(jonne ei mahdu näkkileipää isompaa)pieni vanerinpalanen jota tarvittaessa käytän.
Sitten kannattaa muistaa että kuumana kesäpäivänä seisontatuki uppoaa myös asfalttiin..![]()
Kaveri jätti pyörän aamulla työpaikan eteen mihin oli edellisenä päivänä tehty uus pinta... oli kuuma kesäpäivä ja illal töiden jälkeen huomas pyörän olleen kiinni asfaltissa... sano et oli pikkusen työtä irroittaa jalka asfaltin sisältä...(möykky @ Tammi. 27 2004,20:16) kirjoitti
![]()
Niih, itelläni on kans 15mm:n alumiinista tehty Ǿ 15cm:n kiekko mutt aiemmin käytin kans vastaavan kokoista vanerista tehtyä.
Varmaan itse tukijalan "tallaa" voi suurentaa hitsaamalla tai pulttaamalla isomman levyn mutt sitten tulee taas ulkonäköseikat...![]()
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Joskus oon käyttänyt rutattua tölkkiä,toimii hyvin.
Kokoontumisajoissa saatavuus on ollut hyvä![]()
Hiekalla, mökkitiellä tms on aina löytynyt joku puun pala, litteä kivi, jne. Sinällään joku alumiinilaatta ym. kuulostaa ihan asialliselta, mutta mulla ei ainakaan ole/eikä tule sellaista mukana olemaan. Kinttupoluilla on aina myös mahdollista katsoa paikka kunnolla etukäteen ja vaikka vaihtaa tukevammalle alustalle. Oppi ei ojaan kaada: kauan sitten, Fiat Mirafiorin omistajana menin muksujen kanssa äitienpäiväkukkia poimimaan kotikylän laidalle... Puolen tunnin lepikossa haahuilun jälkeen meni 3 tuntia kammeta italian ihme takaisin tielle - se kun oli uponnut taka-akseliaan myöten pehmeään metsätiehen! "Virheist oppii ja kokemus karttuu..."
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
En tiedä onko ainoa toimiva keksintö tuo levyn följääminen, mut ite oon kuskannut tuollaista fenolifilmillä (johan on pinnalla nimi) pinnoitettua koivuvanerin kappaletta mukanani. On kova pintainen ja kestää sadetta.(möykky @ Tammi. 27 2004,20:16) kirjoitti
ZRX:ssä onneksi kulkee penkin alla helposti tuollainen reilumpikin levy (+ketjurasva sekä pullo "virvoketta"...tai vaihtoehtoisesti pari pulloa "virvoketta"*). Kun sahailee tuon levyn mittojen mukaan tuonne lokeroon mahtuvaksi niin se ei kolise...eikä virvokkeet kilise.
No niin, tais mennä offtopic, mut saatettakoon nämä vinkit Wekkulille tietoon ens kesän kesäriehoja silmällä pitäen.
Pehmeälle maapohjalle joutuu parkkeeraamaan pyörän yleensä vain kokoontumisajoissa. Nautin heti saavuttuani paikalle (ennen nahkojen riisuumista) tölkkikaljan, litistän sen ja laitan sivutuen alle. Hyvin on pysynyt pyörä pystyssä. *![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Pleksinpalanen taskussa ajaa asian, emäntä on vielä tehnyt omaansa sellaisen jujun että siinä on porattu pieni reikä ja kumilanka sitten n. olisko puoli meetriä. Lenkki langan päässä, levy tipautetaan maahan, langalla ja kengällä ohjaten oikeaan paikkaan, sivujalka siihen päälle. Sitten kumilangan lenkki kahvaan ja kun lähtee liikkeelle, sivujalka ylös ja nyppäys langasta ja kapistus taskuun.
Ite kun olen notkeempi, poimin maasta asti...kerran tosin unohdin sen päiväksi erään järven rannalle, mutta olipa aihetta hakea takaisin tullessa ja ajella samaa mutkapätkää toisinkin päin...
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Meitin on naapurin poijjaan kans samat niksit *(betonki @ Tammi. 27 2004,20:06) kirjoitti
![]()
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Pelti/pleksi on hyvä konsti. Huomasin tuossa menneennä kesänä, että kestopäällystekin on pehmeä alusta, kunhan on riittävän lämmintä. Ärghl...![]()
...while I'm working, 'am working on the road...
Bemariin oli lisäsälänä myynnissä tollainen kumitassu, taitaa olla alu levy sisällä, mutta sitä pystyy pitämään kiinni kokoajan eikä tarvi parkissa ruveta säheltään.
Pelkkä sivutuki on mopossa, mutta tähän mennessä on aina löytynyt joko pitävä maaperä tai sopiva apulevy (jos ei muuta niin litteä kivi) alle. No problemos!![]()
* Arctic Ranger *
Sivujalan pinta-alan kasvattaminen on yleensä aika hankalaa, tilaa kasvatetulle jalalle ei tahdo löytyä yläasennossa. Lisäksi tallan koko pitäisi olla melko suuri, jotta se riittäisi joka tilanteessa.
Ilman lapsia ei ole huomista.
Taitaa olla painava pyörä? No kunhan saivartelen. Mulla on vanerilevyn pala oikeassa sivulaukussa niin, että saan sen halutessani nousematta pyörän päältä. Joskus maasto on todella upottavaa. Suomaastoosi juuttui tankit.(MadMax @ Tammi. 27 2004,20:53) kirjoitti
EI SAA! Hyi ! Tölkit kierrätykseen....(Bomber @ Tammi. 27 2004,23:41) kirjoitti
"Maailma hukkuu hätään ja paskaan" : E. Normaali
RFM ( = Rip that Fucking Manual)
Vai ettei mopo kaadu hiekalla keskituelta?(wekkuli @ Tammi. 27 2004,20:01) kirjoitti
Tai no, niin minäkin kuvittelin, kun taannoin rupesin ketjuja rasvailemaan: mopo keskituelle (hiekka)pihalle; ihan tukevastihan se siinä on eikä tuo hiekkakaan nyt kovin pehmeeltä vaikuta... Eli ketjujen kimppuun vaan. Oli sitten kiva ylläri siinä pyörän vieressä kyyköttäessä tajuta, että syliinhän se mopo sieltä tulee **
Kaipa hiekka oli pyörän toisella puolella huomattavasti pehmeempää kuin toisella, tai jotain... Mutta tuon jälkeen en kyllä ajattelekaan keskituelle laittamista hiekka-alustalla, jos ei oo ihan pakko...
Niin, ja sen sivujalan alle mullakin on sellanen metalliläpyskä *Oikein tilaustyönä tehty *
![]()
Olen nähny sellaisenkin tavan et ennenkuin noustaan pyörän päältä pois, juodaan yks tölkki olut, joten siinä alunen sivujalalle. Tosin täähän toimii vaan ku ajetaan kokoontumisajoon ja pyörä jää sit siihen.
Siis oon nähny, en minä![]()
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Semmonen 100mmX70mm oleva titaanilevy kulkee aina "matkailupuvun" taskussa. Eikä paina paljoa.
DEVIL may care, but I don't!!!
I'm not driving fast, I'm flying low!
Mulla on yleensä reissussa mukana karvalakki-versio tuosta hienosta alumiinilevystä elikkäs n. sentin paksunen ja 10 senttiä kanttiinsa oleva vaneriläpyskä. Hyvin toimii sekin!
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
MP-messuilla oli tätä tarkoitusta varten poliisien osastolla jaossa valkoisia muovi lätkiä n.10x15cm. Lätkissä poliisien mainos toisella puolella ja AKE:n toisella. Toisessa kapeammassa sivussa oli vielä sellainen hammastus joka ilmeisesti estää lätkän liukumisen kun se laitetaan maahan jalan alle.
![]()
![]()
![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Wunderlichilta löytyy nättejä mallikohtaisia sivutuen laajennuspaloja mutta vain Bemareihin.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
No voi räkä! Löytysköhän polliisilta noita vielä?(JPNIEMI @ Helmi. 02 2004,07:36) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Käy kysymässä, voi olla että löytyykin mutta voivat ymmärtää paremmin jos pyydät jääraappaa.(wekkuli @ Helmi. 02 2004,12:06) kirjoitti
![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Kitooos.... v***u mä oon nero...
![]()
Uncle Bens purkin kansi on ollu mukana. Tosin se on vähän ohut ja täytyy "uusia" usein. Ei kallis
Video meliora proboque deteriora sequor
Kun tavailin tuota louis-kataloogia(jonka sain motowelhojen osastolta messuilla), niin siellä oli tähän tarkoitukseen useammanlaisiakin lätkiä. Ja halvin taisi olla 2.95 euroa. Siinä oli ko. virman loko. Ilman lokoa olevat olivat hintavampia. Kaikkee tollasta pientä kivaa kamaa siitä katalookista löytyi.